موتور خودرو یکی از پر اهمیت ترین و مهمترین قطعات می باشد. همچنین شناخت موتور ماشین سبب می شود تا از انجام کارهایی که به قطعات آسیب وارد می کند دوری کنیم و باعث افزایش طول عمر آن شویم. می توان گفت اصلی ترین قطعه، موتور ماشین می باشد. به همین نسبت، تعمیرات آن هزینه و دردسر های بیشتری دارد. هرگونه اختلال در عملکرد موتور، میتواند باعث توقف کامل خودرو بشود. بنابراین شناخت کامل از اجزای موتور ماشین از جمله: میل لنگ موتور ماشین و… امری ضروری می باشد. همچنین انواع موتور خودرو در فروشگاه ها وجود دارد. ما در ادامه میخواهیم به معرفی این قطعات موتور خودرو بر اساس اهمیت شان بپردازیم، پس با ما همراه باشید. بازرگانی قطعات خودرو گندمی قطعات مهمی همچون موتور ماشین، اگزوز و … را با بهترین کیفیت برای شما ارائه می دهد.
اجزای موتور ماشین
موتور خودرو مانند هر قطعه دیگر از متصل شدن چندین قطعه شکل گرفته است. انواع موتور خودرو در بازار وجود دارد اما اجزای موتور ماشین ها مشترک است. قطعاتی که عملکرد صحیح همه آن ها در کنار هم به بازدهی کامل موتور منجر می شود، اما کوچکترین مشکل در کار هر کدام می تواند قطعات دیگر را دچار آسیب بکند. پس به قطعات موتور خودرو در ادامه می پردازیم.
بلوک سیلندر
اولین و اصلی ترین اجزای موتور ماشین همان بدنه یا تنه اصلی موتور است که آن را اصطلاحا بلوک سیلندر می نامند. این قطعه که از بخش های اصلی موتور محسوب میشود، نقش فونداسیون موتورهای احتراق داخلی را بازی می کند. چرا که سیلندرها، سرسیلندر، پیستون، شاتون، کارتل، رینگ و میل لنگ را در خود جای می دهد. از آن جا که عمل جرقه زنی و احتراق درون این بلوک انجام می شود باید مقاومت دمایی بالایی داشته باشد. بنابراین آن را از ریخته گری آلیاژی مانند آلومینیوم یا چدن می سازند. نکته مثبت در مودر بلوک سیلندر، استهلاک پایین این قطعه به دلیل مقاومت آن است.
سیلندر
فضای استوانه ای درون بلوک سیلندر است که فضای حرکت پیستون را فراهم می کند. سیلندر هسته مرکزی موتور ماشین محسوب می شود. جنس دیواره سیلندر برحسب جنس بلوک سیلندر آلومینیومی یا چدنی است. سیلندرها تعداد و آرایش های مختلفی در موتورهای گوناگون دارند و همین نحوه چیدمان آن ها کنار هم نوع موتور را مشخص می کند. این آرایش ها معمولا به سه دسته کلی تقسیم می شوند.
آرایش خطی
سیلندرها در این چینش در یک راستا و پشت هم قرار دارند. آرایش سیلندرها در تمام موتورهای 4 سیلندر خطی می باشد. به طور کلی موتور بسیاری از خودروهای امروزی همین آرایش خطی را دارند.
آرایش خطی زاویه دار
در این نوع سیلندرهای خطی با زاویه 15 تا 60 درجه نسبت به زاویه ی قائم قرار می گیرند. موتورهایی با این آرایش، به دلیل فضای مورب درون سیلندرها از مرکز ثقل پایین تری برخوردار می باشند.
آرایش خورجینی
در این مدل که آرایش V شکل نیز نامیده می شود. سیلندرها در دو ردیف خطی به شکل عدد 7 در مقابل هم قرار دارند. موتورهایی که دارای این آرایش هستند، عموما 12 سیلندر دارند.
سرسیلندر
همان طور که از نامش مشخص می شود دقیقا در بالای سیلندرها قرار دارد. همچنین این قطعه آلومینیومی بالای بلوک سیلندر قرار می گیرد و اتاقک احتراق، شمع ها و سوپاپ های دود و هوا را در خود نگه می دارد. بخاری آب و روغن هم که وظیفه خنک کردن اتاقک احتراق را بر عهده دارند در این قطعه تعبیه شدهاند. میل سوپاپ و منیفولد گاز و هوا هم در این قطعه قرار دارند. بنابراین سرسیلندر از اهمیت بسیاری در موتور برخوردار است. سرسیلندرها شامل سه دسته هستند: سرسیلندر تکی با سرمایش آبی، سرسیلندر تکی با سرمایش هوا، سرسیلندر چندتایی.
واشر سرسیلندر
این قطعه نیز اهمیت ویژه ای در اجزای موتور ماشین دارد. وظیفه آن عایق بندی سرسیلندر و بلوک سیلندر و اتصالات این دو است تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه موتور شود. همچنین از مخلوط شدن آب و روغن درون اتاقک احتراق نیز جلوگیری می کند. در نتیجه نیاز است که از متریالی با کیفیت مناسب برای وظیفه ای که بر عهده دارد ساخته شود. این قطعه جنسی از فولاد نسوز و با کیفیت است. البته به دلیل جلوگیری از آسیب های احتمالی به بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور ماشین، لازم است واشر سرسیلندر در زمان های مشخص تعویض شود.
بوش سیلندر
این قطعه استوانه ای از جنس فولادی یا چدنی است. جهت ایجاد محیطی مناسب برای حرکت پیستون درون سیلندر قرار دارد. بوش سیلندر درقسمتی که با رینگ های پیستون در تماس است دچار سایش می شود و لذا بعد از مدتی نیاز به تعویض داشته باشد. بوش سیلندر سه نوع دارد که عبارتند از:
بوش سیلندر آب گرد
این نوع بوش، به طور مستقیم با آب خنک کننده در تماس است و آب به دیواره آن ها که قطری حدود 7 تا 15 میلی متر دارند پاشیده می شود. برای جلوگیری از نفوذ آب به درون سیلندر و محفظه احتراق از رینگ های درزگیر برای عایق بندی کامل بوش های مرطوب استفاده می شود.
بوش سیلندر خشک
این بوش که قطر دیواره آن ها تنها چند میلی متر می باشد، مستقیم درون سیلندر پرس شده است. به دلیل عدم تماس با مایع خنک کننده در این نوع بوش، از رینگ، واشر و یا هیچ نوع درزگیر دیگری استفاده نمی شود. سوراخهای سیلندر در بلوک سیلندر برای جای دادن این نوع بوش، کمی بزرگ تر طراحی شده است.
بوش سیلندر شیاردار
این بوش ها در سیلندرهای شیاردار استفاده می شوند و عامل خنک کننده در آن ها هوا است.
واتر پمپ
این قطعه که پولی پمپ آب نیز نامیده می شود جزوی از سیستم خنککننده خودرو می باشد. وظیفه آن تنظیم دمای موتور به وسیله جریان مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش را بر عهده دارد. این قطعه همین آب را در میان رادیاتور و بلوک سیلندر به گردش در میآورد. این کار در مدتی که موتور در حرکت است و دمای آن در اثر احتراق مداوم بسیار بالا رفته است، مانع از جوش آوردن آن می شود. همچنین هنگام سرد بودن موتور، کمک می کند تا دمای آن هرچه سریع تر به گرمای مورد نیاز برسد. درصورت کار کردن موتور با دمای پایین، اصطکاک قطعات بیشتر شده و دچار فرسودگی می شوند.
پیستون
از اجزای موتور ماشین می توان به پیستون اشاره کرد. پیستون را بخش متحرک درون سیلندر می گویند. حرکت بالا به پایین پیستون عمل جرقه زنی و احتراق را تکمیل می کند. همچنین موجب انبساط گازهای ناشی از احتراق می شود. در حقیقت 4 مرحله موتورهای احتراق داخلی با توجه به حرکت همین پیستون صورت می گیرد. این قطعه انرژی حاصل از احتراق گازهای منبسط شده درون سیلندر را توسط میل رابط به میل لنگ منتقل می کند. این قطعه معمولا از جنس چدن یا فولاد ریختهگری یا آلومینیوم است. نمونه آلومینیومی، راندمان موتور را به دلیل وزن کم و پایین آوردن توازن وزنی آن بالاتر می برد. در نتیجه شتاب موتور را نیز افزایش می دهد. همچنین این نوع پیستون ها حرارت بهتری را انتقال می دهند. قطعه بعدی میل لنگ موتور ماشین است.
میل لنگ موتور ماشین
میل لنگ حرکت خطی پیستون را تبدیل به حرکت چرخشی می کند. در حقیقت نیروی حاصل از حرکت رفت و برگشت پیستون ها قادر به چرخش درآوردن چرخ ها نیست، بلکه این حرکت دورانی میل لنگ موتور ماشین است که چرخ ها را به حرکت درمی آورد. میل لنگ توسط یاتاقان بر بلوک سیلندر قرار می گیرد. میل لنگ همچنین نیروی لازم برای چرخش دینام، پمپ هیدرولیک فرمان، پمپ روغن، کمپرسور کولر و واتر پمپ را نیز تامین می کند. همچنین توسط تسمه، میل سوپاپ یا دنده میل بادامک به آن ها منتقل می شود. ضمن به اینکه اگر روغن کافی به یاتاقان نرسد، میل لنگ موتور ماشین خشک کار می کند و دچار آسیب خواهد شد. این آسیب را در میل لنگ موتور ماشین به اصطلاح یاتاقان زدن نیز می گویند.
کارتر موتور ماشین
کارتر موتور ماشین به محفظه ای گفته می شود که میللنگ در آن قرار دارد. کارتر بزرگترین محفظه درون موتور را تشکیل می دهد و از میللنگ و شاتون محافظت می کند. کف کارتر موتور ماشین دارای مخزنی است که روغن داغ خارج شده از موتور درون آن جمع شده و برای بازگشت به موتور خودرو خنک می شود. پمپ روغن نیز درون کارتر موتور ماشین قرار دارد که روغن موتور را به سمت میللنگ و دیگر قسمت های موتور پمپ می کند. کارتر موتور ماشین بسیار مهم می باشد و در خرید آن باید دقت شود.
میل سوپاپ یا میل بادامک
باز و بسته شدن سوپاپ های موتور ماشین توسط میل سوپاپ ها انجام می شود. زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها نیز بر عهده میل بادامک است. تنظیم این زمان بندی با اتصالی که توسط تسمه تایم بین میل بادامک و میل لنگ برقرار شده است صورت می گیرد.
شمع
عمل جرقه زنی برای ایجاد احتراق درون سیلندرها توسط شمع صورت میگیرد. شمع ها معمولا روی سرسیلندر قرار می گیرند. جهت اطلاعات بیشتر از شمع خودرو می توانید به مقاله نحوه کار شمع خودرو مراجعه کنید.
تسمه تایم
این قطعه حیاتی زمان بندی حرکت سوپاپها را کنترل می کند و گاهی با چرخ دنده یا زنجیرتایم جایگزین می شود. تسمه تایم که از جنس لاستیک و دندانه دار طراحی شده به میل لنگ و میل سوپاپ متصل است و این دو را همزمان با هم حرکت می دهد.
فلایویل
از دیگر قطعات موتور خودرو فلایویل است. فلایویل قطعه ای بشقابی شکل و سنگین است که وظیفه انتقال نیرو به گیربکس را بر عهده دارد. فلایویل این کار را به وسیله دیسک و صفحه که روی آن نصب است انجام می دهد.
شاتون
این قطعه اهرمی شکل، وظیفه برقراری اتصال میل لنگ و پیستون را بر عهده دارد. یاتاقان میللنگ بین این دو قرار دارد و مانع ایجاد اصطکاک بین آن ها می شود.
خرید موتور ماشین
برای خرید موتور ماشین باید استانداردهای آن را بررسی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. تولیدی قطعات خودرو گندمی، نمایندگی لوازم یدکی ایران خودرو در مشهد با کیفیت ترین قطعات خودرو را برای شما فراهم می کند. از جمله موتور های موجود در گندمی میتوان به موتور xu7 اشاره کرد
همچنین یکی از قطعاتی که در ماشین های دفرانسیل عقب مورد استفاده قرار میگرد جهت حرکت کردن میل گاردن است .