میل تعادل 206 قیمت میل موج گیر 206 ایساکو تیپ 2 قیمت میل موجگیر 206

میل موج گیر 206 چه نقشی دارد؟

خودروها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از آنها وظایف ویژه خود را دارند. هر کدام از این قطعات برای به حرکت درآمدن یک خودرو باید به خوبی کار کنند و عدم عملکرد درست آنها می تواند مشکلاتی را برای خودرو و سرنشینان آن به وجود آورد. یکی از این قطعات که از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است میل موج گیر 206 یا همان میله تعادل است. در این مطلب به معرفی قطعه میل موج گیر و بررسی نقش آن در عملکرد خودرو می پردازیم و خرابی میل موج گیر آشنا می شویم. همچنین در ادامه با قیمت خرید میل موج گیر همراه فروشگاه گندمی باشید.

میل موج گیر 206 چیست؟

میل موج گیر 206 بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت های مارپیچی کمک می کند.  این قطعه یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میله موج گیر هستند. به هر قسمتی که بین چرخ‌ ها و بدنه قرار می‌ گیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می‌ کند، سیستم تعلیق گفته می‌ شود. درحقیقت، سیستم تعلیق کاری می‌ کند که وقتی چرخ‌ ها مسیری سخت و ناهموار را طی می‌ کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد.

اجزای میل تعادل

میل تعادل دو بازوی اهرمی دارد که میل تورشن یا میل پیچشی را به چرخش در می آورد. در هر دو تکان چرخ ها، هر دوی اهرم ها در یک جهت حرکت می کنند و میل تعادل هیچ اثری ندارد. در ماشین سواری، ما به فنرهای سفت احتیاج داریم تا در پیچ ها ماشین محکم باشد و ول نکند. این کار به وصل کردن محکم لاستیک تایر به سطح زمین کمک می کند. کار میل تعادل، محدود کردن چرخش ها می باشد. اما میل تعادل یک نقش اساسی دیگر نیز دارد؛ او به عنوان فنر دوم عمل می کند تا به سفتی فنر در تایر بیافزاید، اما تنها در پیچ ها به این شکل است. اگر فنرهای ما خیلی سفت باشند، در نیروی نگه داری تایرها در ترمز کردن و شتاب گیری اثر می گذارد. میل تعادل، به فنرها سفتی برای پیچ ها اضافه می کند، در حالی که اجازه می دهد فنرها به هنگام ترمز کردن و شتاب گیری به تنهایی کار کنند.

محل قرار گیری میل موج گیر 206

میل موج گیر اغلب در قسمت زیرین کاپوت خودرو وصل شده و سر فنر های موجود در طرفین خودرو را به یکدیگر وصل می‌ کند. البته جای میله موج گیر در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، در خودرو هایی که از سیستم تعلیق بهره می‌ برند، این میله در قسمت زیرین بازو ها نصب می‌ شود. این قطعه معمولا از طریق دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌ شود و جهت بالا بردن تعادل اتومبیل و جلوگیری از واژگونی آن به کار گرفته می‌ شود، در نتیجه باید گفت این میله وسیله ای است که می توان از طریق آن ثبات خودرو را هنگام حرکت سریع در پیچ های تند حفظ نمود. میل موجگیر در بیش از 60 درصد خودرو های امروزی در قسمت جلو نصب شده و بعضی از خودروهای اسپرت نیز در قسمت عقب خود از وجود این میله بهره مند می‌ باشند.

عملکرد میل موج گیر یا تعادل

غملکرد اصلی میل موج گیر 206 این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهموار را کنترل کند. میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است. این میل موج گیر معمولا بین دو طبق پایین نصب می‌ شود. وقتی خودرو پیچی را طی می‌ کند، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می‌ شود. در نتیجه ی این تمایل، طبق‌ های پایین در جهت مخالف حرکت می‌ کنند و میل موج گیر را می‌ پیچانند. از دیگر عملکرد میل موج گیر ذز برابر پیچش مقاومت بسیار می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می‌ شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می‌ شود یا غلتش پیدا می‌ کند. وقتی یک چرخ در دست انداز می‌ افتد و چرخ‌ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می‌ کند وقتی خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم حرکت می‌ کند، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم‌ های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند. طرز کار این میل موج گیر مانند میل موج گیر جلو است.

میل تعادل 206 قیمت میل موج گیر 206 ایساکو تیپ 2 قیمت میل موجگیر 206

علائم خرابی میل موج گیر

حالا که با عملکرد میل موج گیر آشنا شدیم به علائم خرابی آن نیز اشاره می کنیم. رابط موج گیر در دو سر خودش سیبک دارد و مانند همه سیبک‌ ها دارای عمر مفید بوده و بعد از دوره ای نیاز به تعویض دارد. سیبک‌ها گرد گیر دارند که کمتر پیش میاید پاره شوند اما از قسمت اتصالات ضعیف هستند و با نفوذ گرد، خاک، آب و از دست دادن خاصیت چربی گریس داخل سیبک، مشکل آغاز شده و لق زدن، شل بودن و.. شروع خواهد شد. صدای ضربه مخصوصا هنگام چرخیدن فرمان (تحت فشار قرار گرفتن سبک) از علائم خرابی میل موج گیر می‌ باشد.

تاثیر خرابی میل موج گیر در جلوبندی خودرو

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ‌ ها به هنگام حرکت خودور در پیچ‌ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خودرو به یکی از طرفین می‌شود. این قطعه همواره فشار و بار زیادی را تحمل می‌ کند. در نتیجه ثابت نگه داشتن این میله تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم تعلیق و بی سر و صدا کار کردن جلوبندی خودرو دارد. به همین دلیل میل تعادل همواره به وسیله دو بوش محکم نگه داشته می‌ شود. بوش‌ های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر و صدا در جلوبندی خودرو خواهند شد. همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه‌ های خرابی بوش‌ های میل تعادل است. از سوی دیگر یک میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی وزن خودرو را به درستی میان چرخ‌ ها تقسیم کند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ‌ ها گیج می‌ زدند.

تعادل خودرو در حرکت با یک چرخ

در حرکت با یک چرخ، میل تعادل واقعا تفاوت مثبتی در مقایسه با انجام همان کار با سفتی چرخش تنها با فنر، ایجاد می‌ کند. در یک ماشین استاندارد سفتی چرخ با 2 میل تورشن نیمه در هر طرف ماشین تامین می‌ شود. اکنون اگر ما میل تورشن بالایی را به عنوان میل تعادل در نظر بگیریم، سفتی چرخ‌ ها به همان اندازه خواهد بود، در حالی که سفتی سیستم تعلیق در حرکت یک چرخ، کمتر خواهد بود. در حرکت یک چرخ ، اندازه میل تعادل دو برابر اندازه میل‌های تعادل نیمه است و با این حال در پیچ‌ ها سفتی اش نصف آن است.

چه زمانی پیوندهای میل موج گیر را تعویض کنیم؟

میله تاب یا تثبیت کننده از خم شدن بیش از حد بدنه خودرو جلوگیری می کند و خودرو را در هنگام رانندگی در پیچ ثابت نگه می دارد. اکثر خودروها دارای یک میل چرخشی در جلو و یک میله تابدار جداگانه در سیستم تعلیق عقب هستند. میل موجگیر (تثبیت کننده) در برخی از خودروها تنها یک میله چرخش در سیستم تعلیق جلو دارند. خودروهای اسپرت دارای نوارهای نوسان ضخیم تری برای پایداری بهتر در هنگام پیچیدن هستند. یک میله موج گیر از طریق بوش های لاستیکی به بدنه یا قاب خودرو در وسط متصل می شود. انتهای بیرونی میله نوسان به قسمت‌ هایی از سیستم تعلیق خودرو که چرخ را نگه می‌ دارد (استراتس یا بازوهای کنترل) متصل می‌شود. قسمتی که انتهای بیرونی میله نوسان را به جزء تعلیق متصل می کند، پیوند میله موج گیر نامیده می شود. در اکثر خودروها، یک اتصال میله نوسان دارای دو مفصل توپ کوچک در هر انتها است.

میل تعادل 206 قیمت میل موج گیر 206 ایساکو تیپ 2 قیمت میل موجگیر 206

قیمت میل موج گیر

کیفیت میل تعادل تاثیر بسیار زیادی بر میزان مقاومت و طول عمر آن دارد همچنین در قیمت میل موج گیر تاثیر دارد. از طرف دیگر یک میل تعادل بی‌ کیفیت نه تنها خودش به سرعت آسیب می‌ بیند، بلکه باعث آسیب به سایر اجزای سیستم تعلیق شده و همچنین نرمی و راحتی خودرو را نیز از بین می‌ برد. کاربرد این قطعه به گونه‌ ای است که می‌ بایست دو سر فنرهای چپ و راست را به هم متصل کند، این موضوع استقلال عملکردی فنرهای چپ و راست را کم می‌ کند. از طرف دیگر وظیفه سیستم تعلیق، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است. سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ‌ ها اجازه می‌ دهد تا به‌ طور مستقل و جداگانه، خود را با وضعیت جاده هماهنگ کند. گاهی اوقات شرایطی پیش می‌ آید که نیاز است چرخ سمت راست بالا رفته و چرخ سمت چپ پایین بیاید. حال اگر این دو چرخ به یکدیگر متصل باشند، در چنین شرایطی یکی از آن‌ ها نمی‌ تواند حداکثر تماس ممکن را با زمین داشته باشد. برای خرید و استعلام قیمت میل موج گیر می توانید با کارشناسان فروشگاه قطعات لوازم یدکی مشهد از سایت گندمی ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *