تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای چیست؟

با وجود تنوع بالا در مدل‌های خودرو، تولید کنندگان در تلاشند تا متناسب با ویژگی‌های هر خودرو، سیستمی خاص را برای آن طراحی کنند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها، سیستم ترمز است که از این قاعده مستثنی نیستند. بطورکلی در خودروها دو نوع ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترمز دیسکی و ترمز کاسه‌ای. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای می‌پردازیم. همچنین اگر قصد لنت ترمز در مشهد را دارید میتوانید به فروشگاه گندمی مراجعه کنید.

ترمز کاسه ای چیست؟

ترمز کاسه‌ای به دلیل پیچیدگی‌هایی که هنگام تعویض دارند، کم‌تر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه براین ترمزهای دیسکی، توانسته اند ضعف‌های عملکردی این مدل را نیز برطرف کنند. ترمزهای کاسه‌ای دارای دو بخش اصلی کاسه چرخ و کفشک ترمز بوده که کاسه چرخ، قالبی گرد داشته و دارای تعدادی حفره است. لنت‌های کفشکی، قطعه‌ای منحنی‌شکل بوده که مواد اصطکاکی ترمز در یک طرف قسمت بیرونی آن قرار دارند.

مزایا و معایب ترمز کاسه ای کدامند؟

لنت‌های کفشکی در ترمزهای کاسه‌ای، بر محور عقب خودرو نصب می‌شوند. زیرا هنگام فشردن پدال ترمز، چرخ‌های جلو بیشترین فشار را تحمل می‌کنند. این نوع ترمز، دارای استهلاکی کمتر و در نتیجه تولید گرمای پایین تری هستند. ضمن اینکه هزینه کمتری هم نسبت به نوع دیسکی دارند. اما ترمز کاسه‌ای معایب خاص خودش را نیز دارد؛ به عنوان مثال عملکردی ضعیف‌تر داشته و به دلیل گرمای ایجاد شده، باعث قفل گاز خواهدشد. پس لازم است هواگیری انجام شود. ترمزهای کاسه ای دارای پیچیدگی‌هایی خاص زمان تعویض بوده و هزینه بیشتری هم برای تعمیر دارند.

ترمز دیسکی چیست؟

در ترمز دیسکی، لنت توسط پیستونی داخل کالیپر قرار می‌گیرد تا برروی سطح دو طرف دیسک، فشار وارد کند. این ترمز با نیروی هیدرولیکی کار کرده که در ادامه بیشتر آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ترمز دیسکی

ترمز دیسکی چه مزایا و معایبی دارد؟

می‌توان گفت اصلی‌ترین مزیت ترمزهای دیسکی قدرت و عملکردشان است. ضمن اینکه تعویض لنت در ترمزهای دیسکی آسان‌تر خواهدبود. ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای زودتر خنک می‌شوند و عملکرد بهتری برای متوقف کردن خودرو دارند.

آشنایی با انواع ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی در دو نوع معمولی و خنک شونده در بازار به فروش می‌رسند. دیسک‌های معمولی طراحی ساده ای دارند و سطح شان صاف و صیقلی است. در مقابل دیسک‌های خنک شونده با قابلیتی که دارند دمای ناشی از اصطکاک را کاهش داده و شکل‌های مختلفی دارند. علاوه براین، لنت‌های این ترمز هم متنوع هستند. این لنت‌ها از نظر متریال به کاربرده شده با یکدیگر متفاوت بوده که ارتباطی مستقیم با طول عمر، سطح عملکرد، قیمت و حتی کیفیت دارد.

تفاوت ترمز کاسه ای و دیسکی از نظر ساختاری

اولین موردی که باید در بررسی تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای به آن پرداخته شود، ساختارشان است. زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، در ترمزهای کاسه‌ای، کفشک‌ها به سمت کاسه چرخ حرکت کرده و با آن تماس پیدا می‌کنند. در نهایت اصطکاک ایجاد شده بین کفشک و کاسه چرخ، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. اما در ترمزهای دیسکی، بعداز فشرن پدال ترمز، فشار از بیرون به لنت وارد خواهدشد. لنت، داخل کالیپر با دیسک چرخ تماس پیدا می‌کند تا سرعت کم شود.

مقایسه  ترمز کاسه ای و دیسکی از نظر عملکردی

خودروهایی که دارای ترمز کاسه‌ای هستند هنگام فشردن پدال ترمز، روغن ترمز فشار زیادی را به پیستون‌های سیلندر وارد می‌کند. در این حالت پیستون حرکت کرده و کفشک‌ها با قسمت داخلی کاسه برخورد کرده و به آن فشار می‌آورند. اما در ترمزهای دیسکی، پیستون روغن ترمز را به کالیپر وارد کرده و لنت‌های ترمز که داخل کالیپر هستند با دیسک تماس پیدا می‌کنند. در نتیجه سرعت خودرو کاهش می‌یابد.

ترمز کاسه ای

مقایسه ترمز دیسکی و کاسه ای از نظر راندمان

از آنجاییکه ترمزهای دیسکی قدرت بیشتری را برای توقف چرخ‌ها اعمال می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت، راندمان کاری بیشتری دارند. این درحالیست که ابعاد ترمزهای کاسه‌ای بزرگتر از پدهای ترمز دیسکی است. اما به دلیل ضخامت کمتر، قدرت بیشتری دارند. در واقع چرخ‌ها هنگام حرکت، نیروی اصطکاک بیشتری را از دیسک‌های ترمزهای دیسکی دریافت می‌کنند. بنابراین سرعت و قدرت توقف افزایش می‌یابد و خودرو زودتر و با طی مسافت کم‌تری متوقف خواهدشد.

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای از نظر کاربری

ترمزهای کاسه‌ای به دلیل اندازه و ساختار منحصر به فردشان، بیشتر در خودروهای سنگین مانند اتوبوس، کامیون و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که ابعاد کوچک ترمزهای دیسکی، سبب شده در خودروهای سواری و نیمه سنگین و حتی موتور سیکلت و دوچرخه به کار بروند.

مقایسه ترمز دیسکی و کاسه ای از نظر قیمت

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین تفاوت بین ترمز دیسکی و ترمز کاسه‌ای، مقدار هزینه پرداختی باشد. بطور کلی لنت ترمز دیسکی در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای، از قیمت پایین‌تری برخوردارند. ضمن اینکه تنوع برند در ترمزهای دیسکی نسبت به نوع کاسه ای بیشتر است.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای، به عنوان یکی از حیاتی‌ترین قطعات خودرو پرداختیم. هر دو مدل را از نظر ساختار، عملکرد، قیمت و راندمان بررسی کردیم. ضمن اینکه اشاره‌ای هم به مزایا و معایب هر کدام داشتیم. درصورتی که قصد خرید هر مدل از ترمز را داشتید، بهتراست این قطعه را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید. ما به شما فروشگاه گندمی را به عنوان نمایندگی قطعات خودرو ایساکو معرفی می‌کنیم. تا از کیفیت و ضمانت کالا اطمینان داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *