منظور از کف کردن روغن ترمز ماشین چیست؟ تشکیل حباب روی سطح روغن ترمز چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟ در حقیقت کف کردن روغن ترمز ماشین به معنی ایجاد حباب یا به وجود آمدن کف البته به صورت پایدار، روی سطح روغن است.
به بیانی دیگر کف کردن یا همان به وجود آمدن حبابهایی ثابت در روغنهایی در سیستم روانکاری، سبب کاهش اثربخشی روانکاری و در نتیجه باعث افزایش سایندگی و اصطکاک بین اجزا خواهدشد. اما اینکه علت کف کردن روغن ترمز ماشین چیست و چه راههایی برای برطرف کردن آن پیشنهاد میشود را در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
چرا روغن ترمز ماشین کف می کند؟
اگر توجه کرده باشید، زمانی که مایعی را هم میزنید، حبابهای هوا در سطح آن ایجاد خواهد شد. زیرا هوا در لابه لای آن نفوذ کرده و خودش را به شکل حباب در روغن نشان میدهد. در این میان روغن ترمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این خاطر که هوا میتواند به شیوههای مختلف در روغن وجود داشته باشد.
تمامی روغنها و روان کنندهها با هوا در تماس بوده که در حالت طبیعی به شکل محلول در آنها وجود دارد. اما بایستی این میزان حلالیت دارای درصدی نرمال باشند. به عنوان مثال در روغنهای معدنی، حدود 10% از حجم آن را هوا تشکیل داده که باز هم سطحی شفاف و نرمال خواهندداشت.
زمانی حلالیت هوا در روغن خطرناک بوده که از میزان بیشتر شده و سبب تخلیه سریع افزودنی و اکسیداسیون روغن روان کننده شود. پس زمانی روغن هوای بیشتری را به خود میگیرد که حبابهایی به اندازهای در مقیاس میکروسکوپی روی سطح روان کننده را بگیرد.
در این شرایط روغن کدر شده و روغن ترمز میتواند تاثیرات منفی خود را روی ماشین و ترمزهای آن داشته باشد. چرا که وجود هوا در روغن ترمز، علاوه بر تراکم پذیری روغن، سبب شکست استحکام فیلم، افزایش اکسیداسیون و در نهایت آسیب به قطعات داخلی شود.
دیگر موردی که باعث کف کردن روغن ترمز خواهدشد، وجود حباب هوا در قسمتهای مرده، مرتفع و لولههای ایستاده خواهد بود. با این اوصاف تراکمپذیری هیدرولیک و خوردگی نیز از جمله آثار مخرب کف کردن روغن ترمز به حساب میآید.
کف کردن روغن ترمز چه خطراتی را بدنبال خواهد داشت؟
به وجود آمدن فوم در روغن ترمز، دیگر حالت آلودگی بوده تا حد زیادی به سیستم ترمز آسیب وارد میکند. چرا که در زمان مکش پمپ، فوم به داخل سیستم وارد شده و به اصطلاح سبب گرسنگی روغن، تراکمپذیری و قفل شدن آن میشود.
این احتمال نیز وجود دارد که از مخزن سر ریز شده و وارد سایر قسمتهای خودرو شود و امنیت خودرو را به خطر بیندازد. یا اینکه فوم مانند عایقی حرارتی عمل کرده و از کنترل دمای روغن جلوگیری میکند.
دیگر مشکلی که کف کردن روغن ترمز به وجود میآورد اکسیداسیون بیش از اندازه، کاویتاسیون، کاهش خواص روانکاری روغن و سیستم هیدرولیک است. وجود فوم در روغن ترمز ماشین بیانگر تغییری نامطلوب در مخزن روغن به حساب میآید.
در حقیقت اکسیداسیون، آلایندهها، آلودگی آب و حلالها کشش سطحی را کاهش داده و باعث انتشار هوا و کف در روغن میشوند. ورود فوم نیز سبب کاویتاسیون، کاهش خواص روانکاری روغن و خراب شدن سیستم هیدرولیک خواهد شد.
علت کف کردن روغن ترمز ماشین چیست؟
همانطور که گفته شد ورود هوا به خاطر نشتی، درزگیرهای آسیب دیده یا عملکردهای نامناسب تنفس و دریچهها، باعث مخلوط شدن هوا با روغن و ایجاد حباب و در نتیجه به وجود آمدن کف شود. اما این تنها دلیل کف کردن روغن ترمز نیست؛ در ادامه به سایر دلایل آن میپردازیم:
سطح بالای روغن ترمز
سطح روغن ترمز مورد استفاده در مخزن باید متناسب باشد. چراکه پر کردن بیش از اندازه روغن ترمز، باعث کوبیدن و هوادهی روغن و در نهایت کف کردن آن خواهد شد.
هم زدن روغن ترمز
هم زدن روغن در مخازن و حوضچههای موجود در خودرو مخصوصا چرخ دندهها، سبب ورود هوا به مایع خواهد شد. در نتیجه با حباب زدن روغن ترمز مواجه خواهید شد.
آلودگی در روغن ترمز
روغن ترمز بایستی عاری از هرگونه آلودگی باشد. به این معنا که بایستی هیچ اثری از آب یا سایر آلودگیها در آن وجود نداشته باشد. زیرا در غیر این صورت با کف کردن روغن همراه خواهد شد.
دمای بالای روغن ترمز
از آنجایی که افزایش دمای روغن سبب کاهش ویسکوزیته روغن خواهدشد، روغن ترمز سریعتر کف میکند. علاوه بر این دمای بالا میتواند سبب افزایش سرعت انتشار هوا شود.
کم بودن ویسکوزیته روغن ترمز
در صورتی که ویسکوزیته یا همان گرانروی روغن کاهش پیدا کند، روغن ترمز راحت تر کف خواهد کرد.
کاویتاسیون روغن ترمز
در قطعاتی که تغییر سریع فشار انجام میشود، کاویتاسیون به وجود خواهد آمد. این پدیده که به خاطر جوشش سیال در اثر افت فشار و نه افزایش دما به وجود میآید، حبابهایی پر بخار را در روغن ایجاد کرده که در نهایت موجب کف کردن روغن ترمز میشود.
خراب بودن پمپ روغن
خراب بودن پمپ روغن دیگر دلیل کف کردن روغن ترمز است. مشکل داشتن این قطعه سبب به وجود آوردن نقاط کم فشار شده که در نهایت باعث ورود هوا به روغن میشود.
تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی : مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز
مشکل داشتن سیستم روانکاری
طراحی نامناسب یا مشکل داشتن سیستم روانکاری، دلیل دیگر کف کردن روغن خواهد بود. قرارگیری نقاط برداشت در موقعیت نامناسب، طراحی نامناسب مخازن روغن و… میتواند سبب ایجاد کف در سیستم روانکاری شود.
نقطه نظر کارشناسان گندمی
در این مقاله از گندمی به بررسی دلایل کف کردن روغن ترمز پرداختیم. کف کردن روغن میتواند باعث کاهش اثربخشی روانکاری و در نتیجه افزایش سایندگی و اصطکاک بین اجزا خواهدشد.