میل گاردن چیست

آشنایی با میل گاردن و وظایف آن در خودرو

یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو، میل گادرن‌ها هستند. این قطعه از فلز ساخته شده و شکلی صاف و به اصطلاح بدون لنگی دارد. چراکه باید در برابر فشار وارد شده مقاوم بوده و تغییر شکل ندهد. میل گاردان، دارای چهار شاخ‌هایی در دو طرف بوده تا دیفرانسیل در دست اندازها بالا یا پایین برود. اما تمام میل گاردن این نیست؛ پس در صورتی که تمایل دارید با میل گاردن و وظایف آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله فروشگاه گندمی را همراهی کنید.

میل گاردن چیست؟

میل گاردن، میله‌ای فولادی و قطور است. این قطعه تمام نیروهایی که از گیربکس دریافت می‌کند را دیفرانسیل انتقال می‌دهد. به همین خاطر از نظر ساختاری، باید صاف و مستقیم بوده تا اختلالی در حرکت خودرو به وجود نیاید. میل گاردان، بیشتر در خودروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چرخ‌های عقب متحرک هستند.

میل گاردن چه وظیفه ای در ماشین دارد؟

میل گاردان، نقش بازوی اصلی را در خودرو دارد. زیرا بایستی نیروی دریافتی از گیربکس را به دیفرانسیل منتقل کند. از آنجاییکه گیربکس و دیفرانسیل در یک سطح قرار ندارند، میل گاردن باید این اختلاف را برطرف کند. بنابراین وظیفه اصلی میل گاردن، انتقال نیروی اصلی از موتور به چرخ‌های عقب خواهدبود.

میل گاردن

بررسی انواع میل گاردان از نظر ساختار

با توجه به تولید خودروهایی با وزن و ابعادی مختلف، میل گاردان‌ها هم انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی هریک و کاربردشان می‌پردازیم.

میل گاردن یک تکه

این مدل از میل گاردن، بیشتر برای خودروهایی به کار می‌رود که فاصله بین گیربکس و موتورف حداکثر 1.5 متر باشد.

میل گاردان دو تکه

میل گاردان‌های دو تکه، بیشتر برای خودروهایی به کار برده می‌شود که فاصله بین گیربکس و موتور، از 1.5 بیشتر باشد. تا در ماشین‌هایی که طول زیادی دارند، میل گاردن‌های یک تکه چالشی به وجود نیاورد.

میل گاردن تو خالی

برای موتورهایی که کارکردی سنگین دارند، میل گاردن های توخالی مورد استفاده قرار می گیرند. تا در مجموعه خودرو وزن زیادی نداشته باشد. این نوع از میل گاردان قدرت انتقال گشتاور بیشتری نیز دارد.

 میل گاردان توپر

همانطور که از اسم این نوع میل گاردان مشخص است، با لوله‌هایی توپر ساخته می‌شوند. اما به نسبت سایر مدل‌های میل گاردان، کمتر تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با مشکلات رایج میل گاردان

همانند سایر قطعات خودرو که دچار استهلاک شده و نیازمند تعویض خواهند بود، میل گاردان هم روزی باید تعمیر یا تعویض شود. نکته مهم اینجاست که زمان تعویض، بایستی از قطعات با کیفیت استفاده شده تا به افزایش طول عمر قطعه و سایر قطعات کمک شود. مهم‌ترین مشکلاتی که میل گاردان با آن مواجه می‌شود، شامل:

خراب شدن لوله کوتاه میل گاردان

اگر ضربه ای به لوله کوتاه میل گاردان یا سایر قطعات وارد شود، سبب لنگی آن خواهدشد. بنابراین مرکز ثقل جابجا شده و میل گاردان عمکلرد صحیحی نخواهدداشت. برای برطرف شدن این مشکل، باید به تعمیرکاری مجرب مراجعه کرده تا میل گاردان بطور کامل تعویض شود.

اجزای میل گاردن

ریپ زدن میل گاردان

ریپ زدن میل گاردان زمانی اتفاق می افتد نیدل جنس نامرغوبی داشته باشد، ذرات خارجی به مفصل وارد شده باشد. ریپ زدن حالتی است که دوران آهسته مفصل حول یکی از محورها یا هر دو محور، حرکت دنده ای یا پله دار هنگام رانندگی حس شود.

قفل کردن میل گاردان

اگر میل گاردان نتواند به یک طرف یا همه جهات حرکت کند، به این خواهدبود که قفل شده است. به همین خاطر صداهایی زیادی از این سمت شنیده می‌شود. مهم‌ترین دلایل قفل کردن میل گاردان، شکستن بعضی قطعات یا زنگ زدگی آن‌ها خواهدبود.

بریدن میل گاردن

بریدن میل گاردان دلایل زیادی نظیر خرابی قفل گاردان، گیر کردن کشویی گاردان، خوردگی بلبرینگ‌های چهار شاخه و تعویض دنده معکوس در دور زیاد دارد. درصورتی که با این مشکل مواجه شدید، تنها مراجعه به تعمیرگاهی متخصص چاره کار خواهدبود.

لق شدن میل گاردن

در برخی موارد هم میل گاردن دچار لق شدگی می‌شود. ازجمله دلایلی که باعث لق شدن آن می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد: تاب برداشتن گاردان، شکستن و ترک برداشتن و خراب شدن چهار شاخ میل گاردن.

منظور از چهار شاخ میل گاردن چیست؟

میل گاردان قطعه‌ای است که نیروی به وجود آمده در موتور را توسط گیربکس به دیفرانسیل منتقل می‌کند. علاوه براین برای کنترل کردن حرکت به عقب، بالا و پایین، فنربندی و پستی و بلندی جاده و لرزش خودرو و تغییر فاصله بین گیربکس و دیفرانسیل در دو قسمت انتهایی این قطعه، چهار شاخ گاردن به همراه کشویی نصب می‌شود. میل گاردن‌ها به صورت توخالی ساخته شده و قبل از نصب، بایستی بالانس شوند. برای قسمت کشویی هم باید با روغن گیربکس روغن کاری شده و بعد کاسه و چهار شاخ میل گاردان متصل شود. باید درنظر داشت که کاسه و چهار شاخه زمان نصب از روغن پر شود.

کلام پایانی

در این مقاله به موضوع ” آشنایی با میل گاردن و وظایف آن در خودرو” پرداختیم. در کنار معرفی عملکرد آن، انواع و مشکلات رایج آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در پایان بازهم لازم است به این مورد اشاره کنیم که با توجه به اهمیت این قطعه، بهتراست تعویض یا تعمیر آن را به مکانیکی متخصص بسپارید. همچنین اگر قصد خرید لوازم یدکی در مشهد را دارید میتوایند به فروشگاه گندمی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *