اکسل ماشین پژو انواع اکسل خودرو 206 حرابی اکسل

اکسل ماشین و علائم خرابی آن چیست؟

اکسل یا محور خودروی یکی از اصلی‌ ترین بخش‌ های هر خودرو به شمار می‌ رود که نقش‌ های بسیاری متنوعی دارد. در این مطلب به وظایف این جز و نشانه‌ های خرابی انواع اکسل ماشین اشاره خواهیم کرد. همچنین تولیدی قطعات خودرو گندمی یکی از بهترین انتخاب هاست و دارای نمایندگی لوازم یدکی ماشین می باشد.

اکسل یا محور چیست؟

محور خودرو که با اکسل نیز شناخته می‌ شود بخشی از تمامی خودروهای امروزه است که با اتصال به اجزای مکانیکی چرخ، محوری ثابت برای چرخش آن مهیا کرده است. اما باید بدانید که این تنها وظیفه اکسل نیست و این قطعه نسبتا بزرگ، وظایف سنگین دیگری را نیز به دوش می‌ کشد. سیستم‌ های فرمان، مجموعه انتقال قدرت و سیستم تعلیق نیز بر محور خودرو تکیه کرده‌ اند. به زبان ساده‌ تر، اکسل یک میله یا شافت است که با قرار گرفتن در مرکز چرخ‌ ها اجازه دوران آزادانه را به آن می‌ دهد. اکسل به اجزایی مجهز شده که قدرت را از موتور و جعبه‌ دنده بگیرد و به چرخ‌ ها انتقال دهد. پس راه ارتباطی چرخ با پیشرانه به شمار می‌ رود.

مهمترین وظیفه اکسل در خودرو چیست؟

همانطور که قبل تر گفته شد، اکسل ماشین (میله فرمان) محوری است که برای نصب چرخ های خودرو بکار می‌ رود. البته این قطعه کاربردهای بسیاری دارد که عبارت اند از:

  • مکانیزم فرمان
  • آزادی های حرکتی
  • انتقال قدرت
  • کاهش دور چرخ ها

ساختار قطعه ترنس اکسل طراحی پیچیده ای دارد و به عنوان تیر عرضی در ماشین بشمار می آید، اکسل با استفاده از یک بوش مکانیکی و ( یاتاقان چیست؟ ) به صورت ثابتی در سطح داخلی سوراخ چرخ و دنده نگه داشته شده تا چرخ یا دنده به صورت آزادانه تری به دور اکسل به دوران درآید و باعث حرکت خودرو شود.

‌اکسل چه اجزایی دارد؟

از اصلی‌ ترین بخش‌ هایی که به اکسل متصل هستند می‌ توان به دیفرانسیل خودرو، پلوس و جعبه‌ دنده اشاره کرد. مسلما لیست بالا بلند ارتباطات محور به اینجا ختم نمی‌ شود؛ بخش‌های دیگری چون چهار شاخ گاردان، فلانچ، سیم ترمز، دیسک ترمز، صلیبی خودرو، کرانویل و پینیون، پدال و لنت ترمز، پیستون و بوستر ترمز، بوش مندل و… هم با اکسل در ارتباط هستند. سطح بالای ارتباطات اکسل با سایر بخش‌های خودرو، اهمیت این قطعه را بیش‌ از پیش می‌ کند.

اکسل ماشین پژو انواع اکسل خودرو 206 حرابی اکسل

یک خودرو چند اکسل دارد؟

نوع خودرو تعیین کننده تعداد محور یا اکسل یک خودرو می‌باشد. معمولا خودروها دارای دو اکسل هستند ولی در ماشین‌ های سنگین که تعداد چرخ‌ ها بیشتر است، تعداد اکسل بیشتری هم دارند. به طور کلی هر دو تایر نیازمند یک اکسل در خودرو است.

 

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

انوع اکسل خودرو

انواع اکسل ها را می توان با توجه به نوع وظایف شان در خودروهای مختلف به دسته بندی های متنوعی تقسیم کرد که این سطح از تنوع به دلیل نوع طراحی ماشین های مختلف به وجود می‌آید. اما خودروهای سواری با هر نوع کاربرد متفاوتی که دارند، حداقل دارای 2 اکسل در جلو و عقب هستند که معمولا به صورت محرک و غیر محرک است.

اکسل ثابت

اکسل های صلب یا ثابت نوعی از اکسل هستند که در آنها اتصال محور دورانی در چرخ های دو طرف به وسیله یک بدنه ثابت انجام می شود و جا به جایی چرخ های یک طرف باعث جابه جایی چرخ های طرف دوم هم می‌شود.این نوع اکسل ها استحکام بالایی دارند و همچنین می توانند فشار بار سنگین را به راحتی تحمل کنند. معمولا این قطعات از ساختار و مکانیزم ساده ای برخوردار هستند و کاربرد آنها بیشتر در خودروهای تجاری است.

اکسل تعلیق مستقل

اکسل های تعلیق بر خلاف اکسل های نوع قبل، حرکت و جا به جایی چرخ ها در یک سمت خودرو تاثیر خاصی روی حرکت چرخ های طرف دیگر ندارد، این اتفاق به خاطر جدا بودن قطعات اکسل در دو سمت ماشین است. نحوه عملکرد این نوع اکسل ها مثل فنر و میله های تعادل است و به همین دلیل به آنها اکسل تعلیق مستقل هم گفته می‌ شود.

اکسل جلو محرک

وظیفه اصلی اکسل جلو محرک انتقال قدرت و فرمان پذیری است و در خودرو های تجاری که قدرت محرک توانایی انتقال از اکسل های جلو و عقب را دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال قدرت به اکسل های جلو سبب پایداری بیشتر در خودرو می‌شود.

اکسل عقب محرک

وظیفه اکسل عقب محرک انتقال قدرت به چرخ ها و به حرکت در آوردن خودرو است، بدنه اصلی این اکسل به نام پوسته اکسل عقب به عنوان پایه ای برای نصب کله گاوی و محل گذری برای پلوس ها نیز می باشد. در کله گاوی اکسل، جهت حرکت طولی گاردان به عرضی تبدیل می شود و سرعت دورانی کاهش می یابد.

اکسل فرمان بر

در انواع اکسل خودرو با توجه به ویژگی های اکسل فرمان بر مثل: شکل هندسی و ظرفیت تحمل بار معمولا در جلو خودرو قرار می‌گیرد، وظیفه اصلی این اکسل جلوگیری از برخورد با قسمت پایین موتور است که دارای شکل منحنی می باشد. بیشترین کاربرد این اکسل در اتوبوس ها است.

اکسل ماشین پژو انواع اکسل خودرو 206 حرابی اکسل

علائم خرابی اکسل ماشین

در انواع اکسل ماشین با توجه به هزینه های زیاد تعمیر، دغدغه بسیاری از رانندگان این است که اکسل ماشین چطور خراب می شود و ما چگونه می توانیم از آن پیشگیری کنیم. یکی از بهترین راه های پیشگیری که بتوانیم مانع از آسیب بیشتر خودرو شویم، شناخت دقیق علائم خرابی اکسل ماشین است. می خواهیم در ادامه متن به علائم خرابی اکسل خودرو بپردازیم که عبارت اند از:

  • زاویه دار شدن چرخ های عقب خودرو
  • لرزش خودرو و فرمان در حال رانندگی
  • شنیدن متعدد صدا از عقب خودرو
  • تنظیم نبودن فرمان در اثر ضربه
  • پارگی و پوسیدگی بوش اکسل عقب
  • شکستن محفظه نگهدارنده گریس و نشت آن

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

معمولا رایج ترین نشانه خرابی اکسل عقب ماشین زاویه دار شدن چرخ های عقب خودرو است. اگر هرکدام از این علائم را در انواع اکسل مشاهده کردید در اولین فرصت ممکن به یک مرکز تعمیرات مراجعه کنید. جهت مشاوره با کارشناسان نمایندگی بهترین لوازم یدکی مشهد می توانید با شماره های سایت ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *