گلگیر ماشین 206 کجاست گلگیر جلو پژو پارس خرید گلگیر 207

گلگیر ماشین چه وظیفه ای دارد؟

بدنه خودروها در هر کلاس و شکلی که باشند برخی اجزا و بخش‌ های ثابت دارند. مانند ستون‌ ها، سپر، کاپوت و درها است. این اجزا ممکن است در طراحی‌ های مختلف بزرگ، کوچک، بلند یا کوتاه شوند اما در هر حال هستند. این اجزای ثابت در بدنه، عموما وظایف مهمی دارند و بودنشان دلایل مشخصی دارد که قابل حذف نیستند. یکی از اجزای ثابت بدنه خودروها گلگیر ماشین است. اصولا نمی‌ توان خودرویی را حتی در ابعاد بزرگ و باری بدون گلگیر تصور کرد. همچنین جهت خرید خرید گلگیر جلو و عقب حودروی خود می توانید با کارشناسان خرید قطعات خودرو در مشهد تماس بگیرید.

گلگیر خودرو چیست؟

گلگیر بخشی از بدنه خودرو است که دور چرخ‌ ها قرار دارد. گلگیر را در انواع کامیون و حتی موتور سیکلت نیز می‌ بینیم. ضرورت وجود گلگیر، ممانعت از پاشیدن آب، گل، شن، گرد و خاک و اجسام روی جاده به هوا است. گلگیر را درست بالای چرخ‌ های هر دو ردیف عقب و جلو شاهد هستیم. این بخش که معمولا از جنس فلز است، کمی برآمده‌ تر از سطح بدنه دیده می‌ شود و معمولا با بدنه خودرو به‌ صورت یکپارچه و ادغام‌ شده طراحی می‌ شود. البته گاهی گلگیر را روی بدنه سوار می‌ کنند. در این صورت می‌ توان آن را تعویض کرد. گلگیر اطراف چرخ‌ ها را کامل پوشانده و در کنار درهای عقب و جلو قرار دارد. در واقع به بخشی از بدنه که بین درهای عقب و جلو سپرها قرار دارد گلگیر گفته می‌ شود. همین محل قرارگیری باعث می‌ شود که گلگیر به‌ شدت در معرض ضربات جانبی باشد.

وظیفه گلگیر

گلگیرها معمولا در ظاهر خودرو نیز مؤثر هستند. معمولا برای هرچه عضلانی‌ تر شدن بدنه خودرو، آنها را حجیم‌ تر و برامده‌ تر طراحی می‌ کنند. البته سبک طراحی گلگیر تا حدودی به کلاس خودرو نیز بستگی دارد. وظیفه دیگری که می‌ توان برای گلگیر ماشین درنظر گرفت، پیشگیری از ورود گرد و خاک، گل و لای، آب و هرگونه جسم خارجی به درون موتور و اجزای فنی زیر کاپوت است. به این ترتیب گلگیر بخش فنی خودرو را از نفوذ این ذرات و اجسام نیز محافظت می‌ کند. البته گلگیر همزمان از لاستیک‌ ها و سیستم چرخ‌ ها نیز محافظت می‌ کند. در کنار تمام نقش‌ های حفاظتی گلگیر، این بخش از بدنه را می‌ توان موثر در خصوصیات آیرودینامیکی آن نیز دانست. به‌ این ترتیب گلگیر به حرکت خودرو در برابر باد نیز کمک می‌ کند.

محل نصب گلگیر

گفتیم که گلگیر را معمولا در ظاهر با بدنه خودرو یکپارچه و ادغام‌ شده ‌می‌ بینیم. اما باید گفت که گلگیر در واقع با بدنه به‌ صورت یک‌ تکه طراحی نشده و ساخته نمی‌ شود. در واقع گلگیر ماشین نیز مانند درها، کاپوت و سپر به‌ صورت جداگانه طراحی و ساخته می‌ شود و سپس روی شاسی با اتصالات مخصوص پرچ شده و نصب می‌ گردد. البته فرایند ساخت و طراحی گلگیر پیشتر به‌ صورت یکپارچه با بدنه صورت می‌ گرفت. اما برخی مقاوم‌ سازی‌ ها در بخش گلگیر، طراحی متفاوت و حجیم‌ تر شدن آن و گاها تفاوت ورق به‌ کار رفته در ساخت این بخش باعث شده است تا گلگیر ماشین امروزه معمولا به صورت مجزا طراحی و ساخته شود.

گلگیر ماشین 206 کجاست گلگیر جلو پژو پارس خرید گلگیر 207

جنس گلگیر ماشین چیست؟

جنس گلگیر با توجه به وظیفه حفاظتی آن معمولا از فلزی مستحکم است. استحکام ذکر شده البته با اضافه شدن یک لایه ورق اضافه در پشت آن تقویت می‌ شود. ظاهر گلگیر مانند باقی قسمت‌ های بدنه صاف و صیقلی بوده و همرنگ بدنه است. گلگیر را در گذشته تنها از ورق فولاد خمیده می‌ ساختند اما امروزه به‌ منظور کاهش وزن خودرو گلگیرهای مقاوم اما سبک‌ تری نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. انواع گلگیر خودرو با توجه به متریال عبارتند از:

  • گلگیر آلومینیومی مزیت وزن کمتر، ضد زنگ‌ بودن و استحکام کافی را دارد.
  • گلگیر فایبر گلاس در عین وزن کم، سفت و بسیار مقاوم است.
  • گلگیر پلاستیک سنگین وزن کمی ندارد اما در برابر خوردگی و آسیب‌ های شیمیایی مقاوم است.

البته استفاده از گلگیرهای فولادی نیز همچنان در خودروسازی رواج دارد. چرا که فولاد را می‌ توان سفت‌ ترین و مقاوم‌ ترین متریال قابل‌ استفاده در برابر سایش دانست. گلگیرها از نظر موقعیت مکانی دو گروه گلگیر جلو و عقب دارند که شاید در یک خودرو تفاوت سایز داشته باشند؛ اما از یک جنس هستند.

گلگیر جلو خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، گلگیر جلو خودرو یکی از اجزای اتومبیل شمار می رود که می توانند علاوه بر زیبایی اتومبیل، نقش اساسی در مبحث فنی داشته باشد. گلگیر نصب شده در قسمت جلویی و بر روی چرخ های جلو می تواند از نفوذ آب، گرد و خاک و گل و لای به اجزای این بخش از خودرو جلوگیری کند. استفاده از گلگیر در جلوی خودرو موجب مراقبت از موتور خودرو نیز خواهد شد. فراموش نکنید که معیوب شدن گلگیرها می تواند نقش بسزایی در خرابی موتور خودرو داشته باشد.

گلگیر عقب خودرو

گلگیر خودرو را علاوه بر روی چرخ های جلوی بر روی چرخ های عقب نیز نصب می کنند. استفاده از گلگیر بر روی چرخ های عقب نیز موجب جلوگیری از چسباندن گل و لای، گرد و خاک و آب به بدنه اتومبیل خواهد شد. در واقع با وجود اینکه اهمیت گلگیر عقب در مبحث فنی نسبت به گلگیر جلوی خودرو کمتر است، ولی به محض مشاهده خرابی در این بخش از خودرو نیاز است که اقدامات لازم را انجام دهید.

گلگیر ماشین 206 کجاست گلگیر جلو پژو پارس خرید گلگیر 207

نکات مهم در خصوص گلگیر جلو و عقب

هنگامی که قصد خرید گلگیر خودرو را دارید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. به عنوان مثال خرید خودرو دست دوم امروزه با توجه به افزایش قیمت محصولات صفر به میزان قابل توجهی بالا رفته است. در هنگام خرید خودرو سعی کنید به گلگیرهای جلو و عقب آن توجه کافی داشته باشید. در واقع یکی از مهمترین دلایلی که موجب تعویض و خرید گلگیر خودرو می شود، تصادف و وارد شدن ضربات شدید به آن ها است. علاوه بر این رنگ شدگی گلگیر نیز از جمله عوامل موثر بر روی قیمت خودرو خواهد بود. سعی کنید چنانچه تخصص کافی در این حوزه ندارید، به یک کارشناس خودرو در زمینه خرید گلگیر مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *