از جمله پیچیدهترین قسمتهای ماشین، سیم پیچی آن است. به همین خاطر بررسی عیوب دسته سیم خودرو بسیار پرهزینه و نیازمند زمان زیادی خواهدبود. علاوه براین دسته سیم ماشین مختص مدلی خاص نبوده و تمامی ماشینها چه مدلهای امروز و چه مدلهای پایینتر، برای حرکت، به این قطعه نیازمند خواهند بود.
اما از آنجاییکه دسته سیم خودرو عیوب و روشهای عیب یابی آن، به سادگی بررسی آب داخل رادیاتور نیست، پیشنهاد میشود این کار را به تعمیرکاری متخصص بسپارید.
دلایل خرابی دسته سیم خودرو
با گذشت زمان حرارت داخل موتور افزایش پیدا کرده و سبب خشک شدن روکش سیمها خواهدشد. این اتفاق باعث کاهش جریان اولیه برق شده و مقاومت سیم کشی را نیز بالا میبرد. مورد دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، جلوگیری از ورود آب داخل سیم کشیها در زمان مراجعه به کارواش است. نفوذ آب به سیم کشیهای داخل موتور، سبب سولفاته شدن رابط های بین کانکتورها شده و مانند عایق عمل میکند.
چگونه عیب یابی سیم کشی خودرو را انجام دهیم؟
عیب یابی دسته سیم ماشین، نیازمند نیرویی متخصص است. به همین خاطر پیشنهاد می شود درصورت مشاهده علائم معیوب بودن دسته سیم، به تعمیرگاهی مجهز به دستگاه دیاگ مراجعه کنید. دیاگ به کامپیوتر خودرو به واسطه کابل متصل شده و سنسورهای قطعات را بررسی میکند. اگر دستگاه با نوسانات برقی مواجه شود، روی دستگاه نشان داده خواهد شد. اما در این بین خراب شدن دسته سیم خودرو نشانههای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
دیر استارت خوردن ماشین
ممکن است با دیر استارت خوردن ماشین روبه رو شوید. این شرایط را باید به عنوان نشانه از معیوب بودن سیم کشی خودرو دانست. عوامل متعددی در این اتفاق دخیل هستند که مهمترین آن عبارت است از: خراب شدن فیوز، جرم گرفتگی یا خوردگی باتری، خراب بودن آمپر استارت و…
کار نکردن موتور
در بعضی مواقع هنگام روشن کردن ماشین صداهای عجیب و غریبی مانند تق تق به گوش میرسد. در ادامه نیز موتور شروع به کار نخواهدکرد؛ چراکه میزان انرژی مورد نیاز برای جرقه زدن تامین نمیشود. منشا این مورد میتواند خراب بودن باتری یا استارت باشد که باید برطرف شود.
خراب بودن باتری ماشین
عمر مفید باتری ماشین 5 سال است. با این اوصاف اگر خراب شود مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد. اگر متوجه عملکرد نامناسب خودرو شدید، ابتدا از اتصال بین سیمها و قطع نبودن شان اطمینان حاصل کرده و سپس برای بررسی سیم کشی خودرو، به تعمیرکاری متخصص مراجعه کنید.
روشن نشدن چراغ های ماشین
راحتترین نشانهای که به شما میگوید دسته سیم خودرو معیوب است، روشن نشدن چراغها است. زمانی که تولید کننده، توزیع کننده چراغهای ترمز، راهنما و… دچار خرابی شده باشد، با بررسی دسته سیم خودرو میتوان مشکل را برطرف کرد.
سوختن فیوز
فیوز خودرو وظیفه مهمی در سیستم برق کشی ماشین به عهده داشته که گاهی بدون هیچ دلیلی، کارایی خود را از دست خواهدداد. اگر بطور مداوم و در فاصله زمانی کوتاه مدت، مجبور به تعویض آن شدید، بهتراست سیستم برق را بررسی کنید.
استشمام بوی سوختگی در زمان کارکردن ماشین
گاهی ممکن است به محض روشن کردن ماشین، بوی سوختگی پلاستیک را داخل اتاق احساس کنید؛ در این شرایط بایستی ماشین را خاموش کرده از وارد شدن آسیبهای جدی به آن جلوگیری شود. این بو ناشی از خرابی دسته سیم خودرو بوده که در بعضی اوقات با علائم دیگری مانند چشمک زدن چراغها، سوختن فیوز و بد استارت خوردن ماشین نیز همراه باشد.
قطع شدن برق خودرو
قطع شدن برق خودرو به دلایل دیگری مانند خرابی باتری، خرابی دینام، اتصالات نامناسب سر باتری، معیوب بودن سوئیچ و… نیز اتفاق بیفتد. تفاوتی هم ندارد که ماشین در حال حرکت باشد یا خاموش. هر کدام از این موارد را که مشاهده کردید، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.
ضعیف شدن برق ماشین
در صورتی که مواردی از قبیل کم نور شدن چراغ، سوختن فیوز، حس کردن بوی لاستیک، اختلال در عملکرد سیستم صوتی، ریپ زدن و… روبه رو شدید، بایستی سیستم الکتریکی ماشین مانند باتری، دینام، فیوز و… را مورد بررسی قرار دهید.
رنگ هر دسته سیم خودرو نشان گر چیست؟
تولید کنندگان خودرو این موضوع را میدانند که تعمیرکار برای بررسی عیوب دسته سیم ماشین، با سیمهای زیادی روبه رو خواهند بود؛ بنابراین به منظور راحتتر شدن تعویض، تعمیر و عیبیابی، برای هر سیم رنگ مجزایی را انتخاب کردهاند. هر کدام از این سیمها با هر رنگ، مربوط به قسمت خاصی شده که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
دسته سیم آبی در ماشین: سیمهای آبی رنگ در ماشین مربوط به چراغهای بزرگ در قسمت جلو هستند. رنگ آبی سفید وضعیت چراغ را در حالت نور بالا و راه قرمز یا آبی قرمز، نور پایین را مشخص میکند.
دسته سیم قرمز خودرو: چراغهای کوچک جلو، چراغهای کوچک عقب و چراغ نمره دارای سیمهایی قرمز رنگ هستند.
دسته سیم سبز رنگ در ماشین: دسته سیم سبز رنگ مربوط به مدار باطری و سیمهایی که از راه فیوز به مصرف کنندهها میرسند، هستند.
برق اصلی راهنما ماشین: سیم سبز رنگ
چراغ راهنما چپ: سیم سبز و قرمز
چراغ راهنما راست: سیم سبز و سفید
چراغ دنده عقب: سیم سبز و قهوه ای
چراغ ترمز: سیم سبز و بنفش
سیم زرد رنگ: سیم مربوط به چراغ شارژ، سیم دینام به جعبه فیوز
سیم مشکی رنگ: دسته سیم متصل به بدنه
سیم سفید رنگ: سیمهای متصل به چراغ خطرها، سیم متصل به کویل و سیم متصل به چراغ روغن.
کار فیوز در دسته سیم خودرو چیست؟
فیوز در ماشینها برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر جریان بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند. هر فیوز دارای ظرفیت خاصی برای تحمل جریان است که اگر جریان مورد نظر از حد مجاز بیشتر شود، فیوز منفجر خواهدشد.
در حقیقت فیوز جلوی تخریب مدارهای الکتریکی را گرفته و ماشینها را از خطرات احتمالی مرتبط با برق و الکتریسیته، مانند اتصال کوتاه یا افزایش جریان، محافظت میکند. فیوزها در دسته سیم خودرو معمولا تا جریان 40 آمپری را میتوانند تحمل کنند و در صورت بالا رفتن آمپر، این فیوزها هستند که ارتباط را قطع میکنند. توجه داشته باشید که برای تعویض فیوز، باید فیوزی را با ولتاژ فیوز سوخته جایگزین کنید؛ چراکه درغیر این صورت سیم کشی خودرو میسوزد.
اتصال کوتاه و فیوز چه نقشی در سیستم برق ماشین دارند؟
اتصال کوتاه در دسته سیم ماشین زمانی اتفاق می افتد که اندازه سیم استفاده شده در سیم کشی مناسب نباشد. یا اینکه دچار شکستگی یا قطعی شده باشد. در این شرایط جریان بطور خطرناکی افزایش پیدا کرده و اتصال کوتاه برقرار میشود. در نتیجه ممکن است سیم و سیستم برقی ماشین ذوب شده یا دچار آتش سوزی شود. به همین دلیل به منظور جلوگیری از این اتفاقات، در مدارهای جانبی از فیوز استفاده میشود.
کلام آخر
دسته سیم خودرو عیوب و روشهای عیب یابی آن، عنوان مقالهایست که در فروشگاه گندمی انتخاب کردیم. ضمن بررسی علائم خرابی دسته سیم، به معرفی قسمتهای مختلف آن پرداخته و از اهمیت قطعات مختلف صحبت کردیم. با توجه به حساسیت این قطعه در خودرو، پیشنهاد میشود برای عیب یابی و تعمیر، به تعمیرکاری متخصص مراجعه کرده تا از وارد شدن آسیبهای جدیتر جلوگیری شود.
منبع مقاله : موتور ترند