روش های مراقبت از گیربکس اتومات

4 روش اصولی مراقبت از گیربکس اتومات

بسیاری از خودروهایی که امروزه در بازار می‌بینید، دارای گیربکس اتوماتیک هستند. در کنار رانندگی راحت و آسوده با این نوع از خودرو، بایستی نسبت به تعمیر و نگهداری از گیربکس اتومات، دقت لازم را داشته باشید.چراکه بی‌توجهی به تعمیر و سرویس دوره‌ای این مدل از گیربکس، می‌تواند هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کند. با این اوصاف اگر مدل خودرویی دارید که با این نوع از گیربکس حرکت می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تعویض به موقع روغن؛ اولین روش نگهداری از گیربکس اتوماتیک

مراقبت از گیربکس اتومات

گیربکس‌ها برای داشتن عملکردی مناسب به روغن کاری نیاز دارند. اما با گذشت زمان  این روغن‌ها در معرض آلودگی قرار گرفته و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند؛ پس برای نگهداری و حفظ سلامت گیربکس‌ها بایستی تعویض روغن و همینطور استفاده از روغنی مناسب برای گیربکس را مدنظر قرار دهید.

توجه به دمای مناسب برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک برای عملکردی مناسب به دمای مناسبی نیز نیاز خواهد داشت. دمای بالا یا بیش از اندازه پایین در گیربکس، عمر مفید آن را کاهش می پ‌دهد. به همین خاطر در صورتی که در شرایط آب و هوایی سخت قرار می‌گیرید، توجه و نگهداری از گیربکس ضروری است. اگر خودرو را در معرض مستقیم نور خورشید می‌گذارید، پیشنهاد می‌شود از سایبان و پوششی مناسب استفاده کرده تا دما در گیربکس افزایش پیدا نکند.

رانندگی ملایم مراقبت و افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

رانندگی ملایم و با روشی صحیح، دیگر موردی خواهد بود که می‌تواند در نگهداری از گیربکس‌های اتوماتیک موثر باشند. به عنوان مثال می‌بایست از گرفتن ترمزهای ناگهانی، توقف و شروع ناگهانی حرکت خودرو خودداری کند. علاوه بر این تغییرات سرعت ماشین حین حرکت به روش صحیح و استفاده مناسب از سیستم‌های شیفت به راننده کمک خواهد کرد تا از گیربکس‌های ماشین به درستی استفاده و نگهداری کند.

نگهداری و سرویس های دوره ای برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در نگهداری از گیربکس اتوماتیک به شما کمک کند، بررسی و سرویس دوره‌ای آن است. چراکه در صورت بررسی دوره‌ای گیربکس بطور دوره‌ای و مرتب سبب کاهش خطرخرابی، بهبود عملکرد، صرفه جویی در پرداخت هزینه‌های اضافی و افزایش طول عمر قطعات گیربکس را به دنبال خواهد داشت.

حروف روی گیربکس اتومات به چه معناست

روش های نگه داری از گیربکس اتومات

در خودروهایی که دارای گیربکس اتومات هستند، در کنار دنده حروف P-D-N-R به چشم می‌خورد. هرکدام از این حروف دارای نشانه‌های مخصوص به خودشان هستند: 

  • حرف P:هنگام پارک کردن خودرو، باید دنده را روی حرف P یا همان Park بگذارید تا چرخ‌ها قفل شده و حرکت نکند.
  • حرف D:

    در صورتی که قصد دارید پای خود را از روی ترمز برداشته و ماشین به حرکت خود ادامه دهد، دنده را روی این حالت یا همان Drive بگذارید.

  • حرف N:

    اگر می‌خواهید ماشین را در حالت دنده خلاص قرار دهید، دنده باید روی این حرف که نشان از Neutral است، باشد.

  • حرف R:

    این حرف نشان از Reverse یا همان دنده عقب بوده که برای حرکت به سمت عقب، دنده باید روی این حالت قرار بگیرد.

    هنگام رانندگی با خودروهای گیربکس اتومات، حواستان به این چند نکته باشد

اگر می‌خواهید از فرسودگی و خراب شدن خودرو دنده اتومات‌تان جلوگیری کنید، باید حواستان به این چند نکته باشد:

  • از قرار دادن وضعیت دنده به حالت N در پشت چراغ قرمز خودداری کنید.

برخی براین باورند که قرار دادن ماشین در حالت دنده خلاص در پشت چراغ قرمز، به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از استهلاک گیربکس کمک می‌کند. در حالی که در خودروهایی با گیربکس اتومات، تغییر زیاد دنده از N به D استهلاک گیربکس را افزایش می‌دهد. بایستی خودر در حالت D بوده و پای‌تان را روی ترمز نگه دارید.

  • از فشردن پدال گاز قبل از قرار دادن دنده روی حالت D خودداری کنید.

اگر به تازگی خودرو دنده‌ای‌تان را با خودرو اتومات تعویض کرده‌اید، این کار را به دفعات انجام خواهید داد. در حالیکه به منظور مراقبت از گیربکس اتومات، می‌بایست هنگام حرکت پدال گاز را بفشارید.

  • در مسیرهای سرازیری، دنده را روی حالت خلاص قرار ندهید.

انجام این کار سبب خراب شدن گیربکس به دلیل با چالش مواجه شدن روانکاری قطعات گیربکس خواهد شد. علاوه براین می‎تواند باعث بروز حادثه نیز شود.

  • زمانی که خودرو در حال حرکت است، دنده را تعویض نکنید.

در نظر داشتن این مورد بسیار حائز اهمیت است. زیرا به مرور سبب خراب شدن گیربکس خواهد شد. باید برای تغییر دنده، ابتدا پدال ترمز را فشار داده و سپس دنده را عوض کنید.

  • زمانی دنده را روی حالت P قرار دهید که خودرو کاملا متوقف شده باشد.

قرار دادن خودرو در حالت پارک، باعث اتصال پین قفل کننده به شفت خروجی گیربکس خواهد بود. اگر خودرو در حال حرکت بوده و به این وضعیت تغییر داده شود، سبب شکستن پین خواهد شد.

اگر می‌خواهید روی سطوح شیبدار توقف کنید، ابتدا ترمز دستی را کشیده و سپس دنده را روی حالت پارک قرار دهید.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی:      بررسی علت چشمک زدن ساعت ماشین و رفع مشکل آن

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به برسی روش های مراقبت از گیربکس اتومات پرداختیم. اگر تجربه رانندگی با ماشین‌های گیربکس اتومات را داشته باشید، بدون شک می‌دانید رانندگی با این نوع از خودرو بسیار راحت‌تر خواهد بود. اما ماشین‌های گیربکس اتومات، از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و نسبت به تعمیر و نگهداری باید دقت بیشتری داشته باشید. با رانندگی صحیح و اصولی و همچنین سرویس‌های دوره‌ای، می توانید از عمر مفید این مدل از خودرو بهره مند شوید. 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *