اگر میخواهید درباره مقایسه موتور کاربرات و انژکتور بیشتر بدانید، باید گفت هردو برای تامین سوخت به کار میروند. با این تفاوت که موتورهای انژکتوری با ورودشان، در تلاشند تا کاستیهای موتورهای کاربراتوری را جبران کنند. انژکتور، سوخت را مستقیم به موتور میرساند در حالی که کاربراتور باید نسبت هوا به سوخت را به صورت دستی تنظیم کرده و بعد وارد موتور کند. در ادامه این مقاله از فروشگاه گندمی مشهد، بیشتر با تفاوت موتور انژکتوری و کاربراتوری آشنا خواهیدشد.
منظور از موتور کاربرات چیست
کاربراتور مهمترین قطعه در سیستم سوخت رسانی است. این قطعه وظیفه دارد هوا و سوخت را با یکدیگر ترکیب کرده و در اختیار موتور قرار دهد. برای انجام اینکار نیازمند ایجاد خلا در مجرای خروجی سوخت بوده که ونتوری آن را انجام میدهد. وقتی صفحه گاز باز شد، سیلندر هوا را به داخل کاربراتور کشیده و با کاهش سطح مقطع، سرعت و فشار افزایش پیدا کند. بعداز اتصال مجرای سوخت، سوخت با هوا ترکیب و وارد سیلندر میشود. تا اشتعال انجام شود.
بررسی موتور کاربرات از نظر حرکت سوخت
جهت حرکت سوخت در کاربراتورها متفاوت است. در برخی از آنها جریان هوا از بالا به پایین بوده و با کمک جاذبه، سوخت و هوا با هم ترکیب میشوند. اما در مدلی دیگر، جریان هوا از پایین به بالا بوده تا مانع از ورود سوخت به موتور شود. با این تفاوت که موتور در هوای سرد عملکرد مناسبی ندارد. کاربراتور با جریان افقی هوا که به دلیل ارتفاع کم، زیر درپوش بوده و در دو دسته بندی ونتوری ثابت و متغیر قرار میگیرند.
انواع کاربرات بر اساس ونتوری
وظیفه ونتوری در موتورهای کاربراتوری، ایجاد خلا در مجرای خروجی سوخت است. همین دریچهها با انواع مختلفی که دارند، عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار میدهند. انواع ونتوری استفاده شده در این موتور عبارت است از :
- ونتوری ثابت
- ونتوری متغیر
معرفی موتور کاربرات بر اساس تعداد دهانه
در موتورهای کاربراتوری برای تقسیم بار خروجی سوخت و رسیدن سوخت به همه سیلندرها، از چند دهانه استفاده می شود. این دهانهها شامل:
کاربراتور یک دهانه
این کاربراتورها دارای یک ونتوری، مخزن بنزین و یک ژیگلور هستند. راندمان حجمی این نوع نسبت به مدلهای دیگر کمتر است.
کاربراتور دو دهانه
کاربراتورهای دو دهانه دارای دو ونتوری و دو سوخت پاش هستند. نحوه عملکردشان به این صورت است که دو دهانه، همزمان ترکیب سوخت و هوا را به سیلندر می رسانند. اما هریک، این ترکیب را در اختیار نیمی از سلیندرها قرار میدهند. حالت دوم، دهانه اول ترکیب سوخت و هوا همزمان با باز شدن دریچه گاز وارد می شوند. تا نیاز موتور در دورهای بالا تامین شود.
کاربراتور چهار دهانه
این نوع از کاربراتور از دو کاربراتور دو دهانه تشکیل شده که بطور مرحلهای کار میکنند. ابتدا دو دهانه اول سوخت رسانی کرده و با فشردن پدال گاز، دریچه بیشتر باز شده و شروع به فعالیت میکند.
مزایا و معایب موتور کاربرات
گرچه استفاده از موتورهای کاربراتی در میان خودروسازان چندان رایج نیست، اما اطلاع از مزایا و معایب آن هم خالی از لطف نخواهدبود.
مزایای موتور کاربراتوری:
- تعمیر سادهتر
- هزینههای پایین تر برای تعمیرات
- هزینه تولید کمتر به نسبت موتور انژکتوری
اما برای معایب موتور کاربراتی باید به موارد زیر اشاره کرد:
- تحت تاثیر قرار گرفتن از شرایط محیط
- توزیه نشدن یکسان سوخت به سیلندرها
- خفگی کاربرات
- نیازمند استفاده از بنزین خاص با عدد اکتانی مشخص
- نداشتن سیستم بازگشت سوخت
- قدرت کمتر
- آلودگی بیشتر
- تنظیماتی سخت در هنگام جرقه زنی
- ارتعاشات بیشتر موتور
آشنایی با موتور انژکتوری
موتور انژکتوری نوعی موتور احتراق داخلی است که برای تزریق سوخت به محفظه احتراق از سیستم انژکتور استفاده میکند. این سیستم بهطور دقیق مقدار سوخت را بر اساس نیاز موتور، دما و فشار تنظیم میکند. این ویژگی به افزایش کارایی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی کمک میکند.
مزایا و معایب موتور انژکتوری
بررسی مزایا و معایب موتورهای انژکتوری سبب شده تا بسیاری از خودروسازان استفاده از این موتورها را در الویت قرار دهند. اما بطور کلی مزایای موتور انژکتوری عبارت است از:
- عملکرد بهینه و بالا رفتن گشتاور و توان خروجی موتور
- حجمی ثابت برای هوای ورودی
- به کاربردن سیستمهای دقیق اندازه گیری و کاهش مصرف سوخت
- حذف ساسات و روشن شدن خودرو در بهترین حالت در هوای سرد
- کاهش ارتعاشات و ضربه موتور
- کاهش میزان آلایندگی
معایب موتورهای انژکتوری:
- هزینه تولید و تعمیرات بالا
- استفاده از ابزارهای تخصصی برای تعمیر
- تعمیر سیستم سوخت رسانی تنها توسط مکانیکی متخصص و ماهر
- نیازمند نگهداری بالا
- استفاده از بنزین باکیفیت و صافی بنزین دقیق
تفاوت انژکتور با کاربرات از نظر اجزا
یکی از اصلیترین تفاوتهای بین موتورهای انژکتوری با موتور کاربراتوری، اجزای آنهاست. در واقع تفاوت در اجزا بوده که سبب ایجاد مزیت یکی نسبت به دیگری شده است. اجزای موتور انژکتور شامل:
- اورینگ (ورودی سوخت)
- فیلتر سوخت
- بدنه
- فنربرگشت دهنده
- سوزن انژکتور
- خروجی سوخت
- درپوش محافظ
اجزای موتور کاربراتوری:
- بدنه
- ساسات
- محفظهی گاز
- محفظه راه انداز
- پمپ شتاب دهنده
- گلوگاه
- مجرای خروج سوخت یا ژیگلور
تفاوت موتور انژکتور با موتور کاربرات
اگر بخواهیم تفاوتهای موتور انژکتوری را با کاربراتی بررسی کنیم، باید به موارد زیر بپردازیم:
- ساختار ساده موتورهای کاربراتوری سبب شده تا تعمیری آسانتر و هزینههای پایینتری را برای تعمیر و نگهداری داشته باشد.
- ترکیب سوخت و هوا در موتورهای انژکتوری بهتر است که سبب افزایش بازدهی، عملکردی نرم و بیصدا خواهدشد.
- موتورهای انژکتوری دارای ضریب تراکم حجمی بیشتر و بالا بودن راندمان احتراق هستند.
- حذف کاربراتور و پیاله بنزین در موتورهای انژکتوری، بخارات حاصل از تبخیر سوخت را نیز حذف کرده است.
- در موتورهای انژکتوری کنترل بهتری تعبیه شده تا در هوای سرد، زودتر روشن شوند. علاوه براین برای روشن شدن نیاز به ساسات نخواهند داشت.
- راندمان حجمی موتورهای انژکتوری به نسبت کاربراتوری بیشتر بوده و باعث افزایش گشتاور و توان خروجی موتور تا 33% شده است.
- در موتورهای انژکتوری راندمان احتراق بیشتر بوده و Knock در این موتورها کمتر اتفاق میافتد. بنابراین به نسبت موتورهای کاربراتوری، عمر بیشتری دارند.
- مصرف سوخت در موتورهای انژکتوری به دلیل اندازه گیری دقیق الکترونیکی برای میزان هوای ورودی، کمتر است.
- سیستم انژکتوری به نسبت موتور کاربرات، آلودگی کمتری ایجاد میکند.
- دیگر تفاوت موتور انژکتوری با کاربراتوری،حذف منیفولد است. این مورد سبب شده دانسیته هوای ورودی افزایش پیدا کرده و با افزایش راندمان حجمی، قدرت موتور نیز بالا رود.
بهتر است بدانید: آشنایی کامل با اجزا موتور
به عنوان کلام پایانی؛ آیا می توان موتور کاربرات به انژکتوری تبدیل کرد؟
بهتراست بدانید تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری خیلی رایج نیست. با این حال اگر قصد انجام این کار را دارید، باید از کیتهایی معتبر استفاده کرده که دارای یک انژکتور برای تغذیه چهار سیلندر است. تا سوخت مورد نظر منیفولد را تامین کند. در واقع این کیتها هستند که از نظر انتقال سوخت مشابه موتورهای کاربراتوری عمل کرده و با استفاده از واحد الکتریکی، زمینه را برای احتراق فراهم میکنند.