دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو

دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو چیست ؟

ممکن است شما هم با خرابی شیشه بالابر خودرو مواجه شده باشید. زمانی که برای تهویه هوایی مطبوع، بعد از فشردن دکمه روی دستگیره در، انتظار دارید شیشه به سمت پایین حرکت کند. یا اینکه در زمان بالا آمدن شیشه ماشین، دکمه عملکرد خود را از دست بدهد. با توجه به اینکه هرکدام از مشکلات موجود در ماشین، راننده را به چالش کشیده و تمرکزش را کم می‌کند، در ادامه این مقاله به بررسی دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو می‌پردازیم.

علت کار نکردن شیشه بالابر ماشین چیست؟

اگر به دنبال علت کار نکردن شیشه بالابر خودرو هستید، باید بدانید موارد زیادی را باید بررسی کرده تا منشا آن را بیابید. زیرا این قطعه به ظاهر ساده دارای بخش‌های مختلفی بوده که خراب شدن هرکدام مانع از بالا رفتن شیشه می‌شود.

بالا نرفتن شیشه ماشین به دلیل قفل بودن کلید

در بعضی از مدل‌های ماشین این امکان وجود دارد که دکمه بالابر قفل شود. با این اوصاف تنها با بررسی ساده‌ترین دلیل ممکن می‌توان مشکل را برطرف کرد.

خراب شدن رگلاتور؛ دلیل دیگر کار نکردن بالابر خودرو

بالا رفتن شیشه به عهده رگلاتور است. باگذشت زمان رگلاتور ساییده شده و عملکرد صحیحی نخواهد داشت. با مراجعه به تعمیرکاری مجرب و تعویض یا تعمیر رگلاتور، این مشکل برطرف خواهدشد.

خراب شدن بالابر شیشه ماشین و مشکل داشتن فیوز

وقتی مشکل بالابر شیشه از فیوز است که همه شیشه‌های ماشین با فشردن دکمه بالابر عمل نکنند. در واقع نه تنها شیشه حرکتی نکرده، بلکه صدایی هم از موتور یا بالابر شنیده نخواهدشد. تعویض فیوز مشکل را حل خواهدکرد.

عمل نکردن بالابر شیشه ماشین به خاطر خرابی موتور

بالابر شیشه خودرو به واسطه موتور و انرژی الکتریکی آن انجام خواهدشد. در قسمت انتهایی موتور یک چرخ دنده داشته که نیروی مورد نیاز حرکت شیشه را تامین می‌کند. با خراب شدن موتور انرژی برای کار کردن رگلاتور تامین نشده و شیشه حرکت نخواهد کرد. برای بررسی این مورد بایستی موتور از بالابر جدا شده و قطعات معیوب تعویض یا تعمیر شوند.

خرابی شیشه بالابر ماشین به دلیل جمع شدن برف و یخ روی قاب

این مشکل بیشتر در فصل زمستان، بعداز بارش برف و باران و کاهش دما اتفاق می‌افتد. زمانی که شیشه و قاب اطراف آن یخ زده و رگلاتور قدرت کافی برای حرکت نداشته باشد. اولین کاری که در این شرایط انجام می‌دهید، پاک کردن برف و یخ است. سپس باید با استفاده دستگاهی مانند سشوار، یخ‌هایی که به داخل درزگیر نفوذ کردند را ذوب کرده و ریل را روغن کاری کنید.

کار نکردن شیشه بالابر خودرو به خاطر پاره، شل یا کثیف شدن نوار درزگیر

نوار درزگیر از نفوذ برف و آب به داخل ماشین جلوگیری می‌کند. اگر درزگیر آسیب ببیند، حرکت شیشه هنگام بالارفتن با اصطکاک زیادی همراه شده که با عث فشار آمدن به رگلاتور می‌شود. بهتر است این نوارها را بررسی کرده و درصورت فرسودگی، آن را تعویض کنید. یا اینکه از پاک کننده‌ای ملایم و پارچه برای تمیز کردن آن استفاده شود. 

بالا نرفتن شیشه ماشین به دلیل خراب بودن دکمه بالابر

با گذشت زمان احتمال دارد دکمه بالابر فرسوده شده و عملکرد خود را از دست بدهد. پیشنهاد می‌کنیم دکمه‌ها را بطور دوره‌ای بررسی کرده در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. درگام اول اتصالات را بررسی کرده که شل یا قطع نشده باشند. کلید بالابر باید عاری از هرگونه آلودگی، زنگ زدگی و… باشد. اگر تمام این موارد را بررسی کرده اما همچنان مشکل بر قوت خود باقی مانده بود، بهترین راه حل، تعویض کلید است.

مشکل داشتن سیستم سیم کشی و خرابی شیشه بالابر ماشین

کلیدهای بالابر شیشه ماشین به سیستم برقی خودرو متصل هستند. گاهی وجود مشکلی در سیستم برقی می‌تواند علت خراب شدن بالابر شیشه ماشین باشد. با توجه به پیچیده بودن سیم کشی خودرو، بهترین راه حل، مراجعه به تعمیرکاری متخصص است.

آسیب دیدن درب ماشین علت دیگر خرابی شیشه بالابر

همانطور که می‌دانید شیشه خودرو و قطعات بالابر آن، بین جداره درب و رودری خودرو قرار گرفته است. گاهی وارد شدن ضربه یا تصادف سبب آسیب دیدن درب شده تراز شیشه را از بین می‌برد. راه حل این مشکل مراجعه به صافکاری یا تعمیرکار بوده که ناترازی شیشه را برطرف کند.

عمل نکردن دکمه بالابر شیشه ماشین به خاطر کثیف شدن ریل

در سیستم داخلی بالابر شیشه دو قطعه فلز به صورت ضربدری وجود داشته که روی دو ریل می‌لغزند. این لغزش سبب حرکت شیشه به سمت بالا و پایین شده که با مرور زمان به دلیل فرسودگی، کارایی خود را از دست می‌دهند. البته بی‌توجهی به روغن کاری به موقع ریل‌ها نیز علت دیگری است. برای جلوگیری از این مورد بایستی با استفاده از شوینده‌ای مناسب و پارچه میکروفایبر، ریل‌ها را تمیز کنید. سپس با سر باریک جاروبرقی، آشغال‌ها را خارج کرده و در نهایت ریل‌ها را روغن کاری کنید.

علائم خرابی شیشه بالابر خودرو

خراب شدن بالابر شیشه ماشین هم مانند سایر قطعات دیگر علائم و نشانه‌هایی دارد. اما از آنجایی که بی‌توجهی به هرکدام می‌تواند مشکلاتی جدی‌تر را به همراه داشته باشد، در ادامه به علائم خرابی شیشه بالابر ماشین می‌پردازیم تا بتوانید اقدامات مناسب را انجام دهید.

شنیدن صداهای غیر معمول

زمانی که دکمه بالابر شیشه ماشین را فشار می‌دهید، نباید صدایی غیرمعمول بشنوید. به بیانی دیگر درصورتی که صدایی توجه شما را به خود جلب کرد، دلیل آن فرسودگی رگلاتور، شل شدن اجزای پنل درب یا اجزای داخلی بالابر است. پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت با مراجعه به تعمیرکاری متخصص، مشکل را برطرف کنید. 

حرکت آهسته شیشه به سمت بالا یا پایین

با فشار دادن دکمه بالابر بایستی شیشه خودرو مستقیم و بدون هیچ حرکت غیرمعمولی، به سمت بالا حرکت کند. اگر غیر از این مورد را مشاهده کردید، ابتدا باید رگلاتور را بررسی کنید؛ چراکه وظیفه حرکت شیشه را به عهده دارد. در بعضی مواقع هم شاهد حرکت آهسته شیشه هستید. منشا این مورد ممکن است خرابی یا کثیف شدن ریل‌ها باشد.

ورود آب یا هوا به داخل درزگیر

گاهی نفوذ رطوبت یا هوا سبب عملکرد نادرست بالابر شیشه ماشین می‌شود. در واقع دلیل این اتفاق خراب شدن نوار درزگیر به خاطر خوردگی یا خرابی قطعات است.

گیر کردن شیشه

خراب شدن موتور، رگلاتور یا مسدود شدن ریل‌ها سبب خواهد شد که حرکت شیشه در میانه راه متوقف شده یا حرکت نکند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از وارد کردن فشار روی دکمه خودداری کرده تا تعمیرکاری متخصص آن را بررسی و تعمیر کند. 

کلام پایانی

در این مقاله درباره یکی دیگر از چالش‌هایی که با خودرو ممکن است مواجه شوید، یعنی دلیل خرابی شیشه بالابر خودرو پرداختیم. در کنار ذکر دلایلی همچون آسیب دیدگی سیستم برق خودرو، یخ زدگی نوار، کثیف شدن ریل‌ها، مسدود شدن درزها و… به علائم آن نیز پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به بالابر، در صورتی که متوجه مشکلی در روند کاری آن شدید، با مراجعه به تعمیرکاری متخصص مشکل را برطرف کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *