شیشه بالابر برقی عقب 405 موتور شیشه بالابر برقی پراید تیبا

شیشه بالابر برقی چگونه عمل می کند؟

مکان باز و بسته‌ کردن شیشه‌ های جانبی، قابلیتی بدیهی در هر خودرویی است که انتظار داریم در هر لحظه‌ ای به آن دسترسی داشته باشیم. شیشه بالابر ماشین ها با توجه به حجم استفاده بالا به گونه‌ ای طراحی می‌ شوند که امکان سال‌ ها کارکرد بدون مشکل را داشته باشند. اما بروز هر مشکلی در عملکرد آنها می‌ تواند ناخوشایند و حتی خطرساز باشد.همچنین انواع شیشه بالابر برقی در بازار وجود دارد و باید اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنید. لازم به ذکر است که خرابی موتور شیشه بالابر برقی یکی از موضوعاتی است که ذهن راننده را درگیر می کند در ادامه با فروشگاه  محصولات یدکی ایران خودرو آن ها را بررسی می کنیم.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

نحوه عملکرد شیشه بالابر برقی

موتور شیشه بالابر در خودروها به قطعه ای گفته می شود که باعث بالا رفتن و پایین آمدن شیشه خودرو در هر چهار طرف درب ها می شود. این سیستم بر اساس اتصال برق و جریان از طریق یک مدار الکتریکی عمل می کند. با فشار دادن دکمه، برق از باتری ماشین وارد مدار می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه ارسال می گردد. این کار یعنی شیشه بالا می رود یا پایین می آید. موتور شیشه بالابر برقی دارای چهار سوراخ در موقعیت های مختلف است که برای نصب تعبیه گشته است. این قطعه عموما با ولتاژ 12 ولت و جریان DC کار می کند. همچنین این قطعه دارای قابلیت ضد آب بوده است.

انواع شیشه بالابر برقی

شیشه بالابرهای برقی به دو دسته کابلی و دنده‌ ای تقسیم می‌ شوند. در ادامه به جزئیات انواع شیشه بالابر برقی می پردازیم.

شیشه بالابر برقی عقب 405 موتور شیشه بالابر برقی پراید تیبا

شیشه بالابر کابلی

وصل شدن جریان برق توسط کلید ها باعث روشن شدن موتور شیشه بالابر و به حرکت در آمدن کابل‌ ها و قرقره‌ ها می‌ شود. در سیستم شیشه بالابر برقی این کابل‌ به یک گیره نگه‌ دارنده متحرک متصل است و این گیره وظیفه نگهداری شیشه را دارد. زمانی که کابل به حرکت درآید به طبع این گیره هم بالا و پایین می‌ رود و درنتیجه باعث حرکت شیشه می‌ شود.

شیشه بالابر دنده ای

عملکرد شیشه بالابرهای دنده‌ ای کامل شبیه شیشه بالابرهای مکانیکی است با این تفاوت که نیروی لازم برای به حرکت در آوردن دنده شانه، به‌ جای دست توسط موتوری برقی تامین می‌ شود. البته شیشه بالابرهای دنده‌ ای هم چند دسته مختلف دارند که تفاوت اصلی آن در موقعیت قرارگیری موتور بالابر است.

عیب یابی خرابی شیشه بالابر برقی

شیشه بالابر برقی به صورت کلی می‌تواند دارای 2 گروه مشکل شود؛ مشکلات ناشی از خرابی اجزای ریل و موتور، مشکلات ناشی از مدار الکتریکی باشد.

هیچ کدام از شیشه بالابرها کار نمی‌ کند

طبیعتا سوختن یا گیرکردن همزمان هر 4 موتور و ریل غیرممکن است. اگر در حالت سوئیچ باز هیچ شیشه‌ ای حرکت نمی‌ کند، باید به سراغ بخش‌ های تغذیه رفت. در عموم خودروها تغذیه مدارهای جلو و عقب مجزاست و طبیعتا امکان خرابی و سوختن همزمان رله‌ ها و فیوزهای جلو و عقب احتمال کمی دارد. این ایراد را می‌ توان به حساب مغزی سوئیچ گذاشت. اگر خودرو تنها یک رله برای تمامی شیشه بالابرها داشته باشد، طبیعتا ایراد از همان تک رله است اما اگر کلا خودرو فاقد رله شیشه بالابر باشد و یا رله‌های جلو و عقب مجزا باشند، این ایراد به احتمال زیاد از مغزی سوئیچ یا پنل کلیدهای راننده است.

شیشه‌ های ردیف عقب حرکت نمی‌ کنند

اگر فیوز و رله بالابرهای عقب سالم باشد، ایراد از کلید قفل‌ کن ردیف عقب است که یا گیر کرده یا کنتاکت داخلی آن خراب شده است. برای تست سلامت رله می‌ توان کلید قفل‌ کن را خارج کرده و پایه‌ های ورودی و خروجی سوکت آن را با یک تکه سیم به هم متصل کرد، در این حالت صدای تیک‌ تیک رله باید شنیده شود و چراغ‌ کلیدهای ردیف عقب روشن شود در غیر این صورت رله معیوب است.

یکی از شیشه‌ ها حرکت نمی‌ کند

از آنجایی که تغذیه بالابرها به صورت جفتی انجام می‌ شود، این ایراد ناشی از موتور و یا کلید همان سمت است. اگر کلید خراب باشد، با کشیدن سوکت آن و قرار دادن کلیدی دیگر، شیشه باید حرکت کند در غیر این صورت مجموعه موتور و ریل معیوب است که باید به بررسی دقیق آن پرداخت.

حالت اتوماتیک شیشه عمل نمی‌ کند

اگر به‌ تازگی سر باتری خودرو باز شده باشد، یونیت شیشه بالابر نیاز به تجدید حافظه خواهد داشت که روش آن در دفترچه راهنمای خودرو به صورت مفصل توضیح داده شده است. اگر کلا حالت اتوماتیک و تشخیص مانع کار نمی‌ کند، ایراد از یونیت شیشه بالابر است اما اگر تنها حالت اتوماتیک کار نمی‌ کند، ممکن است ایراد از خود کلید شیشه بالابر باشد که کنتاکت دوم آن برای صدور فرمان حالت اتوماتیک عمل نمی‌ کند.

شیشه بالابر برقی عقب 405 موتور شیشه بالابر برقی پراید تیبا

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

شیشه بالابر به کندی حرکت می‌ کند

کند‌بودن یک شیشه دو دلیل اصلی دارد؛ یا مجموعه گیربکس ریل، پولی‌ ها و نوارهای نگهدارنده شیشه خیلی خشک هستند یا مشکل تغذیه‌ ای وجود دارد. در صورت خشکی سیستم، مجموعه ریل باید باز شده و سرویس شود یا از ضعیف‌ شدن و داغ‌ کردن موتور جلوگیری شود. جهت ارتباط با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو در مشهد با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *