علت باد گرم کولرماشین چیست؟

علت باد گرم کولر ماشین چیست؟

با شروع فصل تابستان باید بدانید علت باد گرم کولر ماشین چیست بسیاری از راننده‌ها برای سرویس کردن کولر ماشین خود به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. چراکه تحمل هوای گرم داخل خودرو، رانندگی را غیرممکن خواهدکرد. اما گاهی پیش می‌آید که پس از شارژ مجدد گاز کولر یا سرویس شدن آن، کولر عمکلرد درستی نداشته و هوای گرم را جایگزین باد خنک می‌کند. در ادامه این مقاله به اصلی‌ترین دلایل و روش تعمیر آن خواهیم پرداخت

قبل از سفر تابستانه مقاله زیر از دست ندهید :‌ چکاب کامل خودرو قبل از سفر تابستانی

گاز نداشتن کولر ماشین

اولین موردی که باید در تولید باد گرم به آن توجه کرد، گاز نداشتن کولر ماشین است. زیرا این گاز داخل کولر است که باد سرد را تولید می‌کند. به همین خاطر باید سالانه و قبل از روشن کردن کولر، گاز آن را شارژ کرده تا مشکل برطرف شود.

 نشت گاز کولر و رابطه آن با علت باد گرم کولرماشین

 گاز کولربین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در چرخش است. در صورتی که نشستی بین این اجزا پیش آید باعث ایجاد باد گرم می‌شود. میزان گاز کولر، تعیین‌کننده ظرفیت سرمایشی این بوده که هرچه میزان گاز کولر کاهش پیدا کند، عملکرد کولر نیز ضعیف‌تر خواهدشد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهیم بود.

راه حل این مشکل پیدا کردن نشتی گاز کولر می باشد. برای شناسایی ابن مشکل می‌توان از  محلول آب و کف به همراه چراغ قوه استفاده کرد. بعد از این که منشا مشکل را پیدا کردید، باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و پس از بررسی وضعیت شارژ کولر، گاز کولر را مجدد شارژ کنید.

خرابی کمپرسور کولر ماشین

کمپرسور یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کولرماشین است، هوای خنک توسط این قطعه و فن‌های کولر داخل کابین ماشین دمیده می‌شود. در صورتی که کمپرسور خراب باشد باد گرم داخل ماشین پخش خواهدشد. بهتر از است قبل از فصل گرما حتما کمپرسور کولر ماشین بررسی شود.

شل شدن تسمه کمپرسور

گاهی کمپرسور ماشین مشکلی نداشته و شل شدن تسمه کمپرسور دلیل اصلی باد گرم کولر است. در این شرایط سفت کردن آن مشکل را برطرف می‌‍کند.

افزایش دمای بیش از اندازه موتور 

در صورتی که موتور ماشین مشکل داشته و در گرمای شدید ماشین کارکند، باد گرم کولر را احساس خواهید کرد. علت این است که مایع رادیاتور کم شده و به دلیل خنک نشدن موتور، کولر عملکرد مناسبی نخواهدداشت.

وجود مشکلی در سیستم برق خودرو

مشکل داشتن سیستم برق خودرو دیگر موردی است که باعث باد گرم کولر می‌شود. در واقع فن‌های کولر به واسطه سیستم برق ماشین به حرکت در آمده و با سرعت چرخشی بالا، هوای خنک را ایجاد می‌کنند.

خرابی فن ها 

دیگر دلیل باد گرم کولر، خرابی فن‌ها است. فن  کولر پس ازمدت زمانی استفاده دچارمشکلاتی مانند شکستگی و سوختگی شده و کولر باد سرد تولید نمی‌کند. فن کولر وظیفه‌ی انتقال باد گرم به بیرون را نیز به عهده دارد. در صورتی که این مشکل پیش آید این انتقال هوا صورت نگرفته و باعث ایجاد هوای گرم توسط کولر ‌می‌شود.

علت باد گرم کولرماشین ؛ خرابی کندانسور 

کندانسور ماشین دیگر سیستم خنک کننده ماشین به حساب می آید. در صورتی که این قطعه خراب باشد کولر به درستی کار نکند، شاهد هوای گرم از کولر ماشین هستید. در نتیجه بهتر است قبل از فصل گرما این سیستم ماشین چک شود تا در مواقع گرما دچار مشکل نشوید.

خراب شدن ترموستات ماشین

ترموستات در ماشین مانند سایر وسایل دیگر، وظیفه کنترل دما را به عهده دارد. این قطعه زمانی شروع به کار می‌کند که دما از اندازه ای مشخص شده بالاتر رود. اینجاست که فن خودرو برای کاهش دما فعالیت خود را آغاز می‌کند. تا چرخش فن خودرو دمای مایع خنک کننده به مقداری مناسب رسیده و وقتی به مقدار تعیین شده رسید، فن و کمپرسور خاموش می‌شوند. با این اوصاف اگر ترموستات خراب شده باشد، این فرایند بدرستی پیش نرفته، فن روشن نشده و هوای کولر خودرو گرم خواهدشد.

معیوب بودن اوپراتور خودرو

اپراتور در خودرو با هوای داخل اتاق در تماس است. از آنجاییکه هوای گرم داخل کابین با این قطعه در تماس بوده و هوای داخل لوله های اپراتور سرد است، تبادل دمای به وجود آمده سبب به وجود آمدن هوای خنک خواهدشد.

اما با گذشت زمان گرد و غباری که روی لوله‌های اپراتور می‌نشیند، باعث می‌‍شود که انتقال دما انجام نشده و در نهایت کولر باد گرم تولید کند.


چگونه از کولر خودرو نگهداری کنیم؟

در کنار اینکه باید به دنبال اصلی‌ترین دلایل تولید هوای گرم کولر ماشین باشیم، در مرحله اول باید بدانیم نگهداری صحیح از سیستم کولر ماشین چگونه است؛ چرا که این موارد تاثیر بسزایی در افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد این قطعه خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سرویس‌های دوره‌ای کولر ماشین
  • عوض کردن به موقع فیلتر کندانسور
  • چک کردن دوره‌ای گاز کولر
  • روشن کردن کولر
  • پارک کردن ماشین در سایه
  • تمیز کردن قطعات ماشین مانند کندانسور

نحوه سرویس کردن کولر ماشین

برای اینکه بتوانید کولر خودرو را سرویس کنید، باید بررسی را از سیستم AC آغاز  کنید. در ابتدا باید ببینید سطح مبرد تا به قسمت تعیین شده توسط کارخانه رسیده باشد. زیرا کاهش سطح مبرد سبب خواهد شد هوای کولر به اندازه کافی خنک نشود. مورد دیگر کثیف بودن فیلتر هوا است. تمیز بودن این فیلتر به حفظ جریان هوا کمک می‌کند. بسیاری از قطعات خودرو با گذشت زمان دچار فرسودگی یا نشتی می‌شوند که تعویض آن‌ها به افزایش طول عمر و کارایی بهتر کمک خواهد کرد. از جمله این قطعات شامل تسمه، شیلنگ و اتصالات سیستم AC هستند.

کلام پایانی

با توجه به اهمیت کولر خودرو در فصل گرما و همینطور سفرهای تابستانی، در این مقاله از گندمی سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که “ علت باد گرم کولرماشین چیست؟”. به همین خاطر ضمن بررسی دلایل مختلف آن نظیر خرابی کندانسور، شل شدن تسمه، گاز نداشتن کولر و… به نحوه سرویس کردن کولر و چگونگی نگهداری صحیح از آن پرداختیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *