ترموستات پراید وظیفه ترموستات ماشین پژو 405 ایساکو

نقش ترموستات ماشین پژو چیست؟

یکی از مهم ترین مؤلفه‌ هایی که در عملکرد اوج موتور تاثیر دارد، ترموستات می باشد. این قطعه بخش جدایی ناپذیر از سیستم خنک کننده‌ خودرو است. افراد زیادی از تازه کارها وسایل ‌نقلیه از این مؤلفه اطلاعی ندارند. یک ماشین خوب می تواند سال های زیادی برای شما کار کند، البته اگر به درستی از آن مراقبت و نگهداری شود. در صورتی که همه اجزا و قسمت های خودرو خود را به خوبی بشناسید، به محض خرابی ترموستات پژو یا هر کدام از قطعات خودرو زود آگاه خواهید شد و در اولین فرصت اقدام به رفع مشکل آن خواهید کرد. ما در این مقاله قصد داریم انواع اجزا ترموستات خودرو را مورد بررسی قرار بدهیم و اطلاعات مفیدی در این زمینه برای شما مخاطبان عزیز ارائه دهیم. پس ما را تا انتهای مقاله فروشگاه نمایندگی ایساکو گندمی همراهی کنید.

ترموستات ماشین پژو چیست؟

ترموستات وسیله‌ ای است که در سیستم‌ های مختلف سرد یا گرم‌ کننده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یکی از سیستم‌ هایی که حضور ترموستات در آن‌ ها حیاتی است، خنک کننده خودروهای با سوخت فسیلی یا بنزینی است. در واقع دمای بالا یا پایین یک موتور احتراقی از طریق تاثیر بر روغن سیستم روانکار این موتورها بر راندمان عملکردی آن‌ ها تاثیر نامطلوبی دارد. به این ترتیب که بالا رفتن دما، موجب رقیق شدن روغن و پایین بودن دما نیز باعث غلظت بیش از حد آن می‌ شود. در هر دو حالت، روغن خاصیت روانکاری خود را از دست داده و عملکرد این سیستم را مختل می‌ سازد. با این اختلال قطعات موتور قادر به عملکرد بهینه نیستند و راندمان سیستم موتور کاهش می‌ یابد. در این بین، قطعه کوچکی به نام ترموستات که روی موتور قرار دارد، وظیفه کنترل مداوم دمای موتور را برعهده دارد.

وظیفه ترموستات ماشین پژو

این قطعه کوچک موظف است مانع از بالا رفتن یا پایین آمدن دمای موتور شود. همچنین حرارت این سیستم را در حالت بهینه حفظ کند. دمای بهینه موتور، بهترین دما برای مفیدترین فعالیتش و در نتیجه ارائه بیشترین رادمان از سوی آن است. این دما نباید خیلی بالا و یا خیلی پایین باشد. دمای بهینه برای موتورهای احتراقی خودروهای بنزینی حدود 85 درجه است و ترموستات موظف است دمای این سیستم را به صورت دائم در این حد تنظیم نماید. هنگامی که ماشین روشن می شود چون دمای ماشین به عدد عملکرد ترموستات نرسیده است. ترموستات کاملا بسته است وقتی دمای آب درون موتور ماشین به عدد درج شده روی ترموستات رسید که همان دمای عملکرد ماشین هست. این قطعه عمل کرده و کامل باز می شود و آب داغ از موتور به سمت رادیاتور حرکت می کند. همچنین از طرف مقابل آب با دمای پایین تر به واسته واتر پمپ از قسمت پایین رادیاتور به داخل موتور فرستاده می شود. در ادامه با نمایندگی لوازم یدکی ایساکو به اجزا ترموستات خودرو می پردازیم.

اجزا ترموستات خودرو

ترموستات ماشین پژو همان قطعه به ظاهر کوچک 5 سانتی متری اما کاربردی است. برای انجام وظیفه خود که کنترل دمای موتور خودرو است به اجزای مختلفی نیاز دارد. اجزای ترموستات خودرو شامل موارد زیر می‌ شود:

  • سوپاپ
  • حلقه مسدود شونده
  • سیلندر بازشونده
  • فنر
  • سوپاپ فرعی

تمامی موارد بالا از اجزا ترموستات خودرو می باشد. همچنین در کنار یکدیگر موجب عملکرد صحیح و به موقع ترموستات می‌ شوند و نقص فنی در هر یک از آنها باعث ایجاد اختلال در عملکرد ترموستات خواهد شد. بنابراین همیشه باید از سالم بودن این قطعه بسیار مهم در اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید و مرتبا آن را چک نمایید.

ترموستات پراید وظیفه ترموستات ماشین پژو 405 ایساکو

انواع ترموستات خودرو

انواع ترموستات خودرو در بازار وجود دارد. در خودروهای مختلف با توجه به حساسیت موتور، اهمیت کنترل دمایی و میزان دقت مورد نیاز برای تنظیم این دما مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

ترموستات الکترومکانیکی

این نوع ترموستات که دارای عمر بالایی است، دارای دو نوع حسگر دما بوده و باز و بسته شدن سوپاپ در آن‌ ها توسط یک رابط مکانیکی انجام می‌ شود. به این ترتیب که سیگنال‌ های این حسگرها به میکروسوئیچ مدار الکتریکی ترموستات فرستاده می‌ شود و این سوئیچ رابط مکانیکی را به حالت فعال یا غیر فعال درآورده سوپاپ را باز یا بسته می‌ کند. حسگرها در این نوع ترموستات از جنس مایع یا فلز هستند. بر اساس جنس حسگر به این ترموستات‌ ها مویین یا بایماتال گفته می‌ شود.

ترموستات الکترونیکی

از انواع ترموستات خودرو می توان به ترموستات الکتریکی اشاره کرد. حسگرهای دمایی،‌ سیگنال‌ های تغییرات دما را به صورت جریان الکتریکی به یک رله مینیاتوری ارسال می‌ کنند. این رله کنترل سوپاپ را در اختیار دارد و براساس سیگنال‌ های دریافتی باز و بسته شدن آن را تنظیم می‌ کند.

ترموستات فانوسی

انواع ترموستات خودرو مکانیکی که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گرفت. در محفظه خود دارای الکل بود و انبساط و انقباض الکل در آن، منجر به واکنش پیستون و تغییر حالت سوپاپ می‌ شد. عدم دقت کافی در الکل و امکان تنظیم دقیق حساسیت دمایی آن، همچنین واکنش نه چندان سریعش منجر به کنار گذاشته شدن این نوع ترموستات شد. علاوه بر اینکه الکل موجود در این نوع ترموستات در کنار موتور، خطراتی را نیز به همراه داشت.

ترموستات مومی

این نوع نیز در محفظه خود موم مخصوص حساس به دما دارد که منبسط و منقبض شده و باز و بسته شدن سوپاپ ترموستات را کنترل می‌ کند. حساسیت دمایی موم این نوع ترموستات توسط تولید کننده خودرو و با توجه به دمای بهینه موتور تنظیم می‌ شود. ترموستات فانوسی در محفظه خود دارای الکل بوده که انبساط و انقباض آن موجب باز و یا بسته شدن سوپاپ ترموستات می‌ شود. این نوع ترموستات از دقت بالا و کافی برخوردار نبوده و در زمان مناسب نیز نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان نمی‌ دهد. از این گذشته نیز وجود الکل در محفظه آن چندان ایمن نیست و به همین دلیل اکنون دیگر در هیچ اتومبیلی نصب نمی‌ شود.

نشانه های خرابی ترموستات پژو

همانطور که اشاره کردیم ترموستات ماشین یکی از قطعات داخلی مهم آن است که وظیفه متعادل سازی دمای موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه نیز مانند سایر قطعات اتومبیل دچار فرسودگی و نقص فنی می‌ شود که خرابی آن دارای برخی نشانه‌ های مشخص است که با دانستن آن ها می‌ توانید خیلی سریع متوجه وجود مشکل در ترموستات ماشین خود شوید. برخی از نشانه‌های رایج خرابی ترموستات پژو شامل موارد زیر است.

عملکرد ضعیف موتور

عملکرد ضعیف موتور یکی از نشانه‌ های آشکار خرابی ترموستات پژو است زیرا اگر ترموستات به درستی کار نکند، موتور راهی برای خنک کردن خود ندارد. بنابراین هنگامی که ترموستات دچار مشکل باشد، متوجه افت عملکرد و ضعیف شدن موتور خودرو اتومبیل خود خواهید بود. افزایش مصرف سوخت نیز یکی از واضح‌ ترین نشانه‌ های خرابی سیستم خنک‌ کننده اتومبیل است.

گرم و سرد شدن بیش از حد موتور

ترموستات به عنوان یکی از قطعات اصلی که وظیفه کنترل دمای داخل موتور را بر عهده دارد، اگر به درستی کار نکند موجب خارج شدن سوپاپ آن از محدوده اصلی می‌ شود. اگر سوپاپ ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم در موتور جریان پیدا می‌ کند که این امر می تواند موتور را از رسیدن به دمای کارکرد مطلوب خود باز دارد و قدرت آن را نیز کاهش دهد. از طرفی دیگر اگر موتور اتومبیل بیش از حد گرم شود، موجب بسته شدن ترموستات خواهد شد و اجازه نمی‌ دهد که دمای بالای موتور توسط ترموستات خودرو پایین بیاید و در نهایت در رادیاتور خنک شود. در این وضعیت اصطلاحا موتور اتومبیل جوش می‌ آورد و دچار گرم شدن بیش از حد می‌ شود که بسیار خطرناک است. در زمان جوش آوردن و یا کاهش دمای بیش از حد موتور، اولین چیزی که باید چک کنید ترموستات ماشین است.

نوسان دمای موتور

یکی دیگر از علائم مرتبط با دما، نوسانات دمای موتور است. اگر متوجه شدید که دما دائما از گرم به سرد یا برعکس تغییر پیدا می‌ کند، احتمالا به خراب بودن ترموستات مربوط می‌ شود. اگر ترموستات آن طور که باید باز و یا بسته نشود، مایع خنک کننده‌ ای که از موتور خارج می‌ شود دیگر قابل تنظیم نخواهد بود. تکرار این فرآیند سیستم را گیج می‌ کند و موجب نمایش دمای نادرست می‌ شود.

نشتی مایع خنک کننده

یکی دیگر از نشانه‌ های خرابی ترموستات ماشین پژو مشاهده مایع نارنجی یا سبز رنگ در زیر ماشین است. هنگامی که مایع خنک کننده موتور از سوپاپ خارج نشود، موجب آسیب رسیدن به شیلنگ‌ های اطراف و نشتی آن ها خواهد شد. اگر نشتی مایع خنک کننده با هر یک از نشانه‌ های دیگر خرابی ترموستات همراه باشد، به احتمال زیاد این قطعه دچار آسیب شده و باید تعمیر شود.

ترموستات پراید وظیفه ترموستات ماشین پژو 405 ایساکو

خرید ماشین پژو ترموستات

همچنین یکی از راه های مطمئن، ارزان و سریع برای خرید انواع قطعات خودرو مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی گندمی است. با توجه به نکات فوق، می توان دریافت که بی توجهی به خرابی ترموستات یا حذف کامل آن از سیستم خنک کننده می تواند خسارت های زیادی به سایر قطعات خودرو شما وارد کند. از این رو، بهتر است بلافاصله پس از مشاهده علائم خرابی این قطعه، آن را تعویض نمایید. ترموستات پژو ایساکو یکی از بهترین انتخاب ها برای شما عزیزان می باشد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *