احتمالا شما نیز تا به حال با واژه سیستم تعلیق خودرو برخورد داشته اید اما به راستی وظیفه سیستم تعلیق خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ به طور کلی باید گفت سیستم تعلیق، مهم ترین وظیفه اش، ایجاد ارتباط بین خودرو و جاده می باشد. سیستم تعلیق خودرو شامل مواردی همچون چرخ ها، کمک فنرها، فنرها و ستون های نگهدارنده می باشد. عملکرد سیستم تعلیق بسیار پیچیده است و دارای قطعات گوناگونی می باشد.در ادامه همراه با فروشگاه خرید قطعات خودرو در مشهد باشید.
سیستم تعلیق خودرو چیست؟
سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو بخشی از خودرو است که مانع از انتقال ارتعاشات و تکان های ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان می شود. بدنه در اینجا به معنی اتاق، شاسی خودرو و تمام متعلقات آن است. این سیستم که شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستون های نگه دارنده و چرخ ها می شود و اتصال چرخ ها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار می کند. همچنین عملکرد سیستم تعلیق شامل دریافت تکان ها، ارتعاش ها و نوسان هایی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخ ها وارد می شود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخ ها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آن ها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحت تر خودرو می باشد.
وظیفه سیستم تعلیق
سیستم تعلیق خودرو به طور کلی دو وظیفه مهم را برعهده دارد، یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتبا در تضاد با یکدیگر هستند. اما اگر بخواهیم به صورت کاملا جزئی وطایف اصلی این سیستم را بررسی کنیم باید بگوییم که وظیفه سیستم تعلیق عبارت است از:
- تحمل وزن خودرو
- جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش
- حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
- افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو
- افزایش میزان پایداری خودرو
- حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده
این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم های تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. در ادامه به اجزا سیستم تعلیق نیز می پردازیم.
اجزا سیستم تعلیق
سیستم تعلیقی که در حال حاضر در خودروها می بینیم انواع مختلف و اجزاء بسیاری دارند. اجزائی که هریک وظیفه خاص خود را برعهده دارند و نبود یا خرابی هرکدام، کل تعلیق خودرو را مختل می کند، ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و فرمان پذیری خودرو را آسیب می زند. اجزایی مانند بازوی آزاد، بازوی خمیده، بازوی پیت-من، بازوی دنباله دار، بازوی فرمان اکسل، میله الصاقی، میله پن-هارد، شاه پین و بازوی کنترل است. این قطعات در خودروها و سیستمهای تعلیق مختلف کم و زیاد می شوند اما به طور کلی چند جزء مهم در بیشتر سیستم های تعلیق وجود دارد. اجزائی که محوری ترین نقش را در یک یا چند نوع سیستم تعلیق ایفا می کنند. اجزا سیستم تعلیق عبارتند از:
رینگ و لاستیک
لاستیک های ماشین بیرونی ترین بخش سیستم تعلیق خودرو هستند. هنگام حرکت خودرو، همواره اولین اثر بر روی تایرها گذاشته و برخوردها قبل از هرچیز به آن ها منتقل می شود. لاستیک ها نیز بخشی انرژی حاصله از این برخورد را جذب و به صورت گرما خارج می کنند و بخشی دیگر را به سایر نقاط سیستم تعلیق منتقل میکنند. هرچه سطح تماس خودرو با جاده بهتر باشد و چسبندگی آن ها بیشتر، عملکرد حرکتی خودرو ارتقاء یافته و سیستم تعلیق سریع تر به هدف می رسد. نقش رینگ ها در این سیستم نیز انتقال وزن خودرو به سطح جاده با توزیع وزنی مناسبشان است.
فنرها
فنرها از اصلی ترین اجزا سیستم تعلیق می باشد که کیفیت و عملکرد صحیح آن ها تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم تعلیق خودرو می گذارد. این سیستم بدون فنرها هیچ کارایی ندارد. فنرها وظیفه جذب ضربات، تنظیم ارتفاع خودرو و حفظ تماس لاستیکها با سطح جاده را به عهده دارند. به این ترتیب که هنگام وارد آمدن ضربه به لاستیک ها در اثر عبور از ناهمواری ها فنر جمع شده و فشار وارد از ضربه را در خود جمع می کند تا به بدنه و شاسی منتقل نشود. همچنین در حالت عادی، با فشاری که در حالت باز به لاستیک ها وارد می کند، تماس آن ها را با سطح جاده به بهترین و کامل ترین شکل، ممکن می سازد.
کمک فنر
کمک فنرها، از دیگر اصلی ترین بخش سیستم تعلیق خودرو هستند. همانطور که از اسمشان مشخص است، وظیفه تکمیل عملکرد فنرها را بر عهده دارند و نیروی وارده از ضربات به آنها را دفع می کنند. درواقع فنرها تنها نیرویی که از ضربات ناشی از عبور از ناهمواری ها است را جذب می کنند و درصورت رها سازی این نیرو از سمت آنها، خودرو به بالا پرتاب می شود. این بالا و پایین رفتن خودرو تا پایان انرژی حاصل از ضربه ادامه می یابد و به این ترتیب فنر کارایی خود را از دست می دهد. کمک فنر، انرژی جمع شده در فنر را جذب کرده و تدریجی دفع می کند. این کار از حرکات یویویی و ناگهانی خودرو جلوگیری خواهد کرد.
میل تعادل یا میل موجگیر
میل موج گیر اصطلاحی است که مکانیک ها برای این میله بکار می برند. این میله وظیفه ایجاد ثبات بیشتر در خودرو را دارد و از چپ شدن آن در پیچ های شدید و سطوح بسیار ناهموار جلوگیری می کند. میله تعادل معمولا بین دو چرخ یک محور (اکسل) قرار می گیرد و ارتباط بین دو کمک فنر را برقرار می کند تا با حرکت کمک فنر یک سمت، کمک فنر سمت دیگر نیز حرکت کوچکی داشته باشد و تعادل خودرو برقرار شود. میل موجگیر علاوه بر چرخ ها و کمک فنرها از دو طرف به شاسی نیز متصل است. این اتصال از طریق اتصال های محوری صورت می گیرد.
میل رابط
میله های رابط از اجزا سیستم تعلیق می باشد که وظیفه ایجاد اتصال بخش های مختلف این سیستم ها را به هم برعهده دارند. این میله ها که فلزی هستند و بسیار مقاوم، معمولا در تعداد زیاد به کار می روند و عمری برابر با شاسی و بدنه خودرو دارند. تنها عاملی که ممکن است به میل رابط ها آسیب وارد کند تصادف های شدید و ضربات سهمگین ناشی از آن ها است.
سیبک
سیبک نوعی اتصال در سیستم تعلیق است که در عین استحکام، امکان چرخش و حرکت نیز دارد. این اتصال مفصل گونه، از یک گوی فلزی دسته دار تشکیل شده است که امکان حرکت درون محفظه فولادی اش را دارد. اطراف محفظه فولادی و گوی فلزی با لاستیک محکم پوشیده شده است. این مفصل که وظیفه اتصال چرخ ها به سیستم تعلیق را دارد، چرخش آن ها را با چرخش فرمان و حرکتشان را هنگام عبور از ناهمواری ها ممکن می سازد.
بوش
بوش نیز نوعی اتصال در سیستم تعلیق است، اما تفاوت آن با سیبک مانند تفاوت مفصل زانو و مفصل ران و لگن است. بوش قابلیت چرخش ندارد و تنها باز و بسته می شود. بوش ها که از جنس لاستیک طبیعی هستند، برای گرفتن سر و صدای ناشی از حرکت قطعات و لرزش آنها، بخش های متحرک سیستم تعلیق را به هم متصل می کنند. همچنین مقداری از نیروی وارده از ضربات ناشی از حرکت در سطوح ناهموار را به دلیل جنس لاستیکی آن جذب می کنند. خرابی بوشها میتواند باعث شنیدن صدای جیر جیر از ماشین باشد.
طبق
اتصال اصلی این سیستم به شاسی، از طریق یک قطعه فولادی به نام طبق صورت می گیرد. اتصال طبق ماشین به شاسی از طریق بوش های محوری و به سیستم تعلیق به وسیله سیبک ها انجام می شود. طبق ها دو نوع کنترلی و جناغی دارند. نوع کنترلی به صورت یکپارچه است و نوع جناغی به صورت حرف A می باشد. طبق های جناغی با دو بوش محوری به شاسی متصل می شوند. تعداد طبق ها و نحوه استفاده از آن ها در سیستم های تعلیق مختلف متفاوت است. در برخی طبق استفاده نمی شود، در برخی برای هر چرخ یک یا دو طبق به کار می رود و در برخی برای هر دو محورهای عقب و جلو است.
استارت
استارت در سیستم های تعلیقی دیده می شود که سیبک و طبق در آن ها حذف شده و همچنین فنر به کار رفته در آن ها از نوع فنر لول است. در این سیستم ها کمک فنر درون فنر لول قرار می گیرد و این دو علاوه بر وظایف اصلی خود، وظیفه برقراری اتصال سیستم تعلیق و شاسی و رابط بین آن ها را نیز بر عهده دارند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروشگاه ایساکو تماس بگیرید.