نقش فیلتر اتاق خودرو تعویض فیلتر کابین اتاق پراید چیست آموزش تصویری تعویض قیمت فیلتر اتاق سرکان پژو

فیلتر اتاق خودرو

فیلتر کابین ماشین یکی از لوازم مصرفی خودرو می‌ باشد که تنفس بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌ کند. از آنجایی که تعمیر و نگهداری خودرو از چندین جنبه مختلف از جمله تعویض روغن موتور، تیغه‌ های برف پاک‌ کن، روغن گیربکس تا تعویض لاستیک تشکیل شده است باید گفت که تعویض فیلتر اتاق هم نیز جزء نگهداری خودرو محسوب می‌ شود. فیلتر اتاق یکی از مواردی است که متاسفانه توجه ای به آن نمی‌ شود. کاربرد فیلتر اتاق خودرو بسیار مهم است. قیمت فیلتر اتاق سرکان پژو در بازار متفاوت است. پس با خرید از فرروشگاه گندمی در زمینه فیلتر اتاق خودروی خود بهترین نتیجه را داشته باشید. در ادامه به فیلتر اتاق پراید چیست؟ بررسی می کنیم.

فیلتر اتاق پراید چیست؟

فیلتر اتاق پراید چیست؟ یکی از اجزا سیستم تهویه خودرو های جدید که لزوماً جزء موارد تعویضی در دوره‌ های سرویس و نگهداری خودرو محسوب می‌ گردد، فیلتر هوای کابین خودرو می‌ باشد. این قطعه‌ مصرفی مانند: شمع خودرو، لنت و … نیاز به تعویض دارد. همچنین وظیفه فیلتر کردن هوای ورودی به کابین خودرو را بر عهده دارد. با توجه به اینکه هوای ورودی به کابین خودرو از طریق سیستم تهویه مطبوع و بخاری صورت می‌ گیرد، توسط این قطعه فیلتر گردیده و از ورود ذرات، گرد و غبار و سایر محرک‌ های تنفسی به داخل کابین جلوگیری می‌ شود. این موضوع باعث می‌ شود که حداکثر میزان هوای تمیز با کمترین آلودگی و صدا از دریچه‌ های ورودی داشبورد وارد کابین گردد. کیفیت هوای ورودی به داخل کابین در رانندگی می‌ تواند بسیار موثر باشد و چون با مرور زمان دچار گرفتگی و مسدودی می‌ شود باید تعویض شود. در ادامه به کاربرد فیلتر اتاق خودرو می پردازیم.

نحوه عملکرد و کاربرد فیلتر اتاق خودرو

عملکرد و کاربرد فیلتر اتاق خودرو سرکان اطمینان حاصل می‌ کند که هوای تمیز به موتور می‌ رسد. کاربرد فیلتر اتاق خودرو بسیار است. سیستم تهویه ماشین شما نیز روی فیلتر هوای کابین حساب می‌ کند تا همیشه در خودرو هوای پاک جریان داشته باشد. فیلتر کابین از وارد شدن گرد و غبار، خاک، گرده، باکتری‌ ها و گازهای خروجی اگزوز به سیستم ماشین شما جلوگیری می‌ کند؛ همچنین مانع از گرفتگی سیستم و مشکلات این چنینی می‌ شود. فیلتر اتاق خودرو، هوای درون ماشین را تازه نگه می‌ دارد تا شما و مسافران خود بتوانید راحت نفس بکشید، تمیز نگه داشتن هوای داخل ماشین، همان چیزی است که شما در تمام طول سال و مخصوصاً در فصل حساسیت به آن احتیاج زیادی دارید.

ساختار فیلتر اتاق خودرو

برای ساخت فیلترهای کابین از کاغذ های مخصوص و کتان الیاف مانند استفاده می شود که دارای روزنه ها و منافذی هستند. وجود این منافذ و روزنه ها موجب می شود فیلتر برای هوا مانند صافی یا آبکش عمل کند و ناخالصی های آن را به خود جذب کند. از کاغذ مخصوص یا کتان در همه انواع فیلتر کابین ها استفاده می شود و تنها بخشی که می تواند میان آن ها اختلاف ایجاد کند، لایه اضافی به‌ کار رفته بر روی جنس مشترک است که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

نقش فیلتر اتاق خودرو تعویض فیلتر کابین اتاق پراید چیست آموزش تصویری تعویض قیمت فیلتر اتاق سرکان پژو

انواع فیلتر کابین

همان طور که در بالا گفته شد، به‌ کارگیری جنس کتان یا کاغذ مخصوص برای همه فیلترهای کابین انجام می شود و تفاوت آن ها در لایه اضافی‌ ای‌ است که بر روی لایه پایه قرار می گیرد. پس باعث می شود تأثیری بر روی تصفیه هوا بگذارد. به طور کلی، شاهد به‌کارگیری 4 نوع فیلتر برای خودروها هستیم که می توان گفت فرق آن ها بیش تر در میزان تصفیه‌ ای که می توانند انجام دهند. انواع فیلتر کابین را در ادامه می پردازیم.

فیلتر استاندارد

ساختار این فیلترها نسبت به دیگر انواع آن ها ساده تر است و از این رو، هم میزان گرد و خاک و ناخالصی کم تری را به خود جذب می کند و هم این که ارزان تر است. همان طور که گفته شد جنس و ساختار این فیلترها از کاغذ های مخصوص فیبردار و کتان است و می تواند به میزان کم اما مناسبی، هوای تمیز وارد کابین کند. به بیانی دیگر، می توان گفت این دسته از فیلترها فقط جلوی ورود ذرات ریز و جامد را می گیرند و نمی توانند از ورود گازهای مضر به درون کابین جلوگیری کنند.

فیلتر کربن فعال

این دسته از فیلترها علاوه بر لایه کتانی یا کاغذی، یک لایه کربن فعال هم دارند که موجب می شود بسیاری دیگر از ناخالصی های نامطلوب هوا هم توسط آن جذب شود و وارد کابین نشود. کربن فعالی که برای این فیلترها استفاده می شود از زغال چوب به دست می آید و با گرم کردن آن ها و اضافه کردن برخی مواد شیمیایی، حاضر می شود. در نهایت، این جنس به دست آمده می تواند بسیاری از بو های بد هوا و گازهای مضر و خطرناک مانند: بخارات سوخت، اوزون، کربن مونوکسید و… را جذب کرده و سرنشینان را از آن ها حفظ کند. یکی دیگر از ویژگی های فیلترهایی با کربن فعال این است که یک لایه ضد باکتری اضافی نیز دارند و می توانند باکتری های هوای درون کابین و هوای ورودی از بیرون را جذب کنند و مانع از ورود آن ها به درون کابین شوند. ساختار این فیلترها ترکیبی از رنگ سفید و مشکی است که راه شناخت آن ها را از دیگر فیلترها ساده تر می کند.

فیلتر زغالی

از انواع فیلتر کابین، فیلترهای زغالی را می توان نسخه ضعیف شده و ارزان تر فیلترهایی دانست که کربن فعال دارند. عملکرد این فیلتر به گونه‌ ای‌ است که می تواند از ورود گازهای حاصل از احتراق دیگر خودروها به درون کابین جلوگیری کند، اما توانایی ممانعت از ورود بوهای نامطبوع و باکتری ها را ندارد. از این رو، قیمت فیلترهای زغالی از آن هایی که کربن فعال دارند کم تر است. فیلترهای زغالی از نظر شکل با آن هایی که کربن فعال دارند شبیه اند و راه تمایز آن ها نوشته‌ ای‌ است که بر روی خود فیلتر و یا بسته بندی آن است.

فیلتر الکترواستاتیکی

کامل ترین و تأثیرگذار ترین فیلتری که می توان از آن استفاده کرد فیلترهای الکترواستاتیکی است. ساختار این فیلترها به گونه‌ای‌ است که الیاف آن دارای بار الکتریکی ساکن اند و این ویژگی موجب می شود ذرات، گازها و…، بار الکتریکی مخالف هم پیدا کنند. وجود بارهای مخالف برای ذرات موجب می شود به هم بچسبند و سپس بر روی فیلتر ته نشین شوند. به این ترتیب، می توان گفت فیلترهای الکترواستاتیکی خاصیت جذب بالاتری نسبت به دیگر فیلترها دارند که موجب کارآمدی بیش تر آن ها می شود.

فیلتر کابین ساینا کجاست؟

فیلتر کابین ساینا مانند اکثر خودروهای ایرانی در قسمت‌ های مختلف خودرو قرار گرفته اند. در برخی از خودرو ها در محلی قرار گرفته‌ اند که دسترسی به آن‌ ها برای پاک کردن و تعویض راحت‌ تر و آسان تر می‌ باشد. اما در برخی از خودرو ها تعویض و پاک کردن این فیلتر ها بسیار مشکل می‌ باشد. اکثر فیلتر هوای کابین خودرو، بعد از فن در سیستم تهویه قرار گرفته‌ اند و بعضی از آن‌ ها در دریچه کوچک محفظه فن قرار دارند. در اکثر خودرو ها در قسمت پایین صندلی جلویی سرنشین جلو و محل پای سرنشین جلو، واقع شده است.

زمان تعویض فیلتر کابین

برای این‌ که بتوانید کیفیت رانندگی را افزایش دهید و از لحاظ سلامت در امان بمانید بهتر است زمان تعویض فیلتر کابین پراید یا هر خودروی دیگر را مد نظر داشته باشید. بازه زمانی تعویض فیلتر هوای کابین خودروی شما بستگی به برند، مدل و سال خودرو دارد به همین دلیل بهترین و مهم‌ ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می‌ باشد. در دفترچه راهنمای خودرو می‌ توانید عدد مسافت پیموده شده برای تعویض این قطعه را بیابید. اکثریت سازندگان خودرو تعویض فیلتر اتاق خودرو را سالی یک بار و یا بعد از 12 تا 15 هزار کیلومتر رانندگی، ضروری می دانند. به هر حال چنانچه خودروی شما بیشتر در مناطق آلوده و جاده‌ های خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به توجّه بیشتری نسبت به تعویض فیلتر هوای کابین دارید. در چنین مواقعی تعویض فیلتر هوای کابین خودرو هر 6 ماه و یا 7 تا 9 هزار کیلومتر کارکرد پیشنهاد می‌ شود.

علت تعویض فیلتر کابین

گرفتگی و کثیف بودن فیلتر هوا می‌ تواند مشکلات زیادی را برای شما و خودرو ایجاد کند. اولین آسیب احتمالی وارد شده کاهش سلامت شما می باشد چرا که با حرکت آلاینده‌ ها ممکن است مشکلات تنفسی حادی را برای شما ایجاد کند. یک فیلتر مسدود شده می‌ تواند کار خود را به درستی انجام دهد و عمل فیلتراسیون را انجام دهد بنابراین تعویض آن بسیار مهم می‌ باشد. مشکل دیگری که فیلتر کثیف می‌ تواند به بار آورد راندمان سیستم تهویه را ضعیف می کند که نتیجه‌ ی آن افزایش کارکرد سیستم گرمایش و سرمایش خودرو می‌ باشد. این امر منجر به از دست دادن جریان هوا و در نهایت سوختن موتور دمنده می‌ شود. جریان هوای ضعیف که ناشی از فیلتر ناسالم است بر توانایی سیستم برای پاک کردن مه از شیشه‌ های خودرو در روزهای سرد تاثیرگذار خواهد بود. هوای کثیف باعث ایجاد تراکم هوا روی شیشه جلو می‌ شود و چون دیدن جاده برای راننده سخت می‌ شود تعویض فیلتر کابین واجب است.

علائم کثیفی فیلتر اتاق خودرو

همان‌ طور که در بخش ابتدایی گفته شد فیلتر اتاق جزء لوازم مصرفی خودرو محسوب می‌ شود. این یعنی فیلتر، دارای یک عمر مشخصی است و بعد از مدت زمان مشخصی باید تعویض شود. آن قطعه را از محل خود جدا کنید و نگاهی به آن بیاندازید. فیلتر کابین جنس کاغذی دارد و زمانی که کثیف یا پر می‌ شود قادر به عبور هوا نخواهد بود. سیاه بودن این فیلتر و پوسیدگی آن به طور واضحی شما را از تعویض فیلتر کابین مطّلع می‌ سازد. علائم دیگری برای مطلع شدن از زمان مسدود شدن آن وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش صدا در سیستم سرمایش و گرمایش خودرو
  • شنیده شدن صدای سوت از کانال‌ های ورودی هوای اتاق
  • ضعیف شدن جریان هوا در هنگام روشن بودن بخاری یا کولر
  • پخش شدن بوی کپک در فضای اتاق
  • افزایش گرد و خاک نشسته شده بر سطوح داخلی ماشین

اگر فیلتر کابین پراید به موقع تعویض نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر فیلتر هوای کابین خود را تعویض نکنید، فیلتر با آلودگی و ضایعات بسته می‌ شود و بازدهی فیلتر و سیستم تهویه ماشین شما کم می‌ شود. از حجم هوای داخل محفظه خودرو به طور مداوم کاسته می‌ شود که باعث به وجود آمدن بوی بد در خودرو می‌ شود. عمل ساده تعویض فیلتر کابین باعث افزایش چشمگیر کیفیت هوا در وسیله نقلیه شما می‌ شود.

نقش فیلتر اتاق خودرو تعویض فیلتر کابین اتاق پراید چیست آموزش تصویری تعویض قیمت فیلتر اتاق سرکان پژو

قیمت فیلتر کابین

قیمت فیلتر کابین سرکان پژو 405 مشخص نیست. چرا که با توجه به برند و مدل خودرو با قیمت‌ های مختلفی مواجه خواهید شد. البته کاملاً مشخص است که قیمت فیلتر کابین خودروهای داخلی و ایرانی بسیار ارزان‌ تر از خودروهای خارجی و وارداتی خواهد بود. توجه داشته باشید انواع فیلتر کابین در برندهای مختلفی به عرضه مشتریان رسیده اند که می‌ توانید با توجه به قیمت برند مورد نظرتان خریداری کنید. برندهای موجود در بازار لوازم یدکی به صورت اورجینال، ساخت تولید کنندگان داخل و وارداتی که عمدتا ساخت کشور چین هست به فروش می‌ رسد. اساساً قیمت قطعات اورجینال بالاتر از برندهای دیگر خواهد بود که این امر طبیعی است. برای اطلاع از قیمت فیلتر کابین خودروهای مختلف می‌ توانید از سایت گندمی برای فروش قطعات خودرو که انواع برند با قیمت فیلتر کابین و قطعات خودرو را به عرضه رسانده است اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *