کالیپر ترمز

کالیپر ترمز چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

حتماً شما هم عملکرد منظم اجزای یک سیستم، حالا هر سیستمی را تاکنون دیده‌اید. عملکرد منظم اجزا‌،‌ برای بقای یک سیستم لازم است و سیستم ترمز از این قاعده مستثنی نیست. سیستم ترمز اجزای مختلفی دارد که یکی از آنها کالیپر ترمز است. لابد می‌پرسید کالیپر ترمز دیگر چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟ کالیپر ترمز برای ایجاد اصطکاک و توقف خودرو قطعه‌ای ضروری است. این قطعه به‌ عنوان نگهدارنده لنت‌ها عمل کرده و با فشار آوردن آنها به دیسک، باعث کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو می‌شود.

آشنایی با عملکرد کالیپر و نحوه کار آن برای درک بهتر سیستم ترمز اهمیت دارد. همچنین به شما کمک می‌کند تا علائم خرابی این سیستم ترمز را به ‌موقع تشخیص دهید. با ما در گندمی-ایساکو همراه باشید تا انواع، اجزا و علائم خرابی کالیپر ترمز همچنین زمان تعویض آن را بررسی کنیم.

انواع کالیپر ترمز

در ماشین‌های مختلف، از کالیپرهای ترمز متفاوتی استفاده می‌شود. انواع کالیپر ترمز بر اساس تعداد پیستون و محل قرارگیری به دو دسته شناور و ثابت تقسیم می‌شوند. بیایید نگاه دقیق‌تری به هر کدام از آنها بیندازیم.

انواع کالیپر ترمز

کالیپر ترمز شناور

کالیپر شناور یا متحرک رایج‌ترین نوع کالیپر است که در خودروهای معمولی و اقتصادی استفاده می‌شود. این کالیپر فقط در یک سمت دیسک پیستون دارد. وقتی شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، در واقع لنت ترمز را مجبور می‌کنید به دیسک فشار وارد کند. در نتیجه، کل مجموعه روی ریل حرکت کرده و لنت سمت دیگر را هم به دیسک می‌چسباند. به این ترتیب خودرو متوقف می‌شود. مزیت اصلی این کالیپر سادگی طراحی، وزن کم و هزینه پایین‌ تولید و نگهداری آن است. هرچند قدرت ترمزگیری آن نسبت به کالیپر ثابت کمتر بوده، اما برای ماشین‌های شهری و سبک گزینه‌ای کاملاً مناسب و مقرون‌ به ‌صرفه است.

کالیپر های ترمز ثابت

از دیگر انواع کالیپر ترمز، کالیپر ثابت است که بسیار محکم روی دیسک ترمز نصب می‌شود. به همین خاطر برخلاف نوع شناور، حرکت نمی‌کند. این نوع کالیپر معمولاً دارای چندین پیستون در دو طرف دیسک است. وقتی شما فشار یکنواختی روی لنت‌ها وارد می‌کنید، قدرت ترمزگیری بسیار بالایی ایجاد می‌کند. به خاطر همین ویژگی، کالیپر ثابت بیشتر در خودروهای اسپرت، لوکس و مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته طراحی پیچیده‌ و هزینه بالاتر تولید و نگهداری، از معایب آن است. با این حال، دقت و عملکرد قدرتمند کالیپر ترمز ثابت باعث شده گزینه‌ای ایده‌آل برای رانندگی‌های حرفه‌ای و پرسرعت باشد.

اجزا کالیپر ترمز

کالیپر ترمز دارای یک بدنه اصلی است که اجزای دیگر روی آن قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پیستون‌ها: قطعات سیلندر شکلی هستند که با فشار روغن ترمز، لنت‌ها را به دیسک فشار می‌دهند. در نتیجه ماشین متوقف می‌شود. در یک کالیپر ترمز تعداد پیستون‌ها، یک یا بیشتر از یک عدد است.
  • لنت‌ها: آنها با فشار روی دیسک سطح اصطکاکی را ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، انرژی جنبشی ماشین به گرما تبدیل شده و سرعت کم می‌شود.
  • سیلندر اصلی یا کاسه پیستون: محفظه‌ای است که پیستون‌ها در آن حرکت می‌کنند و فشار روغن ترمز را منتقل می‌کند.
  • فنرهای بازدارنده: آنها، لنت‌ها را پس از ترمزگیری از روی دیسک جدا می‌کنند تا اصطکاک غیر ضروری ایجاد نشود.
  • واشرها و گردگیرها: آنها از نشت روغن ترمز جلوگیری کرده و اجزای داخلی را از گرد و خاک محافظت می‌کنند.

هماهنگی این اجزا در کالیپر ترمز باعث عملکرد روان آن شده و ایمنی خودرو را به همراه دارد.

علائم خرابی کالیپر ترمز

کالیپر ترمز هم مانند دیگر قطعات ماشین ممکن است خراب شود و علائم آن به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. برای مثال، وقتی شما زیاد روی پدال ترمز فشار می‌دهید و خودرو به سختی متوقف می‌شود، این نشانه عملکرد نامناسب پیستون‌ها یا لنت است. از دیگر علائم خرابی کالیپر ترمز موارد زیر هستند:

  • صداهای غیر عادی هنگام ترمز گرفتن: جیر جیر کردن موقع ترمز، صدای فلزی یا صدای ضربه ناشی از گیر کردن لنت‌ها یا خرابی فنرها است. البته در صورت خرابی لنت با تشخیص نوع صدا میتوانید تا حدودی علت صدای لنت ترمز بفهمید.
  • کشیده شدن ماشین به یک سمت: وقتی یک کالیپر گیر کند یا پیستون یک طرف درست عمل نکند، موقع ترمزگیری ماشین به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود.
  • نشت روغن ترمز: روغن روی سطح کالیپر یا نزدیک چرخ‌ها در واقع نشانه فرسودگی واشرها یا آسیب پیستون است.
  • لرزش فرمان یا پدال ترمز: گیر کردن یا عدم تعادل در کالیپر باعث لرزش هنگام ترمزگیری می‌شود.
  • گرم شدن غیر عادی چرخ‌ها: اگر یکی از کالیپرها گیر کند، چرخ مربوط به آن بیش از حد داغ می‌شود و این خطرناک است. 

 شناسایی به ‌موقع این علائم به شما کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و سیستم ترمز را به موقع تعمیر یا تعویض کنید.

خرابی کالیپر ترمز

چه زمانی کالیپر ترمز را تعویض کنیم؟

هر وقت احساس کردید که عملکرد کالیپر ترمز ماشین مشکلی دارد یا  هر کدام از علائم خرابی را مشاهده کردید باید کالیپر را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که صداهای غیر عادی و گرم شدن بیش از حد چرخ‌ها همچنین به یک سمت کشیده شدن ماشین مهمترین علائم خرابی کالیپر ترمز هستند. 

علاوه بر این، بررسی نشت روغن ترمز، فرسودگی شدید لنت‌ها و دیسک را فراموش نکنید. اگر پس از تعمیر و روغن‌کاری کالیپر، مشکل همچنان ادامه داشته باشد یا قطعات داخلی آن آسیب دیده باشند، بهترین راهکار تعویض کامل کالیپر است. رعایت به موقع این نکات نه تنها باعث افزایش ایمنی می‌شود، بلکه از آسیب به سایر اجزای سیستم ترمز و هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

 کالیپر ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز دیسکی است که با فشار دادن لنت‌ها به دیسک، انرژی جنبشی ماشین را به گرما تبدیل کرده و باعث توقف کامل آن می‌شود. آشنایی با انواع کالیپر، اجزا و علائم خرابی آن به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های سنگین تعمیرات جلوگیری کنید. مراقبت و نگهداری به موقع کالیپر، در واقع عملکرد دقیق و طول عمر بالای سیستم ترمز را تضمین می‌کند. 

برای خرید این قطعه ضروری در سیستم ترمز شما می‌توانید به سایت رسمی گندمی-ایساکو مراجعه نمایید و از فروشگاه آنلاین سفارش خود را با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت ثبت کنید. لوازم یدکی خودرو گندمی واقع در مشهد عرضه کننده انواع لوازم یدکی از 7 برند مختلف ماشین به سراسر کشور است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با تیم فروش تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *