علت های خراب شدن سیستم برق خودرو

6 علت اصلی خراب شدن سیستم برق خودرو

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه خواهید شد، خرابی سیستم برق خودرو است. به همین خاطر در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا سیستم برقی خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین بوده که تمام اجزای حیاتی مانند باتری، بسته به سلامت این سیستم عملکردی صحیح خواهندداشت. در ادامه این مقاله به بررسی خراب شدن سیستم برق خودرو می‌پردازیم.

خراب شدن جعبه فیوز خودرو

بررسی علت خراب شدن سیستم برق خودرو

مسیر سیم‌های برق ماشین در جعبه فیوز قرار گرفته‌اند. در صورتی که این جعبه با مشکلاتی از قبیل سوختگی و قطع برق مواجه شود، می‌تواند سیستم برقی ماشین را با چالش مواجه کند. فیوز دارای سیمی نازک بوده که با کوچکترین اختلالی می‌سوزد. پس قبل از اینکه به مشکل جدی‌تری تبدیل شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. دسترسی و عیب یابی موتور باید بطور دوره‌ای انجام شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

خراب بودن باتری ماشین

بررسی خرابی سیستم برق ماشین

بطور کلی از دو مدل باتری ماشین استفاده می‌شود؛ باتری‌های خشک یا اتمی و باتری خیس. باتری‌های خشک نیازی به بررسی ندارند. اما باتری‌های خیس باید هر هفته یکبار بررسی شده تا در صورت نیاز به آن‌ها آب اضافه شود. زمانی که خودرو استارت نخورد، این مورد می‌تواند نشان دهنده کم بودن جریان برق در پشت آمپر بوده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر خودروتان انژکتوری باشد، برای خنک شدن موتور به فن نیاز دارید. بنابراین با تمام شدن باتری، فن کار نکرده و موتور جوش می‌آورد.

خراب شدن دینام ماشین

علت ها و راهکار های برطرف کردن خرابی و مشکلات برق خودرو

دینام از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو است. گاهی وجود مشکلی در دینام، سبب پاره شدن تسمه دینام شده و می‌تواند خودرو را میانه راه نگه دارد. اگر باتری ماشین نتواند شارژ نگه دارد، برق را از طریق اتصال کوتاه به دینام رسانده تا موتور روشن شود. اما در صورتی که برق توسط دینام تولید نشود، نه تنها خودرو روشن نشده بلکه چراغ‌ها نیز روشن نخواهندشد. علاوه براین فن کار نکرده و سبب جوش آوردن موتور می‌شود.

خراب شدن سیستم احتراق ماشین

خرابی سیستم احتراق خودرو یکی از علت های خرابی سیستم برق خودرو اسست

سیستم احتراق در خودرو شامل کوئل، وایر و شمع است. با این اوصاف هرکدام از این قطعات که دچار مشکل شوند، سوخت بطور کامل انجام نشده و با فشردن پدال گاز، صدای ترقه زدن را از اگزوز خواهید شنید. این مشکل ممکن است خطرناک نباشد اما می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

این مورد نشان دهنده کامل نسوختن بنزین بوده و نشان می‌دهد بخار در داخل اگزوز انباشته شده است. گاهی هم به دلیل کاهش قدرت موتور، دود سیاهی از اگزوز خارج شده که نیازمند بررسی توسط تعمیرکاری متخصص است.

وجود مشکل در عملکردهای قطعات داخل کابین

گاهی هم این احتمال وجوددارد که یکی از قطعات و آپشن‌های داخل کابین دچار مشکل شده باشند. مانند خرابی شیشه بالابر، مانیتور، فندک یا حتی بخش‌هایی از کیلومتر ماشین. در بیشتر موارد منشا این مشکلات از جعبه فیوز و سیستم برقی خودرو بوده که به سادگی و با چک کردن و بررسی ساده آن، می‌توان مشکل را برطرف کرد.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی:          علائم و نحوه کم کردن روغن موتور و راهکارهای رفع آن

 

خرابی اتصال سیم کشی ماشین

دیگر مشکلی که برای سیستم برقی خودرو به وجود می‌آید که با بررسی موارد بالا برطرف خواهد شد. به این معنا که بارها فیوز برق را تعویض کرده اما باز هم با سوختگی فیوز مواجه خواهید شد، چراغ خودرو سالم را جایگزین چراغ سوخته کرده اما بعد از مدت زمان کوتاهی با سوختگی آن رو به رو شوید. یا اینکه بعد از برای روشن شدن ماشین، بارها استارت زده اما خودرو روشن نشود. تمام این موارد نشان از خرابی در اتصال سیم کشی خودرو بوده و باید برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو، به تعمیرکاری متخصص مراجعه کنید.

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به یکی از مهم‌ترین مشکلات خودرو یعنی خرابی سیستم برقی آن پرداختیم. این سیستم وابسته به خرابی اتصال سیم کشی ماشین، وجود مشکل در عملکرد قطعات داخل کابین، خرابی جعبه فیوز، خراب شدن سیستم احتراق و وجود مشکلی در باتری و فیوز از جمله مواردی هستند که برای برطرف کردن این مشکل باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *