قیمت سنسور کیلومتر 405 ایساکو تعویض سنسور کیلومتر پژو 405 سنسور سرعت 206

سنسور کیلومتر پژو

سنسور کیلومتر پژو یا همان سنسور سرعت خودرو یکی از اجزای جدیدی است که در خودروهای امروز به کار می ‎رود. این سنسور به صورت حسگرهایی سرعت خودرو را سنجش کرده و اطلاعات لحظه ای سرعت خودرو را به ECU مخابره می‌ کند. وجود انواع سنسور کیلومتر نقش عمده ای را در خودروهای امروز ایفا می‌ کند. در این بخش از مقاله فنی خودرو گندمی قصد داریم تا به بررسی سنسور کیلومتر پرداخته و ویژگی های این قطعه را در خودرو مورد پردازش قرار دهیم. تا در هنگام مواجه با خرابی سنسور کیلومتر بتوان آن را عیب یابی کرد.

سنسور کیلومتر پژو چیست؟

سرعت خودرو را در شرایط مختلف اندازه‌ گیری می‌ کند و اطلاعات مربوطه را به واحد فرمان موتور یا ECU ارسال می‌ کند. ECU نیز از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت مورد نیاز برای شرایط مختلف، یعنی دور آرام، شتاب‌ گیری و توقف خودرو، استفاده می‌ کند. دو نوع سنسور سرعت خودرو وجود دارد: با سیم کیلومتر و بدون سیم کیلومتر. سنسور سرعت با سیم کیلومتر، که در اتومبیل‌ های انژکتوری قدیمی به کار می‌ رود، روی دنده کیلومتر قرار می‌ گیرد و کارکرد کیلومتر را به‌ صورت مکانیکی روی صفحه‌ نمایش جلوی داشبورد نمایش می‌ دهد. دنده کیلومتر نیز سرعت خودرو را بررسی می‌ کند و با سنسور سرعت در ارتباط دائمی است. در نوع بدون سیم کیلومتر، که در خودروهای جدید استفاده می‌ شود، کارکرد کیلومتر به‌ صورت دیجیتالی روی صفحه‌ نمایش داشبورد نمایش داده می‌ شود.

عملکرد سنسور کیلومتر

همچنین امکان نمونه برداری از سرعت پلوس ها و میزان سرعت لاستیک ها وظیفه اصلی این قطعه می‌ باشد. در واقع، سنسور سرعت دائم در حال فعالیت است و با دنده کیلومتر به صورت مستقیم در ارتباط می‌ باشد. در بیشتر خودروها سنسور سرعت در مسیر میان گیربکس و دیفرانسیل قرار می‌ گیرد. وظیفه اصلی این سنسور اندازه‌ گیری سرعت لاستیک‌ ها در زمان حرکت خودرو است. سنسور کیلومتر در زمان چرخش چرخ‌ ها و میل‌ لنگ پالس‌ هایی را تولید می‌ کند. این پالس‌ ها به‌ وسیله دنده کیلومتر به ECU خودرو ارسال می‌ شوند. در ECU نیز با آنالیز تعداد پالس‌ ها سرعت خودرو محاسبه می‌ شود و روی سرعت‌ سنج خودرو نمایش داده می‌ شود. البته ارسال اطلاعات برای محاسبه سرعت خودرو یکی از کارکردهای سنسور سرعت خودرو است. از کارهای مهم دیگر آن می‌ توان به اصلاح دور موتور در زمان حرکت، بهینه‌ کردن سرعت و شتاب ماشین و تنظیم‌کردن فرایند تعویض دنده اشاره کرد.

سنسور کیلومتر پژو کجاست؟

به طور معمول، سرعت سنج خودرو شامل یک قطعه محرک است که در داخل جعبه دنده قرار گرفته است. این قطعه به چرخ دنده‌ ای که در پشت جعبه دنده قرار دارد وصل می‌ شود. سنسور کیلومترهای دیجیتال جایگزین سنسور کیلومتر سنتی شده است و به یک کانکتور الکتریکی وصل می‌ شود و می‌ تواند در حین چرخش چرخ‌ ها سیگنال را به کامپیوتر منتقل کند. به این ترتیب سنسور اطلاعاتی را برای محاسبه سرعت ماشین شما ارائه می‌ دهد. علاوه بر این یک سنسور کیلومتر می‌ تواند مسافت سفر شما را ردیابی کند. می‌ تواند این فاصله را به کیلومترشمار خودروی شما منتقل کرده تا مسافت پیموده شده شما را نشان دهد. یک سنسور کیلومتر می‌ تواند اطلاعاتی را در مورد زمان قفل کردن خودکار درها در خودروهای خاص نیز ارسال کند. وسایل نقلیه جدید حتی دارای سنسورهای کیلومتر مجهز به فن آوری‌ های هندلینگ و تثبیت کننده هستند، بنابراین می‌ توانند به عملکرد صحیح سیستم ترمز ضد قفل شما هم کمک کنند.

قیمت سنسور کیلومتر 405 ایساکو تعویض سنسور کیلومتر پژو 405 سنسور سرعت 206

انواع سنسور کیلومتر خودرو

انواع سنسور کیلومتر خودرو وجود دارد که دارای دو دسته کلی می باشد. در ادامه با فروشگاه لوازم یدکی به انواع آن ها می پردازیم.

سنسور سرعت انتقال

دسته اول از انواع سنسور کیلومتر، سنسور سرعت انتقال می باشد. سنسور های سرعت انتقال نیز خود دارای دو نوع سنسور شافت ورودی و شافت خروجی هستند. پس کارایی آن ها را بررسی می کنیم.

سنسور شافت ورودی

این نوع سنسور اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ماژول کنترل اتومبیل انتقال داده و داده های جمع آوری شده توسط سرعت سنج و کیلومتر شمار استفاده می‌ شود.

سنسور شافت خروجی

این سنسور اطلاعات مرتبط با سرعت چرخش مبدل گشتاور را جمع آوری کرده و چرخش های داخل گیربکس را نیز شناسایی کرده و به ماژول کنترل می‌ فرستد. این اطلاعات برای تعویض نوع دنده در خودرو استفاده می ‎شود.

سنسور سرعت ABS

این نوع سنسور اطلاعات چرخش چرخ ها را جمع آوری کرده و از آن برای محاسبه سرعت خودرو استفاده می‌ کند. این حسگرهای همان سنسور های هال ایفکت هستند که اطلاعات را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می‌ کنند. این اطلاعات به سیستم ای بی اس کمک می‌ کند تا توانایی تشخیص متوقف کردن ترمز ها داشته باشد. هر دو نوع سنسور ذکر شده در خودرو هایی با گیربکس اتوماتیک نیز بکار می‌ روند و به صورت جفت نصب شده تا سرعت دقیق وسیله نقلیه را که به ماژول کنترل اتومبیل منتقل می‌ شود بخواند.

دلایل خرابی سنسور کیلومتر پژو

وقتی سنسور سرعت عملکرد درستی ندارد و سرعت خودرو به‌ درستی نمایش داده نمی‌ شود، ابتدا باید دلیل آن را بدانیم تا بتوانیم برای برطرف‌ شدن مشکل اقدام کنیم. گاهی مشکل از خود سنسور کیلومتر است و گاهی نیز نقص و خرابی قسمت‌ های دیگری از اتومبیل مانع از عملکرد درست سنسور سرعت می‌ شود.

معیوب‌ بودن سنسور

سنسور سرعت خودرو علاوه بر تعیین سرعت خودرو، در عملکرد کروز کنترل و تنظیم میزان سوخت نیز مؤثر است. وجود نقص در سنسور می‌ تواند موجب عملکرد بد سرعت‌ سنج یا از کار افتادن آن شود. آسیب‌ دیدگی داخلی سنسور سرعت می‌ تواند منجر به ارسال سیگنال‌ های اشتباه یا عدم ارسال سیگنال شود. آسیب‌ دیدن یا ترک‌ خوردن سنسور سرعت نیز می‌ تواند دلیل کارنکردن آن باشد. گاهی هم بخش مغناطیسی سنسور به‌ مرور زمان فرسوده می‌ شود و آسیب می‌ بیند.

وجود نقص در ECU

واحد فرمان موتور یا ECU ماشین با هماهنگی، کنترل و هدایت سنسورهای خودرو به‌ عنوان مرکز رایانه‌ ای خودرو عمل می‌ کند و وظیفه کنترل تمام فعالیت‌ های موتور را بر عهده دارد. بنابراین خرابی آن می‌ تواند موجب بروز اشکالات فراوانی در خودرو شود که یکی از آنها درست‌ عمل‌ نکردن سنسور کیلومتر است.

بروز مشکلاتی در اتصالات و سیم‌کشی‌ ها

مشکلات فیزیکی مانند سیم‌ کشی اشتباه یا قطع‌ شدن ارتباط میان سنسور با سایر قسمت‌ ها نیز می‌ تواند در عملکرد سنسور سرعت خودرو مشکل ایجاد کند. اتصالی و سوختن سیم‌ ها در بعضی از خودروهای قدیمی نیز موجب خرابی و درست‌ کار نکردن سنسور کیلومتر می‌ شود.

علائم خرابی سنسور کیلومتر

سنسور کیلومتر ماشین شما ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود از جمله:

  • گیربکس شما قبل از اینکه دنده را عوض کند به دور بالا می‌ رود یا به دنده بالا نمی‌ رود.
  • ترمزهای شما در هنگام ترمزگیری سخت تر از حد معمول است.
  • سنسورهای سرعت شما به درستی کار نمی‌ کنند.
  • وقتی شتاب می‌ گیرید چراغ چک موتور شما به طور متناوب روشن می‌ شود.

اگر هر یک از علائم سنسور کیلومتر معیوب ذکر شده را تجربه کردید، خودروی خود را نزد یک مکانیک خودرو حرفه‌ ای ببرید. سپس مکانیک کار می‌ تواند یک عیب‌ یابی کامپیوتری را برای آزمایش سنسور کیلومتر شما اجرا کند.

قیمت سنسور کیلومتر 405 ایساکو تعویض سنسور کیلومتر پژو 405 سنسور سرعت 206

خرید سنسور کیلومتر ماشین

اگر از خرابی سنسور کیلومتر خودرو خود اطمینان دارید، برای خرید سنسور مناسب خودرو خود می‌ توانید به مجموعه فروشگاهی گندمی مراجعه کنید. این مجموعه دارای تنوع بالای قطعات مناسب خودرو با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی محصول است و در اسرع وقت به دست مشتریان می‌ رسد. برای مشاوره با کارشناسان قطعات ایساکو مشهد می توانید با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *