مبدل کاتالیزور پراید کاتالیست 206 علائم خرابی کاتالیزور 206

مبدل کاتالیزور یا کاتالیست چیست؟

کاتالیست یا مبدل کاتالیزور یکی از اجزای سیستم اگزوز خودرو است و نقش بسیار مهمی دارد. خرابی کاتالیزور می‌ تواند مشکلاتی را برای موتور خودرو ایجاد کند. به همین دلیل بسیار مهم است که علائم خرابی کاتالیزور را بشناسید و به‌ موقع برای رفع آن اقدام کنید. در این مطلب درباره علائم و علت خرابی کاتالیزور و راه‌ های تشخیص آن صحبت خواهیم کرد. بازرگانی قطعات خودرو مشهد دارای با کیفیت ترین لوازم یدکی می باشد و شما را همراهی می کند.

مبدل کاتالیزور چیست؟

مبدل کاتالیستی قطعه ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند. البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود. طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند.

انواع مبدل‌ های کاتالیزور

انواع مختلفی از این قطعات وجود دارد. کاتالیزور دوراهی اکسیداسیون ساده برای تبدیل مونوکسید کربن، دی‌اکسید و هیدروکربن‌ ها به کربن دی‌ اکسید و آب بکار می‌رود. نمونه‌ های پیشرفته‌ تر سه‌راهی وجود دارند که در خودروهای مدرن‌ تر بکار رفته و علاوه بر واکنش‌ های بالا باعث کاهش آلایندگی نیتریک اکسید و نیتروژن دی‌ اکسید نیز می‌ شوند. خودروهای دیزلی معمولا دارای مبدل‌ های کاتالیزور مخصوصی هستند تا با آلایندگی خاص پیشرانه‌ های دیزلی همخوانی داشته باشند. این کاتالیزورهای اکسیداسیون دیزلی به‌ صورت منظم با تکنولوژی‌ های اگزوز همچون گردش گاز اگزوز و فیلترهای ذرات دیزلی همراه می‌ شوند تا دوده‌ ها را به دام انداخته و باعث کاهش آلایندگی شوند.

عمر مفید کاتالیست خودرو

بسیاری از شرکت‌ های تولیدی ادعا می‌ کنند که کاتالیست‌ها می‌توانند 100 هزار تا 150 هزار کیلومتر دوام بیاورند. این در حالی است که معمولا در واقعیت این طور نیست و کاتالیست‌ ها خیلی زودتر از آنچه باید از کار می‌ افتند. مخصوصا در کلان‌ شهرها که دائما پشت ترافیک گیر می‌ کنید. کاتالیست خودرو درواقع نوعی فیلتر است و فیلتر باید مرتب تعویض یا تمیز شود. مخصوصا اگر سیستم احتراق درست عمل نکند، عمر کاتالیست کوتاه می‌ شود.

مبدل کاتالیزور پراید کاتالیست 206 علائم خرابی کاتالیزور 206

دلایل خرابی کاتالیزور

برخی از دلایل خرابی کاتالیزور عبارت‌اند از:

عملکرد نادرست سیستم احتراق

اگر سیستم احتراق عملکرد بدی داشته باشد، مبدل کاتالیزور خراب می‌ شود. دلیلش این است که احتراق به‌ درستی صورت نمی‌گیرد و بدسوزی رخ می‌ دهد. در نتیجه، مخلوط سوخت به‌ طور ناقص می‌ سوزد. سوختن ناقص به تشکیل مقدار زیادی دوده می‌ انجامد که در مبدل جمع می‌شود. در این مرحله می‌ توان آن را تمیز کرد و مشکل را برطرف کرد. اما اگر به جایی برسد که سیم پیچ ذوب شود، دیگر تمیزکردن آن کمکی نخواهد کرد.

استفاده از سوخت کیفیت پایین

یکی دیگر از دلایل خرابی کاتالیزور استفاده از سوخت کم‌ کیفیت است. این سوخت‌ ها به‌ طور کامل نمی‌ سوزند و مابقی فرایند سوختن آنها در کلکتور و مستقیما در مبدل انجام می‌ شود. به همین دلیل ذرات ریز آنها فیلتر را مسدود می‌ کنند و هوا نمی‌ تواند از آن عبور کند.

کاتالیست بی کیفیت

اگر کاتالیست را تعویض کرده‌ اید و نوع بی‌ کیفیت یا تقلبی آن را خریده‌ اید، خیلی زود خراب می‌ شود یا اینکه بدعمل می‌ کند. برای مثال در کاتالیست تقلبی ممکن است قطر سلول‌ های آن کوچک‌ تر از اندازه معمول باشد. به این ترتیب حفره‌ ها خیلی سریع مسدود و خراب می‌ شوند.

 

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

مسدود شدن مبدل

اگر موتور به هر دلیلی بیش‌ ازحد روغن مصرف می‌ کند، در طی احتراق دود سیاه خورنده‌ ای تولید می‌ شود که همراه با پسماندهای احتراق وارد مبدل می‌ شود و روی آن اثر منفی می‌ گذارد.

علائم خرابی کاتالیزور

وقتی مبدل کاتالیزور مشکل پیدا می‌ کند، علائم و نشانه‌ هایی بروز می‌ دهد که با تشخیص به‌ موقع آن می‌ توانید از مشکلات دیگر جلوگیری کنید. برخی از علائم خرابی کاتالیست عبارتند از:

روشن‌ شدن چراغ چک

اگر سیستم رایانه اتومبیل هر گونه خطایی را در موتور تشخیص دهد، چراغ چک موتور را روشن می‌ کند و مشکل را به شما اطلاع می‌ دهد. ازآنجاکه مشکلات زیادی باعث روشن‌ شدن چراغ چک می‌ شوند برای اینکه بفهمید مشکل از کاتالیست است باید از اسکنر استفاده کنید و کد مربوط به آن را بخوانید.

افت‌ کردن قدرت خودرو

اگر کاتالیزور خودرو درست کار نکند، اتومبیل ممکن است دچار تکان‌ ها و لرزش ناگهانی شود و به آن اندازه که باید، کشش نداشته باشد. دلیلش این است که توان مبدل کاهش یافته است و به‌ دلیل تخریب‌ شدن و داغ‌ شدن سلول‌ ها و نیز مسدودشدن راه عبور گازهای اگزوز، موتور نمی‌ تواند به‌ خوبی تنفس کند. در نتیجه ماشین قدرت کافی ندارد و این را به‌ خوبی حس خواهید کرد.

مبدل کاتالیزور پراید کاتالیست 206 علائم خرابی کاتالیزور 206

شنیدن صداهای غیرطبیعی

اگر در دور موتور بالا یا هنگام استارت زدن صدای ضربه می‌ شنوید، به کاتالیست شک کنید. این زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های سرامیکی تجزیه می‌ شوند و ذرات آنها تحت‌ تاثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز به دیواره کاتالیزور برخورد می‌ کنند و این صدا آنقدری بلند هست که آن را بشنوید.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

اشکال در خروج گاز

اگر کف دستتان را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیست آن سالم است قرار دهید، حس خواهید کرد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد. دلیلش این است که دریچه‌ های خروجی به نوبت کار می‌ کنند. اگر حس می‌ کنید که جریان خروجی این گازها ضعیف است یا حالت موجی ندارد، سلول‌ های کاتالیست از بین رفته‌ اند. جهت ارتباط و دریافت لیست قیمت قطعات ایران خودرو می توانید با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *