بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 صدای خرابی بلبرینگ

بلبرینگ چرخ خودرو

بلبرینگ چرخ خودرو شما طوری طراحی شده ‌اند که به چرخ‌ های شما اجازه می‌ دهند تا بدون اصطکاک، مستقل از توپی خودرو با کمترین اصطکاک بچرخند. در حالی که بیشتر یاتاقان ها برای دوام هزاران و هزاران مایل طراحی شده اند. در نهایت آنها فرسوده می شوند و نشانه اولیه زمانی که یاتاقان های شما فرسوده شده اند و نیاز به تعویض دارند، صدایی است که منتشر می کنند. بلبرینگ‌ ها انواع و کارایی‌ های مختلفی در ماشین‌ آلات صنعتی دارند. در خودروها نیز از نام‌ های آشنا هستند، اما با این وجود ماهیت، وظایف و عملکرد آن‌ ها چندان شناخته شده نیست. می‌ خواهیم با هم این نکات را بررسی کرده و ببینیم که اساسا انواع بلبرینگ خودرو چیست؟ همچنین علائم خرابی بلبرینگ و قیمت بلبرینگ چرخ خودرو را شناسایی کنیم.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ یا در واقع بال برینگ، به معنای توپ‌ های حامل است. این قطعه نوعی یاتاق یا چرخ‌ دنده چرخشی یا توپی محسوب می‌ شود و در هر وسیله‌ ای که می‌ چرخد به کار می‌ رود تا مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطح در حال چرخش روی هم شود. برای مثال، چرخش اجسام سنگین و حرکت آن‌ ها مانند چرخ‌ های اتومبیل به واسطه بلبرینگ‌ ها امکان‌ پذیر می‌ شود. البته بلبرینگ‌ ها در قسمت‌ های مختلف خودرو که امکان ایجاد اصطکاک وجود دارد، به کار می‌ روند. به این ترتیب:

  • بلبرینگ دینام
  • بلبرینگ پلوس
  • بلبرینگ گیربکس
  • بلبرینگ فرمان
  • بلبرینگ دنده هرزگرد
  • بلبرینگ چرخ
  • بلبرینگ اکسل

وظایف بلبرینگ چرخ خودرو

وظایف بلبرینگ ماشین بسیار مهم است و مانند قطعات دیگر : باتری ماشین، واتر پمپ و … مصرفی می باشد. در نتیجه باید وظایف آن را دانست و در صورت مشاهده خرابی آن را تعویض نمود. اما به طور کلی وظایف بلبرینگ خودرو در تمام این بخش‌ ها به این موارد تقسیم می‌ شود:

 کمک به انتقال قدرت بین قطعات

به این ترتیب که بلبرینگ شرایط چرخش برخی قطعات را روی هم فراهم آورده و در عین ممانعت از ایجاد اصطکاک در انتقال نیرو بین این قطعات موثر است.

مقاله :‌ خرید لوازم یدکی تالیسمان در مشهد

جلوگیری از ایجاد اصطکاک

بلبرینگ علاوه بر اینکه با این کار، از استهلاک قطعات جلوگیری می‌ کند مانع از هدر رفتن انرژی تحت تاثیر گرمای و اصطکاک ایجاد شده می‌ شود.

 پیشگیری از سایش قطعات و سطوح

به کمک بلبرینگ از تماس‌ های تحلیلی و ایجاد خوردگی بین سطوح پیشگیری می‌ شود. بنابراین قطعات دچار آسیب‌ های ناشی از ساییدگی نمی‌ شوند.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

با وجود اینکه بلبرینگ‌ ها خود قطعات کوچکی هستند اما از اجزای متعددی تشکیل شده اند. که به ظرافت کنار هم چیده شده و نقشی مهم و بزرگ را در خودرو ایفا می‌ کنند. این اجزا در چهار بخش اصلی خلاصه می‌ شوند که عبارتند از:

کنس یا رینگ

هر بلبرینگ دو رینگ داخلی و خارجی دارد که اجزای دیگر این قطعه را از دو سمت در بر می‌ گیرد. رینگ‌ ها معمولا از آلیاژهای مقاوم فولاد ساخته می‌ شوند.

ساچمه یا رول

اجزای غلتکی بلبرینگ هستند که در واقع با چرخش خود حرکت بلبرینگ را ممکن می‌ سازند. ساچمه‌ ها نیز عموما از جنس فولاد هستند.

قفسه یا کیج

بخشی که ساچمه‌ ها را دربر گرفته و از تماس آن‌ ها با یکدیگر جلو گیری می‌ کند. ضمن اینکه مانع از حرکت افقی و جانبی رول‌ ها می‌ شود. قفسه‌ ها را از جنس فیبر، فولاد یا برنج می‌ سازند.

کاسه نمد

بین رینگ‌ ها و کیج قرار می‌ گیرد. ممکن است در هر دو سمت کیج و بین رینگ داخلی و خارجی باشد و یا تنها بین رینگ داخلی و کیج استفاده شود. وظیفه کاسه نمد بلبرینگ ممانعت از خروج روغن هیدرولیک درون کیج‌ ها و بین رول‌ ها، به بیرون است. این قطعه نوعی عایق در برابر نفوذ آب به درون بلبرینگ نیز محسوب می‌ شود.

بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 صدای خرابی بلبرینگ

انواع بلبرینگ خودرو

انواع بلبرینگ خودرو وجود دارد. در اصلی‌ ترین دسته بندی آن‌ ها را به دو نوع بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می‌ کنند که در واقع هر دو در دسته بیرینگ‌ ها یا یاتاقان‌ های چرخشی قرار می‌ گیرند. اما دسته بندی‌ های دیگری نیز برای بلبرینگ‌ ها ارائه می‌شود. یکی براساس نوع رینگ‌ ها و راستای اعمال بار آن‌ ها است که عبارتند از: بلبرینگ‌ های شعاعی و بلبرینگ‌ های محوری می باشد. دسته بندی دیگر زاویه حرکتی بلبرینگ‌ ها است که براساس محور مرکزی یا شفت آن‌ ها صورت می‌ گیرد. این دسته بندی نیز شامل این موارد می‌ شود: بلرینگ‌ های تماس زاویه‌ ای، بلبرینگ‌ های تماس عمودی هستند. همچنین انواع بلبرینگ خودرو که در بازار وچود دارد و در نتیجه قیمت بلبرینگ چرخ خودرو باهم متفاوت است.

علائم و نشانه ­های خرابی بلبرینگ

در این بخش به بررسی چند نشانه خرابی بلبرینگ‌ های چرخ عقب و جلوی ماشین می­ پردازیم که عبارتند از:

لخت شدن خودرو

لخت شدن خودرو اشاره به احساس لختی در فرمان و چرخ­ های خودرو دارد. زمانی که بلبرینگ چرخ خراب شود، وظیفه اصلی خود را که حرکت بدون نقص چرخ‌ ها است به‌ درستی انجام نمی ­دهد و هنگام رانندگی لختی خودرو احساس می­ شود.

ساییده شدن لاستیک­ ها

یکی از نشانه‌ های خراب‌ شدن بلبرینگ چرخ، ساییدگی لاستیک ­ها است. سست شدن چرخ­ ها و ارتعاشاتی که از طریق چرخ‌ دنده بر اثر خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می ­شوند، باعث ساییده شدن لاستیک ­ها شده و آن­ها را از بین می ­برند. بلبرینگ چرخ را می توان آنقدر فرسوده کرد که در چرخ بازی ایجاد کنید. این امر باعث می‌ شود تراز چرخ‌ ها معیوب باشد و تایرهای شما را به روش‌ های عجیبی فرسوده کند. از این رو توصیه می شود که نگاهی به لاستیک ها نیز بیندازید. اما فراموش نکنید که این لکه های روی لاستیک ها نیز می تواند ناشی از فرسودگی بلبرینگ چرخ ها باشد.

کشیده شدن خودرو به یک سمت

زمانی که بلبرینگ چرخ اتومبیل دچار فرسودگی می‌شود لاستیک ­ها لغزش پیدا می­ کنند و اتومبیل را نمی ­توان به‌ راحتی کنترل کرد. در واقع وقتی فرمان اتومبیل را گرفته ­اید، چرخ ­ها به سمتی که شما هدایت می­ کنید نمی­ روند و تمایل دارند به سمت دیگری کشیده شوند. همین امر موجب حرکت خودرو به سمت چرخ دارای بلبرینگ خراب می­ شود. گاهی نیز در زمان ترمز کردن، خودرو به یک طرف کشیده می­ شود. اگرچه ممکن است چنین بیندیشید که این موضوع ناشی از روتور ترمز یا کالیپر خراب است، اما جالب است بدانید که اصلی­ ترین دلیل وقوع چنین اتفاقی خرابی بلبرینگ چرخ است.

بازی در چرخ

اگر سیستم تعلیق ماشین خود را با جک زمینی بلند می کنید و وقتی چرخ را گرفته و به عقب و جلو تکان می دهید، می توانید بازی را در همه جهات احساس کنید. اگر در همه جهات بازی وجود داشته باشد، ممکن است بلبرینگ چرخ باشد، اما به یاد داشته باشید که اگر فقط در یک جهت باشد، می تواند یک انتهای فرمان بد یا بازوی کنترل دیگری باشد. به یاد داشته باشید که برخی از خودروهای قدیمی در کارخانه یاتاقان چرخ ها بازی می کنند و جای نگرانی نیست. اگر ماشین جدیدتری دارید، اگر بتوانید بازی را احساس کنید، مشکلی وجود دارد.

روشن شدن چراغ  ABS

یکی دیگر از علائم خرابی و صدای بلبرینگ روشن شدن چراغ چک ABS در صفحه کیلومتر است. در این حالت سیستم ترمز وجود خرابی در سیستم جلوبندی و ترمز ماشین را تأیید می ­کند.

خرابی بلبرینگ چرخ عقب 405

پژو 405 محبوب هم مستثنی از قاعده خراب شدن بلبرینگ ها نمی باشد بنابراین لازم است در سرویس های دوره ای وضعیت این قطعات را نیز چک کرده و یا در صورت بروز هرگونه از علائم خرابی بلبرینگ ها، نسبت به تعمیر به موقع آن ها اقدام کنید. شنیده شدن صدای خراش، کشیدن ماشین، لرزش فرمان و یا فرسودگی نامتعادل تایرها از جمله دلایل خرابی بلبرینگ های جلو هستند. در صورتی که علائمی دیگری غیر از این ها مشاهده کردید، می توانید احتمال را بر خرابی بلبرینگ چرخ عقب 405 بگذارید.

بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 صدای خرابی بلبرینگ

عمر بلبرینگ چرخ خودرو

با وجود انواع بلبرینگ خودرو عمر آن ها با هم متفاوت است. اصولا این قطعه 1 الی 2 سال برای مصارف معمولی و برای مصارف شدید 6 ماه دوام دارد و در صورتی که خودروی شما خانگی است حدودا 2 سال به بالا دوام دارد و نیازی به تعویض نیست. البته خوب است هنگام سرویس سالانه ماشین این مورد چک شده و توسط مکانیک گریس کاری شود در این صورت است که مشکلی پیش نخواهد آمد. در ادامه به قیمت بلبرینگ چرخ خودرو نیز می پردازیم.

قیمت بلبرینگ چرخ خودرو

فروشگاه گندمی در حال حاضر یکی از معتبرترین و مطمئن ترین فروشگاه ها در زمینه توزیع و فروش لوازم یدکی ماشین است. انواع مختلفی از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها با اهداف گوناگونی ساخته می شوند که می توانید تمامی این موارد از جمله بهترین بلبرینگ چرخ جلوی پراید نیز می توانید به فروشگاه گندمی مراجعه کنید. این قطعه ضمن به اینکه با دیگر قطعات درگیر است باید نمونه ای مناسب را خریداری کرده و تعویض نمود. قیمت بلبرینگ چرخ خودرو در بازار می تواند متفاوت باشد زیرا بستگی به کیفیت و برند آن دارد. نمایندگی ایساکو در مشهد یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *