پیشگیری از خراب شدن بلبرینگ دینام

علائم خرابی بلبرینگ دینام + راهکارهای پیشگیری از مشکلات بلبرینگ

بلبرینگ دینام یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم تعلیق خودرو بوده که برای حرکت دادن صاف و روان خودرو بکار می‌رود. در واقع وظیفه بلبرینگ تمام قطعات را صاف نگهداشته و باعث می‌شود قرقره با سرعت هزاران دور بچرخد. 

با این حال خراب شدن بلبرینگ دینام نشانه‌ها و علائمی دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. پس برای اینکه تشخیص به موقع علائم خرابی بلبرینگ دینام را به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، انجام دهید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله به علائم خرابی بلبرینگ دینام خواهیم پرداخت

بلبرینگ دینام چیست؟

اگر بخواهیم ساختار بلبرینگ دینام را بررسی کنیم، باید گفت این قطعه مشابه بلبرینگ‌هایی با شیار عمیق و بدون شیار جازنی هستند. از آنجاییکه در رینگی خارجی قرار گرفته که تنها یک لبه دارد، به راحتی از بلبرینگ جدا می‌شوند. پروفیل دایره‌ای شکل شیار در رینگ خارجی از مرکز رینگ به بعد به پروفیل خطی تبدیل شده و بلبرینگ دینام بار محوری را در یک جهت تحمل خواهد کرد.

بلبرینگ دینام چیست؟

شنیدن صدای غیرعادی؛ نشانه ای از خرابی بلبرینگ دینام ماشین

پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که ماشین را روشن کرده و آماده حرکت می‌شوید، به تمامی صداهایی که از لحظه استارت زدن، حرکت کردن و… به گوش‌تان می‌خورد توجه داشته باشید. چراکه هرکدام از این صداها می‌تواند نشانه‌ای از خراب شدن قطعه‌ای در داخل موتور باشد.

 از بارزترین صداهایی که به گوش تان می رسد و نشان از خرابی بلبرینگ دینام دارد، صدای سایش است. پس اگر صدایی مانند ساییده شدن دو قطعه فلزی، به طور مداوم از قسمت جلویی خودرو در حال کارکرد شنیدید، این امکان وجود دارد که بلبرینگ دینام خراب شده باشد.

دیگر صدایی که علائمی از خراب شدن بلبرینگ دینام دارد، صدای لرزش یا خرخر است. این صدا را زمانی می‌شنوید که بلبرینگ دینام فرسوده شده و با بالا رفتن دور موتور شدت بگیرد.

گاهی نیز ممکن است بلبرینگ دینام با صدایی جیرجیر مانند همراه باشد که با روغن کاری برطرف خواهدشد. دلیل شنیدن این صدا می‌تواند کمبود روغن کاری یا سفت شدن بلبرینگ‌ها باشد.

مشکلات الکتریکی؛ دیگر علائم خرابی بلبرینگ دینام

از دیگر وظایفی که دینام به عهده دارد، تبدیل انرژی مکانیکی به الکترونیکی است. بنابراین با کمی توجه به تغییرات می تواند شما را برای مراجعه به موقع به تعمیرگاه و جلوگیری از پرداخت خسارت بیشتر یاری کند. مشکلات الکتریکی که با خراب شدن بلبرینگ دینام با آن مواجه می شوید، عبارت است از:

  • کم نور شدن نور چراغ های ماشین: همانطور که گفته شد، دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز برای روشنایی خودرو را به عهده دارد. پس خرابی بلبرینگ دینام بر توان خروجی آن تاثیر داشته و سبب کم نور شدن چراغ های ماشین خواهدشد.
  • ضعیف شدن سیستم صوتی خودرو: بدون شک می دانید که سیستم صوتی خودرو وابسته به برق است. با این تفاسیر خراب شدن بلبرینگ دینام سبب خواهد شد نویزهایی در هنگام پخش صوت ایجاد شود، صدای ضبط قطع و وصل شود یا اینکه اختلالی در سیستم صوتی به وجود بیاورد.
  • علت روشن شدن چراغ هشدار دینام: با توجه به اهمیت نقش این قطعه در سیستم خودرو، در خودروهای جدیدتر، چراغی را به عنوان چراغ دینام تعبیه کرده‌اند تا با روشن شدن خود، به راننده اطلاع دهد مشکلی در سیستم شارژ خودرو مانند خرابی بلبرینگ دینام وجود دارد.
  • گرم شدن بیش از اندازه دینام: در صورتی که بلبرینگ دینام خراب شود، با گذشت زمان دینام با افزایش اصطکاک و در نتیجه گرم شدن بیش از حد رو به رو خواهدشد. این افزایش دما به دیگر قطعات اطراف دینام نیز آسیب خواهدرساند.
  • کاهش کارآیی باتری: دیگر وظیفه ای که دینام به عهده دارد، شارژ مجدد باتری است. خراب شدن این قطعه توان شارژ دینام را کاهش داده و در نهایت باعث کاهش کارایی باتری و استارت نخوردن می‎شود.
  • لرزش ماشین: در برخی مواقع هم خراب شدن بلبرینگ دینام باعث لرزش در خودرو خواهدشد. علت آن است که تعادل ایجاد شده بین سیستم تسمه و پولی خودرو با مشکل مواجه شده است.

علت خرابی بلبرینگ دینام چیست؟

نگهداری از خودرو خود بخش مهمی از جلوگیری از وارد شدن صدمات احتمالی و پرداخت هزینه‌های اضافی است. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن بلبرینگ دینام، بی‌توجهی به کمبود روغن یا روغن کاری در زمان مناسب است. زیرا روغن کاری باعث کاهش اصطکاک و در نتیجه جلوگیری از خرابی زود هنگام خواهدشد. دیگر اینکه وارد شدن آسیب فیزیکی به دینام یا فشاری شدید نیز سبب خرابی این قطعه می‌شود. در کنار این موارد استهلاک طبیعی قطعات، امری اجتناب ناپذیر بوده که با گذشت زمان در معرض فرسودگی قرار گرفته و عملکرد خود را از دست خواهندداد.

علائم خرابی بلبرینگ دینام

چگونه خرابی بلبرینگ دینام را تشخیص دهیم؟

اینکه شنیدن صداهای غیرعادی یا مشکلاتی نظیر کم نور شدن چراغ‌ها به دلیل خرابی بلبرینگ دینام است یا خیر، تنها توسط یک مکانیک ماهر صورت خواهدگرفت. او معمولا با استفاده از بازرسی بصری و تست با دستگاه خودرو را عیب‌یابی می‌کند. در تست بصری، بررسی ظاهری دینام می‌تواند نشانه‌هایی از خراب شدن بلبرینگ مثل فرسودگی، ترک خوردگی یا نشت روغن را به همراه داشته باشد. اما درصورتی که بخواهد مشکل را دقیق‌تر بررسی کند، از تسترهای مخصوصی برای اندازه گیری میزان لقی و صدای بلبرینگ استفاده خواهدکرد.

مقاله جدید :          |        دلایل گرم شدن باتری ماشین + راهکار های حل این مشکل            |

پیشگیری از خراب شدن بلبرینگ دینام

همیشه باید این نکته را درنظر داشت که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. به همین خاطر با توجه به هزینه‌های بالای تعمیر و جلوگیری از مشکلات پیش رو، بهتر است با توجه به مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، از خرابی بلبرینگ دینام جلوگیری کنید. اولین نکته، تعویض به موقع تسمه دینام است؛ چراکه شل یا پاره شدن تسمه دینام باعث فشار آمدن بر بلبرینگ و خرابی آن خواهدشد. دیگر این که بایستی دینام توسط مکانیکی ماهر در بازه‌های زمانی منظم بررسی شده تا در صورت خرابی، به موقع تعویض شود. و در آخر بهتراست برای روانکاری بلبرینگ دینام، از روغنی با کیفیت استفاده شود تا عمر آن را افزایش دهد.

چگونه خرابی بلبرینگ دینام را تشخیص دهیم؟

کلام پایانی همراه با گندمی 

در این مقاله گندمی  به بررسی علائم خرابی بلبرینگ دینام پرداختیم. از روش‌های تعمیر، راه‌های پیشگیری و تشخیص آن صحبت کردیم. بر این نکته تاکید داشتیم که بهتراست به تغییرات به وجود آمده بر موتور و نحوه کارکرد آن توجه داشته باشید، تا قبل از اینکه هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید، نسبت به تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *