چگونه بفهمیم باتری یا دینام خراب است

چگونه بفهمیم باتری یا دینام خراب است

زمانی که  سوئیچ ماشین را می‌چرخانید، روشن شدن خودرو طی 3 مرحله انجام خواهد شد. باتری با وارد کردن شوکی الکتریکی به استارت، دینام را فعال می‌کند. دینام باتری را شارژ کرده و چرخه روشن شدن ماشین تکمیل خواهد شد. حال آنکه اگر با چرخاندن سوئیچ، ماشین روشن نشد، قطعا یکی از این دو مورد با مشکل مواجه شده است. ابتدا باید باتری را بررسی کرده تا همه اتصالات آن به درستی به باتری وصل شده باشند. اما این احتمال هم وجود دارد که دینام ماشین با مشکل مواجه شده باشد. در صورتی که تمایل دارید مشکل را دقیقا عیب یابی کنید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

علائم خرابی باتری ماشین چیست؟

چه گونه متوجه بشویم باتری ماشین یا دینام خراب است

اینکه بتوانیم تشخیص دهیم مشکل استارت نخوردن ماشین از دینام است یا باتری خودرو، کار چندان ساده ای نیست. زیرا این دو قطعه عملکردی مشابه داشته و در نتیجه علائم خرابی‌شان نیز یکسان است. از جمله علائم خرابی باتری عبارت است از:

کم نور شدن چراغ های ماشین

یکی از اصلی‌ترین علائم تمام شدن باتری ماشین، کم نور شدن چراغ‌های آن است. با این اوصاف اگر با نور کم چراغ‌ها مواجه شدید، ماشین را بطور کامل خاموش کرده و پس از روشن کردن مجدد، چراغ‌ها را نیز روشن کنید. اگر مشکل به قوت خود باقی بود، باتری نیازمند تعویض خواهد بود.

تمام شدن طول عمر باتری ماشین

باتری ماشین از جمله قطعات مصرفی محسوب می‌شود که هر 2 الی 3 سال یکبار باید تعویض شود. پس پیشنهاد می‌کنیم تاریخ تعویض باتری را یادداشت کرده تا در موعد مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

استارت نخوردن ماشین

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خراب شدن باتری ماشین، دیر استارت خوردن آن خواهد بود. با این تفاسیر اگر استارت خوردن ماشین زمان زیادی را از شما بگیرد، باتری نیازمند تعویض خواهد بود.

سولفاته شدن باتری ماشین

بهتر است بطور مرتب سر باتری را بررسی کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که دچار خوردگی یا به اصطلاح سولفاته شوند. در این شرایط لازم است باتری تعویض گردد.

تمام شدن شارژ باتری ماشین

باتری ماشین در بازه‌های زمانی مشخص نیازمند شارژ هستند. اما اگر این مدت زمان کوتاه باشد، به احتمال زیاد باتری عمر مفید خود را تمام کرده و بایستی تعویض شود.

اگر میخواهید در رابطه با خرابی باتری بیشتر بدانید سری به صفحه چطور متوجه شویم باتری ماشین از بین رفته یا فقط دشارژ می شود؟ بزنید.

چگونه تشخیص دهیم دینام ماشین خراب است؟

از کجا بفهمیم دینام و یا باتری ماشین خراب است

دینام خودرو ، نقش تامین کننده جریان الکتریکی را دارد. از جمله دلایل خراب شدن دینام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدای کلیک یا غرغر در ماشین

گاهی هنگام روشن کردن ماشین، صداهایی مانند کلیک یا غر غر به گوش می‌رسد که نشان از فرا رسیدن زمان تعویض دینام است.

کم نور شدن تدریجی چراغ های ماشین

کم نور شدن تدریجی نور لامپ‌های ماشین در حین رانندگی نیز ممکن است دلیل خراب شدن دینام باشد.

استشمام بوی لاستیک سوخته

اگر در حین رانندگی یا توقف خودرو، بوی سوختگی لاستیک استشمام کردید، به این معناست که زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

عملکرد نادرست لوازم برقی ماشین

عملکرد نادرست در لوازم برقی مانند شیشه‌های برقی، رادیو، برف پاک کن و… دیگر نشانه خراب شدن دینام هستند. پس اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید.

روشن شدن چراغ هشدار ماشین

روشن شدن چراغ های هشدار GEN و ALT روی داشبورد، نشان از خرابی دینام هستند. این دو چراغ مستقیم به ولتاژ خروجی متصل شده و در صورتی که ولتاژ دینام از 13 تا 14.5 ولت خارج شود، روشن خواهد شد.

خاموش شدن پشت سر هم ماشین

برای اینکه جریان برق کافی به شمع و کویل‌ها برسد، باید دینام جریان الکتریکی را ایجاد کرده و آن را به باتری برساند. در غیر این صورت ماشین در حین رانندگی بارها خاموش شده یا بعد از استارت زدن، قدرت کافی برای حرکت ندارد.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی:    7 راه ساده برای افزایش کیفیت صدای ضبط ماشین

چطور متوجه شویم که دینام باتری را شارژ می کند؟

برای اطمینان پیدا کردن از شارژ شدن باتری توسط دینام، باید هنگام روشن کردن ماشین، به چراغ‌های جلو توجه کنید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه کم نور شدند، به احتمال زیاد دینام بایستی تعویض شود. اما لازم است بعد از خاموش کردن ماشین از اتصال بین باتری و دینام مطمئن شوید. سپس دوباره استارت بزنید؛ اگر ماشین روشن نشد، باتری خودرو نیازمند تعویض است. برای بررسی دینام هم می‌توان از مولتی‌متر کمک بگیرید. به این صورت که دینام را به آن متصل کرده و اگر عدد نمایش داده شده بین 13.6 تا 14.5 نبود، دینام باید تعویض شود.

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به پاسخ این سوال پرداختیم که: چگونه بفهمیم باتری یا دینام خراب است. قبل از هرکاری باید باتری خودرو را چک کنید و استارت بزنید. سپس مجدد استارت بزنید، اگر ماشین روشن نشد، با مراجعه به یک متخصص، شارژ باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل روشن نشدن ماشین، از استارت آن نیست. در این شرایط باید به بررسی دینام خودرو بپردازید. با مشاهده نشانه‌هایی از قبیل صدای کلیک یا غرغر کردن خودرو هنگام استارت زدن، کم نور شدن تدریجی چراغ های داشبورد، استشمام بوی سوختگی، عملکرد نادرست لوازم جانبی ماشین روشن شدن چراغ هشدار و خاموش شدن‌های مکرر خودرو، از جمله نشانه‌های خرابی دینام خواهد بود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *