علت گیر کردن سوئیچ ماشین

علت گیر کردن سوئیچ ماشین و روش های بیرون آوردن آن

اگر شما هم تجربه رانندگی داشته باشید، ممکن است با گیر کردن سوئیچ ماشین داخل استارت مواجه شده باشید. همین ابتدای مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت رو به رو شدن با گیر کردن سوئیچ، مهم‌ترین اصل، حفظ خونسردی‌تان خواهد بود؛ چراکه علت این اتفاق می‌تواند به اندازه کثیف بودن سوئیچ ساده بوده یا اینکه تا خرابی سر سیلندر پیچیده باشد. در ادامه این مقاله به بررسی علت این اتفاق و روش‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

قرار ندادن ماشین در حالت پارک یا دنده خلاص، اولین علت گیر کردن سوئیچ

تولیدکنندگان ماشین‌های گیربکس اتوماتیک، ایمنی سایر افراد را در نظر گرفته اند. به همین خاطر برای اینکه به راننده یادآور شوند باید قبل از ترک خودرو، آن را در حالت پارک یا خلاص قرار دهد. با این کار از به حرکت درآمدن خود به خودی ماشین، جلوگیری خواهد شد. پس بعد از اینکه این وضعیت را بررسی کردید، می‌توانید سوئیچ را از استارت به راحتی خارج کنید.

درست خاموش نکردن ماشین، دیگر علت گیر کردن سوئیچ

کافیست نگاهی به قسمت‌های مختلف ثبت شده روی استارت بیندازید؛ آنگاه متوجه خواهید شد که روی دایره اطراف استارت، کلمه Lock حک شده است. بنابراین بعد از خاموش کردن خودرو بایستی سوئیچ را روی این گزینه قرار دهید. همانطور که می‌دانید تا زمانی که ماشین روشن باشد، نمی‌توانید سوئیچ را از آن خارج کنید؛ پس با قرار دادن کلید روی Lock به راحتی می‌توانید مشکل گیر کردن سوئیچ ماشین را برطرف کنید.

برای جلوگیری از گیر کردن سوئیچ ماشین، وضعیت فرمان را بررسی کنید

ممکن است شما دو مرحله قبلی را بررسی کرده باشید اما همچنان با مشکل گیر کردن سوئیچ داخل خودرو مواجه شوید. نکته‌ی دیگری را که خودتان می‌توانید با بررسی آن، این چالش را برطرف کنید، چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست است. اگر در زمان چرخش فرمان، با مقاومت آن رو به رو شدید، این احتمال وجود دارد که سیستم قفل فرمان را فعال کرده باشید.

این سیستم به منظور جلوگیری از حرکت خودرو طراحی شده تا حرکت آن همزمان با قرار دادن سوئیچ داخل استارت باشد. برای برطرف کردن این مشکل، فرمان را کمی به سمت چپ و راست چرخانده و با فشار جزئی روی سوئیچ، قفل فرمان باز خواهد شد.

گیر کردن سوئیچ ماشین ممکن است به دلیل مسدود شدن سوراخ استارت باشد

حفره‌ای که در آن سوئیچ قرار می‌گیرد، ممکن است به واسطه موارد زیادی مسدود شود. غفلت کردن از این جایگاه شما را با گیر کردن سوئیچ خودرو مواجه خواهد کرد. این سوراخ معمولا در اثر گرد و غبار جرم گرفته و خارج کردن کلید را غیر ممکن می‌سازد.

در صورتی با چنین مشکلی روبه رو شدید، سوئیچ را به آرامی چندین بار بچرخانید تا با خارج شدن گرد و غبار، به راحتی بتوانید سوئیچ را بیرون بیاورید. گاهی هیچکدام از این روش‌ها جوابگو نیست؛ بنابراین می‌توان با استفاده از اسپری روان کننده یا قوطی حاوی هوای فشرده، مشکل را برطرف کرد. اگر بازهم چالش برطرف نشد، مراجعه به کلیدساز آخرین راه حل خواهد بود.

هنگام گیر کردن سوئیچ خودرو از سالم بودن آن مطمئن شوید

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از کلید کپی به جای کلید اصلی استفاده کنند؛ به همین خاطر ممکن است با شکستن کلید در استارت رو به رو شوند. چرا که کلیدهای کپی، استقامت نسخه اصلی را نداشته و بیشتر مستعد شکسته شدن هستند. هرچند کلیدهای اصلی نیز در طولانی مدت مستهلک شده و استقامت خود را از دست خواهند داد. برای جلوگیری از این اتفاق بایستی سوئیچ را بررسی کرده تا در صورت وجود ترک یا شکستگی، نسبت به تعمیر آن اقدامات لازم انجام شود.

شاید هم با چرخاندن سوییچ، کلید در استارت بشکند؛ در این شرایط لازم است به آرامی کلید را خارج کنید، اگر موفق به بیرون آوردن کلید شکسته نشدید، با مراجعه به کلید ساز مشکل را برطرف کنید.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :              دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو چیست ؟

خراب بودن باتری؛ دیگر دلیل گیر کردن سوئیچ خودرو

در ماشین‌های هوشمند امروزی که دارای سیستمی امنیتی هستند، در صورتی که برق کافی به کامپیوتر نرسد، سوئیچ قفل خواهد شد. به این خاطر که استفاده غیرمجاز از ماشین نشود. با توجه به این نکته می‌توانید از عملکرد صحیح باتری ماشین اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی این مورد می‌توان از ولت متر کمک گرفت تا میزان انرژی باتری تعیین شود. یا اینکه چراغ‌های جلو ماشین را روشن کنید؛ اگر چراغ‌ها روشن نشدند، باتری تمام شده است.

برای برطرف کردن مشکل گیر کردن سوئیچ ماشین چکار باید کرد؟

در بسیاری از موارد استفاده از روان کننده‌های موجود در بازار می‌توانند کمک کننده باشند. به این روش که مقداری از آن را روی سوئیچ اسپری کرده تا کلید به راحتی خارج شود. اما این احتمال وجود دارد که مشکل برطرف نشود؛ بنابراین لازم است تعویض سیلندر (مغزی) سوئیچ را انجام دهید. پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت این موضوع، مشکل را با تعمیرکار در میان بگذارید تا بتواند به درستی آن را برطرف کند.

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به علت گیر کردن سوئیچ ماشین و روش‌های برطرف کردن آن پرداختیم. اشاره به این مورد داشتیم که این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند خراب بودن باتری، مسدود شدن سوراخ سوئیچ، شکستن کلید، وضعیت نامناسب فرمان، درست خاموش نکردن ماشین، قرار ندادن ماشین در حالت دنده خلاص و خاموش کردن آن در همان حالت و… باشد.

 در پایان هم چند راهکار برای تعمیر و برطرف کردن این مشکل آوردیم و پیشنهاد کردیم به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و آسیب رساندن به قسمت‌های مختلف خودرو، باید تعمیر آن را به تعمیرکاری متخصص بسپارید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *