چطور متوجه شویم باتری ماشین از بین رفته یا فقط دشارژ می شود

چطور متوجه شویم باتری ماشین از بین رفته یا فقط دشارژ می شود

ممکن است این تجربه را داشته باشید که با استارت زدن، ماشین روشن نشود. اولین موردی که به ذهن‌تان می‌رسد، ضعیف شدن باتری خواهد بود. زمانی که برای برطرف کردن این مشکل اقدامات لازم را انجام می‌دهید، گام اول پاسخ این سوال است که: باتری ماشین از بین رفته یا فقط شارژ می‌شود. در صورتی که باتری دشارژ شده باشد، یعنی شارژ باتری کم شده به این خاطر که برای مدت زمان زیادی چراغ‌ها یا رادیو روشن باقی مانده است. اما نشانه‌های دشارژ باتری عبارت است از:

لنگ زدن میل لنگ

لنگ زدن میل لنگ را به عنوان اولین علامت دشارژ شدن باتری می‌دانند. به این صورت که هنگام روشن شدن خودرو، میل لنگ، بیش از اندازه لنگ می‌زند.

کم نور شدن چراغ ها و مشکلات برقی خودرو

دشارژ شدن باتری ماشین می‌تواند با مواردی نظیر کم نور شدن چراغ‌های جلو و داشبورد نیز خودش را نشان دهد. البته کاهش عملکرد سایر قطعات الکتریکی هم  می‌تواند  نشانه‌ای  دیگر باشد.

جامپ استارت

توجه داشته باشید که اگر خودرو شما به تازگی جامپ استارت را تجربه کرده باشد، احتمال دشارژ شدن باتری بسیار بالاست. اما اگر با بررسی آن مشکل به قوت خود باقی بود، باید به تعمیر کار مراجعه کرده تا منشا آن بررسی شود.

چطور باتری ماشین از بین رفته است

در کنار این موارد، ممکن است باتری دشارژ نشده و بطور کامل از بین رفته باشد. بنابراین اگر نشانه‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را مشاهده کردید، بدانید که باتری خودرو از بین رفته است.

اگر میخواهید در رابطه با گرم شدن باتری ماشین بدانید سری به صفحه دلایل گرم شدن باتری ماشین + راهکار های حل این مشکل بزنید.

هنگام استارت زدن، ماشین روشن نمی شود

اگر با چرخاندن سوئیچ یا زدن دکمه استارت، هیچ صدایی مبنی بر روشن شدن ماشین شنیده نشد، این احتمال وجود دارد که باتری از بین رفته باشد.

قاب باتری متورم شده باشد

در صورتی که بدنه باتری متورم شده باشد، به این معناست که باتری به دلایلی نظیر گرما بیش از اندازه از بین رفته بایستی تعویض شود.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :        بررسی علت چشمک زدن ساعت ماشین و رفع مشکل آن

باتری عمر زیادی کرده باشد

عمر بهینه باتری ماشین بین 3 تا 5 سال بوده و بعد از این مدت باید تعویض شود.

چگونه باتری ماشین را تست کنیم

برای اینکه بتوانیم باتری ماشین را تست کنیم، می‌توانیم از یک مولتی متر کمک بگیریم. اگر در زمان خاموش بودن خودرو، مولتی متر عددی بین 12.4 تا 12.7 را نشان دهد، باتری سالم و اگر عددی کمتر از 12.4 را نمایش دهد، باتری از بین رفته است. اما همیشه نیاز به استفاده از وسیله‌ای خاص نیست؛ گاهی می‌توان با بررسی چشمی آسیب باتری را دید. در برخی از شرایط هیچکدام از این موارد روشی مناسب برای بررسی مشکل نیست و باید به یک متخصص سپرده شود. تعمیرکار متخصص با تست بار باتری، مدت زمان نگهداشت شارژ را ارزیابی خواهد کرد. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *