کاسه نمد قطعه ای نام آشنا در بین قطعات خودرو است که اغلب افراد حداقل یکبار نام آن را شنیده اند. این قطعه معروف در اغلب سیستم های هیدرولیکی و دستگاه هایی که از روغن استفاده می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. انواع کاسه نمد خودرو در بازار تولید شده و مانع از نشت سیالات می گردد. در بخش فروش قطعات ماشین در مشهد، شما با اجزای کاسه نمد و انواع آن آشنا می شوید. مطمئنا انتخاب آن ها برای برخی افراد کمی دشوار است. ما امروز قصد داریم تا این بخش از سایت را به معرفی کاسه نمد ماشین و عملکرد آن در خودرو اختصاص دهیم. علاوه بر آن هر آن چیزی که برای انتخاب خرید کاسه نمد مطمئن و استاندارد نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم.
کاسه نمد چیست؟
کاسه نمد یکی از اجزای درزگیر یا عایق کار خودرو است که در شفت ها به کار می رود و وظیفه آب بندی آن ها را برعهده دارد. وجه تسمیه آن را می توان به استفاده از نمد در گذشته برای درزگیری در اتصالات شفت ها، بلبرینگ ها و رولبورینگ ها مرتبط دانست. نمد در این اتصالات، مانع از نفوذ سیالاتی مانند آب یا روغن، به درون یا بیرون پوسته شفت یا قطعات مشابه می شد. بر همین اساس امروزه به این قطعه درزگیر کاسه نمد گفته می شود. از کاسه نمد برای درزبندی پوسته های حاوی سیالات مختلف نیز استفاده می شود. اما مورد استفاده عمده آن، در اتصالات قطعات دوار و چرخنده مانند شفت های دوار است. این قطعات برای حرکت راحت و چرخش به دور از اصطکاک نیاز به روغن کاری و روانکاری دارند. اما این روغن نباید به بخش های دیگر نفوذ کن. در نتیجه کاسه نمد کارایی خود را نشان داده و عایق بندی مورد نظر را انجام می دهد تا مانع از حرکت و فرار سیالی مانند روغن شود. بنابراین کاسه نمد در بخش های مختلفی از خودرو مانند پلوس، کمک فنر، شیر فرمان، سوپاپ و حتی پیستون به کار می رود و نقشی حیاتی را بازی می کند.
وظایف کاسه نمد
کاسه نمد به عنوان یکی از اجزای سیستم روانکاری یا روغن کاری خودرو شناخته می شود و وظایف دیگری نیز به آن محول می شود. این وظایف عبارتند از:
- پیشگیری از هدررفت روغن با ممانعت از نشت آن
- پیشگیری از ورود آلودگی و ذرات گرد و غبار به درون اجزای روغنی
- پیشگیری از نفوذ آب به درون اجزا و تداخل آب و روغن
- پیشگیری از تماس اجزای فلزی دوار و ایجاد اصطکاک بین آن ها و کمک به روان کار کردن
البته که این وظایف نیز خود در وظیفه اصلی و کلی کاسه نمد یعنی عایق بندی اجزای متحرک و پوسته های حاوی سیالات گنجانده می شود. این وظیفه اصلی را می توان در پوشش فضای خالی بین یاتاقان و شفت ها که روی هم در حال حرکت هستند، جهت عایق بندی خلاصه کرد.
اجزای کاسه نمد
کاسه نمد ماشین به طور کلی و در نگاه اولیه شبیه به یک واشر ساده و کمی قطور است. اما همین قطعه ساده، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. احتمالا به دلیل همین پیچیدگی ها است که کاسه نمد با وجود سادگی قیمت بالایی دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کاسه نمد در ابعاد و جنس های مختلف تولید می شود که این تنوع مربوط به محل های مختلفی است که مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال کاسه نمد پلوس و کاسه نمد گیربکس، قطعا در یک اندازه نیستند و با توجه به حساسیت کارایی جنس متفاوتی دارند. اما به طور کلی کاسه نمد از سه بخش اصلی فنر، نمد، واشر تشکیل می شود. این اجزا هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند و از جنس های مختلف ساخته می شوند. جنس اجزای کاسه نمد بستگی به کاربرد آن ها دارد.
فنر
این قطعه که معمولا فلزی است، در فاصله نمد و واشر قرار می گیرد. فنر جهت ایجاد خاصیت ارتجاعی در کاسه نمد به کار می رود تا کمک کند که این قطعه در محل مورد نظر کاملا جا بیفتد و وظیفه درزگیری خود را به خوبی انجام دهد. به کمک فنر، کاسه نمد در جای خود محکم شده و در اثر فشار یا ضربه حرکتی نخواهد داشت. جنس فنر بستگی به محل کاربرد کاسه نمد دارد. برای مثال اگر از این قطعه برای آب بندی استفاده می شود و امکان تماس آن با آب وجود دارد، آن را از استیل ضد زنگ می سازند.
واشر
این بخش که در لبه داخلی کاسه نمد قرار می گیرد، از جنس لاستیک مقاوم ساخته شده و به چسبندگی کامل قطعه بر دیواره شفت یا بلبرینگ کمک می کند. همچنین مانع از ایجاد اصطکاک می شود. وجود واشر باعث می شود که حتی ارتعاشات ریز قطعات در حال کار، مانع از نفوذ ناپذیری کاسه نمد نشود و این قطعه را در جای خود حفظ نماید.
نمد
نمد با توجه به گرما، ضربه و فشاری که تحمل می کند از جنس های مختلفی مانند لاستیک فشرده، چرم، سیلیکون یا تفلون ساخته می شود. ساختار نمد دارای سه بخش اصلی مرز آب بند، لبه آب بند و لبه گردگیر است. لبه گردگیر نمد که معمولا شیاردار است، به صورت راست گرد یا چپ گرد طراحی می شود و بسته به محل استفاده کاسه نمد ماشین یکی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع کاسه نمد خودرو
کاسه نمد با توجه به کارایی و محل مورد استفاده، ساختار و جنس متفاوتی دارد. برای مثال کاسه نمد پلوس و کاسه نمد گیربکس مشخصات مشابهی ندارند. در نهایت اینکه کاسه نمد این قطعات ممکن است در خودروهای مختلف، تفاوت هایی داشته باشند. اما برای کاسه نمد ماشین اجزای مختلف خودرو، با توجه به اینکه کدام یک از وظایف ممانعت از اصطکاک، عایق بندی، آب بندی یا روانکاری در آن اهمیت بیشتری داشته باشد، تعدادی شاخصه ثابت و غیرقابل تغییر دارند. بر همین اساس انواع کاسه نمد خودرو مهم به این شرح هستند:
کاسه نمد پلوس
از انواع کاسه نمد خودرو، کاسه نمد پلوس است. نیروی تولیدی توسط موتور پس از طی مسیر خود از کلاچ خودرو، گیربکس، میل گاردان به دیفرانسیل می رسد. در این مرحله قدرت از طریق دیفرانسیل به چرخ های متحرک خودرو منتقل می شود. انتقال دهنده اصلی نیروی محرکه به چرخ ها پلوس است که از یک سو به دیفرانسیل و از سوی دیگر به چرخ های متحرک خودرو متصل است. این قطعه در دو سمت دیفرانسیل و برای برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه تعبیه می شود و در بخش اتصال به چرخ ها فرمی متحرک و مفصل گونه دارد. این حالت خم شونده و متحرک برای جلوگیری از شکستگی پلوس هنگام دور زدن خودرو است. این قطعه از نشت روغن از جعبه دنده یا محفظه دیفرانسیل جلوگیری می کند. در برخی از خودروها، کاسه نمد پلوس کمک می کند تا پلوس با جعبه دنده در راستایی مناسب قرار بگیرد. همچنین کاسه نمد پلوس از ورود گرد و خاک به سر پلوس جلوگیری می کند.
کاسه نمد گیربکس
در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار می شوند و بسته به فعالیت هریک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ ها مشخص می شود. هریک از چرخ دنده ها نشانگر یکی از دنده های روی دسته دنده داخل کابین هستند. این چرخدنده ها عموما در یک پوسته بیرونی جای داده می شوند که ساختار جعبه دنده را تشکیل می دهد. علاوه بر چرخ دنده ها گیربکس معمولا با سه شفت خروجی، ورودی و میانی حرکت چرخشی را منتقل می کند. بنابراین در این قطعه حجم قابل توجهی روغن برای روانکاری حرکت شافت ها و چرخدنده ها وجود دارد که به عنوان روغن گیربکس شناخته می شود. کاسه نمد گیربکس از یاتاقان ها و روغن درون آن ها در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت می کنند. کاسه نمد گیربکس معمولا در شفت خروجی و ورودی از نوع فنری و فلزی به کار می رود تا از نشت روغن به سیستم موتور یا دیفرانسیل جلوگیری کند.
دلایل خرابی کاسه نمد
یکی از دلایل خرابی کاسه نمد ماشین ، می تواند نحوه قرارگیری صحیح کاسه نمدها در جای خود باشد. همانطور که گفته شد کاسه نمدها در طرف داخلی خود یک لبه دارند و این لبه ها طوری طراحی و ساخته شده اند که دائما روغن داخل شفت را باز می گردانند و این عمل موجب می شود که شفت دائما چرب و روان باشد. شیارهای داخلی موجود در کاسه نمد ، ممکن است به صورت چپ گرد یا راست گرد طراحی شده باشد. عدم دقت به این جهت ها ، می تواند موجب عبور راحت روغن از روی شفت شود که با باز کردن آن شاهد ریختن روغن خواهید بود. بنابراین بررسی زود هنگام و تعمیر این موارد ، می تواند هزینه های ناشی از آن را برای شما بسیار کمتر کند. یکی دیگر از عواملی که در خرابی کاسه نمد دخیل هست. نبود روغن کافی داخل کاسه نمد می باشد. ساییدگی و پوسیدگی قطعات موجود در کاسه نمد، می تواند یکی دیگر از دلایل نشت و خرابی کاسه نمد باشد. از دیگر علائم خرابی کاسه نمد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- پر سر و صدا کار کردن دیفرانسیل
- کمبود روغن دیفرانسیل
- نشت روغن از شفت بین چرخ دنده های دیفرانسیل
- روغن ریزی موتور
- نشستن گرد و خاک اطراف کاسه نمد پلوس
- مسدود شدن سوپاپ های هوای گیربکس
جهت خرید این قطعه و مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های درج شده در سایت کارخانه قطعات خودرو ماشین تماس بگیرید و بهترین خرید را داشته باشید.