در تمام خودروها، سیستم سوخترسانی نقش اساسی در عملکرد روان و کارآمد موتور ایفا میکند. یکی از اجزای کلیدی این سیستم، رگلاتور فشار سوخت است. حتماً الان از خود میپرسید رگلاتور فشار سوخت چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟ رگلاتور فشار سوخت قطعهای است که در نگاه اول شاید خیلی ساده به نظرتان برسد، اما نقشی حیاتی در تأمین فشار دقیق و یکنواخت سوخت ایفا میکند.
وظیفهی آن تنظیم و تثبیت فشار سوخت در ریل انژکتورها است. این قطعه کمک میکند که مقدار سوخت مناسب با فشار ثابت به موتور برسد، تا احتراق به شکل درستی انجام شود. ما در این مقاله به عملکرد رگلاتور، علائم خرابی آن، بررسی و تست همچنین قیمت رگلاتور فشار سوخت می پردازیم تا با این قطعه بیشتر آشنا شوید.
عملکرد رگلاتور فشار سوخت چگونه است؟
عملکرد درست رگلاتور در خودروهای قدیم و جدید متفاوت است. رگلاتور فشار سوخت کلاً در مسیر ریل سوخت نصب میشود و وظیفه دارد فشار سوختی که از پمپ میآید را در یک محدوده مشخص نگه دارد. اگر فشار سوخت بیشتر از مقدار تعیین شده شود، رگلاتور یک مسیر برگشتی باز میکند تا سوخت اضافی به باک برگردد. اگر فشار پایین بیاید، رگلاتور مسیر برگشتی را میبندد تا فشار بالا برود. در صورتی که مدل ماشین شما جدید باشد، رگلاتور الکتریکی بوده و با فرمان ECU فشار را تنظیم میکند. در غیر این صورت، این قطعه به صورت مکانیکی است و با کمک یک فنر و دیافراگم کار میکند. در ماشینهای قدیمی، یک شیلنگ خلأ از مانیفولد هوا به رگلاتور وصل میشود که بسته به فشار خلأ، تنظیم دقیقتری انجام میشود.
علائم خرابی رگلاتور فشار سوخت چیست؟
علائم خرابی رگلاتور فشار سوخت به شما هشدار میدهد که احتراق ناقص است و ممکن است در استارت زدن، دچار مشکل شوید. از مهمترین علائم خرابی این قطعه میتوان به خروج دود سیاه از اگزوز همچنین کاهش قدرت و شتاب خودرو اشاره کرد. دیگر علائم خرابی رگلاتور فشار سوخت موارد زیر هستند:
پمپ سوخت پر سروصدا
پر سروصدا بودن پمپ سوخت، نشان دهنده مشکلاتی در سیستم سوخت رسانی است. برای مثال، اگر رگلاتور خراب باشد و نتواند فشار اضافی را به باک برگرداند، پمپ باید دائماً با فشار بالا کار کند. این فشار دائمی و غیرعادی باعث میشود پمپ داغ کند و به هم ساییده شود. در این حالت پمپ سوخت سر و صدای زیادی ایجاد میکند. جرم گرفتگی و خرابی مکانیکی رگلاتور از دیگر دلایل پرسر و صدا بودن پمپ سوخت است، زیرا پمپ فشار زیادی را تحمل میکند.
تنظیم نبودن فشار از سوی رگلاتور هم باعث میشود پمپ بیش از حد توانش کار کند. در نتیجه پمپ سوخت داغ کرده و سر و صدا تولید میکند. گاهی خرابی از پمپ شروع میشود و به رگلاتور سرایت میکند. یعنی، پمپ پر سر و صدا خودش باعث نوسان فشار شده و به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد رگلاتور و فرسودگی آن میشود.
نشت سوخت
نشت سوخت یکی دیگر از علت خرابی رگلاتور است. نشتی هم در اطراف رگلاتور و هم از داخل آن صورت میگیرد و باعث آسیب رسیدن به این قطعه و سایر اجزای سیستم سوخت رسانی میشود. حتماً به یاد دارید که در ماشینهای قدیمی رگلاتور مکانیکی بوده و یک شیلنگ خلأ به آن وصل است. اگر دیافراگم داخلی آن پاره شود، سوخت وارد بخش شیلنگ خلأ شده و از همان جا به سمت منیفولد هوا نشت میکند. این نشت داخلی منجر به عملکرد نامناسب رگلاتور و ورود سوخت اضافی به موتور میشود.
همچنین، نشت خارجی در محل اتصال رگلاتور، کاهش فشار سوخت در ریل را به دنبال دارد. نتیجه این افت فشار، عملکرد نامنظم انژکتورها و بد کار کردن موتور است. در این حالت شما خروج دود سیاه از اگزوز را میبینید.
خرابی موتور
خرابی موتور ممکن است به صورت مستقیم باعث آسیب به رگلاتور فشار سوخت نشود. با این حال، از طریق ایجاد اختلال در فشار منیفولد، دمای عملکردی و لرزشهای شدید، کارایی و عمر رگلاتور را تحت تأثیر قرار میدهد. برای مثال، رگلاتور ماشینهای قدیمی را که به یاد دارید؟ اگر موتور این ماشینها دچار احتراق ناقص یا نشت سوپاپها باشد، فشار منفی در منیفولد هوا نوسان پیدا میکند. این نوسانات در خلأ ورودی باعث میشوند که رگلاتور تنظیم فشار سوخت را به درستی انجام ندهد.
از طرفی، اگر دمای موتور به دلیل خرابی سیستم خنک کننده زیاد شود، محفظه موتور بیش از حد داغ میشود. در نتیجه رگلاتور در اثر حرارت آسیب میبیند. همچنین لرزشهای غیرعادی در اثر خرابی موتور، اتصالات رگلاتور را شل کرده یا باعث نشتی در آن میشود. به همین دلیل، سلامت کلی موتور نقش مهمی در حفظ عملکرد صحیح و طول عمر رگلاتور فشار سوخت دارد.
کاهش قدرت موتور و احتراق ناقص
وقتی که احتراق به درستی انجام نشود، موتور شروع به بد کار کردن میکند همین، باعث ایجاد نوسانات در دور موتور، لرزشهای غیرعادی و اختلال در فشار منیفولد هوا میشود. در خودروهایی که رگلاتور از منیفولد فرمان میگیرد (مدلهای خلأدار)، این نوسانات عملکرد دقیق رگلاتور را به هم میزنند. در این صورت، قدرت موتور کم میشود و ماشین به سختی حرکت میکند. اگر در این حالت، بیشتر پدال گاز را فشار دهید، پمپ سوخت هم تحت فشار قرار میگیرد. این فشار بالا در سیستم، مخصوصاً اگر همراه با گرفتگی انژکتورها یا فیلترها باشد، منجر به فرسایش زود هنگام یا عملکرد ناپایدار رگلاتور میشود.
مصرف بالای سوخت
مصرف بالای سوخت از دیگر علتهای خرابی رگلاتور فشار سوخت است. مخصوصاً وقتی که این قطعه نتواند فشار را به درستی تنظیم کند و سوخت بیش از حد به انژکتورها برسد. ادامهدار شدن مصرف بالای سوخت به خود رگلاتور آسیب وارد میکند. برای مثال، وقتی موتور دائماً سوخت زیادی دریافت کند، سیستم سوخت رسانی تحت فشار بیشتری قرار میگیرد و پمپ سوخت مجبور است با شدت بالاتری کار کند. این فشار اضافی در سیستم (در صورت وجود گرفتگی در انژکتورها یا فیلتر سوخت) باعث میشود رگلاتور نیز در تنظیم فشار سوخت دچار اختلال شده یا سریعتر فرسوده شود.
شاید برای شما جالب باشد: چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟
چه عواملی بر عملکرد رگلاتور فشار سوخت تأثیر میگذارند؟
عوامل زیادی بر عملکرد صحیح رگلاتور فشار سوخت تأثیر میگذارند. برخی از آنها به وضعیت کلی سیستم سوخت رسانی و بعضی دیگر به شرایط کاری موتور مربوط میشوند. این عوامل عبارتند از:
- فشار خروجی پمپ سوخت
- انسداد یا نشت در انژکتورها
- اختلال در خلأ منیفولد هوا (در رگلاتورهای مکانیکی)
- افزایش دمای موتور
- آلودگی یا کیفیت پایین سوخت
- نشت در شلنگها یا اتصالات
- عمر بالا و فرسودگی طبیعی رگلاتور
توجه کنید که نگهداری صحیح از کل سیستم سوخت رسانی، نقش مهمی در افزایش عمر، کارایی و وضعیت رگلاتور دارد.
نحوه بررسی و تست رگلاتور فشار سوخت
در صورت مشاهده هر کدام از علائم خرابی ریگلاتور بهتر است آن را بررسی و تست کنید تا مطمئن شوید درست کار میکند. شما این تست را میتوانید به صورت زیر انجام دهید:
- موتور را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس، محل نصب رگلاتور، شیلنگ خلأ و اتصالات سوخت را بررسی کنید. اگر بوی بنزین، نشتی سوخت یا ترک و شل شدن اتصالات دیدید، احتمال خرابی وجود دارد. همچنین، در رگلاتورهای دارای شیلنگ خلأ، شلنگ را جدا کنید. اگر سوخت از آن بیرون زد، بدانید که دیافراگم داخلی پاره شده و رگلاتور خراب است.
- یک گیج فشار سوخت را به ریل انژکتورها یا ورودی سوخت متصل کنید. بعد، موتور را روشن کنید. مقدار فشار را با عدد استاندارد مشخصشده توسط سازنده مقایسه کنید. فشار بیش از حد نتیجهی گیر کردن رگلاتور بوده و فشار کمتر از نشت داخلی یا ضعیف شدن فنر رگلاتور را به دنبال دارد. پس از خاموش کردن موتور، ببینید فشار چقدر سریع افت میکند. افت سریع فشار ممکن است نشاندهنده نشتی در رگلاتور باشد.
- در خودروهایی که رگلاتور مکانیکی با شیلنگ خلأ دارند، حواستان باشد که در هنگام تغییر دور موتور (گاز دادن)، رگلاتور باید فشار سوخت را نسبت به فشار منیفولد تنظیم کند. اگر فشار سوخت ثابت ماند و تغییر نکرد، احتمال خرابی رگلاتور زیاد است.
- در خودروهایی که رگلاتور دارای مسیر برگشت است، مقدار جریان برگشتی سوخت به باک را بررسی کنید. اگر سوخت به باک برنمیگردد یا خیلی کم است، ممکن است رگلاتور مسیر بازگشت را مسدود کرده باشد.
بهتر است برای تست، از دستکش و درصورت وجود از عینک ایمنی استفاده کنید و تست را در فضای باز انجام دهید.
قیمت رگلاتور فشار سوخت انواع خودرو داخلی و چینی
قیمت رگلاتور فشار سوخت خودروهای داخلی و چینی از هم دیگر متفاوت است و بیشتر به نوع خودرو بستگی دارد. عوامل دیگری هم بر قیمت رگلاتور بستگی دارند که موارد زیر هستند:
- برند رگلاتور
- ضمانت داشتن رگلاتور
- نوع رگلاتور (وجود یا عدم وجود مسیر برگشت سوخت)
- فروشگاهی که از آن خرید میکنید
- با این حال در بازار ایران قیمت رگلاتور سوخت برای ماشینهای داخلی و چینی حدوداً از 300 هزار تا 3 میلیون تومن است. به یاد داشته باشید که قبل از خرید از کیفیت و ضمانت کالا مطمئن شوید.
خرید رگلاتور فشار سوخت از فروشگاه اینترنتی گندمی
رگولاتور فشار سوخت، قطعهای کوچک اما حیاتی در سیستم سوخت رسانی خودرو است. این قطعه وظایفی مانند حفظ تعادل، تنظیم فشار سوخت، کاهش مصرف آن و عملکرد روان موتور دارد. بیتوجهی به علائم خرابی این قطعه مشکلات بزرگتری را به همراه دارد. ما در این مقاله، علاوه بر توضیح دادن به سوال رگلاتور فشار سوخت چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟ به بررسی عملکرد، علائم خرابی و نحوه بررسی آن پرداختیم. شما میتوانید رگلاتور فشار سوخت را از فروشگاه اینترنتی گندمی با کیفیت عالی و قیمت باورنکردنی تهیه کنید. برای این کار لازم است وارد سایت رسمی گندمی-ایساکو شوید و سفارش خود را به ثبت برسانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.