کمک فنر روغنی قیمت انواع کمک فنر خودرو ماشین چیست

نقش کمک فنر خودرو و انواع آن

قسمت فنی یک خودرو از سیستم های متفاوتی مانند سیستم ترمز، سیستم برق، سیستم تعلیق، موتور و … تشکیل شده است. در این سیستم ها قطعات ریز و درشتی وجود دارد که در کنار یکدیگر وظایف خود را کامل می کنند.اهمیت این قطعات ریز و درشت بسیار است و باید به سلامت و عملکرد درست آنها توجه نمود. در صورت مشاهده هرگونه نقضی باید عیب آن را بر طرف کرد. یکی دیگر از این قطعات کمک فنر خودرو می باشد که باعث می شود رانندگی با یک خودرو را به تجربه ای دلنشین و یا خاطره ای تلخ تبدیل کند. در ادامه به اینکه کمک فنر چیست و قیمت انواع کمک فنر ماشین را بررسی می کنیم.

تیتر : چگونه کمک فنر ماشین را نرم کنیم؟

کمک فنر خودرو چیست؟

از اعضای مستقیم سیستم تعلیق می توان به فنرها و کمک فنرها اشاره کرد که اجزایی جدا نشدنی هستند. وظیفه فنر و کمک فنر ماشین در تلفیق با هم می باشد و بدون یکدیگر کارایی ندارند. این دو ارتعاشات ناشی از حرکت ماشین در مسیرهای پیچ در پیچ و ناهموار را جذب می کنند و از انتقال آنها به کابین خودرو جلوگیری می کنند. کمک فنر خودرو در نزدیکی هر چرخ نصب می شود. بر اثر تحریکات و حرکات فنر این قطعه مکانیکی که وظیفه میرا کردن ارتعاشات و نوسانات در فنر خودرو را بر عهده دارد، کوتاه و بلند می شود. در نتیجه این کار باعث تبدیل انرژی حرکتی ناشی از رها شدن انرژی فنر به انرژی گرمایی و تخلیه آن می شود. کمک فنرها از یک سو به شاسی و از سوی دیگر به کسل خودرو متصل است. در هر خودرو شامل 4 عدد می باشند.

عملکرد کمک فنر خودرو

کمک فنر ماشین دارای پیستونی است که انتهای آن دارای سوراخ های ریزی می باشد. همچنین یک پیستون دیگر که در داخل آن معمولا میله فولادی قرار دارد. این پیستون کمک فنر داخل یک محفظه فلزی انباشته شده از روغن قرار دارد. این محفظه را کامل آب بندی می کنند زیرا روغن درون کمک فنر تحت فشار می باشد. در زمان فشرده شدن فنر و کمک فنر، روغن یا سیال موجود در کمک فنر از سوراخ و منافذ درشت تر خارج می شود. پس از قطع فشار بر روی کمک فنر روغن به جای خود بر می گردد. این روغن کمک فنر وظیفه دارد که حرارت و گرمای ایجاد شده را جذب و به هوای آزاد منتقل کند.

کمک فنر روغنی قیمت انواع کمک فنر خودرو ماشین چیست

انواع کمک فنر خودرو

امروزه انواع کمک فنر خودروها با تنظیم های مشخص در سیستم تعلیق استفاده می شود. این تنظیم ها وابسته به وزن و اندازه خودروها متغیر است. به این صورت که کمک فنرها نرم تر یا خشک تر می باشد و بستگی به شرایط خودرو دارد. به عبارتی کمک فنر برای خودروهای سنگین مانند: وانت ها، به دلیل تحمل وزن زیاد سفت تر می باشند. ولی کمک فنرهای سواری به علت راحتی سرنشینان و راننده معمولا نرم تر هستند. انواع کمک فنر خودروها شامل: کمک فنر هیدولیکی یا روغنی، کمک فنر گازی یا بادی و … تقسیم می شوند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

کمک فنر روغنی

کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی یکی از ساده ترین کمک فنرها می باشند که یک محفظه پر از روغن و دارای یک پیستون می باشد. بعد از وارد شدن فشار به پیستون روغن درون محفظه از سوراخ های محدود این پیستون عبور می کند. این حرکت سبب می شود که هنگام بالا و پایین آمدن پیستون مقاومت زیادی ایجاد شده و در نتیجه آن پیستون به راحتی و آهستگی حرکت می کند و نوسانات را از بین می برد. همچنین هرچه تعداد سوراخ های این پیستون کمتر باشد میزان ضربه گیری فنر افزایش می یابد. این کمک فنر برای استفاده بسیاری از خودروهای ایرانی به کار می رود.

کمک فنر هیدرواستاتیکی

از انواع کمک فنر روغنی می باشد. اما با این تفاوت که در محفظه روغن یک کیسه پلاستیکی از گاز نیتروژن فشرده وجود دارد. از این گاز برای جلوگیری از هوا به روغن و کف کردن آن هنگام برگشت به محفظه پایینی سیلندر روغن استفاده می شود. گاز نیتروژن به دلیل اختلاط با روغن درون کیسه قرار دارد. همچنین باعث می شود فنر عملکرد بهتری در هنگام باز و بسته شدن داشته باشد.

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنر تلسکوپی مثل مدل بالا از کمک فنرهای روغنی است و قدرت ضربه گیری بالایی دارد. سوراخ های موجود برای خروج روغن در آن بزرگ تر است و باعث می شود که پس از قشار، فنر با سرعت بیشتری جمع بشود. جمع شدن فنر به آسانی رخ می دهد و در همان ابتدا خوب جذب می شود ولی در زمان باز شدن از خود مقاومت بالایی نشان می دهد تا نوسانات را از بین ببرد.

کمک فنر اهرمی

در پیستون این کمک فنرها یک اهرم وجود دارد که به پیستون فشار وارد کرده و سبب می شود که فنر زودتر جمع بشود. همچنین با سرعت کمتری تری باز شود که علت آن خروج آرام تر روغن است. کمک فنر اهرمی مقاومت بیشتری دارد بنابراین نسبت به سایر مدل ها ارتعاشات وارد شده به خودرو را بیشتر کاهش می دهد.

کمک فنر بادی گازی

در کمک فنر بادی سیلندرهای سیال آب بندی شده و گاز به جای سیال روغن است. غالبا این کمک فنرها دارای یک کمپرسور هوا است که هوای فشرده شده داخل سیلندر را تامین می کند. سوپاپ های پیستون که برای جریان عبور تهیه شده اند، تبدیل به سوپاپ های گازی می شوند. وظیفه آنها کنترل ورود و خروج هوا است. نسبت به کمک فنر هیدرولیکی انتقال حرارت سریع تر است و ویژگی های بهتری نسبت به کمک فنر هیدرولیکی دارد. اگرچه هر کدام از آن ها خصوصیات متفاوت خود را دارند.

کمک فنر قابل تنظیم

به این نوع کمک فنر مغناطیسی نیز می گویند و دارای سنسورهایی است که ضریب میرایی آنها در شرایط مختلف قابل تنطیم است. به این شکل که اطلاعاتی مانند: شتاب، سرعت و نیرو های وارد شده به خودرو بررسی و تحلیل می کنند و پس از آن باز و بسته شدن سوپاپ ها را پردازش می کنند. ورود و خروج مقدار روغن یا هوا، میزان سختی کمک فنرها را از این طریق متناسب با شرایط موجود تنظیم می کنند.نفش کمک فنر خودرو و انواع آن را بررسی کردیم. حالا به بررسی علائم خرابی کمک فنر می پردازیم.

علائم خرابی کمک فنر

همانطور که گفته شد، کمک فنرها نقش مهمی در خودرو دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی کمک فنر باید آن را جدی گرفت و اقدام لازم را انجام داد. کشیدن شدن خودرو به یک سو می تواند از این علائم باشد. ساییدگی لاستیک ها و همچنین نشتی روغن از این دسته موارد است. در زمان عبور از دسته انداز اگر صدای تق مانندی به گوش برسد این مشکل از کمک فنرها می باشد. با استفاده از کمک فنرهای فروشگاه گندمی می توانید رانندگی ایمنی را برای خود به ارمغان بیاورید. همچنین باید به این علائم خرابی کمک فنر توجه بسیار شود.

مناسب ترین زمان تعویض کمک فنر

با توجه به توصیه های ایمنی، لازم است که پس از هر 80 کیلومتر رانندگی کمک فنرها را تعویض نمود. همچنین عوامل دیگری مانند: کیفیت ماشین، کیفیت جاده، نوع رانندگی و … نیز در تغییر این رقم تاثیر دارد. با این حال اگر احساس کردید کمک فنر ماشین شما به هر یک از موارد بالا دچار مشکل شده باشد، باید سریعا آن را تعویض کنید. جهت تعویض کمک فنر خود می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی گندمی محصولات را مشاهده کنید.

کمک فنر روغنی قیمت انواع کمک فنر خودرو ماشین چیست

عوامل موثر در طول عمر کمک فنر

یکی از عوامل موثر در طول عمر کمک فنرها، روغن و گریس کاری به موقع در سیستم تعلیق باعث می شود فشار به کمک فنرها کاهش یابد. تنظیم چرخ ها و باد آن ها می تواند موثر باشد. زیرا بالانس کردن آن ها می تواند باعث کاهش ارتعاشات و ضربه به خودرو بشود. کمک فنرها تحمل محدودی دارند و از سنگین کردن خودرو خودداری کنید. از ترمزهای ناگهانی و شدید در هنگام رانندگی پرهیز کنید. همچنین رانندگی در جاده های ناهموار و دارای پستی های بلند باید جلوگیری کرد زیرا به کمک فنرها فشار زیادی وارد می شود. تنظیم جلوبندی تاثیر زیادی در کنترل خودرو دارد همچنین اگر دچار مشکل باشد به کمک فنرها فشار وارد می شود. در نتیجه مانع عملکرد درست کمک فنر ماشین ها شده و رانندگی را برای رانندگان سخت می کند.

خرید و قیمت انواع کمک فنر

همانطور که خرابی کمک فنر و عوامل آن را تحلیل کردیم لذا حالا به خرید و قیمت انواع کمک فنر توجه می کنیم. قیمت کمک فنر با توجه به اینکه از کدام دسته باشد متفاوت است. کمک فنر مغناطیسی یا قابل تنظیم از گران ترین ها می باشد ولی کمک فنرهای روغنی قیمت معقول تری دارند. این نکته را به همراه داشته باشید که کمک فنرها را جفتی باهم تعویض نمایید. زیرا حتی اگر یکی سالم باشد، قطعه کهنه باعث فرسوده شدن می شود. فروشگاه گندمی با توجه به تجربه و قدمت خود در حوزه قطعات لوازم ماشین به کمک شما آمده و آماده همکاری می باشد. برای خرید و استعلام قیمت انواع کمک فنرها می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و بهترین نتیجه و کیفیت را از ما درخواست نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *