معرفی سیم های سنسور اکسیژن پیکان عکس انواع سنسور اکسیژن پراید کجاست

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

راننده هنگام کار کردن خودرو نیاز به اطلاع از وضعیت بخش‌ های مختلف آن دارد. گزارش سنسورها به راننده کمک می‌ کند تا شرایط خودرو را به راحتی از درون اتاق خودرو بررسی کرده و نیاز نباشد تا به صورت مداوم پیاده شده و بخش‌ های مختلف را بررسی نماید. انواع سنسورها، گزارش هایی در مورد اطلاعاتی حاوی وضعیت روغن موتور، بنزین، باد لاستیک‌ ها و موارد فنی دیگر می‌ شوند. این اطلاعات توسط سنسورهای مختلف که هر یک وظیفه بررسی یک بخش را دارا می باشند، به دست می‌ آید. یکی از این سنسورها که وظیفه مهمی در خودرو دارد و اطلاعات آن حیاتی محسوب می‌ شود سنسور اکسیژن است که انواع سنسور اکسیژن در بازار وجود دارد. در ادامه با فروشگاه گندمی محصولات یدکی خودرو در مشهد در مورد علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین، قیمت سنسور اکسیژن همراه باشید.

سنسور اکسیژن چیست؟

در پاسخ به سوال سنسور اکسیژن چیست؟ باید گفت، قطعه ای تعبیه شده در سیستم خودرو می باشد که میزان اکسیژن موجود در گاز یا سوخت را کنترل می کند و همچنین میزان اکسیژن در فرایند احتراق موتور را بررسی می کند. سنسور اکسیژن قطعه ای نه چندان بزرگ با دو سری سوکت مانند و سیم بوده که در سیستم اگزوز خودرو نصب می شود. این قطعه گزارش های مبنی بر میزان اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا را با سیگنال هایی به بخش کامپیوتر مرکزی ارسال می‌ کند. در این حالت، ECU خودرو تنظیمات مربوطه را در سیستم سوخت رسانی ماشین به وجود آورده و زمان پاشش انژکتور را تغییر می‌ دهد تا موتور ماشین بهترین بازدهی را داشته باشد.

اجزای سنسور اکسیژن

ساختار سنسور اکسیژن خودرو به صورت کلی از یک بدنه سرامیکی (چینی) و یک سری از جنس پلاتینیوم ساخته شده است که توسط یک غلاف فلزی (دی اکسید زیر کونیم) محافظت می‌ شود. همچنین، وجود یک المنت گرم شونده دمای سنسور را کنترل کرده و آن را تا 300 الی 800 درجه سانتی گراد می‌ رساند. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشش داده شده که دو نوار پلاتینی در آن وجود دارد. این نوارها به عنوان الکترود و کنتاکت ها عمل می‌ کنند.

وظیفه سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن از طریق نظارت بر این سطوح اکسیژن، نقش مهمی را در اندازه گیری این مخلوط هوا و سوخت انجام می دهد تا سیستم تزریق سوخت بتواند مطابق با آن تنظیم شود. وظیفه اصلی سنسور اکسیژن این است که به ECU بگویند که آیا یک مخلوط سوخت خیلی کم چرب است و اکسیژن زیادی وجود دارد یا اینکه خیلی غنی است و اکسیژن کافی موجود نیست. به طور کلی وظیفه سنسور اکسیژن را می‌ توان در سه مورد خلاصه نمود:

  • تاثیر در کاهش مصرف سوخت
  • تاثیر در کاهش میزان آلایندگی خودرو
  • تاثیر در بهبود وضعیت احتراق و افزایش بازده خودرو

معرفی سیم های سنسور اکسیژن پیکان عکس انواع سنسور اکسیژن پراید کجاست

انواع سنسور اکسیژن

امروزه انواع سنسور اکسیژن به دو دسته در بازار تقسیم می شوند. اولین دسته بندی سنسور اکسیژن، تک سیم است که در خودروهایی مانند پراید بیشتر به کار رفته و فاقد گرمکن می‌ باشد. از انواع دیگر سنسور اکسیژن، این قطعه دارای چهار سیم است که به یک سوکت منتهی می‌ شود و بر خلاف نوع تک سیم دارای گرمکن ‌می‌ باشد. سنسور اکسیژن چهار سیم دو دسته بندی دیگری از قبیل پایه کوتاه و پایه بلند را در خود جای داده است. نوع سوکت های به کار رفته در این دو نوع سنسور چهار سیم متفاوت می‌ باشد.

سنسور اکسیژن دوم

منظور از سنسور اکسیژن دوم همان سنسوری است که بعد از کاتالیست نصب شده و عملکرد درست و صحیح کاتالیزور خودرو را مورد بررسی قرار می‌ دهد. بسیاری از افرادی که دارای خودرو هایی با دو سنسور می‌ باشند، سنسور اکسیژن دوم را حذف می‌ کنند تا افت شتاب خودرو را با حذف آن جبران کنند.

علت خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن می‌ تواند با ورود آلودگی‌ های مختلف به اگزوز ایجاد شود. از جمله این موارد می‌ توان به سیلیکات ناشی از نشت مایع خنک‌ کننده داخلی موتور و فسفر ناشی از مصرف بیش‌ از حد روغن اشاره کرد. تعویض سنسور اکسیژن آلوده ممکن است به‌ طور موقت مشکل را حل کند، اما اگر عامل مشکل‌ ساز برطرف نشود، دیر یا زود حسگر جدید هم از کار می‌ افتد.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن در عملکرد موتور و آلایندگی محیط اثر منفی دارد. خوشبختانه پیام‌ های هشدار فوری به راننده اجازه می‌ دهند تا خیلی زود از خرابی سنسور اکسیژن آگاه شود و از آسیب زیاد آن جلوگیری می‌ کنند. در ادامه چند مورد از علائم خرابی سنسور اکسیژن اشاره آورده شده است:

 کاهش عملکرد موتور

اولین علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین شامل خرابی موتور می باشد. همچنین سبب می شود به‌ سختی حرکت‌ کردن یا بی‌ نظمی در طول درجا کار کردن ماشین است. علاوه‌ بر این، مشکلات دیگر موتور مثل خاموش‌ شدن، مکث یا از دست دادن قدرت هم می‌ تواند با خرابی سنسور اکسیژن مرتبط باشد اگر با این مشکلات برخورد داشتید و چراغ چک موتور روشن بود می‌ توانید مطمئن شوید که مشکل به سنسور اکسیژن ماشین شما مربوط است.

 روشن شدن چراغ چک خودرو

هر زمان که چراغ موتور روشن شد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. دلایل روشن شدن چراغ چک موتور متفاوت است پس در وهله اول باید علت اخطار را پیدا کنید. اگر این مشکل به سنسور اکسیژن مربوط باشد باید در صورت لزوم سنسور اکسیژن تعویض شود. قیمت این تعویص سنسور با توجه به مدل ماشین شما متفاوت است. اگر یک ماشین قدیمی (بالای 10 سال یا با کارکرد بالای 1500 کیلومتر) دارید احتمال روشن شدن چراغ چک خودرو مربوط به سنسور اکسیژن آن است.

 افزایش مصرف سوخت

خودروهای امروزی با اقتصادی‌ بودن مصرف سوخت‌ شان شناخته می‌ شوند. بنابراین ناکارآمد بودن مصرف سوخت ماشین نا امیدکننده است. افزایش ناگهانی مصرف سوخت می‌ تواند با موضوعات مختلفی مرتبط باشد که یکی از آنها خرابی سنسور اکسیژن است. خرابی سنسور اکسیژن در سیستم احتراق و سیستم سوخت‌ رسانی خودرو اثر منفی دارد. اگر این سیستم درست کار نکند، سنسور اکسیژن اجازه می‌ دهد تا مقدار زیادی سوخت به موتور تزریق شود، درنتیجه مسافت پیموده‌ شده در مقابل سوخت مصرفی کمتر است. وجود سوخت اضافی در موتور ناشی از خرابی سنسور اکسیژن، موجب ایجاد بوی سولفور در موتور می‌ شود که شبیه تخم‌ مرغ گندیده است.

 افزایش آلایندگی اگزوز

سنسور اکسیژن شما نسبت بهینه هوا به سوخت را تعیین می‌ کند. در صورت خرابی این سنسور ممکن است متوجه دود سیاهی شوید که از اگزوز ماشین خارج می‌ شود. در نتیجه از علائم خرابی سنسور اکسیژن می باشد.

 ریپ زدن خودرو

در برخی مواقع خراب شدن سنسور اکسیژن با کاهش شتاب خودرو و گاها ریپ زدن آن در مسیرهای سر بالایی همراه خواهد بود. طوری که احساس می‌ کنید ماشین توانایی حرکت در مسیر سربالایی را ندارد. این از نشانه و علائم خرابی سنسور اکسیژن است.

زمان تعویض سنسور اکسیژن

همانطور که پیشتر به بحث درباره آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو پرداختیم، دانستیم که این قطعه نیاز به بررسی های دوره ای ندارد و لازم است زمانی که متوجه خراب بودن آن ها شدید، با مراجعه به یک مکانیک کار حرفه ای، نسبت به تعویض این قطعات اقدام نمایید. لازم به ذکر است که به شما بگوییم طی کردن مسافت 150 الی 160 هزار کیلومتر برای عوض کردن این حسگر مناسب می باشد. جهت خرید سنسور اکسیژن از نمایندگی ایساکو می توانید با شماره های زیر در تماس باشید.

معرفی سیم های سنسور اکسیژن پیکان عکس انواع سنسور اکسیژن پراید کجاست

 تعمیر سنسور اکسیژن

برای بررسی سنسور اکسیژن می‌ توانید آن را روی خودرو ارزیابی کنید یا بردارید. ارزیابی سنسور خودرو به دو ابزار نیاز دارد: یک ولت‌ متر دیجیتال با مقاومت بالا و یک پروب‌ پشتی نیاز است. اولین قدم برای بررسی سنسور بررسی سیم‌ های اطراف آن است تا مطمئن شوید که دست نخورده هستند و علائم ساییدگی و پارگی ندارند. در مرحله بعد، باید خودرو روشن شود تا موتور به دمای 315 درجه سانتی‌ گراد برسد تا از خواندن دقیق سنسور اطمینان حاصل شود. سپس با استفاده از پروب پشتی و ولت‌ متر، سنسور اکسیژن در نقاط مختلف و در شرایط خاص اندازه‌ گیری می شود تا نقص در اندازه‌ گیری مشخص شود. از آنجایی که بررسی سنسور اکسیژن به تخصص و ابزار نیاز دارد این کار را به مکانیک بسپارید. به یاد داشته باشید که هیچ‌ گونه روغن یا گریسی نباید روی سنسور وجود داشته باشد.

قیمت سنسور اکسیژن

بحث خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو جزء یکی از پر چالش ترین و حساس ترین موضوعات در بازار است چرا که در دهه های اخیر شاهد ورود بسیاری از محصولات متفرقه و تقلبی بوده ایم که علاوه بر نداشتن کیفیت مطلوب، باعث آسیب رساندن جدی به سیستم فنی خودرو می‌ شوند. از همین رو، تهیه محصولاتی با گارانتی و ضمانت اصالت از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید کالا باید به آن توجه کامل داشته باشیم. سنسور اکسیژن نیز از دسته کالا هایی است که نمونه های تقلبی و متفرقه بسیاری در سطح بازار دارد و به قیمت های پایین تر و یا حتی در برخی موارد بالاتر از ارزش واقعی کیفیت ساخت آن به فروش می‌ رسد.قیمت سنسور اکسیژن با توجه به مدل ماشین می تواند متفاوت باشد همچنین انواع سنسور اکسیژن در خودرو اهمیت دارد. جهت استعلام قیمت سنسور اکسیژن می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *