خرابی کویل ماشین موتور قیمت کویل خودرو 206 لوازم یدکی ایساکو

کویل خودرو چیست و چه اهمیتی دارد؟

کویل ماشین یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم برق خودرو است که در جرقه زنی و برق رسانی خودرو نقش مهمی ایفا می‌ کند. موتور خودرو برای روشن شدن به چهار عمل مکش هوا، ترکیب سوخت و هوا، احتراق سوخت و هوا و تخلیه دود حاصل از احتراق نیاز دارد. زمانی پیستون خودرو از پایین به بالا حرکت می‌ کند، شمع خودرو با یک جرقه ترکیب سوخت و هوای متراکم شده را منفجر ‌می‌ کند و پیستون به پایین هدایت می‌ شود که سبب ایجاد قدرت در موتور و حرکت میل لنگ می‌ شود. اگر طرز کار انواع کویل خودرو را ندانید سبب خرابی کویل خودرو می شود. نمایندگی ایساکو مشهد گندمی در ادامه این مطلب شما را همراهی می کند.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

کویل خودرو چیست؟

سیستم برق رسانی خودرو از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها کویل است. این قطعه وظیفه برق رسانی، تولید انرژی برای جرقه زدن و ایجاد احتراق را به عهده دارد. کویل ولتاژ برق خودرو را چند برابر می‌ کند چراکه برق خارج شده از باتری ضعیف است و قادر به روشن کردن شمع‌ های خودرو نیست به همین دلیل کویل قدرت برق را افزایش می‌ دهد. کویل خودرو از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه و یک هسته مرکزی تشکیل شده است. زمانی که کویل برق را منتقل می‌ کند، حرارت زیادی در آن به وجود می‌ آید که به همین منظور یک عایق بین دو سیم پیچ تعبیه شده تا گرما را به خود جذب کند و مانع از خراب شدن سیم پیچ‌ ها شود.

کوئل چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه عملکرد کویل خودرو

باتری ماشین برای روشن شدن نیاز به یک ولتاژ معین دارد مثلا 7000 ولت تا احتراق موردنظر صورت گیرد اگر کویل ها ولتاژی بیشتر تولید کنند دیگر شرایط مورد نظر برای احتراق فراهم نمی شود. چه موقع این اتفاق رخ می دهد؟ یکی از دلایل آن این می تواند باشد که شمع های خودرو کثیف باشند و یا اینکه نوع سوخت استفاده شده شما مناسب نباشد. زمانی که بعضی از خودرو ها در ساختار خود از یک کویل استفاده می کنند زمانی که کویل آن دچار مشکل می شود بقیه اعضا هم نمی توانند به خوبی کار خودرا انجام دهند و به موتور خودرو نیز آسیب وارد می کند، ولی اگر در یک خودرو به ازای هر شمع یک کویل وجود داشته باشد. زمانی که یکی از کوئل ها دچار مشکل شود بقیه کوئل ها دچار مشکل نمی شوند و به کار خود ادامه می دهند و دچار وقفه ای هم نمی شوند.

خرابی کویل ماشین موتور قیمت کویل خودرو 206 لوازم یدکی ایساکو

انواع کویل خودرو

انواع کویل خودرو به دو دسته‌ کلی با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شوند. البته این دو دسته خود زیرمجموعه‌ های متنوعی دارند. اما پیش از پرداختن به این دو دسته خالی از لطف نیست که گریزی کوتاه به عملکرد و کاربرد وایر داشته باشیم. وایر قطعه‌ ای است که وظیفه‌ی انتقال برق از کوئل یا دلکو به شمع را بر عهده دارد. البته وایر در خودروهای نسبتا قدیمی‌ تر مورد استفاده قرار می‌ گرفت و امروزه خودروسازان با حذف کامل آن به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی، عمل انتقال برق را مستقیما از کوئل صورت می‌ دهند. در این نوع طراحی کوئل بدون واسطه روی شمع قرار می‌ گیرد تا از افت ولتاژ و هدررفت انرژی پیشگیری شود.

کویل‌ های با وایر

این دسته از انواع کویل خودرو کمی قدیمی‌ تر هستند، همچنین به دو دسته تقسیم می‌ شوند.

  • کویل‌ معمولی

کویل‌ های ساده‌ استوانه‌ ای شکلی هستند که در کنار آنها یک دلکو به کار می‌ رود. این کوئل‌ ها که وظیفه‌ مرتب کردن جرقه‌ ها را دارند، معمولا در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری که دارای سیستم دلکو هستند مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این کوئل‌ ها جرقه‌ ها را مرتب می‌ کنند.

  • کویل‌ دوبل

این دسته کوئل‌ ها که معمولا در خودروهای انژکتوری به کار می‌ روند جرقه‌ زنی را به طور همزمان و به صورت دو به دو در سیلندر های یک و چهار و دو و سه تنظیم می‌ کنند.

کویل‌ های بدون وایر

این کوئل‌ ها که در خودروهایی با سیستم برق رسانی جدیدتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند نیز به دو دسته تقسیم می‌ شوند.

  • کویل‌ کتابی

این کوئل‌ ها ساختاری شبیه به کوئل‌ های دوبل دارند اما بدون وایر استفاده می‌ شوند. فرم آنها به دلیل حالت دوبلشان پهن‌ تر است و برهمین اساس کتابی نامیده می‌ شوند.

  • کویل قلمی

از انواع کویل خودرو می باشد که قلمی نیز می‌ نامند. تنها می‌ توان در خودروهای پیشرفته‌ انژکتوری شاهد بود. ولتاژ تولید آن‌ ها بسیار بالا است و برای هر سیلندر یکی از آن‌ ها استفاده می‌ شود.

با توجه به آن‌ چه گفته شد کوئل‌های دوبل را هم در نوع بدون وایر و هم با وایر شاهد هستیم که جرقه‌ زنی را دو به دو و همزمان تنظیم می‌ کنند، اما یکی با کمک وایر و دیگر مستقیم با خود شمع در ارتباط است.

علائم خرابی کویل

از جمله عوامل خراب شدن کویل ماشین، سوختن این قطعه است. با وجود عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در این قطعه که از جنس آلومینیوم است، در هر حال ممکن است گرما و فشار جریان برق در اثر گذشت زمان منجر به خرابی یا سوختن آن شود. خرابی این قطعه مسئله ای طبیعی است، فقط با توجه به حساسیت عملکرد آن باید مراقب بود تا خسارات جبران ناپذیری به سایر قسمت وارد نکند. در ادامه با نشانه های خرابی کویل خودرو آشنا می شوید. نامرغوب بودن کویل و قطعات و آب خوردن آنها در حین موتور شویی می تواند منجر به خرابی در سیستم جرقه زنی موتور شود. همچنین کارکرد طولانی موتور و استهلاک طبیعی قطعات برقی و جرقه زنی هم منجر به خرابی کویل خودرو می شود.

خروج دود سیاه از اگزوز و بوی گازوئیل

بوی گازوئیل به علت پس زدن شعله یا آتش سوزی در ماشین است که نیز یکی از نشانه های خرابی کویل خودرو در مراحل اولیه می باشد. می تواند نشان دهنده خرابی کویل موتور باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندرهای موتور باقی بمانند و به لوله اگزوز برسند. اگر این مشکل برطرف نشود، در نتیجه هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد رفت. این مشکل معمولا از طریق خروج دود سیاه از لوله اگزوز شناسایی می گردد.

افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت نشانه دیگر خرابی کویل است. با هر بار جرقه زدن مقداری سوخت مکش می شود که به دلیل عدم احتراق به هدر می رود. اگر به مرور زمان حس کردید که مصرف سوخت شما بیشتر از قبل شده است، حتما از عدم خرابی کویل خودروی تان اطمینان حاصل کنید.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

ریپ زدن و لرزش موتور

خرابی کویل خودرو ممکن است منجر به بروز لرزش هایی در خودرو و کوبش هایی در موتور شود. ممکن است با گاز خوردن خودرو و حرکت کردن آن این دو نشانه تا حدود زیادی مرتفع شوند. توجه داشته باشید این دو نشانه را حتما زمانی که خودرو در حالت توقف کامل قرار دارد بررسی کنید. آتش گرفتن موتور نیز اغلب در ماشین هایی دیده می شود که کویل آن ها با مشکل مواجه باشد. اگر سعی کنید که در این شرایط ماشین را استارت بزنید، صدایی شبیه به سرفه می دهد. زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید، این صدا افزایش پیدا خواهد کرد. ماشینی که کویل موتور آن آسیب دیده باشد، دچار لرزش می شود. همچنین نمایندگی ایساکو مشهد گندمی شما را در مورد ریپ زدن خودرو دعوت می کند.

حرکت نکردن ماشین

خرابی کویل موتور ممکن است گاهی اوقات موجب حرکت نکردن ماشین شود و علت آن هم جرقه های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می شود و کویل را دچار مشکل می کند. ماشین در این شرایط به طور کامل خاموش می شود و ممکن است که با ری استارت کردن روشن شود.

ضعیف شدن توان موتور

با آسیب دیدن کویل معمولا ممکن است که احساس کنید موتور ماشین دچار ضعف شده و مثل همیشه قدرت ندارد.

استارت سخت موتور

استارت سخت موتور اغلب نشانه این است که ماشین از یک کوبل جداگانه استفاده می کند. اگر کویل عملکرد صحیحی نداشته باشد، یعنی موتور بدون جرقه ای درون سیلندرها هندل می کند. جرقه نزدن شمع ها و یا ناقص جرقه زدن شان اجازه اشتعال مخلوط سوخت و هوا را نمی دهد. پس یکی از دلایل روشن نشدن خودرو و یا بد استارت خوردن آن خرابی کویل خودرو است. نداشتن جرقه در یک یا دو سیلندر و هم زمان نبودن شارژ کوئل ها هم از علائم خراب شدن کویل ماشین است. در چنین مواقعی اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید خواهید دید که دستگاه دیاگ خطای شارژ نامناسب و غیر همزمان کویل ها را می دهد.

خرابی کویل ماشین موتور قیمت کویل خودرو 206 لوازم یدکی ایساکو

قیمت کویل

قیمت کویل خودرو که یکی از فاکتور های مهم برای مشتریان محسوب می گردد به موارد زیادی مثل : نوع کوئل ، برند و مارک کوئل ، مدل ماشین و مواردی از این دست بستگی دارد. توصیه ی ما به شما این است که هیچ وقت برای خودرویتان به دنبال قطعات یدکی ارزان نباشید و برای خرید در کنار قیمت به کیفیت قطعه هم توجه کنید. نمایندگی ایساکو مشهد گندمی یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می باشد. با توجه به عملکرد خوب و فروش قطعات خودرو در این زمینه می توانید با کارشناسان نمایندگی ( بر روی لینک کلیک کرده تا سریعتر تماس بگیرید) ایساکو مشهد گندمی در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *