چکاپ و بررسی خودرو قبل از سفر تابستانی

چکاب کامل خودرو قبل از سفر تابستانی

همیشه سفر کردن با ماشین شخصی یکی از خاطره انگیزترین مسافرت‌ها خواهد بود. اگر پای درد و دل افرادی که تجربه مسافرت را با ماشین شخصی داشته‌اند بنشینید، از خاطرات تلخ و اتفاقاتی که در مسیر سبب شده به موقع به مقصد نرسند یا مجبور شدند به تعمیرگاه مراجعه کنند، خواهید شنید.

 به همین خاطر برای اینکه از تجربیات دیگران استفاده کرده باشید و از این قبیل اتفاقات را تجربه نکنید، در این مقاله به چکاب کامل خودرو قبل از سفر تابستانی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کرده و لیستی از کارهای ضروری را آماده کنید تا سفری ایمن داشته باشید.

چکاب خودرو را از چند روز قبل از شروع سفر آغاز کنید

بهتر است چند روز قبل از اینکه به جاده بزنید و سفر را آغاز کنید، چکاب ماشین را شروع کنید. علاوه براین چند ابزار مهم و کاربردی را در کیف لوازم و کمک‌های اولیه قرار دهید تا مجهز به سفر بروید. هرچند ممکن است خودتان از تعمیر ماشین سر در بیاورید، اما پیشنهاد می‌کنیم به تعمیرکاری متخصص رفته تا خیال‌تان از سلامت خودرو راحت شود. 

بدون کولر به مسافرت نمیشه رفت ‌: علت باد گرم کولر ماشین چیست؟

برای اینکه چک لیستی کامل از چکاب را تهیه کنید، ما ماشین را به 6 قسمت تقسیم‌بندی کردیم. می‌توانید بعداز بررسی هر کدام داخل چک لیست‌تان، تیک بزنید. پس کاغذ و خودکار را آماده کرده تا چکاب کامل خودرو قبل از سفر تابستانی را آغاز کنید.

چکاب قطعات موتوری ماشین قبل از سفر

مهم‌ترین بخش ماشین را موتور آن تشکیل می‌دهد. در حقیقت حرکت ماشین به این قطعه بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت موتور و قطعات آن را بررسی کنید.

شلنگ رادیاتور

اصلی‌ترین نقش رادیاتور خنک کردن موتور است. هر گونه ایراد یا سوراخ شدگی در این شلنگ‌ها خنک شدن موتور را با اختلال مواجه خواهد کرد. پس قبل از شروع سفر حواستان به شلنگ‌های رادیاتور باشد.

چک کردن فیلتر هوا

فیلتر هوای ماشین مدت زمان استفاده‌ای دارد. این قطعه از ورود گرد و غبار به خودرو جلوگیری می‌کند. بنابراین لازم است پیش از حرکت آن را بررسی کنید.

چک کردن تسمه های ماشین

تمسه‌های ماشین مانند تسمه تایم و تسمه دینام، از پلاستیکی مقاوم ساخته شده‌اند که بعداز مدتی دچار فرسودگی شده و پیش از واردشدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر باید تعویض شوند.

چکاب مایعات و روغن های ماشین پیش از سفر

از آنجاییکه روغن‌ها و مایعات نقش موثری در روانکار کردن ماشین دارند، از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که باید چک شوند.

چک کردن روغن موتور

روغن موتور با ایجاد حالت روان کنندگی، اصطکاک بین قطعات را از بین می‌برد. توجه داشته باشید کاهش میزان روغن یا منقضی شدن آن، سبب فرسایش قطعات، افزایش اصطکاک و افزایش دما خواهدشد.

چک کردن روغن گیر بکس

روغن گیر بکس هم مانند روغن موتور نقش بسزایی داشته که مخصوصا در ماشین‌های اتوماتیک باید بررسی شوند.

چک کردن باتری و دینام

باتری ماشین برق موردنیاز خودرو را تامین می‌کند. اگر سر باتری یا دینام سولفاته شود، خودرو به سختی روشن شده و شما را با مشکلات فراوانی روبه رو خواهدکرد. 

بررسی مایع خنک کننده رادیاتور و سطح آب رادیاتور

مایع خنک کننده رادیاتور از ضد یخ و آب تشکیل شده که باید هر 3000 کیلومتر تعویض شود. زیرا در طولانی مدت سبب تجمع اسید در رادیاتور شده و فرایند خنک کنندگی به درستی انجام نخواهدشد.

بررسی روغن ترمز

بدون شک می‌دانید این روغن ترمز است که سبب می‌شود سیستم ترمز عملکرد دقیقی داشته باشد. روغن ترمز تاریخ انقضایی طولانی داشته که باید قبل از سفر چک شود.

بررسی مایع شیشه شور

داشتن شیشه‌هایی تمیز سبب می‌شود دید واضحی به جاده داشته باشید؛ بنابراین بررسی مایع شیشه شور خودرو را از یاد نبرید.

پر بودن باک بنزین یا گاز

بهتر است قبل از اینکه وارد جاده شده و سفر را آغاز کنید، به اولین جایگاه سوخت مراجعه کرده و باک را پر کنید.

چکاب کامل قطعات گروه بدنه قبل از سفر

تمامی قطعات بدنه ماشین از قبیل چراغ‌ها، برف پاک کن‌ها، لاستیک‌ها و… برای داشتن سفری ایمن بایستی بررسی شده و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، اقدامات لازم پیش از سفر انجام شود.

چک کردن چراغ ها و روشنایی آن ها

قبل از اینکه سفر را آغاز کنید باید تمامی چراغ‌های ماشین را بررسی کرده تا از سالم بودنشان مطمئن شوید؛ چراکه رانندگی در جاده‌های تاریک با چراغ‌های شکسته و سوخته غیر ممکن است.

بررسی برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

برف پاک کن ماشین در معرض هوای گرم و سرد قرار می‌گیرد. به همین خاطر مستعد ترک خوردن یا فرسودگی خواهدشد. پس قبل از حرکت باید از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

بررسی آج لاستیک

اگر لاستیک آج خود را از دست بدهد، بطور مستقیم با زمین تماس پیدا کرده و به زودی دچار فرسودگی یا ترکیدگی خواهدشد. علاوه براین رانندگی در مسیرهای لغزنده را نیز غیرممکن خواهد کرد.

چک کردن لاستیک زاپاس و جک یدک

این احتمال را بدهید که در میانه راه ممکن است لاستیک پنچر شود؛ بنابراین همراه داشتن جک یدک و لاستیک زاپاس کمک می‌کند تا در میانه راه نمانید.

بررسی میزان باد لاستیک

کم باد بودن لاستیک‌ها باعث افزایش استهلاک ماشین و فشار آمدن بر قطعات آن خواهدشد. ضمن اینکه می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت نیز بشود.

بررسی فرسودگی و پاره شدن تیوب

پارگی یا ترکیدگی لاستیک از جمله خطراتی هستند که بی‌توجهی به آن‌ها سبب چپ شدن خودرو خواهدشد. گاهی فرسودگی تایر به گونه‌ایست که برای تردد در شهر مشکلی به وجود نمی‌آورد اما برای جاده مناسب نیست.

چکاب کامل سیستم ترمز ماشین پیش از سفر تابستانی

سیستم ترمز خودرو مهم‌ترین بخش برای توقف صحیح و کامل ماشین است. این قسمت هم به نوبه خود می‌تواند جان سرنشینان و حتی سایر رانندگان را ضمانت کند.

چک کردن لنت های ترمز

اصلی‌ترین قطعه برای توقف خودرو لنت‌های ترمز هستند. لنت‌ها بعد از مدتی دچار فرسودگی شده و عملکرد صحیحی ندارند. پس باید قبل از سفر لنت‌ها را بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شوید.

چک کردن ترمز دستی

لازم است عملکرد صحیح ترمز دستی را بررسی کرده تا متوجه شود عملکرد صحیحی دارد یا خیر.

چکاب ایمنی خودرو قبل از آغاز سفر تابستانی

همه ماشین‌های سواری را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که سلامت سرنشینان حفظ شود. اما به این معنا نیست که مواردی نظیر کمربند ایمنی، کیسه هوا و سیستم‌های هشدار مانند بوق نیازی به بررسی قبل از سفر ندارند.

چک کردن کمربند ایمنی

قبل از اینکه سفر را آغاز کنید، بایستی مکانیزم کمربند ایمنی را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکار چند باری کمربند را باز و بسته کنید تا ببینید قرقره عملکرد صحیحی دارد، پارچه کمربند سالم است و… 

سالم بودن بوق ماشین

اصلی‌ترین قطعه‌ای که در خودرو به عابران هشدار داده و سایر رانندگان را از وجود خودرو آگاه می‌سازد، بوق است. پس باید قبل از سفر از سالم بودن بوق ماشین مطمئن شوید.

سلامت کیسه هوا

برای افزایش ایمنی خودرو و حفاظت از جان سرنشینان، در بسیاری از خودروها کیسه هوا تعبیه شده است. اما در این بین هستند افرادی که برای جلوگیری از باز شدن آن‌ها، کیسه‌های هوا را دستکاری کرده تا باز نشوند. توصیه می‌کنیم با انجام ندادن این کار به سلامت خود و همراهان‌تان اهمیت دهید.

چک کردن سیستم گرمایشی و سرمایشی

درست است که فصل تابستان و هوای گرم را برای سفر انتخاب کرده‌اید، اما از وضعیت آب و هوایی جاده اطلاعی ندارید. به همین خاطر لازم است سیستم تهویه هوا، سرمایشی و گرمایشی ماشین را بررسی کرده تا با خیالی راحت به سفر ادامه دهید.

کلام پایانی

چکاب کامل خودرو قبل از سفرهای تابستانی را در این مقاله گندمی  مورد بررسی قرار دادیم. سعی کردیم چک لیستی کامل از موارد ایمنی، سیستم ترمز، لاستیک‌ها، قطعات موتور، لوازم و ابزارهای مورد نیاز برای سفر را آماده کنیم تا با خاطری آسوده به سفر ادامه دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *