علائم خرابی پمپ بنزین پراید خودرو چیست تعمیر پمپ بنزین پیکان

پمپ بنزین خودرو و علائم خرابی آن

پمپ بنزین خودرو عامل حرکت در وسیله نقلیه شما است. اما این موتور برای حرکت نیاز به سوخت و تامین کننده‌ انرژی دارد. در خودروهای احتراق داخلی این سوخت معمولا بنزین است. موتورهای احتراق داخلی برای تامین نیروی لازم چرخش چرخ‌ ها و به حرکت در آوردن خودرو نیاز به انفجار درون سیلندرهای خود دارند. این انفجار در اثر تراکم ترکیب سوخت و هوا رخ می‌ دهد. بنابراین یکی از دو عامل اصلی احتراق درون سیلندرها سوخت است. به این معنی که موتور خودرو بدون سوخت قادر به انجام کاری نمی باشد و خودرو حرکت نمی کند. در این مطلب قصد داریم انواع پمپ بنزین پیکان، تعمیر پمپ بنزین پژو پارس، علائم خرابی پمپ بنزین پراید و … را مورد بررسی قرار دهیم. با نمایندگی قطعات خودرو ایساکو همراه باشید.

پمپ بنزین خودرو چیست؟

سوخت ها در تمام خودرو درون باک ذخیره می‌ شود. اما این سوخت موتور به وسیله‌ ی پمپ به موتور می‌ رسد. در واقع سوخت مسیر بین باک و موتور را به کمک پمپ طی می‌ کند. پمپ بنزین خودروهای بنزین‌سوز قطعه‌ ای واحد است که چند وظیفه‌ از جمله: ایجاد فشار در جریان سوخت، فیلتر کردن سوخت و ارسال سوخت را در یک زمان انجام می‌ دهد. دلیل قرار دادن پمپ سوخت خودرو درون باک، تماس مستقیم آن با بنزین، خنک شدن آن در اثر این تماس و کاهش صدای فعالیت است. البته پمپ بنزین همیشه درون مخزن نیست و برخی از انواع این قطعه روی بلوک سیلندر یا در مسیر بنزین سوار می‌شوند.

نحوه عملکرد پمپ بنزین خودرو

با شناخت از نحوه عملکرد پمپ بنزین، درک بهتری از علائم خرابی آن و تشخیص زمان وقوع آن‌ ها می توان به دست آورد.

  1. سوخت موجود در باک از طریق لوله‌ ای که به‌سمت موتور می‌ رود، انتقال داده می‌ شود. اگر پمپ بنزین خودروی شما برقی است به‌ وسیله موتور کوچکی کنترل می‌ شود. این موتور، سوخت ذخیره‌ شده در باک بنزین را از طریق لوله سوخت به‌ سمت بالا می‌ کشد. در خودروهایی با پمپ‌ های بنزین مکانیکی، پمپ با چرخش میل بادامک حرکت می‌ کند و سوخت با استفاده از مکش از طریق لوله کشیده می‌ شود.
  2. سوخت از طریق لوله بنزین به‌ سمت سیلندر حرکت می‌ کند. بسته به ساختار موتور خودرو لوله سوخت‌ رسانی یا مستقیماً به سیلندر می‌ رود یا در جای دیگری دارای پیت استاپ خواهد بود.
  3. هوا به داخل سوخت تزریق و با آن ترکیب می‌ شود. در موتورهای کاربراتوری، سوخت همراه با هوا تزریق می‌ شود و ترکیبی را در کاربراتور تشکیل می‌ دهد. این ترکیب به‌ سمت سیلندر می‌ رود.
  4. بنزین در سیلندر می‌ سوزد و انرژی ایجاد می‌ شود. داخل سیلندر، مخلوط سوخت و هوای مشتعل‌ شده توسط پیستون فشرده می‌ شود. پیستون حرکت می‌ کند و مخلوط سوخت فشرده‌ تر می‌ شود. سپس شمع خودرو جرقه‌ ای را برای مشتعل کردن مخلوط ایجاد کرده و پیستون آتش می‌ گیرد.
  5. انرژی آزادشده به میل لنگ نیرو وارد می‌ کند. حالا خودرو در حال حرکت است. سوخت پس از عمر مفید خود از اگزوز خارج می‌ شود.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ بنزین

پمپ بنزین از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به صورت جداگانه وظایف مهم و مختلفی را بر عهده دارند:

  1. فیلتر بنزین
  2. رگولاتور فشار
  3. صفحه تکیه گاه پمپ
  4. لوله برگشت سوخت
  5. لوله خروجی سوخت
  6. لوله برگشت سوخت از رگلاتور
  7. سوکت اتصالی جریان برق پمپ
  8. شلنگ لوله برگشت
  9. شلنگ لوله خروجی
  10. درجه داخل باک یا همان گیج سوخت و فنر

علائم خرابی پمپ بنزین پراید خودرو چیست تعمیر پمپ بنزین پیکان پژو پارس سمند

انواع پمپ بنزین سوخت

پمپ‌ بنزین سیستم‌ هایی چند منظوره هستند که فرآیند ایجاد فشار در سوخت، فیلتر کردن و ارسال آن را بر عهده دارند. در بعضی خودروها احتمال دارد از دو پمپ بنزین استفاده شود. یکی به منظور ارسال سوخت و دیگری برای ایجاد فشار و فیلتر کردن است. گاهی نیز سنسور سطح بنزین با برخی از انواع پمپ که داخل باک قرار می‌ گیرند در یک پکیج قرار دارند که در نتیجه باعث بالا رفتن هزینه‌ تعمیرات می شود. اما به طور کل انواع پمپ بنزین بر اساس عملکرد به دو دسته پمپ مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌ شوند.

پمپ مکانیکی

این دسته از پمپ ها در موتورهای کاربراتوری استفاده می شوند و در نزدیکی موتور قرار می گردند. از نوع پمپ های سوخت کم فشار هستند که گاهی برای فشار بالا نیز استفاده می شوند. کار اصلی آن ها انتقال سوخت از مخزن به کاسه سوخت موتور جرقه زنی است. پمپ سوخت مکانیکی از دو نوع پمپ بنزین دیافراگمی و پمپ بنزین پیستونی تشکیل شده است.

پمپ الکتریکی

این نوع پمپ معمولا در سیستم تزریق سوخت مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین فشار بالایی را برای خروج سوخت از پمپ ایجاد می کنند. این فشار زیاد ممکن است باعث مشتعل شدن سوخت در درون پمپ شود و علت انفجار باشد. بنابراین، برای اهداف ایمنی، پمپ سوخت الکتریکی دور از موتور نگه داشته می شود.

مغزی پمپ بنزین

مغزی پمپ بنزین در اکثر خودروها داخل باک قرار دارد و با نشانگر سطح بنزین یک مجموعه رو تشکیل می دهند. همچنین در بعضی خودروها در خارج باک قرار دارد. وظیفه این قطعه رسوندن بنزین از باک به ریل سوخته که باید این کارو با فشار معینی انجام بدهد زیرا اگر فشار از اون حد نرمال پایین تر بیاد به اصطلاح می گویند مغزی پمپ بنزین ضعیف شده است. علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین به دلیل ضعیف شدن مغزی پمپ بنزین نیز می باشد.

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو

مهم ترین از علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین، خالی شدن بیش از حد باک است به صورتی که چراغ بنزین روشن شود. طبیعت و نوع طراحی پمپ بنزین به این شکل است که درون باک به صورت غوطه ور داخل بنزین باشد. این باعث می شود که مغزی پمپ بنزین که وظیفه اصلی مکش و پمپاژ بنزین را برعهده دارد، سرد بماند. خالی شدن بیش از حد باک باعث داغ شدن مغزی و سوختن یا نیم سوز شدن آن می شود. پس توصیه می کنیم که باک خودرو تا قبل از اینکه به خط آخر آمپر بنزین برسد، پر کنید. در ادامه به تست خرابی پمپ بنزین می پردازیم.

تست خرابی پمپ بنزین

دو راه برای تست خرابی پمپ بنزین وجود دارد که یکی به وسیله فشار سنج است. فشار استاندارد پمپ بنزین بین 4 تا 6 بار می باشد که عدد صفر نشانه سوختن، عدد کمتر از 4 نیز علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین است که باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. راه دوم برای تست خرابی پمپ بنزین به صورت دستی است که با استفاده از شلنگ ورودی که از باک به سر انژکتورها می آید را خارج کرده و با باز کردن سوئیچ، میزان فشار بنزین را چک کنید.

عمر مفید پمپ سوخت خودروها

معمولا عمر مفید پمپ سوخت به طراحی و موادی که در ساخت آن استفاده می شود، بستگی دارد. بسته به مدل دستگاه خودرو، پمپ بنزین در فاصله 100 تا 200 هزار کیلومتری خودرو بدون وقفه کار می کند. اما چندین دلیل برای خرابی پمپ بنزین وجود دارد که عمر مفید آن را کم می کند. عبارتند از:

فرسودگی و پارگی

با گذشت زمان، اجزای مکانیکی پمپ سوخت فرسوده می شوند و کارایی آن ها کمتر شده و منجر به خرابی می شوند. به عنوان مثال: پمپ های سوخت الکتریکی نیز می توانند به دلیل استفاده مداوم و گرمای تولید شده توسط موتور فرسوده شوند.

مشکلات الکتریکی

اتصال الکتریکی معیوب، سوختن فیوز یا مشکل در سیم کشی می تواند باعث از کار افتادن پمپ بنزین شود. باتری خراب یا ضعیف نیز می تواند در همین امر تاثیر بگذارد.

آلودگی

اگر مخزن سوخت با کثیفی، زباله یا زنگ زدگی مسدود شود، می تواند در جریان سوخت به پمپ اختلال ایجاد کند و باعث از کار افتادن آن شود.

دمای بیش از حد

اگر پمپ بنزین به دلیل خنک نشدن یا گرفتگی فیلتر سوخت بیش از حد گرم شود، می تواند کارایی خود را از دست بدهد.

تمام شدن سوخت

تمام شدن سوخت یا پایین بودن سطح سوخت در باک می تواند باعث داغ شدن بیش از حد پمپ بنزین و در نتیجه از کار افتادن آن شود.

خرابی مکانیکی

مشکل در اجزای مکانیکی پمپ بنزین می تواند باعث خرابی آن شود. این مشکل ناشی از عدم روغن کاری، شکستن فنر یا دیافراگم، گرفتگی یا مسدود شدن فیلتر بنزین و … باشد.

علائم خرابی پمپ بنزین پراید خودرو چیست تعمیر پمپ بنزین پیکان پژو پارس سمند

قیمت پمپ بنزین ماشین

قیمت پمپ بنزین ماشین بسته به نوع خودرو متفاوت است. همین باعث می شود نتوان قیمت مشخصی را برای آن در نظر گرفت. برای مثال قیمت پمپ بنزین ماشین خارجی با ایرانی تفاوت زیادی دارد به همین دلیل در صورت نیاز به تعویض این قطعه باید قیمت پمپ بنزین ماشین را به روز از ما استعلام بگیرید. اگر این قطعه از خودروی شما دچار خرابی شده و باید به فکر تهیه یک پمپ بنزین جدید باشید، باید بگوییم که ما اینجا هستیم و نگران سخت پیدا شدن یا گران قیمت بودن این قطعه و دیگر لوازم یدکی خودرویتان نباشید. زیرا که سایت فروشگاه گندمی برای احساس رضایت شما عزیزان به صرفه‌ ترین قیمت لوازم یدکی را در اختیارتان قرار داده تا در صورت تمایل خریدی مطمئن و به صرفه را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *