سگ دست پژو سمند خرابی سگ دست ماشین 206 پراید

سگ دست ماشین چه عملکردی دارد؟

قبل از آنکه سگ دست خودرو را معرفی کنیم بهتر است نگاهی به مجموعه جلوبندی داشته باشیم. جلوبندی قسمت زیرین بخش جلوی خودروست که وظیفه کنترل خودرو در زمان عبور از پیچ‌ ها، ناهمواری‌ ها و دست‌اندازها را بر عهده دارد. جلوبندی همچنین ضربه‌ های وارد شده به کابین را بی‌ اثر می‌ کند و واضح است که خرابی هریک از قطعات جلوبندی می‌ تواند تاثیر زیادی در هدایت و کنترل خودرو داشته باشد. یکی از قطعات مهم جلوبندی سگ دست ماشین است که اگرچه با نام عجیبی شناخته می‌ شود اما وظیفه‌ ای مهم بر عهده دارد. انواع سگ دست در بازار وجود دارد و قیمت سگ دست متداول است. همچنین خرابی سگ دست را در ادامه به آن می پردازیم.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

سگ دست چیست؟

سگ دست قطعه‌ ای رابط بین جلوبندی، چرخ و کابین خودرو با سطح زمین است. در واقع این قطعه وزن خودرو را به چرخ ها و زمین انتقال می‌ دهد. از سگ دست به عنوان نشیمنگاه چرخ نیز نام می‌ برند. قطعه موردبحث روی محور فرمان یا همان سیبک و اکسل نصب شده و اجازه چرخیدن چرخ ها حول محور فرمان را می‌ دهد. سگ دست خودرو معمولا از جنس آلیاژهای مستحکم همچون چدن ساخته می‌ شود و ابعاد جمع‌ و جور و قیمت نسبتا پایینی دارد. سگ دست وظیفه مهمی در جلوبندی بر عهده دارد و باعث اتصال و ارتباط قطعاتی همچون ترمز، سیستم تعلیق و بخش‌ های گوناگون آن‌ ها به یکدیگر می‌ شود.

انواع سگ دست

سگ دست برای خودروهای مختلف در اندازه‌ های متفاوت تولید می‌ شود و با توجه به موقعیت قطعاتی که به بازوهای آن متصل می‌ شوند، زوایای این بازوها از یکدیگر نیز ممکن است در مورد خودروهای مختلف تغییر کند. بنابراین هنگام تهیه‌ این قطعه باید با توجه به مدل خودرو اقدام به تهیه‌ آن کرد. اما به غیر از این تفاوت، سگ‌ دست چرخ‌ های جلو با سگ دست چرخ‌ های عقب متفاوت است. چرا که سگ‌ دست‌ های چرخ جلو وظیفه‌ زاویه دادن به آنها را نیز برعهده دارند، اما چرخ‌ های ثابت عقب نیاز به بازوی فرمان پذیر سگ دست ندارند.

سگ دست پژو سمند خرابی سگ دست ماشین 206 پراید

سگ دست چرخ جلو

سگ دست جلو علاوه بر وظایف یاد شده در مسیر انتقال قدرت گیربکس به چرخ ها قرار دارد و برخی قطعات همچون پلوس ماشین، کاور پلوس، بلبرینگ چرخ و دیسک ترمز به آن متصل می‌ شوند. این قطعات که به‌ ترتیب و پشت هم قرار دارند ارتباط سگ دست و رینگ و لاستیک را نیز از طریق دیسک برقرار می‌ کنند.

سگ دست چرخ عقب

در این مجموعه از پلوس و اتصالات آن و بلبرینگ و پیچ و مهره‌ هایش خبری نیست. به همین نسبت بازوهای اتصال بلبرینگ نیز از این قطعه حذف می‌ شوند. بنابراین ظاهر آن به شکل مخروطی درمی‌ آید. این سگ دست‌ ها برای تحرک چرخ‌ های عقب در خودروها دو دیفرانسیل به نوعی طراحی می‌ شوند که پلوس از مرکز آنها گذر کند.

خرابی سگ دست

سگ دست قطعه‌ ای مستحکم از جنس آلیاژی همچون چدن است و استهلاک نسبتا پایینی دارد و در حالت عادی خراب نمی‌ شود اما در صورت تصادف، ضربه یا افتادن در چاله‌ های بزرگ احتمال آسیب دیدن آن وجود خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌ شود واضح‌ ترین علامت خرابی سگ دست یعنی ایجاد زاویه غیرعادی در چرخ ها و کشیدن شدن فرمان به یک سمت بروز کند. درصورتی‌ که به علائم یاد شده توجهی نشود آسیب به قسمت‌ های دیگر همچون طبق‌ ها، کمک‌ فنرها و به‌ طورکلی جلوبندی وارد خواهد شد.

سگ دست پژو سمند خرابی سگ دست ماشین 206 پراید

 

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

قیمت سگ دست

همان‌ طور که گفته شد سگ دست قطعه‌ ای با استهلاک پایین و قیمت نسبتا ارزان است. اگر سری به فروشگاه‌ های فروش قطعات خودرو بزنید می‌ توانید این قطعه را پیدا کنید. البته با توجه به نوع برند آن و مدل ماشین قیمت سگ دست متفاوت است. جهت مشاوره با کارشناسان فروشگاه نمایندگی ایساکو مشهد می توانید با شماره های سایت ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *