نرم کردن کمک فنر

چگونه کمک فنر ماشین را نرم کنیم؟

از جمله عناصر مهم و حیاتی در سیستم تعلیق خودرو کمک فنر ماشین است. این قطعه که بر عملکرد و ایمنی خودروها تاثیر بسیاری دارد، تکان‌ها و لرزه‌های ناشی از حرکت خودرو را کاهش داده تا کیفیت رانندگی را افزایش دهد. از آنجاییکه کمک فنرها در تضاد با حرکت فنرها عمل می کنند، در زمان حرکت خودرو با سرعتی بالا روی یک سطح هموار، کمک فنر مقاومت زیادی را به نیروهای ناشی از جابجایی و تکان‌های جاده اعمال کرده تا مقاومت خودرو پایدارتر شده و رانندگی نیز ایمن‌تر شود. با توجه به اهمیت این قطعه، در ادامه به این سوال پپیستون کمک فنر پاسخ خواهیم داد که چگونه کمک فنر ماشین را نرم کنیم.

نحوه نرم کردن کمک فنر خودرو

همانطور که گفتیم، کارکرد صحیح و بهینه کمک فنرهای ماشین، نقش بسیار مهمی در تحمل وزن خودرو، جذب لرزش و ایجاد راحتی در سفرهای روزانه دارد. اما با گذشت زمان، کمک فنرها سفت و سخت شده و نیاز به نرم شدن دارند تا از وارد شدن زیان‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند. در ادامه به معرفی چند روش برای نرم کردن کمک فنر ماشین می‌پردازیم:

گریس کاری کمک فنر برای نرم شدن کمک فنر ماشین

یکی از کارهایی که می تواند به نرم شدن کمک فنرهای خودرو کمک کند، استفاده از گریس است. برای اینکار باید گریس را به نقاط مهم فنر مثل نقطه اتصال فنر به بدنه بزنید تا انعطاف‌پذیری فنرها افزایش و اصطکاک آن‌ها کاهش یابد.

روغن کاری کمک فنر خودرو

روغن کاری کمک فنرخودرو یا همان استفاده از روغن‌های تعدیل کننده، به تنظیم نیروی کمک فنر کمک خواهدکرد. معمولا از روغن‌های ویسکوزیته برای تنظیم نرمی یا سفتی کمک فنرها استفاده می‌شود. روغن ویسکوز را به منظور نرم کردن کمک فنرها بکار می‌برند تا از واردشدن ارتعاشات و تکان‌های ناشی از حرکت در مسیر ناهموار جلوگیری کند.

مراجعه به مکانیک ماشین برای نرم شدن کمک فنر خودرو

در برخی مواقع هیچ کدام از روش‌های گفته شده نمی‌تواند کمکی به نرم شدن کمک فنرهای خودرو بکند. در این شرایط لازم است به تکنسینی ماهر و با تجربه مراجعه کرده تا از درستی انجام روغن کاری کمک‌ها، اطمینان حاصل کنید. زیرا او با استفاده از تجربه خود کمک فنرها را بررسی کرده و تنظیمات لازم را انجام خواهد داد.

روغن کاری برای نرم شدن کمک فنر خودرو چه مزایایی دارد؟

برای اینکه رانندگی ایمن و راحتی داشته باشید و تمام سرنشینان از مسیری آرام و بدون دغذغه لذت ببرند، لازم است هنگامی که خودرو در حال حرکت است، هیچگونه صدا، ارتعاش و لرزش مزاحمتی ایجاد نکند. این مورد زمانی اتفاق خواهد افتاد که کمک فنرهای خودرو شما نرم باشند.
البته تنها این موارد چند مزیت از روغن کاری کمک فنر ماشین به حساب می‌آیند؛ زیرا نرم کردن کمک فنر ماشین باعث افزایش استحکام و کنترل خودرو نیز خواهدشد. در واقع خودرو در صورت مواجه با پستی و بلندی‌ها، واکنش بهتری نشان داده و احتمال انحراف و واژگونی آن نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه براین مرکز ثقل خودرو هم بهبود پیدا کرده کنترل آن در مناطق شلوغ و پرترافیک و همینطور پر پیچ و خم بهینه می‌شود.

معایب نرم کردن کمک فنر ماشین

همانطور که لازم است نسبت به عملکرد خودرو و کمک فنرهای آن توجه داشته باشید، باید بدانید که نرم شدن بیش از اندازه کمک فنرها نیز معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

کم شدن استحکام سیستم آمادگی

از مهم‌ترین معایب نرم شدن کمک فنر ماشین باید به کاهش استحکام سیستم آمادگی اشاره داشت. با نرم شدن کمک فنرها، تمایل خودرو به شیب و افزایش سرعت در مسیرهای پر پیچ و خم و لغزنده افزایش پیدا می‌کند. این مورد تاثیری منفی بر تعادل و کنترل خودرو در سرعت‌های بالا خواهدگذاشت.

کاهش عملکرد ترمز خودرو

روغن کاری غیراصولی کمک فنرهای ماشین بر عملکرد سیستم ترمز نیز تاثیر منفی می‌گذارد. چراکه کاهش ناهمواری‌های جاده که به واسطه کمک فنرها جذب می‌شود، نیاز به استفاده از ترمز را برای کنترل ماشین کاهش پیدا می‌کند. این امر سبب کاهش عمر ترمز و افزایش زمان ترمزگیری خواهدشد.

افزایش پیدا کردن نشست خودرو

نرم کردن کمک فنرهای خودرو بایستی به روشی صحیح و اصولی انجام شود. درغیر این صورت با افزایش نشست خودرو مواجه خواهیدشد. مخصوصا در زمان‌هایی که خودرو در مسیری ناهموار و با زاویه‌هایی نامطلوب حرکت کند که تاثیری منفی بر قدرت، کشش و کنترل دارد.

کاهش باربری خودرو

انجام روغن کاری زیاد برای کمک فنر خودروها سبب خواهد شد باربری ماشین کاهش پیدا کند. این مورد برای خودروهایی که وظیفه حمل و نقل بار سنگین را به عهده دارند مضر بوده و سبب افزایش نشست و کاهش تعادل می‌شود.

چگونه کمک فنر خودرو را تنظیم کنیم؟

با توجه به اهمیت این قطعه در سیستم تعلیق خودرو، پیشنهاد می‌شود تنظیم کمک فنر را به افرادی متخصص بسپارید. البته در بعضی از شرایط ممکن است این قطعه به روش دستی تنظیم شود؛ اما این در صورتی است که فرد تجربه کافی را در انجام این کار را داشته باشد. زیرا تنظیم کمک فنرها به صورت نادرست، می‌تواند عملکرد خودرو و ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر بیندازد. دیگر موردی که باید به آن توجه داشته باشید، تردد در مسیرهای ناهموار یا حمل بار سنگین است. در این شرایط بایستی کمک فنرها را مجدد تنظیم کنید.

کلام پایانی

کمک فنر یک قطعه مهم در سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه اصلی آن فشرده کردن و ذخیره انرژی جرم خودرو هنگام سیستم تعلیق نمودن است. هنگامی که کمک فنر خودرو نرم شود، انعطاف پذیری آن افزایش می یابد و این باعث کاهش لرزش و تکانهای ناشی از ارتعاشات جاده می شود. به عبارت دیگر، نرم شدن کمک فنر باعث بهبود راحتی و استحکام سواری در خودرو می‌شود.جعفر جلالی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *