اگر گاهی هنگام رانندگی احساس می کنید خودرویتان به زمین نشسته است، فرمان کمی کند حرکت می کند، احتمال دارد باد لاستیک خودرو بیشتر یا کمتر از حد عادی باشد. توجه نکردن به باد لاستیک ممکن است به وقوع تصادفات جاده ای، کوتاه شدن عمر لاستیک ها و عملکرد بد خودرو بینجامد. این موضوع ضرورت تنظیم باد لاستیک خودرو را در فواصل منظم نشان می دهد. همچنین انواع باد لاستیک خودرو وجود دارد و فشار باد لاستیک متفاوتی دارد. در ادامه با دسته مقالات عمومی فروشگاه لوازم یدکی گندمی در مشهد به تنظیم باد لاستیک ماشین نیز می پردازیم.
جدول تنظیم باد لاستیک
تنظیم فشار باد لاستیکها برای ایمنی، مصرف سوخت بهینه و طول عمر لاستیکها بسیار مهم است. فشار باد لاستیک به نوع خودرو، وزن، و نوع لاستیک بستگی دارد و معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو یا برچسب داخل درب خودرو ذکر میشود. در اینجا یک جدول کلی برای تنظیم فشار باد لاستیکهای برخی خودروهای رایج آورده شده است. اما همیشه بهتر است به راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.
نوع خودرو | محور جلو (بار سبک) | محور جلو (بار کامل) | محور عقب (بار سبک) | محور عقب (بار کامل) |
---|---|---|---|---|
خودروهای سواری کوچک | 30 psi | 32 psi | 28 psi | 30 psi |
خودروهای سواری متوسط | 32 psi | 34 psi | 30 psi | 32 psi |
خودروهای شاسی بلند | 34 psi | 36 psi | 32 psi | 34 psi |
خودروهای وانت | 36 psi | 38 psi | 34 psi | 36 psi |
ون مسافری | 34 psi | 36 psi | 36 psi | 38 psi |
نکات مهم:
- psi واحد اندازهگیری فشار باد است که معمولاً در تنظیم باد لاستیکها استفاده میشود.
- بار کامل به حالتی اطلاق میشود که خودرو کاملاً پر باشد (سرنشینان و بار)، و بار سبک به حالتی اشاره دارد که خودرو بدون بار یا با بار کم باشد.
- فشار لاستیکها را در حالت سرد اندازهگیری کنید، زیرا حرارت ناشی از حرکت خودرو باعث افزایش فشار باد میشود.
تنظیم باد لاستیک
لاستیک خودرو مانند هر قطعه دیگری از خودرو، هر از گاهی باید بررسی شود. هرگاه احساس کردید فرمان خودرو سفت شده یا خودرو به خوبی کنترل نمی شود، یعنی اندازه باد لاستیک خودرو شما تنظیم نیست. باید به تعمیرگاه مراجعه و باد آن را تنظیم کنید. باد لاستیک خودرو را با دستگاهی به نام فشارسنج تایر اندازه گیری و تنظیم می کنند، که یا آنالوگ است یا دیجیتال می باشد. این دستگاه قسمتی دارد که میزان باد تایر خودرو را نشان می دهد و لوله ای که برای تنظیم فشار لاستیک خودرو تعبیه شده است. فشار مناسب باد لاستیک خودرو بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی 32 تا 35 PSI (پوند در اینچ مربع) است. البته این فشار مناسب لاستیک سرد است. تایر سرد به تایری گفته می شود که به مدت 2 تا 3 ساعت حرکت نکرده و کاملا سرد است.
مراحل تنظیم باد لاستیک
- برای تنظیم باد لاستیک قبل از هرچیز تعمیرکار باید درپوش والف تایر را خارج کند. جالب است بدانید که با درآوردن این قطعه باد لاستیک خالی نمی شود؛ بلکه وجود آن مانع ورود گرد و غبار به داخل لاستیک می شود. سپس فشار باد لاستیک با فشارسنج اندازهگیری می شود. (فشار هر چهار لاستیک باید بررسی شود.)
- در این مرحله کمپرسور هوا روشن می شود تا بتوان به آسانی به هر چهار لاستیک دسترسی داشت.
- حال محل اتصال شلنگ کمپرسور باید در سوپاپ یا والف لاستیک فشار داده شود. با فشار دادن این شلنگ صدایی ایجاد می شود که یعنی لاستیک در حال پر شدن است. این شلنگ چند ثانیه در لاستیک نگه داشته می شود تا فشار باد لاستیک به اندازه موردنظر برسد. این کار تنها چند ثانیه طول می کشد. بعد از آن باید شیلنگ از لاستیک جدا شود.
- سپس فشار باد لاستیک اندازه گیری می شود و اگر زیاد باشد، فشارسنج را فشار می دهند تا کمی از باد لاستیک خالی شود.
- حال باید درپوش والف ها سر جایشان قرار بگیرد.
این موارد از مراحل انجام تنظیم باد لاستیک ماشین می باشد که اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه با نمایندگی ایساکو در مشهد همراه باشید.
باد لاستیک ماشین در فصل زمستان
در فصل زمستان به دلیل سرد بودن هوا، لاستیک منقبض می شود و از همین رو فشار باد آن با حالت عادی فرق دارد. درنتیجه بازه مناسب برای فشار باد لاستیک ها در این فصل 30 تا 35 PSI است. البته فشار مناسب باد لاستیک برای تمام خودروها یکسان نیست. مثلا باد مناسب لاستیک پراید در فصل زمستان 32 است. برای اطلاع از باد لاستیک خودروی خود، دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید.
با اکسل ماشین بیشتر آشنا شوید.
باد لاستیک ماشین در فصل تابستان
در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، لاستیک منبسط می شود و درنتیجه فشار باد لاستیک با فصل زمستان متفاوت است. البته میزان فشار باد لاستیک در این فصل هم مانند زمستان در بازه 30 تا 35 PSI قرار دارد، اما این میزان در هر خودرو متفاوت است. مثلا فشار مناسب باد لاستیک پراید در تابستان 30 است.
مزایای تنظیم باد لاستیک ماشین
اگر باد لاستیک خودرویتان تنظیم باشد، هنگام رانندگی احساس راحتی بیشتری دارید. تنظیم کردن باد لاستیک خودرو، تأثیر زیادی در افزایش طول عمر تایرها دارد. همچنین هندلینگ و کنترل خودرو را خصوصا در پیچ ها بهتر می کند. علاوه بر همه این ها، فرم و ظاهر لاستیک هم حفظ می شود. چون اگر لاستیک ها کم باد باشند، کناره ها و اگر پرباد باشند، قسمت میانی لاستیک ها ساییده می شود. تنظیم بودن باد لاستیک ها از گرم شدن بیش از حد و ترکیدن آن ها پیشگیری می کند، ضربه های جاده ای را دفع می کند، موجب بهبود عملکرد سیستم تعلیق می شود و ترمزگیری را بهتر می کند.
معایب تنظیم نبودن باد لاستیک ماشین
اگر لاستیک خودرو کم باد باشد، بیش از حد داغ می شود و داخل آن آسیب می بیند. در چنین شرایطی اگر سرعت خودرو بالا رود، ممکن است قسمت هایی از آج لاستیک کنده شود یا حتی لاستیک بترکد. کم باد بودن لاستیک خودرو سایش لاستیک را نامنظم می کند، عمر آن را تا 25 درصد کاهش و مصرف سوخت را 5 درصد افزایش می دهد. علاوه بر این لاستیک کم باد، دقت فرمان را کم می کند و خودرو دیگر در پیچ ها پایداری گذشته را ندارد. اگر میزان باد لاستیک بیش از حد استاندارد باشد، قسمت های میانی لاستیک ساییده می شود. همچنین هنگام عبور از دست اندازها ممکن است لاستیک آسیب ببیند. احتمال آسیب دیدن سیستم تعلیق هم بالا می رود. لاستیک های پرباد با سطح زمین تماس کمتری دارند و همین موضوع میزان چسبندگی را کمتر و عملکرد خودرو را ضعیف می کند. در صورت خیس یا یخی بودن جاده، کنترل خودرو بسیار دشوار خواهد بود. در ادامه به انواع باد لاستیک خودرو که نوعی از آن با گاز نیتروژن است اشاره می کنیم.
باد لاستیک با گاز نیتروژن
معمولا گازی که لاستیک را با آن پُر می کنند، همان هوای معمولی است. از انواع باد لاستیک خودرو می توان به گاز نیتروژن اشاره کرد. تایری که با گاز معمولی پر شده است، ماهیانه 1 تا 2 PSI باد خالی می کند. زیرا زمانی که لاستیک خودرو گرم می شود، هوای داخل آن منبسط می شود و مولکول هایش از طریق دیواره های نفوذپذیر تایر خارج می شوند. از نیتروژن هم برای پر کردن لاستیک استفاده می کنند. اندازه مولکول های گاز نیتروژن در مقایسه با گازهای دیگر بزرگ تر است. اگر تایر با گاز نیتروژن پر شود، باد آن به راحتی خالی نمی شود. در ادامه به عوامل کم باد شدن لاستیک ماشین نیز می پردازیم.
عوامل کم باد شدن لاستیک ماشین
عوامل مختلفی روی کاهش باد لاستیک تأثیر می گذارند. عوامل کم باد شدن لاستیک خودرو از جمله: شرایط جاده ای، تغییرات آب و هوایی، افزایش سرعت ناگهانی، ترک خوردگی ها، ناهمواری های جاده و توقف ناگهانی خودرو میتوانید با احتیاط در رانندگی و بررسی دوره ای لاستیک های خودرو، از این مشکلات جلوگیری کنید. برای تنظیم باد لاستیک به دستگاه فشارسنج نیاز است. در مراکز تنظیم باد، باد لاستیک را با کمک این دستگاه بررسی و تنظیم می کنند. سپس بسته به نیاز، باد لاستیک را کاهش یا افزایش می دهند. اگر تایر خودرو را با گاز نیتروژن پر کنید، باد آن به راحتی خالی نمی شود و می توانید در مصرف سوخت هم صرفه جویی کنید. این موارد همه از عوامل کم باد شدن لاستیک خودرو می باشد.
در اینجا جدول تنظیم فشار باد لاستیکهای پژو 206 برای شرایط مختلف ارائه شده است. این مقادیر به کمک دفترچه راهنمای خودروی پژو 206 و استانداردهای موجود جمعآوری شدهاند.
وضعیت بار خودرو | محور جلو (psi) | محور عقب (psi) |
---|---|---|
سرنشینان و بار سبک | 32 | 29 |
سرنشینان کامل و بار سنگین | 33 | 32 |
بار کامل (خودرو پر) | 34 | 34 |
تنظیم باد لاستیک پراید و جدول تنظیم باد
تنظیم باد لاستیک پراید یکی از عوامل مهم در افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر لاستیکها است. هرچند این فشار ممکن است بسته به شرایط بار و جاده کمی متغیر باشد، ولی معمولاً بر اساس استانداردهای کارخانه تنظیم میشود. در ادامه، جدول تنظیم باد لاستیک پراید برای شرایط مختلف ارائه شده است. این جدول به رانندگان کمک میکند تا فشار باد لاستیک پراید را به طور دقیق تنظیم کنند و از عملکرد بهتر خودرو و لاستیکها بهرهمند شوند.
جدول تنظیم باد لاستیک پراید
وضعیت بار خودرو | محور جلو (psi) | محور عقب (psi) |
---|---|---|
سرنشینان و بار سبک | 30 | 29 |
سرنشینان کامل و بار متوسط | 31 | 30 |
بار کامل (خودرو پر) | 32 | 31 |
نکات مهم:
- فشار باد لاستیک پراید را در حالت سرد بررسی کنید، زیرا حرکت طولانی مدت باعث افزایش دمای لاستیک و افزایش فشار میشود.
- تنظیم دقیق باد لاستیک به بهبود پایداری و فرمانپذیری خودرو کمک کرده و از فرسایش زودهنگام لاستیکها جلوگیری میکند.
رعایت مقادیر فشار باد این جدول باعث میشود که لاستیکهای پراید بهترین عملکرد خود را نشان دهند و ایمنی بیشتری در رانندگی فراهم شود.