کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

کوئل از مهم‌ترین قسمت‌های اصلی در بخش فنی خودرو، می‌توان به سیستم برقی آن اشاره کرد. در سیستم برقی همانطور که از اسمش مشخص است، مقدار نیروی الکتریکی لازم را برای جرقه زدن شمع‌ها تامین می‌شود. به بیانی دیگر آغاز چهار مرحله بعدی و همینطور ادامه کار موتورهای احتراقی، مکش، تراکم، انفجار و تخلیه نیازمند تامین شدن انرژی الکتریسته است.

این سیستم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عملکرد صحیح هرکدام به نوبه خود می‌تواند نقش موثری در سیستم داشته باشد. تمامی این موارد را گفتیم تا در ادامه به سوال کوئل چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید بدانید کویل به عنوان یکی از قطعات اصلی در سیستم برق خودرو چه نقشی دارد، تا پایان این مقاله همراهی‌مان کنید. 

کویل (کوئل)؛ تامین کننده برق خودرو برای جرقه زدن و احتراق

 

کویل یا کوئل از جمله اجزای اصلی سیستم برقی ماشین محسوب‌می شود. این قطعه در حقیقت وظیفه تامین برق خودرو برای جرقه و احتراق مخزن بنزین را دارد. در حقیقت ماشین‌هایی که سیستم آن‌ها بصورت احتراق داخلی برای جرقه زدن، طراحی شده‌اند، نیازمند قطعه‌ای برای تولید انفجار و نیروی درون سیلندر هستند تا اختلاف ولتاژی بین 7000 تا 2500 ولت به وجود بیاید. 

مشخص شدن بازه پتانسیل به دلیل شرایط عادی و زمانی که شرایط نامناسب بوده و شمع‌ها کثیف هستند، است. این در حالی است که اختلاف پتانسیل تولیدشده در باتری ماشین‌های معمولی، بیشتر از 12 ولت نمی‌شود. گاهی هم متاثر از عمر باتری یا شرایطی دیگر کمتر خواهدشد. با توجه به این توضیحات، اختلاف پتانسیل تولیدشده توسط باتری، نمی‌تواند باعث جرقه در شمع‌ها شده که در این زمان کوئل به کمک خودرو می‌آید. برای شناخت از نحوه کار شمع ماشین روی لینک کلیک کنید

کوئل سیم پیچی تقویت کننده است که ولتاژ تولیدی باتری را تقویت کرده تا در زمان لازم انرژی مورد نیاز شمع آماده احتراق را تامین کند. این قطعه انواع مختلفی داشته که علاوه بر خودروسازی در زمینه‌های دیگر نیز به کار برده می‌شود. بیشترین کار را سیم پیچ‌های درون کوئل انجام می‌دهند تا جریان برق پایین را از باتری دریافت و به میزان مورد نیاز در شمع‌ها برای جرقه زنی برسانند.

معرفی ساختمان کوئل (کویل)

کویل که در زبان انگلیسی به lgnition coil معروف بوده، در فارسی به معنی سیم پیچ است. ساختمان این قطعه متشکل از اجزای مختلفی بوده هر کدام بر عملکرد درست و به موقع آن تاثیرگذارند. بدنه کوئل از سیم پیچی‌های اولیه، سیم پیچی‌های ثانویه و هسته مرکزی تشکیل شده است. جنس بدنه را آلومینیوم در نظر گرفته‌اند تا ضریب انتقال حرارت را بالا ببرد. مانند سایر قطعات الکتریکی، جنس سیم‌ها را مسی گذاشته‌اند تا بتواند جریان برق را به خوبی انتقال دهد. علاوه براین تعداد 250 تا 350 حلقه هم به دور سیم پیچ‌ها پیچیده شده تا مقاومتی 3 اهمی را ایجاد کند. 

برای هسته مرکزی کوئل، آلیاژی مقاوم از جنس پلاتین به کار رفته تا در برابر حرارت مقاوم باشد. دیگر اجزای کوئل عبارت است از: عایق جرقه زنی که سیلندرهای موتور نوع آن را تعیین می‌کند و عایق‌های سیم پیچ که از آسیب رسیدن به سیم‌ها جلوگیری می‌کند.

معرفی انواع کوئل

انواع کوئل

کوئل‌ها معمولا به دو دسته وایردار و بدون وایر تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام زیر مجموعه‌های متفاوتی دارد. وایر را قطعه‌ای می‌داند که وظیفه انتقال برق را از کوئل به شمع را به عهده دارد. گرچه وایر بیشتر در مدل‌های قدیمی‌تر استفاده شده و در خودروهای جدیدتر به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، آن را حذف کرده‌اند تا انتقال برق بطور مستقیم از کویل به شمع انجام شود. این مدل از کویل‌ها بدون هیچ واسطه‌ای روی شمع قرار گرفته تا افت ولتاژ و هدر رفت انرژی اتفاق نیفتد.

کویل با وایر

این مدل از کویل‌ها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

کوئل معمولی: کویل‌های معمولی استوانه‌ای شکل بوده که در کنار دلکو قرار گرفته‌اند. این قطعه وظیفه مرتب کردن جرقه‌ها را به عهده داشته و در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری استفاده می‌شوند.

کویل‌های دوبل: کوئل دوبل را بیشتر در خودروهای انژکتوری برای جرقه زنی همزمان و به دو صورت دو به دو در سیلندرهای 1 و 4 و 2 و 3 تنظیم می‌شوند.

کوئل بدون وایر

کویل بدون وایر را در خودروهایی بکار می‌برند که سیستم برق‌رسانی جدیدتری دارند.

کوئل کتابی: ساختار کوئل‌های کتابی مشابه کویل‌ها دوبل بوده با این تفاوت که بدون وایر هستند. از آن جایی که شکلی پهن دارند، آن‌ها را کتابی می‌نامند.

کویل قلمی: در ماشین‌هایی با موتور انژکتوری، کوئل‌های قلمی استفاده می‌شود. به دلیل ولتاژ بالایی که تولید می‌کنند، برای هر سیلندر یک کوئل بکار می‌رود.

علائم خرابی کویل (کوئل) خودرو چیست؟

علائم خرابی کویل (کوئل) خودرو چیست؟

تا به این قسمت از مقاله درباره انواع و کاربرد کویل در خودرو صحبت کردیم. با توجه به اهمیت این قطعه در ماشین، لازم است بدانید علائم خرابی کویل چیست تا در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید:

  • خارج شدن دود سیاه از اگزوز و احساس کردن بوی گازوئیل
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت
  • ریپ زدن موتور (شنیدن صدایی سرفه مانند از موتور ماشین) و لرزش ماشین
  • حرکت نکردن ماشین
  • کاهش توان موتور
  • روشن شدن چراغ چک ماشین
  • سخت استارت خوردن ماشین

چرا کویل ماشین خراب می شود؟

از آنجایی که همیشه توصیه می‌شود قبل از خراب شدن هر قطعه و متحمل شدن هزینه‌های بالا، بررسی‌های لازم انجام شود، آشنایی با دلایل خرابی کوئل تا حد زیادی می‌تواند از بروز خسارات جلوگیری کند. این دلایل عبارتنداز:

  • اتصال میان سر وایر به بدنه ماشین
  • گرمای زیاد
  • عملکرد نادرست باتری ماشین
  • استفاده کردن از کویل‌هایی با کیفیت نامطلوب
  • کثیف شدن فیلتر هوا
  • تعویض نکردن به موقع لنت و روغن
  • نادیده گرفتن ایرادات برق ماشین
  • برق دزدی در ماشین
  • طول عمر زیاد کویل

کلام آخر

در این مقاله از گندمی  به معرفی کویل و کاربرد آن پرداختیم. گفتیم که کوئل خودرو یک قطعه الکتریکی است که وظیفه تولید جریان الکتریکی در سیستم اشتعال خودرو دارد. این قطعه بعد از تغییر ولتاژ باتری، جرقه‌ای قوی را ایجاد می‌کند که سوخت را به سوخت واقعی تبدیل می‌کند. این جرقه سوخت را به زمان و در محل صحیح و به نحوی کامل و تمیز اشتعال می‌دهد. از آنجایی که وجود این قطعه الکتریکی برای عملکرد صحیح موتور بسیار حیاتی است، باید در صورت خرابی یا نقص این قطعه، به سرعت تعمیر یا تعویض شود. برای آشنایی با انواع باتری ماشین مقالات دیگر سایت را بخوانید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *