علت سیاه شدن روغن موتور پژو سمند قیر شدن روغن موتور

علت سیاه شدن روغن موتور خودرو چیست؟

معمولا روغن موتور خودروها باید حدود 11 هزار کیلومتر دوام بیاورد. اما گاهی میله اندازه‌ گیری روغن را که بیرون می‌ آورید، می‌ بینید رنگ روغن قهوه‌ ای تیره، سیاه یا شیری شده است، علی‌ رغم اینکه جدیدا عوضش کرده‌ اید. البته برخی تغییرات روغن موتور کاملا طبیعی هستند. اما اگر روغن با خاک و شن مخلوط شده باشد یا رنگش سیاه شده باشد، بر عملکرد خودرو تأثیر منفی می‌ گذارد و شاید دلیل سیاه شدن روغن موتور نیز باشد. در این دسته از مقالات خودرویی لوازم جانبی ماشین با علت سیاه شدن روغن موتور خودرو و بهترین زمان تعویض آن آشنا خواهید شد.

علائم سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور تمیز، کهربایی‌ رنگ است اما اگر کثیف شود، سیاه می‌ شود. کثیفی، دوده و سایر ناخالصی‌ ها باعث غلیظ شدن روغن می‌ شوند. برای اطلاع از سطح روغن و رنگ آن، می‌ توانید از میله اندازه‌ گیری استفاده کنید. اگر روغن تیره و غلیظ باشد، باید هرچه زودتر آن را عوض کنید. در حقیقت تعویض روغن یکی از کارهایی است که باید به‌ صورت مرتب و دوره‌ ای انجام دهید. این کار باعث بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور خودرو می‌ شود. سوال اینجاست که به‌ جز بررسی با میله اندازه‌ گیری، از کجا باید متوجه شوید روغن موتور کثیف شده است؟ کثیف شدن روغن موتور با نشانه‌ ها و تغییراتی در کارکرد موتور و … همراه است که دلیل سیاه شدن روغن موتور را بررسی می کنیم.

ناک زدن موتور

روغن موتور با ایجاد سطحی لغزنده از ساییدگی فلزها با هم جلوگیری می‌ کند. اگر روغن موتور کثیف باشد، نمی‌ تواند چنین عملکردی داشته باشد. درنتیجه فلزها با هم برخورد می‌ کنند و موتور صدایی تق‌ تق‌ مانند تولید می‌ کند که اصطلاحا به آن ناک زدن موتور می‌ گویند. هروقت صداهای بلندی مانند خش‌ خش، کوبیدن و تق‌ تق در موتور شنیدید، حتما روغن موتور را بررسی کنید تا از آسیب شدید به موتور جلوگیری کنید.

روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک روی داشبورد، نشان‌ دهنده مشکلی در خودروی شماست. هنگامی که چراغ تعویض روغن را می‌ بینید، باید سریع خودرو را پارک و سطح و رنگ روغن موتور را بررسی کنید. لطفا این علامت هشدار را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است منجر به آسیب موتور و تعمیرات پرهزینه شود.

بوی روغن در کابین

بوی روغن مخلوط با بوی دود اگزوز یا گاز به این معنی است که موتور خودرو بیش‌ از حد گرم شده و روغن نشت کرده است. لطفا قبل از اینکه وسیله نقلیه‌ تان آسیب ببیند یا آتش‌ سوزی شود، مشکل داغ شدن بیش‌ از حد موتور را سریعا برطرف کنید.

خروج دود از اگزوز

خروج دود از اگزوز ماشین یکی دیگر از علائم سیاه شدن روغن موتور است. البته خارج شدن دود از اگزوز می‌ تواند به معنای نشت روغن یا نقص موتور هم باشد. برای اطلاع دقیق از مشکل و رفع آن، باید به مکانیک باتجربه مراجعه کنید.

علت سیاه شدن روغن موتور پژو سمند قیر شدن روغن موتور

علت سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور ترکیبی از روغن، روان‌کننده‌ هایی برای جلوگیری از اصطکاک و موادی برای جلوگیری از خوردگی موتور است. این ترکیبات باعث می‌ شوند خودرو بتواند به‌ خوبی کار کند. به‌ طور معمول روغن موتوری که تازه تعویض شده است، کهربایی‌ رنگ و شفاف است. اما با گذر زمان و تماس با اجزای گرم و اصطکاک با آنها، دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می‌ شود. مثلا احتراق باعث از دست‌ رفتن غلظت و خاصیت روغن و تیره شدن آن می‌ شود. همچنین بر گران‌ روی، روان‌ کاری و خاصیت ضدزنگی آن تأثیر می‌ گذارد. البته این فرایند معمولا 3-6 ماه طول می‌ کشد، به همین دلیل است که توصیه می‌ شود روغن موتور را به‌ صورت دوره‌ ای تعویض کنید.

داغ شدن بیش‌ از حد موتور

گرما یکی از عوامل اصلی تجزیه روغن موتور است. موتور در شرایط عادی در دمایی بین 200 تا 230 درجه کار می‌ کند. اما گاهی موتور بیش‌ از حد گرم می‌ شود و دمای آن بسیار بالاتر می‌ رود. این گرمای شدید با تاثیر بر مولکول‌ های بزرگتر روغن و شکستن آنها، به‌ طور مستقیم باعث کاهش خاصیت گران روی روغن موتور می‌ شود. پس این مورد علت سیاه شدن روغن موتور می باشد.

رفتگی فیلتر روغن

روغن موتور از فیلتر روغن عبور می‌ کند تا ذراتی که در حین عبور از اجزای موتور در آن معلق شده‌ اند، جدا شوند و روغن بتواند در هر چرخه به‌ خوبی اجزای موتور را روانکاری کند. فیلتر روغن با دفع ذرات معلق روغن از موتور محافظت می‌ کند. اما با گذشت زمان کارایی آن برای انجام این کار کم می‌ شود و آلودگی‌ ها و مواد کثیف در روغن جمع می‌ شوند. به همین دلیل است که باید با هر تعویض روغن، فیلتر را هم عوض کنید. فیلتر روغنی که با کثیفی اشباع شده است، نه‌ تنها روغن را کثیف می‌ کند، بلکه مانع رسیدن آن به قطعات متحرک موتور می‌ شود. این کار اغلب باعث خفه شدن موتور می‌ شود و اگر فیلتر روغن فورا تعویض نشود، ممکن است به موتور آسیب برسد.

زمان درست تعویض روغن

همانطور که بالاتر گفته شد، فواصل تعویض روغن برای همه خودروها یکسان نیست و بسته به سن خودرو، نوع روغن و شرایط محیطی که در آن رانندگی می‌ کنید، می‌ تواند برای هر خودرو متفاوت باشد. تعویض روغن موتور در هر 4800 کیلومتر، قابل‌ قبول است. امروزه بسیاری از خودروسازان فواصل تعویض روغن را بین 8000 تا 12 هزار کیلومتر توصیه کرده‌ اند. همچنین، اگر خودروی شما به روغن تمام مصنوعی نیاز داشته باشد، حتی تا 24 هزار کیلومتر تعویض روغن لازم ندارد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید از قیمت قطعات ماشین ایساکو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *