یاتاقان ثابت ماشین پژو انواع یاتاقان خودرو چیست

یاتاقان ماشین چیست و انواع آن

قطعا تاکنون کلمه یاتاقان به گوشتان خورده و احتمالا اصطلاح یاتاقان زدن را هم شنیده‌ اید. یاتاقان ماشین یکی از قطعات بسیار مهم در پیشرانه خودرو است که اگر به هر دلیلی آسیب ببیند عملکرد موتور را مختل می‌ کند. همچنین انواع یاتاقان ثابت و … وجود دارد که در ادامه با لوازم جانبی خودرو می پردازیم.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

یاتاقان چیست؟

یاتاقان ماشین قطعه‌ ای است که امکان حرکت دو قطعه فلزی روی هم را فراهم می‌ کند. یاتاقان یک ورقه فلزی نازک به شکل نیم‌ دایره است که بین میل‌ لنگ و شاتون قرار می‌ گیرد تا این قطعات بتوانند به‌ صورت روان و بدون مشکل باهم کار کنند. برای فهم بهتر کارکرد یاتاقان بهتر است بیشتر با شیوه عملکرد موتور خودرو آشنا شویم. در موتور، حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ ها باید توسط میل‌ لنگ به حرکت چرخشی تبدیل شود تا این نیرو با انتقال به گیربکس امکان حرکت خودرو را فراهم کند. بنابراین، میل‌ لنگ باید به پیستون‌ ها متصل باشد که این کار از طریق شاتون‌ ها صورت می‌ گیرد. اما حرکت میل‌ لنگ داخل شاتون‌ ها اصطکاک زیادی ایجاد می‌ کند و اینجا است که یاتاقان وارد عمل می‌ شود.

انواع یاتاقان

یاتاقان‌ ها در موتور خودرو بر اساس نوع کارکرد و محل قرارگیری به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌ شوند. این دو نوع یاتاقان هرکدام به ترتیب با محورهای ثابت و متحرک میل‌ لنگ در ارتباط هستند. محور ثابت یا اصلی میل‌ لنگ به بلوک سیلندر متصل است و حول محور خود می‌ چرخد اما محور متحرک به شاتون وصل بوده و حول محور اصلی یا ثابت می‌ چرخد. یاتاقان‌ ها اما چه ثابت باشند و چه متحرک، از دو نیم‌ دایره تشکیل شده‌ اند که به هم پیچ می‌ شوند. همچنین هردو نوع یاتاقان از میل‌ لنگ قطورتر هستند و فاصله بین آنها را روغن پر می‌ کند. این روغن در لایه بسیار نازکی اطراف میل‌ لنگ را می‌ گیرد و ضمن معلق نگه داشتن آن درون یاتاقان، به حرکت روان میل‌ لنگ کمک می‌ کند. انواع یاتاقان عبارتند از:

یاتاقان ثابت ماشین پژو انواع یاتاقان خودرو چیست

یاتاقان‌ ثابت

این دسته، همان‌ هایی هستند که نقش تکیه‌ گاه میل‌ لنگ را بازی می‌ کنند و با اتصال حول محور ثابت میل‌ لنگ لقی آن را نسبت به پیستون و بلوک سیلندر تنظیم می‌ کنند. میل‌ لنگ هنگام حرکت دورانی تمایل به حرکت رفت و برگشتی هم نشان می‌ دهد، یاتاقان ماشین ثابت این تمایل را که همان لقی میل‌ لنگ است کنترل می‌ کند و از ضربه‌ های احتمالی به آن جلوگیری می‌ نماید. یکی از دو نیم‌ دایره‌ یاتاقان در این نوع که یاتاقان میل‌ لنگ هم نامیده می‌ شود، از یک سمت به بلوک سیلندر متصل است و نیم‌ دایره‌ دیگر  پس از پیچیدن حول محور میل‌ لنگ به آن پیچ و مهره می‌ شود. هر میل‌ لنگ حداقل دو یاتاقان ثابت دارد.

یاتاقان‌ متحرک

بین شاتون و میل‌ لنگ نیز یاتاقان وجود دارد البته از نوع متحرکش. این یاتاقان لقی شاتون نسبت به میل‌ لنگ را تنظیم می‌ کند و از ضربه‌ های احتمالی بین این دو جلوگیری می‌ نماید. این یاتاقان که به یاتاقان شاتون معروف است در ساختار بسیار شبیه یاتاقان میل‌ لنگ است با این تفاوت که میل‌ لنگ در آن آزاد است و حرکت رفت و برگشت پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می‌ کند. یکی از نیم‌ دایره‌ های یاتاقان متحرک به شاتون وصل است و دیگری پس از پیچیدن حول محور میل‌ لنگ به آن پیچ و مهره می‌ شود. این یاتاقان‌ ها تنها شیاردار هستند و در آنها سوراخی وجود ندارد.

 

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

یاتاقان لغزشی

در این نوع یاتاقان خودرو، لایه‌ های مختلف مواد به ترتیب روی هم قرار گرفته و یک محفظه محافظ را ایجاد می‌ کند. از این یاتاقان‌ ها معمولا به‌ عنوان نگه‌ دارنده و محافظ حرکات استفاده می‌ شود.

یاتاقان غلتشی

این نوع یاتاقان از دو رینگ و تعدادی ساچمه بین آنها تشکیل می‌ شود. ساچمه‌ ها مماس باهم هستند اما از توری‌ های برنجی برای جداسازی آنها استفاده می‌ شود. فاصله دو رینگ و قطر ساچمه‌ ها در تمام قسمت‌ های یاتاقان غلتشی برابر است. از این نوع یاتاقان بیشتر برای یاتاقان‌ ها متحرک استفاده می‌ شود.

یاتاقان ثابت ماشین پژو انواع یاتاقان خودرو چیست

خصوصیات یاتاقان چیست؟

یک یاتاقان خوب، باید خصوصیاتی داشته باشد که انجام تمام وظایفش را به بهترین شکل ممکن سازد. با توجه به اینکه ممکن است بالا بردن یکی از خصوصیات آن برای انجام بهتر یکی از وظایفش، منجر به ضعف در بخش و وظیفه‌ دیگر آن شود، باید در ساخت و تولید نمونه‌ کامل یاتاقان دقت لازم را به خرج داد. همچنین هنگام تهیه‌ آن خصوصیاتی که باید در یک یاتاقان خوب دید مورد توجه قرار داد. جهت خرید و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان لوازم یدکی گندمی مشهد تماس برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *