ممکن است شما هم با صحنه جوش آوردن ماشین مواجه شده باشید که در کنار خیابان، ماشینی در حالیکه کاپوت را باز کرده است، بخار زیادی از آن خارج میشود. در این موارد بدون شک ماشین جوش آورده و در صورت مواجه با چنین مشکلی، باید اقدامات ضروری را انجام دهید تا موتور آسیبی نبیند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه این مقاله قصد داریم به چند سوال کلی درباره اینکه:
- دلایل اصلی جوش آوردن ماشین چیست
- نشانههای جوش آوردن خودرو چیست
- زمانی که ماشین جوش آورد، چه کار باید انجام داد، پاسخ دهیم.
کمبود آب و ضد یخ در رادیاتور؛ اولین دلیل جوش آوردن ماشین
مهمترین علتی که باعث جوش آوردن خودرو میشود، کاهش آب یا مایع خنک کننده در داخل رادیاتور است. این مایع وظیفه جذب گرما و خنک کردن موتور را به عهده داشته و از جوش آوردن موتور جلوگیری میکند. به منظور بررسی سطح مایع خنک کننده در رادیاتور، بایستی میزان آن را در سطحی معین و قابل قبولی بررسی کنید. بنابراین لازم است بطور مرتب رادیاتور چک شود تا اگر سطح مایع آن پایین بود، ترکیبی از ضدیخ و آب را به آن اضافه کنید. درصورتی که در زمان کوتاهی متوجه پایین آمدن سطح مایع داخل رادیات شدید، بایستی به تعمیرگاه جهت بررسی نشتی رادیاتور، شیلنگهای رابط در رادیاتور و موتور، پمپ آب و همینطور درپوش رادیات مراجعه کنید.
خراب شدن ترموستات؛ علت دیگر جوش آوردن ماشین
ترموستات وظیفه تنظیم دمای موتور و جلوگیری از جوش آوردن ماشین را به عهده دارد. اگر این قطعه گیر کرده و باز نشود، مایع خنک کننده راهی به موتور از سمت رادیاتور پیدا نکرده و نتیجه بالا آمدن آمپر و جوش آوردن ماشین خواهدبود. اگر میخواهید قفل شدن ترموستات را تشخیص دهید، باید خودرو را روشن کرده و تا گرم شدن موتور صبر کنید. اگر رادیاتور سرد و آمپر گرم شد، ترموستات قفل شده و باید تعویض شود.
کثیف شدن پرههای رادیاتور و مسدودشدن مجرای عبوری آب
با گذشت زمان و در اثر جریان هوا، شبکه رادیاتور ممکن است توسط حشرات، گرد و غبار و… مسدود شود که در نتیجه افت کارایی خودرو و جوش آوردن آن را به همراه دارد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، بایستی سالانه پرهها را تمیز کرده تا عبور هوا با مانعی مواجه نشود. علاوه براین گاهی هم منافذ عبور جریان آب مسدود می شود که مانع از حرکت آب و خنک شدن سیستم خواهندشد. برای بررسی این مورد باید به رادیاتورساز مراجعه کرده تا سیستم، تمامی شیلنگها و اتصالات را چک کرده و درصورت پارگی و مسدود بودن آنها، اقدامات لازم برای تعویض انجام شود.
خرابی واشر سر سیلندر و واتر پمپ؛ دلیل دیگر جوش آوردن ماشین
از جمله نشانههای خرابی واتر پمپ، کم شدن آب رادیات خودرو است. به همین خاطر پیشنهاد میشود نشتی زیر واتر پمپ بررسی شده اگر نشتی مشاهده شد، نسبت به تعویض واتر پمپ اقدامات لازم را انجام دهید.
برای اینکه متوجه شویدعلت جوش آوردن ماشین، خرابی واشر سر سیلندراست یا خیر، بایستی تشخیص آن را به عهده یک مکانیک بگذارید. به منظور پیشگیری از خراب شدن این قطعه، باید از ترکیب آب مقطر و ضد یخ برای رادیاتور استفاده کنید. چراکه مخلوط آب معمولی و ضد یخ باعث آسیب دیدگی سرسیلندر و واشر سرسیلندر شده و در نهایت موتور ماشین جوش خواهد آورد.
تنظیم نبودن و پارگی تسمه تایم؛ دیگر علت جوش آوردن خودرو
یکی از مهمترین قطعات موجود در خودرو، تسمه تایم است. پارگی و خراب شدن این قطعه میتواند درکنار واردشدن خسارات بالا، هزینههای زیادی را نیز تحمیل کند. پارگی یا شل شدن تسم تایم سبب میشود مایع خنک کننده با سرعت لازم به گردش درنیامده و موتور جوش بیاورد.
از کجا متوجه شویم ماشین جوش آورده است؟
بدون شک میدانید که جوش آوردن ماشین میتواند بسیار خطرناک باشد. به همین خاطر لازم است همیشه نسبت به نشانههای آن هوشیار بود تا اقدامات مناسب را برای مهار آن بکار ببرید. از جمله این نشانهها عبارتنداز:
- احساس بوی سوختگی در فضای داخلی ماشین
- داغ شدن کاپوت و بالا رفتن بیش از اندازه آمپر
- شنیدن صداهای غیرطبیعی از موتور
- افزایش مصرف سوخت و پایین آمدن قدرت موتور
- روشن شدن چراغ چک، خطر و چراغ دما
- خارج شدن مقدار قابل توجهی بخار از کاپوت
زمانی که ماشین جوش میآورد، چه کاری باید انجام داد؟
بهتر باتوجه به مواردی که گفته شد از جوش آوردن موتور ماشین جلوگیری شود تا مجبور به پرداخت هزینههای بالا نشوید. اما اگر با این اتفاق مواجه شدید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
- به عنوان اولین قدم، به آمپر خودرو توجه کنید؛ اگر آمپر بالا رفت و به جای قبلی خود بازنگشت، باید ماشین را نگهداشته و درب موتور را بازکنید تا هوای خنک در موتور جریان پیداکند.
- به هیچ عنوان درب رادیات را باز نکنید، چراکه آب با دمایی بالا در حال جوشش بوده و به صورت و دستهای شما آسیب وارد خواهدکرد.
- با احتیاط روی بدنه رادیاتور آب ریخته تا خنک شود. در این مرحله میتوانید مسافت کوتاهی را با ماشین طی کرده تا جریان هوا به آب ریخته شده کمک کند و رادیاتور خنک شود.
- حواستان باشد آب روی بدنه موتور نریزد؛ زیرا دما و فشار بالای موتور ممکن است در تماس با آب خنک، ترک بخورد.
- بعداز اینکه رادیاتور سرد شد، به آرامی و با استفاده از پارچهای درب رادیاتور را باز کرده تا بخار باقی مانده از آن خارج شود.
- سپس میتوانید درب رادیاتور را کاملا باز کرده و مقداری آب مقطر و ضد یخ به آن اضافه کنید.
کلام آخر
در این مقاله گندمی به بررسی علت جوش آوردن ماشین پرداختیم و درباره راه کارهایی برای تشخیص، علائم و اقدامات لازم در این زمان هم صحبت کردیم. باید بدانید که علل جوش آوردن ماشین در حالت درجا و دلیل جوش آوردن ماشین در هوای سرد و تابستان، همگی با موضوعاتی که به آن اشاره شد مشترک است. با این اوصاف پیشنهاد میشود، به منظور جلوگیری از آسیب به واشر سرسیلندر، ترک خوردن بدنه موتور، سوختن یاتاقانها، آسیب دیدن سوپاپها، از بین رفتن آب بندی سیلندر و خراب شدن موتور تمامی نکات ذکر شده را مد نظر قرار دهید.