معرفی انواع روغن موتور و تفاوت های آن

حتما می دانید دو قطعه ی مکانیکی که روی هم می لغزند، بایستی روغن کاری شوند. به بیانی دیگر در صورت نبود روغن، دو قطعه به دلیل اصطکاک و گرما، سبب فرسایش و شکست خواهد شد. روغن موتورها به دلیل ساختار شیمیایی متفاوتی که دارند، در دسته بندی های متفاوتی قرار گرفته که در ادامه این مقاله به معرفی انواع روغن موتور می پردازیم.

روغن موتور مینرال یا معدنی

انواع روغن موتور و تفاوت های آن

از جمله قدیمی ترین روغن موتورهای موجود در بازار، روغن موتورهای معدنی بوده که از نفت خام به دست می‌آیند. بسیاری از خودروها دارای پیشرانه‌های قدیمی بوده که برای آن‌ها باید از روغن موتورهای مینرال استفاده شود. روغن های معدنی از هیدروکربن های مختلفی تشکیل شده با ترکیب شدن افزودنی های مختلف، از قطعات در برابر خوردگی و همینطور کف کردن روغن جلوگیری خواهند کرد.

از آنجائیکه این نوع از روغن موتور ساختار پیچیده‌ای ندارند، نسبت به روغن موتورهای صنعتی ارزان‌تر هستند. اما به دلیل نداشتن افزودنی‌های شیمیایی، در بازه زمانی کوتاه‌تری نیاز به تعویض خواهندداشت. از دیگر مزایای روغن موتورهای مینرال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       قیمت مناسب
  •       دوام بالا
  •       عملکرد مناسب در دماهای مختلف
  •        سازگاری با انواع موتورها

اما در کنار مزایایی که برای روغن موتورهای مینرال گفتیم لازم است به معایب آن اشاره کنیم تا بتوانید تصمیم درستی را برای خرید بگیرید. این نوع از روغن موتورها دارای شاخص گرانوری پایینی بوده و در محدوده دمایی کمی عملکرد خواهندداشت. علاوه براین میل به اکسید شدن روغن های مینرال نیز بسیار بیشتر است.

روغن موتور نیمه سنتتیک

بررسی انواع روغن موتور

روغن موتورهای نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن پایه معدنی و روغن‌های پایه مصنوعی هستند. در این نوع از روغن، نسبت روغن پایه معدنی و روغن پایه مصنوعی متفاوت است. روغن‌های سنتتیک دارای عملکردی بهتر به نوع قبلی بوده و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند.

روغن موتور تمام سنتتیک

بررسی انواع روغن موتور و تفاوت های آن

برخلاف نوع قبلی، روغن موتور تمام سنتتیک ترکیبی کاملا مصنوعی داشته و از عملکرد مناسبی هم در شرایط آب و هوایی مختلف دارد. بهبود عملکرد موتور، افزایش طول عمر موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، مقاومت حرارتی و اکسیداسیون بالا، سیال در دماهای پایین، طول عمر بالاتر و محافظت در برابر سایش و فرسودگی از مهم‌ترین مزایای آن به حساب می‌آیند.

روغن موتور تک درجه ای

به روغن موتورهایی که تنها یک درجه کیفی دارند، روغن موتور تک درجه‌ای می‌گویند. به بیانی دیگر این نوع از روغن موتور در تمام دماها دارای عملکردی یکسان بوده و برای محدوده دمایی خاصی مناسب است. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از روغن موتور تک درجه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • این مدل از روغن نسبت به روغن‌های چند درجه‌ای ساده‌تر بوده و دارای قیمت مناسب‌تری نیز خواهد بود.
  • روغن‌های تک درجه ای، به راحتی در دماهای مختلف جریان می‌یابند
  •  از فرسایش و خوردگی قطعات تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند

روغن موتور چند درجه ای

از روغن موتورهای چند درجه ای به عنوان روغن موتور اتوماتیک یا چهار فصل نیز یاد می‌کنند. زیرا این نوع از روغن در دماهای مختلف دارای عملکردی مناسب بوده و طیف وسیعی از دماها را نیز در بر می‌گیرد. روغن موتور چنددرجه‌ای در تمام شرایط آب و هوایی کارایی داشته و به کاهش فرسایش قطعات نیز کمک می‌کنند.

اگر میخواهید در رابطه با کم کردن روغن موتور بدانید سری به صفحه علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن بزنید.

سطح کیفی روغن موتور را چگونه بسنجیم

سطح کیفی روغن موتور به دو دسته بنزینی و دیزلی تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام هم از استانداردهای خاص خودشان برخوردارند. برای موتورهای بنزینی از SP برای سنجش استاندارد سطح کیفی روغن استفاده می‌شود. حرف اول نشان دهنده نوع موتور و حرف دوم هم به سطح کیفی روغن اشاره دارد. هرچه حرف دوم به سمت انتهای حروف الفبا برود، به این معناست که از درجه کیفی بالاتری برخوردار خواهد بود.

سطح کیفی موتورهای دیزلی را با F,C مشخص کرده که حرف اول نشان از نوع موتور و حرف دوم، سطح کیفیت روغن را نشان می‌دهد. حرف دوم هرچه به انتهای حروف نزدیک‌تر باشد، کیفیت روغن بالاتر خواهد بود.

این شاخص‌ها مربوط به API موسسه نفت آمریکا هستند. اما ممکن است درجه کیفی را با ACEA نیز بسنجند. این عبارت مربوط به انجمن سازندگان خودرو اروپا بوده که سطح کیفی روغن را با یک حرف و عدد مشخص می‌کنند. حرف نشان دهنده نوع موتور و عدد نشان دهنده سطح کیفیت روغن است.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :  دینام چیست و نحوه تعمیر و نگهداری آن چگونه است

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به معرفی انواع مختلف روغن موتور پرداختیم. از کارایی روغن موتورهای مینرال و مزایای آن گفتیم و به کاربرد روغن‌های صنعتی اشاره کردیم. روغن موتورهای صنعتی دارای ساختار شیمیایی ویژه‌ای بوده که برای خودروهایی با تکنولوژی بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیبات شیمیایی این روغن‌ها در آزمایشگاه‌ها دستخوش تغییراتی شده کمترین میزان ناخالصی و بیشترین قابلیت روانکاری را داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *