پلوس ماشین سمند 206 اجزای پلوس پژو 405 قیمت سرپلوس 206

پلوس ماشین در جلوبندی

از قطعات مهم و کاربردی جلوبندی خودرو می‌ توان به پلوس ماشین اشاره کرد. این قطعه کارایی مهمی دارد و به همین خاطر در این مقاله به طور کامل در مورد آن به شما توضیح خواهیم داد. همچنین این قطعه نیروی موتور و گیربکس را به چرخ ها منتقل می کند. اجزای پلوس از جمله: سرپلوس گردگیر و … نیز علاوه بر پلوس بسیار اهمیت دارد تا در صورت مشاهده خرابی پلوس ماشین آن را برطرف نمود.

پلوس ماشین چیست؟

پلوس را شاید بتوان از اجزای دیفرانسیل دانست. دیفرانسیل نیز یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های سیستم انتقال قدرت خودرو است. در واقع نیروی تولیدی توسط موتور پس از طی مسیر خود از کلاچ خودرو، گیربکس، میل گاردان به دیفرانسیل می‌ رسد. در این مرحله قدرت از طریق دیفرانسیل به چرخ‌ های متحرک خودرو منتقل می‌ شود. انتقال دهنده‌ اصلی نیروی محرکه به چرخ‌ ها پلوس است که از یک سو به دیفرانسیل و از سوی دیگر به چرخ‌ های متحرک خودرو متصل است. بسته به نوع دیفرانسیل خودرو پلوس روی چرخ‌ های عقب، جلو یا دو ردیف چرخ‌ های خودرو قرار دارد. به عبارتی پلوس میله‌ ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ ها قرار گرفته و ضمن اتصال این دو بخش، انتقال نیروی چرخشی دیفرانسیل به چرخ‌ ها را برعهده دارد. این قطعه در دو سمت دیفرانسیل و برای برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه تعبیه می‌ شود و در بخش اتصال به چرخ‌ ها فرمی متحرک دارد.

عملکرد پلوس

نحوه کار پلوس ها در خودرو های قدیمی با خودرو های جدید تفاوت دارد. در خودرو های قدیمی انتقال نیرو توسط پلوس به وسیله ساچمه ها انجام می شد، اما در خودرو های مدرن انتقال نیرو با استفاده از یک سه شاخه صورت می گیرد. سه شاخه ای که در خودرو های مدرن نیرو را منتقل می کند درون پلوس قرار گرفته است. در خودرو های جدید نیرو به وسیله پلوس با ضریب بالاتری به چرخ ها منتقل می شود و بر این اساس هنگامی که از دو چرخ استفاده می شود نیرو به همان دو چرخ منتقل می شود و در صورت استفاده از چهار چرخ مصرف سوخت بالا رفته و اصطکاک افزایش می یابد. برای پیشگیری از این حالت از پلوس خلاص کن استفاده می شود.

اجزای پلوس

پلوس خودرو در عین سادگی یک قطعه با اجزای کوچک‌ تر است که در عین اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ ها، انتقال قدرت به آن‌ ها را نیز انجام می‌ دهد. این اجزا باید به گونه‌ ای عمل کنند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین هدر رفت انرژی به چرخ‌ ها منتقل کنند. اجزای پلوس شامل موارد زیر می باشد.

سرپلوس

از اجزای پلوس به سرپلوس نیز می توان اشاره کرد. این قطعه در دو سر شفت قرار دارد و از یک سو با سه‌ شاخه درگیر با گیربکس در ارتباط است و از سوی دیگر پلوس را به چرخ‌ ها متصل می‌ کند. نقش اصلی آن انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است. در واقع سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ‌ ها است و جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌ شود.

گردگیر

گردگیر پلوس قطعه ای است لاستیکی و مخروطی شکل که وظیفه آن جلوگیری از ورود گرد و خاک به سرپلوس می باشد. پلوس در قسمتی قرار دارد که در معرض ورود گرد و غبار است و این گرد و غبار بر روی عملکرد آن تأثیر نامطلوبی می گذارد. از این رو این قطعه باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن سرپلوس جلوگیری شود. این قطعه معمولا بر روی بخش هایی که گریس کاری می شوند مانند سرپلوس و سه شاخه و مشعلی قرار می گیرد.

مشعلی

سه شاخه‌ داخلی پلوس را در خود جای می‌ دهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌ کند. سه شاخه خود درون جعبه دنده قرار دارد.

علائم خرابی مشعلی

  • لرزش خودرو در هنگام حرکت
  • گیربکس خودرو در حالت خلاصی، دارای صداهای زیادی باشد
  • یکی از علائم جا نرفتن دنده را می توان خرابی مشعلی عنوان کرد.
  • شنیدن صدای سایش

پلوس ماشین سمند 206 اجزای پلوس پژو 405 قیمت سرپلوس 206

سه شاخه

این قطعه درون سرپلوس قرار دارد و با چرخ ها و مشعلی در ارتباط است. وظیفه سه شاخه تکمیل حرکت طولی پلوس و تامین حرکت چرخشی سرپلوس می باشد. در صورت خراب شدن این قطعه، خودرو در هنگام حرکت دچار لرزش می شود. این قطعه با تأمین حرکت طولی پلوس سبب می شود تا خودرو به راحتی از ناهمواری ها عبور کند.

میل پلوس

میله‌ ای که بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد می‌ کند. به میل پلوس شافت نیز گفته می‌ شود. جنس و فرم شافت پلوس به دلیل فشار زیادی که متحمل می‌ شود، قطور و از آلیاژهای محکم است.

پلوس خلاص کن چیست؟

در خودروهای دو دیفرانسیل که از چهار چرخ استفاده می شود نیازی به استفاده از پلوس خلاص کن نیست. خودرو هایی که دارای پلوس خلاص کن دستی هستند، باید قبل از ورود به جاده های سخت مانند جاده های برفی قفل شوند تا در صورت فعال کردن دنده کمکی از گیر کردن آن در مسیر جلوگیری شود. پلوس خلاص کن در برخی از خودروها به صورت اتوماتیک است و با فعال شدن دنده کمکی، پلوس به صورت خودکار قفل می شود و پس از غیر فعال شدن به طور خودکار آزاد می شود. توجه داشته باشید زمانی که پلوس خلاص کن قفل باشد و با باز کردن آن پلوس آزاد نشود باید خودرو را کمی به عقب و جلو حرکت دهید تا باز شود و از وارد کردن ضربه به آن خودداری کنید.

مدل های پلوس ماشین

در خودروهای قدیمی پلوس شبیه یاتاقان های ساچمه ای بود. در نتیجه به کمک این ساچمه ها عملیات انتقال نیرو را انجام می داد. اما در خودرو های مدرن امروزی نحوه عملکرد آن متفاوت است. درون مدل های نسل جدید سه شاخه ای مخصوص انتقال نیرو تعبیه شده است. این مدل می تواند نیرو را بهتر کنترل نموده و دقیقا به میزان نیاز راننده به چرخ ها انتقال دهد. در کنار این ها در دیفرانسیل خودرو می توان محور محرک را چرخ های جلو یا عقب انتخاب کرد و یا این که هر دو محور چرخ ها متحرک باشند. بر این اساس عملکرد پلوس متفاوت خواهد بود. در ادامه این ساختار را به صورت مجزا ارزیابی می کنیم.

پلوس ماشین در دیفرانسیل محور عقب

در خودرو هایی که محور محرک آن ها چرخ های عقب است، انتقال قدرت موتور به چرخ ها از طریق گیربکس و میل گاردان به سمت دیفرانسیل صورت می گیرد. سپس پلوس ها به عنوان رابط دیفرانسیل و چرخ ها، نیروی چرخشی را به محور محرک چرخ ها منتقل می کنند. در این مدل دیفرانسیل نیز درون یک سیستم و پوسته جداگانه به روی اکسل عقب خودرو قرار دارد. از این رو به این خودرو ها دیفرانسیل عقب یا محور عقب می گویند.

پلوس ماشین در دیفرانسیل محور جلو

در ماشین هایی که دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو هستند، دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار دارد. به همین دلیل معمولا گیربکس این مدل از محور عقب ها بزرگ تر است. از این رو دیگر نیز با میل گاردان نیست و حذف آن می تواند به کاهش وزن ماشین منجر شود. در این خودروها مسیر انتقال نیرو از موتور مستقیما به گیربکس و پس از آن دیفرانسیل صورت می گیرد. سپس نوبت به پلوس ماشین می رسد که نیروی چرخشی را به چرخ ها انتقال دهد. در این روش احتمال هدر رفت قدرت و نیروی محرکه کاهش یافته و انتقال قدرت با سرعت بیشتری انجام می شود. در ادامه به خرابی پلوس ماشین نیز می پردازیم.

علائم خرابی پلوس ماشین

یکی از نشانه های خرابی پلوس ماشین شنیده شدن صدای تق تق از چرخ ها می باشد. در صورتی که پلوس آسیب ببیند امکان تعویض دنده وجود ندارد و هنگامی که فرمان را می چرخانید فقط فرمان می چرخد و چرخ ها تحت تأثیر قرار نمی گیرند. این ها نشانه هایی است که معمولا به علت خرابی پلوس ایجاد می شود و باید پلوس تعویض شود تا خودرو به حرکت درآید. در سرویس های دوره ای باید گردگیر و پلوس ها چک شوند و در صورت خرابی تعویض شوند زیرا رانندگی با پلوس های معیوب خطرناک بوده و نه تنها ممکن است باعث بروز تصادف و واژگون شدن خودرو شود بلکه به دیفرانسیل و گیربکس نیز آسیب وارد می شود. لذا در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی پلوس ماشین باید آن را به تعمیرکار حرفه ای نشان داد.

پلوس ماشین سمند 206 اجزای پلوس پژو 405 قیمت سرپلوس 206

قیمت پلوس ماشین

در این مطلب با عملکرد پلوس در خودرو آشنا شدید و به ضرورت آن در قسمت جلوبندی خودرویتان پی بردید. همچنین با علائم خرابی پلوس آشنا شدید تا در صورت مشاهده این علائم، جلوی آن را بگیرید تا به قطعات دیگر آسیبی وارد نکند و در چنین شرایطی بهترین کار نشان دادن خودرو به یک تعمیرکار حرفه‌ ای است. قیمت پلوس با توجه به نوع برند آن متفاوت است، ضمن به اینکه نوع خودرو نیز حائز اهمیت می باشد. جهت خرید و استعلام قیمت پلوس می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان  و لیست قیمت قطعات ایران خودرو فروشگاه گندمی تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *