قیمت واتر پمپ سمند معمولی بهترین واتر پمپ 405 ایساکو قیمت واتر پمپ پژو 405 عظام چیست این قطعه به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها..

واتر پمپ ایساکو

واتر پمپ ایساکو از حیاتی ترین قطعات یدکی خودرو می‌ باشد که عملکرد بسیار ساده‌ ای دارد. از آنجایی که پیشرانه خودرو بدون جریان دائمی آب در موتور عملاً مدت زیادی نمی تواند به کار خود ادامه دهد. این قطعه را باید جزء ملزوماتی دانست که نبود آن باعث خرابی موتور خواهد شد. جریان محلول آب و ضد یخ در موتور خودرو مانع از جوش آوردن پیشرانه می‌ شود. این جریان توسط قطعه‌ ای به نام واتر پمپ خودرو ایجاد می‌ گردد. واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آنها را خنک می‌ کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می‌ گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد. تست واتر پمپ 405 ، زمان تعویض واتر پمپ پژو، علائم خرابی واتر پمپ و قیمت واتر پمپ 405 در ادامه به آن می پردازیم. با فروشگاه پخش لوازم یدکی خودرو گندمی همراه باشید تا از کارایی این قطعه و عواقب خرابی آن مطلع شوید. ایساکو برند معروف در زمینه قطعات لوازم یدکی می باشد.

واتر پمپ ایساکو چیست؟

وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضد یخ و ضد جوش را به بخش‌ های مختلف موتور خودرو برساند. مایعات نام‌ برده مجدداً از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌ شوند. بر همین اساس این قطعه کمک می‌ کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌ زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. زمانی که واتر پمپ به‌ درستی عمل کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودروی شما پیش بیاید، امکان آسیب‌ دیدن موتور هم بالا می‌ رود. پس باید همیشه هوای واتر پمپ را داشته باشید و ببینید که علائم و دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

اجزای تشکیل دهنده واتر پمپ ایساکو

واتر پمپ ها از 6 بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

پولی واتر پمپ

پولی ها به عنوان یک واسط، مسئول اتصال موتور و واتر پمپ است. این قطعه از چنس چدن یا ورق فولادی تهیه می گردد. بر روی این قطعه شیارهایی تعبیه شده است که متناسب با تسمه ها انتخاب می شوند.

هاب

هاب ها وظیفه اتصال بین میل بلبرینگ و پولی را در پمپ آب بر عهده داشته و بر روی میل پرس شده اند. این قطعه نیز مانند پولی از جنس فولاد و چدن ساخته می شود.

بلبرینگ

در اغلب خودروهای مدرن از نسل جدید بلبرینگ ها استفاه می گردد که از دو ردیف ساچمه در آن ها استفاده شده است. در این نوع قطعه بر خلاف نوع قبلی خود، کنس داخلی نداشته و شفت نقش آن را ایفا می کند. این نوع طراحی فضای بیشتری را به ساچمه ها اختصاص داده و در پی آن نیروی بیشتری را نسبت به نوع قبلی خود تحمل می کنند و طول عمر بالایی دارند. در طراحی و ساخت همه بلبرینگ ها از کاسه نمد به منظور جلوگیری از خروج گریس و ورود گرد و غبار قرار داده شده است.

پوسته

این قطعه به منظور هدایت سیال به شلنگ ها برای انتقال مایع خنک کننده به قسمت های مختلف و موتور و کاهش هدر رفت انرژی می باشد. این قطعه در خودروهای سنگین از جنس چدن و در خودروهای نیمه سبک و سبک از جنس آلومینیوم تولید می گردد. پوسته واتر پمپ به عنوان یک پایه عمل کرده و دیگر قطعات بر روی آن نصب می گردند. در نهایت این قطعه بر روی سیلندر قرار داده می شود.

مکانیکال سیل

مکانیکال سیل به صورت یک تکه در ابعاد کوچک تر طراحی شده و کارایی بالایی دارد. این قطعه به دلیل عدم ورود مایع خنک کننده به درون بلبرینگ ها مورد استفاده قرار گرفته است.

آب پخش کن

آب پخش کن ها در طی فرآیند ریخته گری چدن، کشش و فرم، تزریق پلیمر، ورق کاری و روش های دیگر ساخته می شوند. این قطعه فشار هیدرولیک لازم جهت ارسال مایع خنک کننده به قسمت های مختلف موتور را تامین می کند.

قیمت واتر پمپ سمند معمولی بهترین واتر پمپ 405 ایساکو قیمت واتر پمپ پژو 405 عظام چیست

دلایل خرابی واتر پمپ ایساکو چیست؟

خرابی واتر پمپ در درجه نخست روی واشر سرسیلندر اثر می‌ گذارد. گرم‌ ترین قسمت حرکت خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است. خودروهایی که تجربه سوزاندن این قطعه یعنی واشر سرسیلندر را دارند در هنگام فروش با افت قیمت قابل‌ توجهی روبه‌رو می‌ شوند. پس به اهمیت واتر پمپ سالم دقت کنید و نگذارید که خرابی آن باعث تخریب قطعات دیگر و کاهش ارزش خودرو شود. از جمله دلایلی که باعث می‌ شود، این قطعه در خودرو تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •       یخ‌ زدگی آب درون موتور
  •       زنگ‌ زدگی پره‌ های داخلی واتر پمپ
  •       وجود خوردگی در دنده و قسمت‌ های دیگر
  •       نبود ضد یخ در سیستم خنک‌ کننده خودرو

دقت کنید که در میان این دلایل خرابی واتر پمپ ایساکو، یخ‌ زدگی آب درون موتور باعث شکستن واتر پمپ می‌ شود. درباره علت دیگر که نبود ضد یخ در سیستم می باشد هم نیاز به یک توضیح وجود دارد: حتی اگر ضد یخ درون خودرو موجود باشد اما جنس و کیفیت آن مرغوب ارزیابی نشود، باز هم امکان تخریب واتر پمپ خواهد بود.

علائم خرابی واتر پمپ پژو 405

علائم خرابی واتر پمپ پژو 405 بسیار متداول است و در ادامه به جزئیات هر کدام می پردازیم.

شنیدن صدا از واتر پمپ پژو 405

شُل‌ شدن قرقره واتر پمپ در هنگام رانندگی با سرعت بالا باعث بروز صدا هایی می‌ شود که تشخیص آن سخت نیست. این صدا نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد. پس در زمان شنیدن صدای خودرو حتما آن را پیگیری کنید تا به بخش های دیگر خودرو آسیبی نرسد.

خروج بخار از موتور ماشین

یکی دیگر از علائم خراب‌ شدن واتر پمپ در مورد بخاری از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌ آید. همان‌ طور که گفته شد، واتر پمپ وظیفه خنک‌ سازی موتور خودرو را بر عهده دارد. زمانی که این قطعه دچار اختلال و خرابی می‌ شود، دمای موتور هم بالا می‌ رود و بخار از آن بلند می‌ شود. این بخار از زیر کاپوت بیرون می‌ زند. با دیدن آن، سریع وارد عمل شوید و خودرو را پارک کنید و به سراغ تعمیرکار بروید. اگر شاهد خروج بخار از موتور خودرو بودید، حتما آن را خاموش و به کنار جاده هدایت کنید تا دچار حوادث ناگوار برای خود و سرنشینان دیگر نشوید. توقف خودرو در جاده باعث بروز ترافیک و حوادث دیگر نیز می‌ شود.

نشتی مایع خنک‌ کننده

زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌ شود، واشرهای آن به حالتی فرسوده تبدیل می شوند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌ کننده از واتر پمپ می‌ شود. ضمن به اینکه همیشه وضعیت مایع خنک‌ کننده را بررسی کنید و اگر در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشتی داشته است، حتما به مکانیک مراجعه کنید. مایع خنک‌ کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است.

داغ‌ شدن موتور

داغ‌ شدن موتور بسیار خطرناک است. یکی از دلایل آن نیز خرابی واتر پمپ می باشد. اگر خودرویی مدرن دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌ توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌ زدن به موتور می‌ توانید دمای آن را بررسی کنید. برای بررسی خرابی واتر پمپ ایساکو به موتور دست بزنید و بررسی کنید که آیا بیش از حد داغ شده است یا خیر. این حرارت زیاد می‌ تواند نشانه تخریب واتر پمپ باشد.

نوسانات دمایی خودرو

هنگامی که سیستم خنک‌ کننده خودرو به‌ درستی کار می‌‌ کند، در طیف‌ های دمایی مختلف شاهد ثابت‌ بودن دما خواهید بود. اما اگر دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می‌ کند، احتمال دارد که پای خرابی واتر پمپ در وسط باشد. البته این علامت فقط نشان‌ دهنده خرابی پمپ آب نیست اما نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ ایساکو دارد.

تست واتر پمپ 405

برای تست واتر پمپ 405، خودرو را روشن کنید تا پیشرانه گرم شود و آب داخل رادیاتور خودرو وارد شود حالا درب رادیاتور را باز کنید و آن را از آب پر کنید تا سطح آب با چشم قابل مشاهده باشد. حالا کمی پا را روی پدال گاز خودرو فشار دهید. اگر آب داخل رادیاتور کشیده شود نشان از سالم بودن تست واتر پمپ 405 می‌دهد و جای نگرانی نیست. به یاد داشته باشید که باید پس از انجام تست واتر پمپ 405، مسیر چرخش آب را هواگیری نمایید. در ادامه مطلب به زمان تعویض واتر پمپ پژو 405 می پردازیم.

قیمت واتر پمپ سمند معمولی بهترین واتر پمپ 405 ایساکو قیمت واتر پمپ پژو 405 عظام چیست

زمان تعویض واتر پمپ پژو 405

همواره باید به این موضوع دقت کنید که ایجاد مشکل در واتر پمپ باعث رسیدن آسیب جدی به موتور خودرو می شود و تعویض به موقع آن عمر موتور خودروی شما را طولانی تر می کند. یکی از مهم ترین نشانه هایی که به شما اعلام می کند باید پمپ آب خودروی شما تعویض شود، نشتی آب یا مایع خنک کننده در زیر ماشین می باشد. برای تشخیص نشتی می توان خودرو را در محلی تمیز پارک کنید و یک مقوا در زیر جلوبندی خودرو قرار دهید و پس از چند ساعت مقوا را چک کنید و اگر خیس بود میفهمید که نشتی دارد. حالا می دانیم که یا واتر پمپ و یا واشر ها دارای نشتی هستند و زمان تعویض واتر پمپ پژو 405 رسیده است.

قیمت واتر پمپ 405 ایساکو

پراید خودرویی است که در ایران تولید می‌شود از این رو پیدا کردن واتر پمپ آن آسان است. اما آنچه ضروری است خرید قطعه اصل است. خرید و نصب قطعات فیک باعث صدمه زدن به قطعات دیگر پیشرانه و موتور خواهد شد و خود هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. در زمان خرید واتر پمپ پژو 405 باید به نوع بسته بندی و نشان استاندارد آن دقت شود. همچنین نصب آن را به نمایندگی‌های معتبر بسپارید. قیمت واتر پمپ پژو 405 ایساکو بستگی به جنس، شرکت تولیدی و اصل بود آن دارد. قیمت واتر پمپ 405 را می‌توانید در فروشگاه لوازم یدکی گندمی مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *