اهمیت دیسک و صفحه کلاچ خودرو قیمت صفحه کلاچ زمان تعویض صفحه کلاچ علائم خرابی صفحه کلاچ خودر

دیسک و صفحه کلاچ خودرو – کاربرد آن

صفحه کلاچ چیست؟ خودرو از قطعه های زیادی در موتور و جلوبندی تشکیل شده است. صفحه کلاچ خودرو یکی از مهم ترین قطعات می باشد. سیستم کلاچ از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک تشکیل شده است که به صفحه فلایویل متصل هستند. وظیفه این قطعه انتقال نیرو به چرخ دنده ها و در نهایت باعث به حرکت درآمدن خودرو می شود. علائم خرابی صفحه کلاچ می تواند متعدد باشد و به همان نسبت در زمان تعویض صفحه کلاچ موثر است. در ادامه ی مقاله به اهمیت کیفیت این قطعات می پردازیم.

کلاچ ماشین کجاست؟

در قسمت جلو یا موتور خودرو، سیستم دیسک و صفحه کلاچ متصل شده است. همچنین در میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و پدال کلاچ در کنار پدال های گاز و ترمز زیر پای راننده قرار گرفته است.

قطعات دیسک و صفحه کلاچ

قطعات دیسک و صفحه کلاچ اجزای مختلفی دارد که شامل موارد زیر شده و به جزئیات آنها اشاره می کنیم.

فلایویل

این قطعه به شکل دایره ای فلزی می باشد که در انتهای میل لنگ قرار دارد. وظیفه ی آن انتقال نیروی جنبشی میل لنگ به گیربکس و جذب ارتعاشات شدید موتور است.

صفحه فشار

فشار مورد نیاز برای تماس اصطکاک با فلایول را تامین می کند و باعث می شود تا دیسک بر روی فلایول در هنگام دوران نلغزد.

صفحه کلاچ

یکی از اساسی ترین قطعه در این سیستم می باشد که بر روی فلایول قرار دارد و با آن مستقیما ارتباط دارد.

فنر

فنر در سیستم کلاچ دارای دو نوع مارپیچی و دیافراگمی است. همچنین فشرده کردن دیسک کلاچ بر روی صفحه کلاچ به عهده فنر می باشد.

یاتاقان رها کننده

این قطعه از دو قسمت پوسته و بلبرینگ تشکیل شده است. در زمان فشار دادن کلاج بر زبانه‌های فنر دیافراگمی نیرو وارد کرده و به آن فشار می‌آورد.

بلبرینگ

بلبرینگ بر روی غلافی حول ورودی جعبه دنده قرار دارد و وظیفه آن فشرده کردن تیغه های فنر صفحه کلاچ می باشد. البته جهت حرکت آن درخلاف جهت حرکت صفحه کلاچ است.

دو شاخه

قطعه به صورت دو شاخه با لولا است که بر روی بلبرینگ کلاچ قرار دارد و روی آن حرکت می کند.

پدال

پدال کلاچ که در زیر پای راننده قرار دارد از طریق مکانیزم کابلی یا هیدرولیکی با یاتاقان رها کننده در ارتباط می باشد.

اهمیت دیسک و صفحه کلاچ

سیستم کلاچ همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین قطعات ماشین می باشد و در صورت نبودن این سیستم، باعث جا نرفتن دنده خودرو می شود. همچنین در حرکت خودرو اختلال ایجاد می کند. کیفیت درست و مناسب در این قطعات مهم می باشد. با استفاده از قطعات لوازم یدکی فروشگاه گندمی باعث ماندگاری بیشتر خودروی خود شوید.

نحوه عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

در کلاچ نیروی چرخشی پیشرانه به سمت چرخ ها و گیربکس منتقل می شود. در هنگام استفاده از کلاچ و درگیر شدن آن، موتور از گیربکس جدا شده است و جریان نیرو قطع می شود. زمانی که کلاچ جدا شود، موتور به گیربکس متصل و نیرو به چرخ ها وارد می شود. در نتیجه خودرو به حرکت در می آید. به طور کلی می توان وظیفه کلاچ را اینگونه بیان کرد، انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و در نهایت قطع این نیرو می باشد. همچنین از تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو به چرخ دنده ها وارد شده است و سبب افزایش یا کاهش سرعت می شود. در ادامه علائم خرابی صفحه کلاچ را بررسی می کنیم.گاهی از اوقات صفحه کلاچ خراب نشده است و فقط سفت شده برای حل سفت شدن کلاچ سری به مقاله اش بزنید.

علائم خرابی صفحه کلاچ

دلایل بسیاری در خرابی صفحه کلاچ خودرو تاثیر دارد اما در ادامه به تعدادی از این علائم خرابی صفحه کلاچ می پردازیم.

تعویض نادرست دنده خودرو

اگر قبل از گرفتن کلاچ دنده را تعویض کنیم یا قبل از آن که دنده جا برود، پا را از روی کلاچ برداریم باعث آسیب به دیسک و صفحه کلاچ ماشین می شود. حتی در مواردی باعث می شود، گرفتگی یا کج شدن دیسک شود.

زیاد استفاده کردن از کلاچ

در شهرهای شلوغ و پر ترافیک با استفاده زیاد ترمز و کلاچ باعث استهلاک آن می شود، زیرا زمانی که پدال کلاچ کاملا بالا نیامده است به معنی استفاده از کلاچ می باشد. در هنگام تعویض دنده بهتر است که پا را از روی کلاچ بردارید. هرچه تعداد دفعات فشردن و رها کردن کلاچ بیشتر باشد، طول عمر آن بیشتر است. باعث می شود زمان تعویض صفحه کلاچ بلندتر باشد.

استفاده از پدال کلاچ در سربالایی

بسیاری از رانندگان در سربالایی رفتن از پدال کلاچ به جای ترمز استفاده می کنند که همین کار موجب آسیب به صفحه کلاچ شده است. در این هنگام بهتر است که از ترمز دستی استفاده کنید تا خودروی شما به عقب حرکت نکند.

 دیسک و صفحه کلاچ خودرو قیمت صفحه کلاچ زمان تعویض صفحه کلاچ علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو

زمان تعویض صفحه کلاج

زمان تعویض صفحه کلاچ برای هر خودرو متفاوت می باشد. اگر در جاده های شلوغ و پر ترافیک رفت و آمد می کنید، باید هر 20 الی 40 کیلومتر دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود را بررسی کنید. ولی در جاده های خلوت بهتر است هر 40 الی 80 کیلومتر چک کنید. در ادامه اشاره می کنیم به مواردی که باید صفحه کلاچ خودرو تعویض بشود: زمانی که خودروی شما شتاب خوبی ندارد. در زمان حرکت خودرو بلرزد. سفت شدن کلاچ به منظوره تمام شدن کلاچ است. در سربالایی ها عملکرد مناسبی نداشته باشد.

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ چیست؟

تفاوت دیسک و صفحه کلاچ تفاوت های زیادی از نظر ظاهری و کاربردی دارد. صفحه کلاچ به طور کلی قطعه ای گرد و فولادی می باشد که لنت در میان آن قرار دارد. همچنین هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است. دیسک کلاچ مانند یک صفحه خورشیدی است که وظیفه آن انتقال نیرو می باشد. دیسک کلاچ معمولا کمتر دچار خرابی و فرسودگی می شود اما برعکس آن صفحه کلاچ به علت وظیفه ای که دارد و مصرف زیاد آن نیاز به تعویض دارد. پس خرابی صفحه کلاچ خیلی زودتر از دیسک کلاچ اتفاق می افتد.

انواع سیستم کلاچ

همینطور که قبل تر گفته شد، سیستم کلاچ با توجه به نوع کاربرد و محل آن به دو دسته اصطکاکی و غیر اصطکاکی تقسیم می شود که هر دسته می‌تواند ساده و یا مجهز به یک سیستم کنترلی الکترونیکی باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این نوع سیستم ها می پردازیم.

سیستم کلاچ های غیر اصطکاکی

انواع کلاچ های غیر اصطکاکی به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

کلاچ بدون لغزش

در این نوع کلاچ که معمولا در ماشین های شخصی استفاده می شود شامل دو حالت می باشد: کلاچ درگیر و خلاص است. در این حالت هیچ گونه لغزشی یا سایشی در کلاچ حس نمی شود.

کلاچ هیدرولیکی

در سیستم کلاج هیدرولیکی نیرو به وسیله سیال منتقل می شود. به این صورت که نیرو از صفحات به سیال و پس از آن به صفحه متحرک مورد نظر انتقال داده می شود. کلاچ هیدرولیکی شامل یک پمپ و توربین با پره های داخلی است که رو به‌روی یکدیگر قرار گرفته‌ اند که پس از آن پمپ به وسیله ی یک صفجه به فلایول متصل شده است. از مزایای این کلاج می توان به بهبود در عملکرد پدال کلاچ اشاره کرد.

کلاچ یک طرفه

کلاچ یک طرفه فقط در گردش های تک جهته مانند کلاچ بدون لغزش عمل می کند. همچنین تنها در این نوع گردش ها به خوبی عمل می کند و اما اگر گردش در چند جهت باشد به آن هیچ گونه نیرویی وارد نمی شود.

سیستم کلاچ های اصطکاکی

زیر بنای عملکرد این سیستم کلاچ از ضریب اصطکاک بالای دو صفحه عاجدار می باشد. به همین دلیل باعث انتقال نیرو از صفحات به صفحه دیگر وارد می شود. این سیستم شامل چند نوع می باشد و به هر کدام به صورت مجزا می پردازیم.

کلاچ مخروطی

همانطور که از نامش پیدا است، صفحات آن به شکل مخروط هستند. در زمانی که کلاچ درگیر است، نیرو از طریق این صفحات مخروط شکل منتقل می شود.

کلاچ دیسکی

کلاچ های دیسکی نیز به چند دسته دیگر تقسیم می شود عبارتند از: کلاچ تک صفحه ای، کلاچ چند صفحه ای، کلاچ نیمه گریز از مرکز و کلاچ گریز از مرکز نام دارند. به عبارتی از صفحات مسطح برای درگیری استفاده کرده اند و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل می‌کنند.

 دیسک و صفحه کلاچ خودرو قیمت صفحه کلاچ زمان تعویض صفحه کلاچ علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو

افزایش به عمر دیسک و صفحه کلاچ

با توجه به اینکه دلایل زیادی در عمر دیسک و صفحه کلاچ اهمیت دارند. لازم به ذکر است که استفاده نادرستی از کلاچ نداشته باشید. دنده را درست و به موقع تعویض کنید. از حمل بار سنگین در خودروی خود بپرهیزید و همچین در سربالایی ها بهتر است که توقف نکنید. این موارد باعث می شود زمان و طول عمر دیسک و صفحه کلاچ شما افزایش پیدا کند و صرفه اقتصادی خوبی برای شما داشته باشد. همچنین می توانید به قسمت فروشگاه سایت گندمی مراجعه کنید و از بهترین کالاهای ما بهره مند شوید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ

در خرید دیسک و صفحه کلاج ماشین خود باید دقت کافی را داشته باشید و به دنبال برندهای اصل و با کیفیت باشید تا بهترین بهره را از کالای خود داشته باشید. قیمت صفحه کلاچ انواع مختلفی دارد. ضمن به اینکه این قطعه با تاثیر مستقیمی که بر نرمی کلاچ، شتاب، قدرت، مصرف سوخت و … اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد ما به شما فروشگاه گندمی می باشد و می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی لوازم یدکی و قطعات خودرویی گندمی ما کیفیت کارهای ما را بررسی کنید. همچنین با ارتباط با کارشناسان ما بهترین مشاوره را در زمینه خرید کالای مد نظر خود داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *