علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن

علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن

خودرو از قطعاتی مکانیکی تشکیل شده که هرکدام با حرکت کردن خودشان، سبب به حرکت در آمدن ماشین می‌شوند. اما اصطکاک بین این قطعات، سبب به وجود آمدن گرمای زیاد و در نتیجه فرسایش قطعات خواهد شد. به همین خاطر سازندگان خودرو، با استفاده از روغن موتور، در تلاشند تا این میزان از فرسودگی بین قطعات را کاهش دهد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشند که کاهش میزان روغن موتور تا چه اندازه می‌تواند به ماشین آسیب برساند. در ادامه این مقاله به علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن می‌پردازیم.

روغن موتور؛ ترکیبی مایع برای کاهش اصطکاک بین قطعات

راهکارهای برطرف کردن کم کردن روغن موتور

روغن موتور، ترکیبی از روغن پایه و افزودنی‌هایی مانند مواد ضد جوش، ضد زنگ، ضد اکسید، ضد کف و… بوده که از نفت خام تولید می‌شود. روغن موتور با توجه به فرایند تولید به سه دسته مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک دسته بندی شده که در این بین، روغن‌های مینرال ساده‌ترین نوع هستند.

وظیفه روغن موتور چیست

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، وظیفه روغن موتور روانکاری بین قطعات خودرو و همینطور کاهش میزان اصطکاک است. اما این تنها بخشی از وظیفه آن است؛ سایر کاربردهای روغن موتور عبارتند از:

آب بندی موتور

همانطور که می‌دانید، روغن خاصیت آبگریزی داشته و با ایجاد لایه‌ای بین سیلندر و پیستون، از نفوذ آب به قطعات جلوگیری می‌کند.

خنک کاری قطعات موتور

زمانی که قطعات خودرو در حال حرکت هستند، دمای بین آن‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط روغن موتور می‌تواند دما را بشدت کاهش دهد.

تمیز کردن قطعات موتور

در اثر تماس قطعات با یکدیگر و همینطور احتراق، ذرات معلقی بین آن‌ها به وجود آمده رسوب کرده و می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. استفاده از روغن تا حد زیادی می‌تواند این آلودگی‌ها را جذب کند.

جلوگیری از زنگ زدگی موتور

دیگر خاصیت روغن موتور، جلوگیری از زنگ زدگی قطعات است. زیرا روغن دارای ترکیب ضد اکسید بوده تا مانع از زنگ زدگی شود.

ضربه گیری بین قطعات موتور

 قطعات متحرک در خودرو هنگام حرکت، به یکدیگر ضرباتی وارد کرده که روغن می‌تواند تا حد زیادی از این ضربات را کم کند.

علائم کم کردن روغن موتور چیست

اینکه بتوانید تشخیص دهید که روغن موتور ماشین کم شده، خود از اهمیت بالایی برخوردار است. گرچه ممکن است تنها راه تشخیص مراجعه به تعمیرکاری متخصص باشد، اما با مشاهده بعضی از نشانه‌ها می‌توان به کم کردن روغن موتور ماشین پی برد. این علائم شامل:

  • روشن شدن چراغ چک فشار روغن موتور ماشین
  • استشمام بوی سوختگی
  • روغن ریزی از قسمت زیرین ماشین
  • کاهش شتاب ماشین
  • به لرزش در آمدن ماشین
  • یاتاقان زدن ماشین
  • صدای تق تق از قسمت زیرین ماشین

مقدار مجاز روغن موتور چقدر باید باشد

می‌توان گفت تا جایی کم کردن روغن موتور ماشین، طبیعی است. زیرا جزئی از مواد مصرفی خودرو به حساب می‌آید. به عبارتی کم شدن روغن به عواملی نظیر نوع و مدل ماشین، میزان کارکرد، نوع موتور، کیفیت روغن و… بستگی دارد. با این حال در کمترین حالت ممکن به ازای هر 1000 کیلومتر، حدود 200 تا  250 سی سی روغن موتور کم می‌شود.

دلایل کم کردن روغن موتور ماشین چیست؟

تا به این قسمت از مقاله درباره اهمیت استفاده از روغن موتور صحبت کردیم. اما اینکه چه اتفاقی می‌افتد که این میزان از روغن موتور کاهش می‌یابد را در ادامه آورده‌ایم:

کیفیت پایین روغن موتور

مهم‌ترین دلیل کم کردن روغن موتور، استفاده از روغن موتور نامناسب است. پیشنهاد می‌شود از روغن موتوری با گرید مناسب استفاده کرده که دارای گران‌روی یا ویسکوزیته بالایی باشد.

روغن سوزی موتور

راهکار های برطرف کردن مشکل کم کردن روغن موتور

مقداری از روغن از طریق منافذ سطح بلوک سیلندر، به داخل محفظه احتراق نفوذ می‌کند. نتیجه این امر، روغن سوزی و استشمام بوی سوختگی خواهد بود. بطور طبیعی تقریبا 150 سی سی در 1000 کیلومتر روغن سوزی در ماشین اتفاق می‌افتد.

افزایش دمای موتور

روغن موتورها برای اینکه بازدهی مناسبی داشته باشند، در دمای مشخصی کار می‌کنند. اگر دما به هر دلیلی افزایش پیدا کند، تبخیر روغن اتفاق خواهد افتاد.

نشتی روغن موتور

گاهی به دلایل مختلف نظیر کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن و کاسه نمد گلویی دلکو نشتی روغن اتفاق می‌افتد.

رانندگی با دور موتور بالا

نحوه رانندگی هم در سلامت فنی ماشین بسیار تاثیرگذار است. اگر همیشه با دور موتوری بالا رانندگی می‌کنید، باید بدانید که این کار روی سلامت قطعات موتور تاثیر گذاشته و سبب افزایش دما و تبخیر روغن خواهد شد.

آب بندی یا چسبندگی سوپاپ ها

در صورتی که آب بندی سوپاپ با مشکل مواجه شود، مقداری روغن به داخل موتور نفوذ کرده و شاهد روغن سوزی خواهید بود. گاهی هم حرارت بالای موتور، سبب چسبندگی بین سوپاپ‌ها و گاید شده و احتمال نفوذ روغن به داخل سیلندر افزایش پیدا می‌کند.

فرسودگی رینگ پیستون

رینگ پیستون لایه ای بین پیستون و بدنه سیلندر است. نقش این قطعه جلوگیری از اصطکاک بین پیستون و بدنه سیلندر بوده که با از بین رفتن آن، روغن به داخل بلوکه سیلندر نفوذ کرده و روغن سوزی اتفاق می‌افتد.

تعمیر موتور

اگر برای تعمیر اساسی خودروتان را به تعمیرگاه برده‌اید، باید بدانید ممکن است طی مدت زمانی کوتاه، موتور بین 0.5 تا 1 لیتر روغن کم می‌کند. پس لازم است میزان روغن را سنجیده و در صورت نیاز، به آن اضافه کنید.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی:    4 روش اصولی مراقبت از گیربکس اتومات

نقطه نذر کارشناسان گندمی

در ادامه این مقاله از گندمی به علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن پرداختیم.بطور کلی روغن موتور باید متناسب با نوع، مدل، شرایط آب و هوایی و مدت زمان کارکرد خودرو تعویض شود. از آنجاییکه کاهش میزان سطح روغن موتور می‌تواند بسیار خطرناک بوده و آسیب‌های زیادی را به آن وارد کند، توجه به علائم و نحوه برطرف کردن روغن موتور بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از جمله این علائم می‌توان به گرم شدن بیش از اندازه موتور، شنیدن نویز و صداهای غیرعادی از موتور، کاهش میزان عملکرد خودرو و موتور، لرزش خودرو حین حرکت و استشمام بوی سوختگی در خودرو اشاره کرد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان به موتور مقداری روغن اضافه کرد یا از تعمیرکاری متخصص بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *