شیفتر پشت فرمان 206 دنا پدال شیفتر خودرو 206 چیست شیفتر دنده اتوماتیک 206

شیفتر پشت فرمان در چه خودروهایی استفاده می شود؟

استفاده از گیربکس اتوماتیک و پیشرفت آن‌ ها و افزایش تنوعشان یکی از فعالیت‌ هایی است که در رانندگی باعث کارایی می شود. به‌ این ترتیب که این گیربکس‌ ها دردسر راننده را برای تعویض دنده و گرفتن مداوم پدال صفحه کلاچ کمتر کرده و البته تا حدی به بازده بیشتر موتور و اجزای فنی خودرو کمک می‌ کند. البته کمک به بازده بیشتر به نوع گیربکس اتوماتیک و کیفیت ساخت و هماهنگی‌ اش با موتور بستگی بسیاری دارد تا شیفتر دنده اتوماتیک بهتر استفاده شود. در این بین شیفتر خودرو فرمان، یکی از تکنولوژی‌ های مورد استفاده در گیربکس‌ های اتوماتیک است که تأثیر مستقیمی در افزایش بازده موتور و تأمین راحتی بیشتر راننده دارد. در ادامه فروشگاه لوازم یدکی مشهد پژو با سایت گندمی درباره دنده پشت فرمان یا پدال شیفتر بیشتر بررسی خواهد کرد.

شیفتر چیست؟

شیفتر یا دنده پشت فرمان در اتومبیل‌ های دارای گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیربکس‌ های اتوماتیک امکان تعویض دنده به صورت اتوماتیک را در اختیار راننده قرار می‌ دهند. پدال‌ های شیفتر خودرو به صورت جفت بر روی اتومبیل نصب می‌ شوند که یکی برای زیاد کردن دنده و دیگری برای کم کردن دنده به کار می‌ رود. محل قرار گیری شیفتر دنده پشت فرمان خودرو است تا دسترسی راننده به آن آسان باشد و تعویض دنده به راحتی انجام شود. به کار‌گیری این نوع دنده‌ ها ابتدا در خودروهای اسپرت و سریع بود اما امروزه شاهد رواج آن در خودروهای معمولی هستیم.

شیفتر پشت فرمان در چه خودروهایی مناسب می باشد؟

شاید تصور کنید که تولید و به کارگیری دنده های پشت فرمان تنها به دلیل راحتی رانندگان و کم کردن زمان تعویض بود، اما قطعا این موضوع نمی تواند تنها دلیل تولید کنندگان برای استفاده از این قطعه باشد. در حقیقت دلیل استفاده از آن در این بود که به کمک این قطعه بتوانند از افت کردن دور موتور در زمان های تعویض کردن دنده ها جلوگیری کنند و در نتیجه نیروی موتور خودرو به صورت کمتری استفاده می شود.

شیفتر پشت فرمان 206 دنا پدال شیفتر خودرو 206 چیست شیفتر دنده اتوماتیک 206

نحوه عملکرد شیفتر فرمان

برای به‌ کارگیری آن‌ ها ابتدا باید حالت تعویض دستی یا منوال گیربکس اتوماتیک را فعال و سپس از دسته یا شیفتر مورد نظر برای تعویض دنده استفاده کرد. معمولا پدال شیفتر سمت راست برای افزایش ضریب دنده و پدل شیفتر سمت چپ هم به منظور کاهش ضریب دنده یا سنگین کردن دنده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به نحوی که هرگاه راننده بخواهد دنده را سبک‌ تر کند، پدل شیفتر سمت راست را به طرف خود می‌ کشد و هرگاه بخواهد دنده سنگین شود، می‌ تواند پدال شیفتر سمت چپ را بکشد. خوب است بدانید این اهرم‌ ها نه تنها امکان سبک و سنگین کردن دنده را در اختیار راننده قرار می‌ دهند بلکه این کار را به سریع‌ ترین وجه ممکن و با کوچک‌ ترین اشاره انجام می‌ دهند.

مزایای دنده پشت فرمان

استفاده از شیفتر دنده دقت در تعویض دنده را بالا می‌ برد و احتمال اینکه راننده تعویض دنده را اشتباه انجام دهد کم می‌ کند. این دنده‌ ها در دو طرف فرمان قرار دارند و باعث می‌ شود که رانندگان فرمان را در حالت ساعتی 10 و 10 دقیقه و به صورت درست بگیرند و به این صورت کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد. برای تعویض دنده با شیفتر نیازی نیست که راننده دست خود را از روی فرمان بردارد و می‌ تواند با دقت بیشتری رانندگی کند. با شیفتر دنده ها خلاصی نیمی از دنده گرفته شده و عمر گیربکس خودرو بالاتر می‌ رود همچنین این دنده‌ ها شتابگیری خودرو را نیز بیشتر می‌ کنند. البته این دنده‌ ها مزیت دیگری دارند که آن کاهش مصرف سوخت است.

معایب دنده پشت فرمان

استفاده از شیفتر دنده در حالت اتوماتیک در عملکرد گیربکس اختلال ایجاد می‌ کند و سبب افزایش استهلاک آن می‌ شود. یکی دیگر از معایب شیفتر دنده‌ ها بالا رفتن دمای گیربکس است. در صورتی که در حالت اتوماتیک از شیفتر استفاده شود دمای گیربکس بالا می‌ رود و این سبب ایجاد حساسیت در گیربکس می‌ شود که برای جلوگیری از آن باید به تعویض روغن گیربکس توجه کرد.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی:        4 روش اصولی مراقبت از گیربکس اتومات

انواع دنده پشت فرمان

امروزه شیفتر فرمان در خودروهای مختلف به اشکال گوناگون دیده می‌ شود. خودروسازان و طراحان این نمونه‌ های مختلف را متناسب با راحتی بیشتر راننده می‌ دانند اما درواقع به‌ نظر استفاده از هریک، بیشتر مربوط به سلیقه مهندسان و طراحان بوده تا رفاه راننده باشد. این انواع عبارتند از:

  • دو پدال پشت فرمان و هر کدام در یک سمت. یکی برای کاهش دنده یکی برای افزایش دنده. گاهی دو پدال در یک سمت و در کنار هم هستند.
  • دکمه‌های روی فرمان. این دکمه‌ ها می‌ توانند دو طرف یا در کنار هم باشند. یکی برای کاهش و یکی افزایش دنده به کار می‌ روند.
  • یک پدال پشت فرمان. در این حالت ممکن است بالا و پایین کردن پدال یا جلو عقب بردن آن منجر به کاهش یا افزایش دنده‌ ها شود.
  • یک دکمه روی فرمان. این دکمه بزرگتر طراحی می‌ شود و هر سمت آن برای کم یا زیاد کردن دنده‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شیفتر پشت فرمان 206 دنا پدال شیفتر خودرو 206 چیست شیفتر دنده اتوماتیک 206

البته امروزه رایج‌ ترین نوع پدل شیفتر فرمان، یه پدال در پشت فرمان و آن هم سمت راست راننده است که بهترین شرایط را برای راننده فراهم می‌ کند. جهت مشاوره از این نوع دنده ها می توانید با کارشناسان فروش قطعات ماشین مشهد ارتباط برقرار کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *