انواع طبق خودرو ساینا خرابی طبق ماشین 206 بوش طبق پژو

طبق خودرو چیست؟

طبق خودرو قطعه‌ی فلزی خودروست که از دو سر بوش‌ های محوری دارد. از یک سر به شاسی خودرو از سر دیگر به قطعات متحرک سیستم متصل میشود. نقش اصلی و وظیفه طبق خودرو اتصال شاسی ماشین به قطعات سیستم تعلیق است. در این مطلب از ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو، شما را با خرابی طبق خودرو و بوش طبق آشنا خواهیم کرد.

طبق خودرو چیست ؟

شاخصه اصلی سیستم تعلیق خودرو با تمام اجزا و قطعاتش، متحرک بودن همه این بخش‌ هاست. به این ترتیب که این قطعات متحرک سیستم تعلیق، با حرکت متداول طولی، عرضی و دورانی خود ارتعاشات و ضربات ناشی از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را جذب می‌ کنند تا شاسی که قطعه‌ ای ثابت و انعطاف‌ ناپذیر و سخت است، دچار تنش نشود. در واقع شاسی به‌ دلیل یک‌ تکه و غیرمتحرک بودنش، در چنین مسیرهایی دچار کوبش و لرزش بسیار می‌ شود اما، سیستم تعلیق از انتقال این ضربات به شاسی ممانعت می‌کند. در نتیجه این سیستم نیاز به یک رابط مخصوص دارد که اتصالش را با شاسی برقرار کند. این رابط که یکی از اجزای سیستم تعلیق است، طبق نام دارد.

 

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

وظیفه طبق چیست؟

وظیفه طبق اتصال بخش ثابت خودرو یعنی شاسی را با سیستم متحرک تعلیق برقرار می‌ کند. بنابراین باید از قدرت و استحکام لازم برخوردار باشد. چرا که تحت فشار و نیروی بسیاری قرار می‌ گیرد. این قطعه فلزی ضمن برقراری اتصال شاسی به سیستم تعلیق، نیروهای عرضی وارده به جاده را نیز دفع می‌ کند و مانع از انتقال آنها به شاسی می‌ شود.

ساختار طبق خودرو

طبق خودرو یا بازوی کنترل آن که قطعه‌ ای فلزی و ساخته‌ شده از آلیاژ فولاد مستحکم است، عموما به شکل حرف A انگلیسی یا به‌ اصطلاح جناغی ساخته می‌ شود. به این ترتیب دارای دو محور و یک رأس است. دو محور طبق دارای بوش‌ های مخصوص لاستیکی است که به بوش طبق معروف هستند. این بوش‌ ها که درون یک بوش فلزی قرار گرفته‌ اند وسیله اتصال طبق به شاسی هستند. رأس طبق نیز محل اتصال آن به سیستم تعلیق است که این اتصال از طریق سیبک برقرار می‌ شود. در ادامه طبق به سگ‌ دست و میل موج‌ گیر متصل شده تا اصلی‌ ترین اجزای سیستم تعلیق در کنار هم قرار بگیرند.

انواع طبق خودرو ساینا خرابی طبق ماشین 206 بوش طبق پژو

هر خودرو چند طبق دارد؟

خودروسازان مختلف بسته به سیستم تعلیق و محل محور محرک (جلو یا عقب) می‌ توانند تعداد استفاده از طبق را به حداقل یا حداکثر برسانند. در بعضی خودروها به‌ واسطه استفاده از سیستم تعلیق هوشمند، دیگر نیازی به استفاده از طبق نیست و در بعضی دیگر به دلیل استفاده از یک نوع سیستم تعلیق دیگر استفاده از طبق ماشین در محورهای جلو و عقب لازم است. در خودروهای امروزی با توجه به گسترش استفاده از سیستم فنر و کمک‌ فنر یکپارچه، استفاده از طبق بالا چندان لزومی ندارد و اکثر خودروها تنها طبق پایین دارند.

نشانه‌ های خرابی طبق

ازآنجایی‌ که طبق اصلا در چشم راننده نیست، عموما رانندگان از مشکلات آن خبر ندارند و این مشکلات را تا زمانی با خود می‌ کشند که نهایتا به حادثه منجر می‌ شود. اصلی‌ ترین و شایع‌ ترین نشانه خرابی طبق ماشین، صدای تق ‌‎تق و جیرجیر در جلوبندی است. بوش‌ های پلاستیکی و فلزی طبق وقتی به‌ مرور زمان مستهلک می‌ شوند، سروصدا می‌ کنند. اگر به این سروصداها بی‌ توجهی شود ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگ‌ تری در خودرو شود.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

دلایل خرابی طبق

اگر با سرعت‌ بالا روی دست‌انداز بروید، اگر با شتاب در چاله بیافتید، اگر رانندگی غیراصولی انجام دهید و هر کار دیگری که خارج از اصول صحیح رانندگی است انجام دهید، می‌ تواند برای سیستم جلوبندی و به‌ خصوص طبق و پلوس تهدید به‌ حساب بیاید. طبق درواقع سپر بلای جلوبندی است. اگر هر فشاری به سیستم وارد شود، توسط طبق دفع می‌ شود اما اگر فشار بیش‌ ازحد مجاز باشد، طبق آسیب‌ دیده و ممکن است ببرد. بریده شدن طبق از آن دسته اتفاقاتی است که اگر در هرجایی برای خودرو بیافتد. توان حرکت را از آن گرفته و تنها راه حمل آن تا تعمیرگاه بکسل خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *