دلیل سفت شدن کلاچ

5 دلیل سفت شدن کلاچ ماشین + راه حل آن

سفت شدن کلاچ ماشین یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که با آن مواجه خواهید شد. این قطعه به عنوان اصلی‌ترین جزء در تغییر دنده‌ها و همینطور انتقال قدرت به گیربکس، شناخته می‌شود. 

به همین دلیل سفت شدن کلاچ از جمله مواردی محسوب خواهد شد که سبب عملکرد نادرست ماشین شما خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع، در  ادامه این مقاله به 5 دلیل اصلی سفت شدن کلاچ ماشین می‌پردازیم و راه کارهایی را نیز ارائه خواهیم داد. قبل از پرداختن به دلایل سفت شدن کلاچ ماشین اگر دوست دارید بیشتر از آن بدانید به صفحه دیسک و صفحه کلاچ خودرو سری بزنید 

پدال کلاچ؛ اصلی ترین قطعه در تغییر دنده و انتقال قدرت از موتور به گیربکس

قبل از هر موردی لازم است با پدال کلاچ آشنا شوید. اگر تجربه رانندگی داشته باشید، می‌دانید که تعویض دنده برای افزایش یا کاهش سرعت، بدون گرفتن کلاچ عملی نیست. پدال کلاچ، اولین پدال از سمت چپ خودرو است که با فشردن پای راننده بر روی آن، فعال می‌شود.

 در واقع کلاچ اتصال بین موتور و گیربکس را قطع کرده تا دنده به راحتی تعویض شود. علاوه براین دنده‌ها با دور موتور هماهنگ شده تا توان بین موتور و گیربکس به درستی منتقل شود. بعد از اینکه دنده تعویض شد، بایستی کلاچ را رها کرده تا اتصال بین موتور و گیربکس مجدد برقرار شود. نتیجه این امر انتقال قدرت و حرکت خودرو خواهدبود. با این اوصاف بروز هر مشکلی در کلاچ، انتقال قدرت و حرکت را با مشکل مواجه می‌کند.

دلیل سفت شدن کلاچ ماشین  و جا نرفتن دنده ماشین چیست؟

تا به این قسمت از مقاله با نحوه عملکرد و اهمیت پدال کلاچ آشنایی پیدا کردید. اما باید بدانید چرا کلاچ ماشین سفت شده و عملکرد آن مانند سابق نیست. 

مشکل داشتن سیم کلاچ یا سیستم هیدرولیک کلاچ، دلیلی برای سفت شدن کلاچ

در ماشین‌هایی که دارای سیستم مکانیکی سیمی هستند، اگر سیم کلاچ دچار مشکل شود، با سفت شدن آن روبرو خواهید شد. اما ممکن است خودرو شما دارای سیستم هیدرولیک کلاچ باشد؛ در اینجا برای برطرف کردن مشکل، باید سیستم هیدرولیک تعمیر شده یا روغن آن تعویض شود.

سفت شدن کلاچ نتیجه تنظیم اشتباه سیم کلاچ 

اگر سیم کلاچ را دیده باشید، باید بدانید که طول آن به گونه‌ای باید تنظیم شود که زیاد کشیده  نشده  باشد. چرا که در غیر این صورت با پاره شدن سیم کلاچ روبرو خواهید شد. به همین خاطر باید با مراجعه به تعمیرکاری متخصص، سیم کلاچ به درستی تنظیم شده تا از سفت شدن کلاچ نیز جلوگیری شود.

قطعات آسیب دیده، علت دیگر سفت شدن کلاچ

با گذشت زمان، نیاز است قطعاتی مانند دیسک و صفحه کلاچ تعویض شود. زیرا فرسودگی و خراب شدن هر یک از این اجزا می‌توانند سبب سفت شدن کلاچ شوند.

سفت شدن کلاچ به دلیل مسدود شدن شیلنگ هیدرولیک

در خودروهایی که دارای سیستم هیدرولیک هستند، شلنگ کلاچ، جزء منعطف آن به حساب می‌آید. وظیفه اصلی شیلنگ هیدرولیک انتقال نیروی هیدرولیک به موتور و گیربکس، بعد از فشردن پدال خواهد بود. انعطاف‌پذیری شلنگ به دلیل جنس نرم آن بوده که می‌تواند در جهات مختلف خم شود. زمانی که این شلنگ آسیب ببیند یا اینکه فرسوده شود، کارکرد کلاچ به درستی انجام نمی‌شود.

سفت شدن کلاچ به دلیل سیلندر کلاچ معیوب

سیلندر اصلی کلاچ در زمان فشردن کلاچ، پدال را آزاد می‌کند. در این زمان کلاچ به واسطه یک خط، به سیلندر متصل و از آن به کلاچ ارسال خواهد شد. بعد از این مرحله نوبت به جدا شدن کلاچ می‌رسد که با کشیده شدن میله‌ای انجام می‌شود. اگر هر یک از این قطعات با مشکل روبه رو شود، کلاچ سفت کار می‌کند.

سفت شدن کلاچ ماشین  به دلیل خراب شدن توپی و شفت کلاچ

شفت کلاچ داخل جعبه دنده قرار گرفته که مسئولیت انتقال فشار را به پدال دارد. بعد از فشردن کلاچ، بلبرینگ آزاد شده و کلاچ آزاد می‌شود. با مرور زمان، شفت کلاچ خراب شده و باعث به وجود آمدن مشکل در گرفتن پدال خواهد شد. درصورتی که این قطعه به درستی تعمیر نشود، می‌تواند عملکرد کلاچ را به طور کامل مختل کند. 

توپی کلاچ دیگر قطعه ایست که برای نرم کار کردن کلاچ به کار می‌رود. با فشار دادن کلاچ به سمت پایین، توپی روی صفحه کلاچ حرکت کرده تا پدال سفت کار نکند. فرسوده شدن این قطعه با گذشت زمان، سبب سفت شدن کلاچ ماشین خواهدشد.

عوارض سفت شدن کلاچ ماشین چیست؟

با سفت شدن کلاچ ماشین، دنده‌ها نیز عملکرد صحیحی ندارند. این موضوع سبب خستگی راننده و سخت‌تر شدن کنترل خودرو خواهدشد. ضمن اینکه با سفت شدن کلاچ، تعویض دنده نیز با مشکل مواجه شده و سبب فرسایش این قطعات در کوتاه مدت می‌شود. دیگر نتیجه سفت شدن کلاچ و بی‌توجهی به آن، کاهش عمر مفید آن بوده و شما را مجاب می‌کند تا هزینه بیشتری را برای تعمیر بپردازید. بهتر است با مشاهده سفت کار کردن کلاچ، در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید؛ زیرا جدا نشدن کلاچ سبب منتقل نشدن توان از موتور به گیربکس خواهد شد.

سفت شدن کلاچ را چگونه تعمیر کنیم؟

با توجه به دلایل مختلفی که برای سفت شدن کلاچ خودرو به آن‌ها اشاره کردیم، بررسی هر کدام از این قطعات می‌تواند به تعمیر آن کمک کند. بطور کلی بررسی سیم کلاچ، تعویض به موقع قطعات، بررسی سیستم هیدرولیکی، تعویض به موقع روغن در سیستم هیدرولیک، بررسی لنت‌ها و سیستم ترمز و تمیز کردن قطعات کلاچ مواردی هستند که به شما در برطرف کردن این مشکل کمک خواهند کرد.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :            خرید قطعات و لوازم یدکی دانگ فنگ در مشهد

 

نقطه نظر کارشناسان گندمی 

5 دلیل سفت شدن کلاچ ماشین و راه‌های تعمیر آن را در این مقاله از سایت گندمی مورد بررسی قرار دادیم. بهتر است مواردی را که تا حد زیادی از سفت شدن این قطعه جلوگیری می‌کنند را رعایت کرده تا با مشکلات جدی مواجه نشوید.به عنوان نکته پایانی توصیه می‌کنیم در صورت خرابی کلاچ، خودتان دست به آچار نشده و تعمیر آن را به تعمیرکاری متخصص بسپارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *