زمانی که خودرو را روشن میکنید، با صداهای زیادی مواجه خواهیدشد. برخی از این صداها حاصل عملکرد طبیعی موتور بوده و برخی دیگر، نشان از خرابی قطعهای است. یکی از این صداها ناک زدن موتور است. این اتفاق زمانی میافتد که سوخت در موتور یکنواخت نسوزد و سیلندر، نتواند تعادلی بین هوا و سوخت ایجاد کند. به بیانی دیگر، سوختی که باید طی یک مرحله بسوزد، طی چندین مرحله سوخته که سبب ایجاد صدای تق تق میشود. در ادامه این مقاله از فروشگاه قطعات خودرو گندمی، به اصلیترین دلایل ناک زدن خودرو میپردازیم.
اولین دلیل ناک زدن خودرو؛ خراب شدن شمع ها
اولین دلیل ناک زدن خودرو، خراب شدن شمعها است. اصلیترین وظیفه شمع، به وجود آوردن جرقهای در مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر است. همین امر سبب می شود شمعها، با استهلاک مواجه شده و نیازمند تعویض باشند. به همین خاطر، باید هر 50 هزار کیلومتر، شمعها را عوض کرد. البته این مورد بسته به شرایط و نوع شمع، متفاوت است.
سوخت با اکتان پایین، دلیل دیگر ناک زدن ماشین
بنزین با درجههای اکتان متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد. هرچه عدد اکتان بیشتر باشد، تراکم بیشتری را میتواند تحمل کند. بعضی موتورها تنها برای بنزینهایی با اکتان بالا طراحی شده و درصورتی که از بنزینی با اکتان پایین استفاده شود، با ناک زدن موتور روبه رو خواهیدشد.
انباشته شدن کربن؛ از جمله دلایل ناک زدن خودرو
سوخت مناسب، سوختی است که دارای مواد کربن زا باشد. چراکه این سوخت در سیلندرها رسوب نکرده و مانع از مسدود شدن آنها خواهدشد. درواقع کربن، باعث افزایش فشرده سازی شده و فضای کمتری را برای سوخت ایجاد خواهدکرد. به بیانی دیگر، اگر روند فشرده سازی تغییر کند، باعث ناک زدن موتور میشود. زیرا با جمع شدن کربن، ضربهای دوگانه ایجاد شده که در کنار کاهش حجم سیلندر، از ایجاد جرقه برای مشتعل شدن سوخت، جلوگیری میکند.
ترکیب شدن هوا بدون سوخت و چربی، دیگر علت ناک زدن ماشین
در صورتی که سنسور اکسیژن، انژکتورهای سوخت، پمپ بنزین یا سنسور جریان هوای جرمی با مشکلی مواجه شود، ترکیبی از هوا و بنزین ایجاد شده که هیچ چربی در آن دیده نمیشود. این ترکیب بدون سوخت و هوای بوده که در سیلندر، سوختن به طور کامل صورت نمیگیرد. بنابراین با انفجارهایی متعدد، ناک زدن موتور را به وجود میآورد.
خراب شدن سنسور ناک
با توجه به اهمیت ناک زدن در خودرو، در برخی مدلها، سنسوری برای ناک زدن تعبیه شده تا اطلاعات لازم را به کامپیوتر ماشین ارسال کند. چراکه در بعضی موارد این مشکل به واسطه خودرو برطرف خواهدشد.
ناک زدن ماشین به علت خرابی کشنده و قرقره تسمه
در بعضی موارد صدای تق تق کردن موتور، به دلیل قطعات موتور نیست و تسمه و قرقرهها دچار مشکل شدهاند. تسمهای که به قرقرهها متصل است، باید کشش مناسبی داشته باشد تا به نرمی بچرخد. درصورتی که تسمه کشیده شده یا عملکردصحیحی نداشته باشد، صداهایی از موتور شنیده میشود که با ناک زدن اشتباه گرفته خواهدشد.
ناک زدن خودرو به دلیل بلبرینگ فرسوده
پیستونها، با حرکت بالا و پایین خود، میل لنگ را چرخانده و نیرو را به چرخها میرسانند. بلبرینگها، در حرکت راحت این قطعات موثرند اما با گذشت زمان، دچار فرسودگی شده و پیستونها تکان خورده و صدای تق تق ایجاد میکنند. برای برطرف کردن این مشکل، باید یاتاقان، پیستون یا میل لنگ تعویض شود.
سر سیلندر روغن کاری نشده دیگر دلیل برای ناک زدن خودرو
سرسیلندرهای موتور برای عملکردی بهتر، نیاز به روغن کاری دارند. درواقع اگر صدای تق تق از موتور شنیدید، ممکن است سرسیلندرها بدون روغن در حال کار باشند. این اتفاق زمانی میافتد که روغن استفاده شده کیفیت لازم را نداشته یا اینکه نشتی داشته باشد. بهتراست برای خودرو، از روغنهای سنتتیک استفاده شود.
ناک زدن ماشین را چگونه تعمیر کنیم؟
بعد از اینکه علت ناک زدن موتور را متوجه شدید، بایستی اولین اقدامات لازم را برای تعمیر آن انجام دهید. بهتراست با سادهترین روش، یعنی استفاده از بنزینی با درجه اکتان بالاتر شروع کنید. زیرا سوختهایی که اکتان بالاتری دارند، فشار بیشتری را قبل از احتراق تحمل خواهند کرد. یا اینکه از افزودنیهای تمیز کننده کربن استفاده کرده تا زمانبندی جرقه در شمع خودرو، بهینه شود. علاوه براین میتوان قطعات مختلف موتور را مانند شمع و سیمها را نیز تمیز کرده و نسبت به تعویض به موقع روغن موتور، توجه داشت. چراکه روغن فرسوده و بیکیفیت، سبب روغن کاری ضعیف قطعات خواهدشد.
کلام پایانی
در این مقاله به اصلیترین دلایل ناک زدن خودرو پرداختیم. دانستیم که اگر هنگام رانندگی با شنیدن صداهای عجیب و غریب از موتور روبه رو شدیم، یکی از دلایل آن میتواند ناک زدن موتور ماشین باشد. با توجه به این که موتور، قلب تپنده خودرو بوده و هر صدای اضافی که از آن شنیده میشود باید بررسی و برطرف شود، لازم است با مشاهده این مورد، به تعمیرگاهی معتبر مراجعه کنید. تا از پرداخت هزینههای اضافی برای تعمیرات موتور جلوگیری شود.