انواع لنت ترمز چیست قیمت لنت ترمز و علائم خرابی لنت جلو

مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز

لنت های ترمز یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد و توجه نکردن به آن باعث خطرات احتمالی می شود. زمان تعویض لنت ترمز جلو و عقب به طور میانگین بین 40000 تا 50000 کیلومتر است. اگرچه که این مقدار برای هر سبک و شرایط رانندگی متفاوت است. البته علائم خرابی لنت ترمز از قبل قابل مشاهده است و می توان از آسیب های جدی به خودرو جلوگیری کرد. با توجه به وجود انواع برند لنت ترمز باید توجه به کیفیت و کارایی لنت ها داشته باشیم و قیمت لنت ترمزها را بررسی کنیم.

لنت ترمز چیست؟

همانطور که می دانیم پدال ترمز نیروی بازدارنده از حرکت است و در توقف خودرو نیاز به اصطکاک دارد. در نتیجه تولید اصطکاک در ترمز، وظیفه لنت ها می باشد. لنت ها جنس های گوناگونی دارد و قیمت لنت ترمز ها به همین دلیل متفاوت هستند. لنت ترمز از دو قطعه تشکیل شده است: کفشک لنت و لقمه لنت نام دارند. هنگامی‌ که پدال ترمز را برای توقف فشار می دهند، لقمه لنت به روتر ترمز چسبیده و خودرو را متوقف می‌ کند. لنت ترمز باید در مقابل گرما و سائیدگی مقاوم باشد و همچنین به کاسه ترمز ضربه وارد نکند. لنت ترمز عقب به دو شکل کاسه‌ای و دیسکی است. این مکانیسم بر اساس فشاری که در مدار به واسطه روغن صورت می‌پذیرد، شکل می‌گیرد. در هر دو مدل کاسه ای و دیسکی کاهش سرعت به صورت عادی و نرمال باید انجام پذیرد.

وظیفه لنت ترمز

وظیفه لنت ترمز به اینصورت می باشد که نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ ها را تولید کرده و به انرژی حرارتی تبدیل می کند. پس از آن انرژی حرارتی را در فضا پخش می کند. با این عمل خودرو در حال حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاهش می یابد. باید توجه داشته باشیم که لنت باید صریب اصطکاک نسبتا بالا و پایداری داشته باشد. همچنین با تغییراتی که در درجه حرارت اتفاق می افتد، خاصیت خود را از دست ندهد.

انواع لنت ترمز

در وسایل نقلیه انواع لنت ترمز مختلفی وجود دارد که به چهار دسته تقسیم می شود. هر یک از این دسته ها جنس و طول عمر خاص خود را دارند.  در ادامه به جزئیات هر کدام از آنها می پردازیم.

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت ترمز همانطور که از نامش پیدا است ارگانیک می باشد و در آنها هیچ نوع فلزی استفاده نشده است. لنت ترمز ارگانیک معمولا ارزان قیمت ترین نوع لنت ترمز محسوب می شوند. اگرچه عمر کوتاه تری هم نسبت به انواع لنت ترمز دیگر دارند.

لنت ترمز کم فلز

دومین نوع شناخته شده در بازار است که در تولید آن مقدار ناچیزی فلز به کار گرفته شده است. البته لنت ترمز کم فلز طول عمر بلندتری نسبت به لنت ترمز ارگانیک دارد اما در هنگام کار با آن سر و صدای بیشتری دارد.

لنت ترمز نیمه فلزی

در این لنت ترمز درصد فلز استفاده شده از دو نوع لنت قلبی بیشتر است و عمر طولانی تری دارد. به همین دلیل زمان تعویض کردن آن بلندتر می باشد. معمولا ذر خودرو ها از این نوع لنت ترمز استفاده می شود. ضمن به اینکه این لنت ها از نظر سر و صدا و کارایی در رتبه میانی قرار دارد.

لنت ترمز فلزی

امروزه خودروها بیشتر از این نوع لنت استفاده می کنند. لنت ترمز فلزی از آهن، مس، گرافیت و فولاد ساخته شده است. این لنت ها ارزان قیمت و ماندگاری بالایی دارند که باعث شده است پرفروش ترین لنت ترمز باشد. همچنین حرارت ناشی از اصطکاک با سطح روتور را به خوبی منتقل و دفع می کنند. تنها عیب آن سنگین بودنشان است و بر روی مصرف سوخت تاثیر منفی کمی می گذارند. اگرچه عمر بالایی دارند ولی باعث می شوند تا دوام دیگر قسمت های سیستم ترمز کاسته شوند. زمانی که لنت های فلزی داغ می شوند، عملکرد بهتری دارند. خودرویی که لنت ترمز فلزی در آن بکار رفته است و همچنین در هوای سرد حرکت کند، بعد از ترمز گرفتن مسافت بیشتری باید طی بکند تا متوقف بشود.

لنت ترمز سرامیکی

از بین انواع لنت ترمزها این مدل بیشتر توصیه می شود، چون مزیت های لنت ترمز سرامیکی نسبت به معایب آن بیشتر است. به عنوان مثال: این لنت بی صدا می باشد، و عواملی مانند تغییرات دما و استفاده مداوم از ترمز، در کیفیت آنها کمی تاثیر می گذارد. اما در شرایط مختلف آب و هوایی بهترین عملکرد را دارد. صرفه اقتصادی نداشته است و قیمت بالایی دارد به همین دلیل استفاده از آن محدود شده است.

لنت ترمز آزبست

در ساخت لنت ترمز آزبست از الیاف، رزین های حرارت بالا و مواد پرکننده استفاده شده است. این نوع به لنت غیر ارگانیک ازبست معروف است و نسبت به لنت نیمه فلزی، نرم تر و کم سر و صداتر هستند. اگرچه طول عمر آنها کم است و زودتر خراب می شوند. همچنین باعث گرد و غبار بیشتری می شوند. اگرچه تولید لنت ترمز آزبست متوقف شده است زیرا از مواد آلی ساخته شده است و به محیط زیست آسیب می رساند.

لنت زینتری

لنت زینتری به دلیل دوام و عملکرد پایینی که دارد در خودروهای معمولی استفاده نمی شود و تنها برخی از رانندگان در خودروهای آفرود بکار می برند.

انواع لنت ترمز چیست قیمت لنت ترمز و علائم خرابی لنت جلو

تفاوت لنت ترمز جلو و عقب

لنت ترمز عقب و جلو اشکال متفاوتی دارند اگرچه هر دو در نگه داشتن خودرو اهمیت بسیاری دارد. در لنت ترمز جلو انرژی حرکتی را از طریق اصطکاک به انرژی حرارتی تبدیل می کنند و باعث نگه داشتن خودرو می شوند. این حرارت و گرمای حاصل از اصطکاک به بیرون از خودرو منتقل می شوند. مهم ترین تفاوت لنت ترمز جلو و عقب در مقدار گرمای حاصل از ایست می باشد. فروشگاه گندمی با مناسب ترین و پرفروش ترین لنت ترمز جلو و عقب در خدمت شما می باشد. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

علائم خرابی لنت ترمز

اکنون که با انواع لنت ترمز و وظایف آن آشنا شدید. باید توجه به علائم خرابی لنت ترمز داشته باشید تا در صورت مشاهده هر یک از این موارد زمان تعویض لنت ترمز فرا می رسد و باید اقدام لازم را انجام دهید.

سوت کشیدن لنت

یکی از علائم خرابی لنت ترمز که به راحتی قابل مشاهده است، تولید صدا یا سوت کشیدن آن است. به این شکل که زمانی پا بر روی پدال می گذازیم و فشار می دهیم، صدای سوت کشیدن آن به گوش می رسد. البته در واردی اگر کیفیت لنت در ابتدا مناسب نباشد، صدای سوت شنیده می شود اما صدا بعد مدتی از بین می رود اما اگر صدا طولانی شد باید لنت ترمز خود را تعویض نمایید. چرخ را باز کرده و فاصله لنت و روتور را مشاهده می کنیم اگر بیش از 6 میلی متر باشد، نشان دهنده خرابی لنت است.

ساییده شدن لنت ها

همانطور که گفتیم لنت ها انواع مختلف و طول عمر متفاوتی دارند و به مرور ساییده می شوند. پس در صورت مشاهده ساییدگی باید تعویض شوند. اگر توجه نشود به این مورد باعث می شود که دیسک احتمال خرابی و خط انداختن آن بالا برود.

انحراف خودرو در زمان ترمز

در زمان ترمز گیری و فشار دادن پدال ترمز، اگر خودرو به سمتی کشیده و منحرف شود، نشانه تمام شدن طول عمر لنت می باشد. البته باید توجه داشته باشیم که انحراف خودرو دلایل متعددی دارد و این موارد حاصل از ایراد در جلوبندی ماشین، کاهش باد در تایرها و ساییدگی در لاستیک ها نباشد.

فشار به پدال

در هنگام ترمزگیری، اگر پدال به طور غیر عادی پایین برود، به دلیل ساییدگی در لنت و یا وجود نقص در سیستم هیدرولیک خودرو می باشد. همچنین اگر در محل پارک خودرو و یا بر روی قطعات سیستم ترمز روغن ریزی مشاهده شود، باید ابتدا ترمز را بررسی کنید.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز خودرو

در اغلب خودرو ها سنسورهای هشداردهنده ای برای ترمز طراحی شده است. این چراغ ها زمانی که ترمز ماشین مشکل داشته باشد یا زمان تعویض لنت ترمز رسیده باشد، روشن می شود.

کاهش قدرت ترمز خودرو

هرگونه فرسودگی در لنت خودرو باعث افت کیفیت و قدرت ترمز می شود. افزایش خوردگی، دما، فرسودگی و …می تواند قدرت ترمز را کاهش دهد. همچنین قدرت ترمز در کنترل و امنیت خودرو نقش داشته و این شرایط در زمان ترمز گرفتن حس می شود.

عدم توقف خودرو

از علائم خرابی لنت ترمز به این شکل است که پدال ترمز گرفته می شود اما خودرو متوقف نمی شود. در این صورت باسد لنت ترمز خود را تعویض کنید.

انواع لنت ترمز چیست قیمت لنت ترمز و علائم خرابی لنت جلو

نکات خرید و قیمت لنت ترمز

در خرید لنت ترمز باید به مواردی همچون کیفیت، جنس، قیمت و … توجه داشته باشید. پرفروش ترین لنت ترمز غالبا مناسب ترین انتخاب است زیرا افراد در خرید خود همه شرایط را بررسی می کنند. برای ماشین مجلل بهتر از لنت های ترمز نیمه فلزی استفاده کنید. همچنین کسانی که مسافت های بیشتری را طی می کنند و در مسیرهای شلوغ رانندگی می کنند، توصیه می شود از لنت ترمز سرامیکی استفاده کنند. انواع برند لنت ترمز در بازار وجود دارد و با تحقیق درست از اصل بودن آن مطمئن بشوید. برای دانستن بیشتر قیمت لنت ترمز های ما می توانید به بخش فروشگاه لوازم یدکی گندمی در مشهد رفته و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. فروشگاه گندمی، ارائه دهنده قطعات لوازم یدکی خودرو به شما در این زمینه یاری می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *