علت خرابی سانروف

علت خرابی سانروف و روش های تعمیر آن

یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که روی مدل‌های جدید خودرو قرار می‌گیرد، سانروف است. در واقع کاربران ماشین‌های دارای سانروف را انتخاب می‌کنند تا علاوه بر ظاهر شیک و لاکچری‌اش، از نور طبیعی و هوای آزاد حین رانندگی بهره‌مند شوند. اما این قطعه هم مانند سایر قسمت‌های خودرو، ممکن است با مشکلاتی روبه رو شود. به همین خاطر در ادامه به علت خرابی سانروف و روش‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

نشتی داشتن سانروف و نفوذ آب به داخل کابین

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که خودروهای دارای سان روف با آن روبه رو خواهندشد، نشتی آب باران یا شستشو است. این مشکل بیشتر به دلیل گرفتگی یا کثیف بودن کانال‌های زهکشی به وجود می‌آید. 

به این خاطر که با گذشت زمان، خاک، زباله، گرد و خاک و… مسیر خروجی آب را مسدود کرده و آب وارد خودرو خواهدشد. اصلی‌ترین راه‌حل آن، تمیز کردن کانال‌های زهکشی خواهد بود که می‌تواند مشکل را برطرف کند.

خراب شدن موتور سانروف 

موتور سانروف وظیفه باز و بسته کردن آن را به عهده دارد. اگر موتور با مشکلاتی نظیر سوختگی موتور، آسیب دیدگی سیم کشی یا معیوب بودن ماژول رو به رو شود سانروف باز و بسته نخواهدشد.

 برای تعمیر آن لازم است موتور و اتصالات الکتریکی را بررسی کرده تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض انجام شود. به یاد داشته باشید که این کار بسیار تخصصی بوده و بایستی از تعمیرکاری متخصص کمک بگیرید.

گیر کردن سانروف

شل شدن پیچ و مهره یا مسدود شدن درز سانروف دیگر دلیل باز یا بسته نشدن این قطعه است. در اولین مرحله باید مسیر سانروف، لولاها و ریل‌ها را بررسی کرده  تا درصورت ساییده شدن، تعویض شوند. می‌توانید برای عملکرد روان و کاهش اصطکاک، از روان کننده‌های مناسب سیلیکون استفاده کنید.

 ممکن است سانروف تراز نبوده یا گیر کرده باشد؛ باید پیچ قاب‌ها را باز کرده، شیشه را تنظیم و آن را باز و بسته کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید شیشه به درستی روی ریل‌ها حرکت کرده و تراز شده، پیچ‌ها را ببندید.

عمل نکردن دکمه کنترل سانروف

سانروف به واسطه دکمه‌ای که داخل کابین قرار گرفته باز و بسته می‌شود. اگر سوئیچ آن خراب شده باشد، سانروف حرکت نخواهد کرد. بهتر است برای برطرف کردن این مشکل به تعمیرکاری متخصص مراجعه کنید.

خراب شدن بادگیر سانروف

بادگیرهای سانروف به منظور کاهش صدای باد برای خودرو طراحی شده‌اند. اما گاهی اوقات این بادگیرها صدایی ناخوشایند ایجاد کرده و نیازمند تعمیر هستند. پیشنهاد می‌شود تعمیر آن را به تعمیر کاری متخصص بسپارید.

خراب شدن عایق سانروف

درزگیرهای لاستیکی هوای سانروف، وظیفه جلوگیری از نشت آب به داخل کابین را به عهده دارند. اما با گذشت زمان و قرار گرفتن آن‌ها در معرض نورخورشید، فرسوده خواهندشد. 

در صورتی که با نشتی آب به داخل کابین مواجه شدید، باید نوارهای درزگیر را تعویض کنید. توجه داشته باشید که قبل از شروع تعمیر، ملاحظات ایمنی را در نظر گرفته و سیستم برق خودرو را قطع کنید.

اجزای اصلی سانروف را بشناسید

برای اینکه بتوانید مشکل سانروف خودرو را بیان کنید، قبل از هرموردی باید قطعات و اجزای اصلی سانروف را بشناسید. سانروف در تمامی خودرو دارای اجزایی مشترک بوده که هرکدام وظیفه‌ای به عهده دارند. در ادامه به آن می‌پردازیم:

شیشه سانروف: شیشه سانروف را معمولا از جنس شیشه سکوریت درنظر گرفته که از مقاومت کافی برخوردار است.

قاب سانروف: قاب سانروف معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته شده و شیشه سانروف را احاطه می‌کند.

مسیرها و ریل‌های سانروف: شیشه سانروف با فشار دادن دکمه، روی مسیرها و ریل‌ها حرکت می‌کنند.

نوارها و عایق‌های سانروف: نوارها و عایق‌های سانروف معمولا از لاستیک ساخته شده و اطراف لبه‌های آن را فرا می‌گیرد. این قطعات وظیفه جلوگیری ورود آب به داخل اتاق ماشین را به عهده دارد.

موتور سانروف: موتور سانروف با کمک دکمه‌ای که داخل کابین قرار دارد، فعال می‌شود. به بیانی دیگر با فشردن دکمه، این موتور است که باعث باز یا بسته شدن سانروف می‌شود.

ماژول کنترل سانروف: ماژول قطعه ایست که سیگنال‌های ارسالی کلید را تفسیر کرده و عملکرد موتور سانروف را با سایر سیستم‌ها هماهنگ می‌کند.

سیستم زهکشی سانروف: اصلی‌ترین وظیفه سیستم زهکشی در سانروف، جلوگیری از نفوذ آب به داخل کابین از طریق هدایت آن به سمت پایین خودرو است.

بادگیر سانروف: بادگیر را در بعضی از مدل‌های خودروهای دارای سانروف می‌بینید. با باز شدن سانروف، صدای باد هنگام رانندگی کاهش پیدا می‌کند.

چگونه سانروف ماشین را ریست کنیم؟

نحوه ریست کردن سانروف ماشین در همه مدل‌ها یکسان نیست. اما بازهم مسیری که باید برای ریست شدن سانروف طی شود، در بسیاری از ماشین‌ها یکسان است؛ بنابراین می‌توانید مرحله به مرحله مانند زیر عمل کنید:

  1. به عنوان اولین قدم باید درب سانروف را ببندید.
  2. مجدد دکمه سانروف را نگه داشته تا مقداری حرکت کند. بهتراست دکمه را 5 تا 10 ثانیه نگهداشته و با شروع حرکت سانروف، آن را رها کنید.
  3. بعد از گذشت 3 ثانیه، دکمه را نگه داشته تا سانروف بسته و دوباره باز شود. سپس با بسته شدن مجدد سانروف، دکمه را رها کنید.

درصورتی که با ریست کردن سانروف آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مطالعه دفترچه راهنما، به نمایندگی مراجعه کرده و از متخصصین کمک بگیرید.

کلام پایانی

برای آن دست از افرادی که علاقه بسیاری به ماشین دارند، خرید خودروهایی با امکاناتی جدید همیشه یکی از جذاب‌ترین‌ها خواهدبود. معمولا با ورود ماشین‌هایی با آپشن‌های خاص، این افراد جزئی از اولین‌ها برای خرید هستند. در میان این امکانات می‌توان به سانروف خودرو اشاره داشت که امروزه در تولیدات داخلی و خارجی به چشم می‌خورد. 

به همین خاطر در این مقاله به بررسی علت خراب شدن سانروف و نحوه ریست کردن آن پرداختیم. با وجود اینکه به روش‌های تعمیر آن نیز اشاره کردیم، اما بازهم پیشنهاد می‌کنیم تعمیر آن را به تعمیرکاری متخصص بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *